Tydzień z Watch Dogs - Chicago znaczy dzika cebula

Piotr Bajda
2014/05/24 12:10

Jednym z głównych bohaterów Watch Dogs jest Chicago. Miasto ciekawe, rzadko w grach odwiedzane i wydające się idealne pod krucjatę Aidena Pearce'a skrojone.

Tydzień z Watch Dogs - Chicago znaczy dzika cebula

Ubisoft ma najwyraźniej słabość do Chicago, bo to właśnie w grach Francuzów najczęściej odwiedzamy trzecie pod względem ludności miasto Stanów Zjednoczonych. Dwa razy gościł w nim Sam Fisher w serii Splinter Cell, a metropolię z góry podziwialiśmy w Tom Clancy's H.A.W.X.. Swoja rolę miasto odegrało także w Stranglehold, Hitmanie: Rozgrzeszenie, Driverze 2, grach z Tonym Hawkiem czy kilku tytułach wyścigowych, ale nigdy nie próbowało wybijać się na pierwszy plan. Aż do teraz.

Najprostsza odpowiedź na pytanie, co pchnęło twórców Watch Dogs w stronę Chicago, to "jeden z najbardziej rozbudowanych systemów inwigilacji obywateli w Stanach Zjednoczonych, a co za tym idzie także na świecie". W mieście jest ponad 10 tysięcy połączonych ze sobą, zarządzanych z jednego miejsca kamer. Mogą wykorzystywać te kamery do śledzenia ludzi przez całe miasto. Mogą przeczytać artykuł w gazecie przybliżając na niego oko kamery. - opisuje krajobraz pilnie strzeżonego miasta producent Watch Dogs, Dominic Guay.

Autorzy przekonują jednak, że nie tylko usiane na każdym roku kamery przemysłowe czynią z metropolii nad rzeką Chicago idealny dom dla Aidena Pearce'a.

Architektura, zróżnicowanie, niepowtarzalny urok, atmosfera tajemnicy, wytrwałość jego obywateli - między innymi te elementy oczarowały ekipę Ubisoft Montreal. To piękne miasto - mówi Guay. To także miasto targane wieloma kryzysami. Ma przeszłość pełną zbrodni i korupcji. Zostało zrujnowane przez Wielki Pożar, ale odbudowano je na zgliszczach. - dodaje.

W sukurs przychodzi mu projektujący fabułę gry Kevin Shortt: Kochamy Chicago za jego wspaniałą historię. Był Wielki Pożar. Były wojny gangów i trudy prohibicji. Miastem zawsze targają konflikty i problemy, ale za każdym razem dzielnie stawia im czoła. Jego mieszkańcy mają w sobie niepowtarzalną energię.

Ale przecież sama historia i energia nie wystarczą, by stworzyć dobrą, a przede wszystkim grywalną produkcję. W tym pomaga urbanistyka Chicago jako jednej z najbardziej pionowych - jak stwierdzają producenci - metropolii Ameryki.

Mamy fantastyczne drogi i mosty. Mamy Millenium Park. Jest masa okolic do zwiedzania składających się na świetną rozgrywkę. - mówi Shortt.

Ubisoft Montreal chwali sobie przede wszystkim wielowarstwowość Chicago. To miasto pełne warstw niczym cebula, z którą łączy je przecież etymologia nazwy (kwestię tę poruszymy później). Z jednej strony dachy wieżowców, z drugiej unikalna dla miasta najniższa warstwa. W cieniu wielkich betonowych konstrukcji krąży coś na wzór układu krwionośnego. Zagrywamy także tą kartą - przechodzeniem z miasta na górze do tego u dołu.

GramTV przedstawia:

Znacie frazes, że woda to życie? Sprawdza się doskonale w przypadku Chicago. Miasta, którego nie byłoby gdyby nie przecinającego jego serce rzeka o tej samej nazwie. Możecie korzystać z rzeki i wybrzeża jeziora Michigan. Mamy cały system łodzi współpracujący z symulacją wody i wiatru. - mówi odpowiedzialny za animację Colin Graham.

Trudno też w Ameryce o miejsce pełniejsze kontrastów niż Wietrzne Miasto. W Chicago są szalenie biedne dzielnice, w których współczynnik przestępstw jest 30 razy wyższy niż w najbogatszych dystryktach. - tłumaczy Guay. Te dysproporcje są ciekawe i chcemy odzwierciedlić je w grze. Chcemy, żeby te rejony różniły się zarówno wizualnie, jak i swoimi mieszkańcami. Gdy zaczniesz ich profilować, zauważysz, że mają zupełnie inne dochody i zajęcia. Przepływ informacji w tych dzielnicach będzie zupełnie inny. - rozwija temat producent Watch Dogs.

Wiemy zatem, czemu miastem zainteresował się Ubisoft. Dlaczego powinniśmy zainteresować się nim i my? Zgadliście, pora na rys historyczny. Spokojnie, będzie krótko, od podpunktów i z pominięciem mało istotnych wydarzeń. Nie jesteśmy przecież w szkole.

  • Pierwsza wzmianka o Chicago pojawia się w annałach w roku 1673, kiedy to kanadyjscy podróżnicy Jacques Marquette i Louis Jolliet minęli w drodze do Quebecu tereny, na których powstało później miasto.
  • Cztery lata później, w roku 1677 ojciec Calude Allouez zjawia się w okolicy z misją nawrócenia na chrześcijaństwo rdzennych mieszkańców.
  • Na pierwszą pełnoprawną osadę w okolicy przyszło poczekać przeszło sto lat. W latach 80-tych XVIII wieku założył ją przy korycie rzeki Chicago Jean Baptiste Point du Sable.
  • W 1795 roku rząd Stanów Zjednoczonych rezerwuje na swój użytek 16 km kwadratowych terenu wokół koryta rzeki Chicago.
  • W 1796 roku Kittahawa, żona du Sable'a z plemienia Potawatomi urodziła Eulalię Poind du Sable, czyli pierwszą oficjalnie odnotowaną obywatelkę urodzoną na terenie Chicago.
  • W 1803 swoją obecność na terenach Chicago odcisnęła armia, budując w okolicy Fort Dearborn.
  • 17 czerwca 1812 niejaki John Kinzie morduje Jeana La Limę. To pierwsze odnotowane morderstwo w Chicago.
  • 3 czerwca 1818 stan Illinos opowiada się po stronie Unii.
  • 1837 okazuje się zwrotnym rokiem w historii miasta. Chicago otrzymuje prawa miejskie i otwarte zostają jubiler P. D. Peacocock oraz Rush Medical College. Ten jubiler to najstarsza z wciąż funkcjonujących firm w Chicago, druga to pierwsza szkoła medyczna w Illinois, która dalej uczy nowych lekarzy.
  • W 1851 zostaje otwarty Northwestern University, pierwsza uczelnia wyższa w Chicago.

  • W 1852 zaczyna funkcjonować pierwszy szpital w Illinois.
  • 3 lata później epidemia cholery zabija 5,5% populacji miasta.
  • Pomiędzy 8 a 10 października 1871 roku Wielki Pożar trawi 9 kilometrów kwadratowych miasta, zabija 300 osób i pozbawia dachu nad głową 100 tysięcy obywateli miasta.
  • 1885 - Home Insurance Building zostaje pierwszym drapaczem chmur na świecie.
  • 1890 - John D. Rockerfeller finansuje budowę Uniwersytetu Chicago.
  • 1893- Patrick Eugene Prendergast dokonuje - niestety udanego - zamachu na burmistrza Cartera Harrisona Seniora.
  • W 1900 roku zostaje całkowicie odwrócony bieg rzeki Chicago.
  • W 1910 roku populacja Chicago wynosi 2,185,283 mieszkańców.
  • W 1927 roku otwarto lotnisko Chicago Municipal (port zmieniał potem kilkukrotnie nazwę), do 1959 roku najbardziej ruchliwy port lotniczy świata.
  • 1935 - w Chicago zostaje sprzedana pierwsza na świecie para męskich slipów.
  • W 1958 Chicago pożegnało swój ostatni tramwaj. To znamiennie, bo wcześniej miasto słynęło z największej sieci tramwajowej na świecie.
  • 1973 - zakończone budowę Sears Tower, który przez następne 25 lat dzierży palmę najwyższego budynku świata.
  • 1979 - po raz pierwszy w historii miasta burmistrzem zostaje kobieta, Jane M. Byrne.
  • 1998 - Chicago Bulls zdobywają szósty tytuł mistrzowski NBA na przestrzeni ośmiu lat.
  • 2004 - otwarto Millenium Park.

A teraz czas na krótką wycieczkę krajoznawczą. Oto kilka miejsc, których będąc w Chicago (czy to osobiście, czy w Watch Dogs) ominąć zwyczajnie nie można.

Wrigley Field

Wrigley Field, Tydzień z Watch Dogs - Chicago znaczy dzika cebula

Millenium Park

Millenium Park, Tydzień z Watch Dogs - Chicago znaczy dzika cebula

Navy Pier

Navy Pier, Tydzień z Watch Dogs - Chicago znaczy dzika cebula

Art Institute of Chicago

Art Institute of Chicago, Tydzień z Watch Dogs - Chicago znaczy dzika cebula

The Magnificent Mile

The Magnificent Mile, Tydzień z Watch Dogs - Chicago znaczy dzika cebula

Willis Tower (wcześniej znany jako Sears Tower)

Willis Tower (wcześniej znany jako Sears Tower), Tydzień z Watch Dogs - Chicago znaczy dzika cebula

Lincoln Park Zoo

Lincoln Park Zoo, Tydzień z Watch Dogs - Chicago znaczy dzika cebula

Field Museum

Field Museum, Tydzień z Watch Dogs - Chicago znaczy dzika cebula

John G. Shedd Aquarium

John G. Shedd Aquarium, Tydzień z Watch Dogs - Chicago znaczy dzika cebula

Chicago Riverwalk

Chicago Riverwalk, Tydzień z Watch Dogs - Chicago znaczy dzika cebula

Wciąż nie wyjaśniliśmy kwestii cebulowych konotacji Chicago, które zapewne nie dają Wam spokoju. Uwaga, oto rozwiązanie tajemnicy: nazwa Chicago pochodzi od francuskiej wymowy słowa shikaakwa w narzeczu, którym posługiwali się rdzenni mieszkańcy okolicznych terenów. Słowo to przekłada się na ni mniej, ni więcej niż "dzika cebula".

Tydzień z Watch Dogs to wspólna akcja promocyjna firm Ubisoft Polska i gram.pl.

Komentarze
15
Blutoniumboy
Gramowicz
25/05/2014 15:26

Gra roku...

Usunięty
Usunięty
25/05/2014 13:34
Dnia 25.05.2014 o 11:48, Blutoniumboy napisał:

Heh,ja wyrażam swoje zdanie,nie jestem gimbusem który ślini sie na widok każdej nowej gry..A niektórym widze marketing,reklamy i TVN już całkiem zjadły mózg

Ja nie piszę w każdym temacie dotyczącym tej gry że będzie super albo czegoś w tym stylu, ty hejtujesz tą grę chociaż w nią jeszcze nie zagrałeś gratuluję rozumu ;) ( poza tym rozumiem że może Ci się nie podobać ale jak mówiłem nie musisz tego pisać wszędzie xd )

LuKi965
Gramowicz
25/05/2014 12:26

Wyrażasz swoje zdanie na podstawie wersji przedpremierowej, bez day one patcha, bez sterowników i zablokowaną połową opcji graficznych, którą Ubisoft raczył zupełnie przypadkowo wypuścić w formie pre-loadu na Uplay przez co gra już została spiracona?Przecież to jest śmieszna i nic nie warta opinia. Śmiem twierdzić, że Ubisoft specjalnie zarówno na fizycznych nośnikach (niektóre sklepy przełamały się i już wysyłają) jak i na serwerze Uplay zamieścił wersję Release Candidate, która dostanie ostatecznego patcha w dniu premiery żeby zwyczajnie dać kopa w dupkę piratom. Obecnie w grze nawet nie da się zmienić najważniejszych ustawień, w tym rozdzielczości bo config jest automatycznie nadpisywany do wartości 1280x720 (piraci jak nie wierzycie to sobie sami sprawdźcie). Zalecam czekać spokojnie na oficjalną premierę i dalszy rozwój wydarzeń, a potem oceniać grę. W dalszym ciągu czekam na pre-load na STEAM, ale pewnie po tej całej akcji z grą jak obecnie się toczy żadnego pre-loadu nie będzie i trzeba czekać do premiery :/




Trwa Wczytywanie