![]()
![]()
![]()
![]()
W Dragon Age II wybór klasy wojownika niejako skazuje nas właśnie na działanie w pierwszym szeregu. Nie oznacza to na szczęście wyłącznie bezmyślnej rąbaniny. Wbrew pozorom jest to bardzo uniwersalna klasa, którą możemy, wybierając odpowiednią ścieżkę rozwoju, wyspecjalizować do bardzo różnorodnych zadań.
Dla każdego z wojowników w Dragon Age II najważniejsze są dwa współczynniki i to właśnie je powinniśmy rozwijać przede wszystkim – siła i kondycja.
![]()
Z kolei przy bardziej defensywnym modelu walki bronią i tarczą, wachlarz naszych dodatkowych specjalizacji jest zdecydowanie większy. W połączeniu z podżegaczem otrzymamy klasycznego tanka, skupiającego na sobie uwagę przeciwników i kontrolującego pole walki. Z kolei obrońca pozwoli nam znacznie zwiększyć własne możliwości defensywne, co bywa przydatne w walce z groźniejszymi przeciwnikami. Mistrz bitwy z kolei skupia się zarówno na własnej wytrzymałości, niezbędnej do korzystania ze specjalnych ataków, ale również potrafi wzmocnić swoich sprzymierzeńców.
Przyjrzyjmy się więc nieco bliżej poszczególnym specjalizacjom wojowników:
Podstawowa umiejętność wojownika, który chce skupić się na działaniach defensywnych, osłanianiu sprzymierzeńców tudzież ich wspomaganiu na polu walki. Na samym początku najlepiej skupić się właśnie na tej grupie umiejętności, choć w przypadku, kiedy chcemy zrobić typowego tanka, warto też dość szybko rozwinąć umiejętności z grupy podżegacz. Jeśli zdecydujemy się na ten styl walki, musimy liczyć się z mniejszymi obrażeniami zadawanymi przez naszą postać, jak również pamiętać o w miarę równomiernym rozłożeniu punktów na siłę i kondycję. Warunkuje to bowiem możliwość korzystania z najpotężniejszych pancerzy i tarcz, które dodatkowo „prowokują” wrogów do zaatakowania naszego bohatera. Polecane w przypadku drużyn, w których dominują magowie i łotrzykowie.
Ścieżka, którą powinni podążyć wojownicy uważający, że najlepszą obroną jest atak. Polecana przede wszystkim bohaterom, w których drużynie znajduje się już rasowy tank, biorący na siebie większość wrogów. Atutem walki bronią dwuręczną jest relatywnie duży zasięg i możliwość rażenia kilku celów jednocześnie. Wojownik taki doskonale sprawdza się przy wręcz dosłownym wymiataniu dużych, skupionych grup słabych przeciwników, których jest w stanie niekiedy zabić jednym ciosem. Tutaj również warto łączyć ścieżkę z innymi, na przykład znacznie zwiększając efektywność ataków dzięki umiejętnościom przodownika. Warto również rozwijać siłę, od której wysokiego poziomu zależy możliwość używania najpotężniejszych broni dwuręcznych.
Grupa umiejętności, która doskonale współgra z walką bronią dwuręczną. Przodownicy specjalizują się w maksymalizacji swojej efektywności na polu walki, mogąc zarówno zwiększyć szansę na trafienie przeciwnika oraz zadanie mu ciosów krytycznych, jak i siłę samych ataków. W przypadku licznych grup średniej klasy przeciwników najlepiej sprawdza się moc zwiększająca zadawane obrażenia, zaś w przypadku bossów warto pomyśleć o przełączeniu się na opanowanie, dzięki któremu wzrośnie nam znacznie szansa na trafienie krytyczne. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by łączyć ją z bronią i tarczą, jednak w tym przypadku dużo lepiej sprawdzają się kolejne grupy umiejętności, takie jak:
Nazwa może być nieco myląca, gdyż obrońca skupia się nie tyle na obronie swoich sojuszników, co własnego, i tak dobrze chronionego tyłka. Ścieżka ta dobrze współgra zarówno z bronią i tarczą (czyniąc naszego bohatera wyjątkowo odpornym na ciosy i magię), jak i z podżegaczem (dając nam równie odpornego tanka). Jej największą zaletą jest uczynienie z wojownika trudniej do poruszenia, powalenia, odpornej na magię i żywioły, ale wciąż mobilnej twierdzy. Szczególnie warto tu zwrócić uwagę na egidę żywiołów, która po ulepszeniu daje nam duży bonus do odporności na obrażenia od wszelakich typów magii, czy magicznych broni.
Podstawowa grupa umiejętności dla każdego wojownika, który chce być rasowym tankiem. Choć drzewko rozwoju jest dość skromne, znajduje się na nim najważniejsza z tego punktu widzenia umiejętność, czyli drwina. I w zasadzie to właśnie ona jest tutaj sprawa kluczową. Pozostałych umiejętności nie musimy rozwijać, skupiając się na innym drzewku, choć kilka z nich, zapewniających kontrolę nad przeciwnikami, również może okazać się przydatnymi. Szczególnie w przypadkach, kiedy całkowicie będziemy chcieli skupić się na ochranianiu drużyny złożonej z magów i łotrzyków.
Ta grupa umiejętności przydatna jest niemalże każdemu, bez względu na to, jaki typ wojownika wybierze i jakie będą priorytety działania. Skupia się ona bowiem na jednej z najważniejszych rzeczy, czyli zwiększaniu zasobów i tempa odzyskiwania wytrzymałości, niezbędnej do używania jakichkolwiek umiejętności specjalnych. Duży zapas wytrzymałości oznacza zwiększenie naszej skuteczności, co ma szczególnie duże znaczenie podczas epickich batalii z wszelakimi bossami, czy dużymi grupami twardych przeciwników, których nie będziemy w stanie wyeliminować błyskawiczną szarżą. Dodatkowo jedna z gałęzi prowadzi do aktywnego wsparcia drużyny poprzez przyspieszenie regeneracji wytrzymałości oraz rozciągnięcie działania własnych buffów na całość zespołu.Na 7 i 14 poziomie doświadczenia nasza postać otrzyma również po jednym punkcie specjalizacji, dzięki którym możliwe będzie odblokowanie dwóch z trzech drzewek specjalistycznych: templariusza, łupieżcy i berserkera.
Na końcu przypomnę jeszcze o wzmiankowanej już złotej zasadzie. Podczas rozwijania postaci starajcie się skupiać na dwóch, maksymalnie trzech ścieżkach rozwoju. Każdy poziom doświadczenia oznacza tylko jeden punkt na umiejętności, bardzo rzadko można zdobyć jakieś dodatkowe. Postać, która osiągnęła mistrzostwo w dwóch grupach umiejętności będzie natomiast dużo skuteczniejsza w walce, niż taka, która posiada nieulepszone, podstawowe zdolności z sześciu z nich. Warto więc, zanim zaczniemy inwestować drogocenne punkty, zastanowić się i przemyśleć, jakiego typu wojownika będziemy chcieli prowadzić do walki.
Cykl artykułów Tydzień z grą Dragon Age II powstał w ramach wspólnej akcji promocyjnej gram.pl i Electronic Arts Polska.