W poprzednim odcinku: La Cosa Nostra #1

Po tych czynnościach Manitoo zarządza rozpoczęcie dnia. Wówczas podobnie jak w Ircowej Mafii wysuwane są wzajemne podejrzenia. Mieszkańcom zależy na tym, aby zlinczować kogoś spoza swojej frakcji, najlepiej oczywiście posiadacza posążka, do czego nie chcą dopuścić przedstawiciele pozostałych grup. Głosy na swoich podejrzanych należy oddawać zarówno na kanale, jak i u Manitoo na priv. Jednakże linczowanie nie jest jedynym sposobem na eliminowanie graczy w trakcie dnia. Kolejną istotną zmianą w porównaniu do tradycyjnej mafii jest możliwość rozgrywania pojedynków. Aby je zasygnalizować, jeden z graczy musi napisać na kanale wiadomość: graczu X, wyzywam Cię na pojedynek. Czasem należy również poinformować o tym Manitoo na privie. Wyzwany gracz może odmówić, jednak tylko i wyłącznie wtedy, kiedy wśród wciąż żywych osób będzie znajdował się szeryf, w przeciwnym wypadku nie ma odwrotu od pojedynkowania się.

Sam pojedynek polega na tym, że obaj gracze - wyzywający i wyzwany - otrzymują kilka minut na przekonanie pozostałych osób, które mogą wówczas jedynie biernie przyglądać się ich poczynaniom, aby głosowali za przegraną ich rywala. Wszyscy obserwujący podczas trwania pojedynku wysyłają do Manitoo na privie wiadomość o treści: przegrana w pojedynku => gracz X lub gracz Y. Prowadzący po zakończeniu pojedynku podaje wynik tego tajnego głosowania i zabiera voice'a osobie, na której porażkę było więcej wskazań. Mimo to wynik pojedynku może zostać zmieniony w przypadku, gdy któraś z osób pojedynkujących się jest dobrym lub złym rewolwerowcem bądź też gdy zdecyduje o tym sędzia.
Dzień podobnie jak w Ircowej Mafii kończy się ogłoszeniem wyników głosowania. Co ciekawe jeśli w grze wciąż uczestniczy burmistrz, to może on raz w ciągu gry uratować najczęściej wskazywaną osobę przed linczem. Później następuje noc, która również jest bardzo rozbudowana. Z Manitoo na privie kontaktują się kolejno szeryf (aresztuje wybraną osobę), pastor (sprawdza tożsamość wybranej osoby), opój (może zablokować zdolności wskazanej osoby) oraz kat (raz w ciągu gry uśmierca wybraną osobę). Następnie działają bandyci - jeden z nich podaje Manitoo, który z nich będzie przez najbliższą dobę trzymał posążek (o ile wciąż będą w jego posiadaniu), a następnie swoich zdolności może użyć mściciel (raz w ciągu gry uśmierca daną osobę) oraz złodziej (raz w ciągu gry może kogoś dodatkowo przeszukać w przypadku, gdy bandyci stracili posążek - w takiej sytuacji cała frakcja przeszukuje wskazaną osobę niezależnie od działań złodzieja).

Jako ostatni budzą się Indianie - jeżeli udało im się przejąć posążek to jeden z nich podaje Manitoo który z nich będzie przez najbliższą dobę w jego posiadaniu, oprócz tego któryś z czerwonoskórych informuje prowadzącego o mordzie na wskazanej osobie, a także komunikują się z nim kolejno szaman (raz w ciągu gry może sprawdzić tożsamość wybranej osoby), szamanka (raz na grę truje wskazaną osobę) oraz ewentualnie samotny kojot (jeżeli w nocy jest jedynym czynnym Indianinem może zamordować dodatkowego gracza). Następnie Manitoo ogłasza koniec nocy i zarazem rozpoczęcie dnia. Rozgrywka trwa dopóki jedna z frakcji nie odniesie zwycięstwa w określony dla siebie sposób.

Pod koniec marca 2008 na kanale #mafii pojawiła się kolejna gra - Złote Sztabki. Warto dodać w tym miejscu, że została ona obmyślona specjalnie na potrzeby użytkowników tego kanału, co oznacza zarazem, że nie występuje nigdzie indziej w Internecie. Z założenia Złote Sztabki są rozgrywką pośrednią między Ktulu a Mafią, chociaż przy okazji zawierają pewne niespotykane do tej pory elementy. W jednej edycji tej gry może uczestniczyć 11 osób. Zostają one podzielone na dwie podstawowe frakcje - 8 mieszkańców oraz 3 bandytów, aczkolwiek wewnątrz frakcji mieszkańców znajduje się jeszcze podfrakcja 2 poborców podatkowych. Każdy z pozostałej szóstki mieszkańców ma swoją rangę w grze, najważniejszy według niej jest szeryf, a następnie pastor, barman, księgowy, barman i bogacz. Dodatkowo w momencie rozpoczęcia gry posiadają oni odpowiednią ilość złotych sztabek, która jest wprost proporcjonalna do rangi danej postaci - i tak też szeryf ma zaledwie 1 sztabkę, pastor 2, barman 3, księgowy 4, bankier 5, zaś bogacz 6. Daje to łącznie 21 sztabek.

Edycja podobnie jak w przypadku poprzednio omawianych gier polega na ciągu następujących na przemian dni i nocy. Podczas dnia gracze rozmyślają nad tym, którzy z nich mają funkcje bandytów i starają się ich wyeliminować za pomocą linczów oddawanych na kanale oraz na privie do Mistrza Gry. Należy tutaj zaznaczyć, że jeśli któraś z osób nie będzie zdecydowanym liderem głosowania, to znaczy dwóch lub więcej graczy zbierze taką samą najwyższą liczbę wskazań, wówczas nie zostaje wyeliminowany żaden z nich. Kolejną ważną kwestią jest sprawa sztabek, które może posiadać zlinczowana osoba. Nie przepadają one bowiem wraz z wyeliminowanym graczem, lecz przechodzą w posiadanie najwyższego rangą aktualnie żywego mieszkańca.
Mistrz Gry po ogłoszeniu wyników zawiadamia graczy o nadejściu nocy. Wówczas do działania przystępują poborcy podatkowi. Podają oni prowadzącemu nick jednej z osób - jeżeli ma ona jakieś sztabki, przechodzą one wówczas w posiadanie poborcy, który zgłosił ją Mistrzowi Gry na privie, dodatkowo jeśli owa osoba jest bandytą zostaje tej nocy zablokowana, to znaczy nie będzie mogła osobiście mordować. Rola poborców jest generalnie zbliżona do funkcji kataniego z tradycyjnej mafii - dzięki przejęciu określonej liczby sztabek od wskazanej osoby przedstawiciele podfrakcji mogą się bowiem domyślić jaką postać przypadła owemu graczowi. Następnie do akcji wkraczają bandyci. Jeden z nich kontaktuje się na privie z Mistrzem Gry i przekazuje mu nick osoby, którą chce zamordować. Wskazany użytkownik gramirca zostaje wyeliminowany z gry, zaś wszystkie jego sztabki padają łupem owego bandyty. Ponadto jeżeli w mordzie padł któryś z poborców podatkowych bandyci otrzymują tej nocy jednorazowy dodatkowy mord.
Gra kończy się po upływie trzech dni i trzech nocy. Wygrywa ta frakcja, która będzie wówczas w posiadaniu większej ilości złotych sztabek - ponieważ ich łączna liczba jest nieparzysta na pewno zwycięzcą będzie mogła zostać tylko jedna grupa.

Jak wynika z powyższego tekstu kanał #mafii w ciągu roku swojego istnienia rozwinął się rozbudowując repertuar gier przeznaczonych dla Forumowiczów gram.pl i aż po dziś dzień jest jednym z najpopularniejszych i najczęściej odwiedzanych kanałów na gramircu. W chociaż jedną edycję Ircowej Mafii, Ircowego Ktulu bądź też Złotych Sztabek zagrało około 100 różnych osób. Warto w tym momencie zastanowić się na czym polega fenomen gier serwowanych na kanale #mafii. Przede wszystkim są one oparte na ciągłym dialogu, przez co gracze wchodzą ze sobą non-stop we wzajemne interakcje. Każdy wers, każde słowo, a nawet poszczególna emotka może być kluczowa dla przebiegu danej rozgrywki. Ponadto należy pamiętać, że konkretna sytuacja może być interpretowana na wiele sposobów, gdyż gracze mogą obierać różnego rodzaju strategie podczas rozgrywki. Dzięki temu uczestnicy gier organizowanych na kanale #mafii uczą się krytycznego i analitycznego myślenia, a także rozwijają swoje umiejętności przekonującej argumentacji oraz pracują nad własną asertywnością. Kolejnym ważnym elementem są emocje. Nieraz bowiem zdarzało się, że nagłe ujawnienie się kataniego, udany mord czy też użycie trafnego argumentu niespodziewanie odwracało o 180 stopni losy całej edycji. Często też trzeba do samego końca walczyć o zwycięstwo, dzięki czemu radość po jego osiągnięciu jest przeogromna. Zdrowa rywalizacja stanowi niewątpliwie kolejny plus gier na kanale #mafii. Trzeba zwrócić jeszcze uwagę na sympatyczną atmosferę, która panuje nawet wówczas, gdy nie jest rozgrywana żadna gra. Osoby przebywające na tym kanale są miłe i otwarte, dzięki czemu można z nimi porozmawiać na różne tematy, niekoniecznie ściśle związane z grą w mafię i jej odmianami.

Nie musisz jednak wierzyć bezgranicznie tym słowom i tylko na ich podstawie wyrabiać sobie opinię o kanale #mafii. Masz bowiem możliwość sprawdzenia tego osobiście. Wystarczy wejść na nasz kanał, najlepiej wieczorem w piątek oraz sobotę, gdyż wtedy najczęściej zbieramy się w celu rozegrania edycji jednej z trzech opisanych powyżej gier. Niewykluczone, że owa wizyta zaowocuje rozbudowaniem twoich zainteresowań, a Ty sam dołączysz do grona zagorzałych sympatyków Ircowej Mafii, Ircowego Ktulu oraz Złotych Sztabek.
#mafia wciąga! Przyjdź! Zobacz! Zagraj! Zapraszamy!
Wypowiedz się w oficjalnym wątku forumowym Mafii i Ktulu!
Odwiedź stronę internetową Mafii i Ktulu!
