Intel zapowiada wsparcie dla ekstremalnych rozdzielczości w Ivy Bridge

Na tegorocznym Intel Developer Forum firma zapowiedziała, że ich najnowsze procesory z rodziny Ivy Bridge będą wspierać rozdzielczości do 4096 x 4096 pikseli. Przepraszam, ile?!

Intel zapowiada wsparcie dla ekstremalnych rozdzielczości w Ivy Bridge

Powstające zarówno z myślą o rynku pecetowym, jak i maszynkach Apple procesory Ivy Bridge wyposażone w zintegrowany procesor graficzny mają zadebiutować na początku przyszłego roku. Kilka dni temu Intel z dumą ogłosił, że CPU z tej rodziny będą miały pełne wsparcie dla rozdzielczości 4096 x 4096 pikseli.

Oczywiście od razu pojawia się cała masa pytań, dotyczących przede wszystkim przyszłości takiego rozwiązania. Dziś najbardziej popularną, wysoką rozdzielczością na naszym growym poletku jest 1920 x 1080 pikseli, znacznie mniejsza liczba graczy korzysta z wyższej, czyli 2560 x 1600. Przy zachowaniu będących konsolową spuścizną i dominujących już na rynku proporcji 16:9 dałoby nam to rozdzielczość 4096 x 2304, czyli ponad dwukrotnie większą niż obecnie najpopularniejsza. Pojawia się pytanie, czy z czymś takim w przypadku renderowania w czasie rzeczywistym poradziłyby sobie karty graficzne. Z drugiej jednak strony, patrząc na plany choćby firmy NVIDIA widać, iż zakłada ona w swoich kolejnych pokoleniach chipsetów niemalże podwajanie wydajności GPU. Czyżby czekał nas za ledwie kilka lat nowy standard Ultra HD?

Inna sprawa, że w chwili obecnej nie ma na rynku monitorów, które potrafiłyby wyświetlić bez przeskalowania obraz w tej rozdzielczości. Choć z drugiej strony wyobraźcie sobie wyświetlacze wykonane w znanej z iPhone'a 4 technologii Retina, która zakłada, że ludzkie oko nie jest w stanie zobaczyć pikseli przy gęstości większej niż około 300 DPI. Anty-aliasing odszedłby w niepamięć. A Microsoft na swojej ostatniej konferencji poświęconej Windows 8 zapowiedział przecież rychłe pojawienie się monitorów tego typu.

GramTV przedstawia:

Czy tylko ja czuję, że za 2-3 lata patrzeć będziemy na startowe ceny monitorów 3D, mówiąc: "Ależ to było tanie!"

Komentarze
20
Usunięty
Usunięty
28/09/2011 08:44
Dnia 27.09.2011 o 21:26, vegost napisał:

A gry w ogóle obsługują taką rozdzielczość ?

Większość nowych (w sensie wydanych od 2005 roku, czyli wydanych po Xboksie) obsłuży spokojnie do 2560x1600, część (np. Crysis) może być wyświetlana w 5760x1080. Natomiast 4096x4096 i każdej innej o proporcjach 1:1 raczej żadna gra nie obsłuży. A nawet jak obsłuży, to obraz będzie zniekształcony.

Usunięty
Usunięty
28/09/2011 08:40
Dnia 27.09.2011 o 23:46, CirroStratus napisał:

Monitory CRT nie mają po prostu stałej wielkości plamki - w nich nie ma mowy o skalowaniu, wyświetlają taką rozdzielczość jaką mają za zadanie wyświetlić - bez utraty jakości, tak jak w przypadku skalowania w LCD. Oczywiście CRT''ki również mają swoje maksymalne rozdzielczości, ale te są raczej duże.

O, dzięki :) Od razu człowiek mądrzejszy :)A przy rozdzielczości 2-3x obecne HD, to musiałbym sobie sprawić spooooory monitor, aby wykorzystać taką rozdzielczość, a wtedy to musiałbym chyba patrzeć w ekran z drugiego pokoju :D

Usunięty
Usunięty
28/09/2011 01:00
Dnia 27.09.2011 o 18:27, Barteek88 napisał:

W profesjonalnych zastosowaniach kinowych używane są rozdzielczości nawet do 8192x4096. NA TO CZEKAM !!!

Kamery RED One kręcą w 4K :)Z podstawowym zestawem dostępne w okolicach 60-100 tysięcy złotych, innymi słowy sprzęt pół-profesjonalny.




Trwa Wczytywanie