AMD zamierza zwiększyć wydajność w grach (i nie tylko) wprowadzając na rynek Mantle, rewolucyjną technologię, która dostępna jest już w Battlefield 4. Z czym tak naprawdę mamy do czynienia?
AMD zamierza zwiększyć wydajność w grach (i nie tylko) wprowadzając na rynek Mantle, rewolucyjną technologię, która dostępna jest już w Battlefield 4. Z czym tak naprawdę mamy do czynienia?
Mantle (z ang. płaszcz) jest zatem rewolucyjnym API od AMD przygotowanym z myślą o komputerach, które można docelowo rozszerzyć tak, by działało również na konsolach. Na czym polega owa rewolucja? Mantle to pierwsze API potrafiące w optymalny sposób spożytkować moc sprzętu (karty graficznej, procesora) w grach bez tworzenia wąskich gardeł. Istotną cechą tej technologii jest także fakt, że producenci gier nie muszą martwić się o optymalne rozłożenie obciążenia. Jako technologia AMD, Mantle adresowane jest do układów wyposażonych w nowoczesną architekturę GCN (Graphics Core Next), ale nie oznacza to, że inni producenci gier nie mogą zrobić z niej użytku - każdy twórca może skorzystać z Mantle, jeśli chce zoptymalizować to API do swojej architektury.
Mantle oferuje nowy sposób programowania w pełni wykorzystujący moc nowoczesnych kart graficznych (technologia ta może działać jednocześnie z DirectX 11.2), w tym oczywiście Radeonów z serii R9 i innych układów AMD, poprawiając jakość oprawy wizualnej generowanej w rozmaitych produkcjach, jak i wydajność poszczególnych gier. To nie tylko świetna informacja dla graczy, ale i dla programistów - AMD Mantle znacząco ułatwi pracę twórcom, umożliwiając im przygotowywanie lepszych produkcji.
![]()
Co jest potrzebne, by móc cieszyć się technologią Mantle? Najważniejsze to oczywiście karta graficzna w architekturze GCN (Graphics Core Next), czyli w chwili obecnej Radeony z serii R9, R7, HD 7000 lub HD 8000. Mantle wspiera także procesory APU firmy AMD wchodzące w skład najnowszych rodzin tego producenta, czyli Kaveri, Kabini i Temash. Nie obejdzie się także bez sterownika AMD Catalyst 14.1 Beta (lub nowszego), który możecie pobrać z tego miejsca. Warto także zaglądać na specjalną podstronę na oficjalnej witrynie AMD, gdzie znajdziecie informacje o grach, które robią użytek z Mantle.
![]()
Zastanawiacie się być może, czy Mantle stanowi konkurencję dla bibliotek DirectX. DirectX jest językiem uniwersalnym, działającym w każdych warunkach, który trzeba przełożyć na język rodzimy karty graficznej bądź innego sprzętu i nie zawsze wykorzystuje on wszystkie możliwości danego układu (w przypadku procesora będą to rdzenie). Natomiast Mantle to język techniczny, który nie wymaga dodatkowego tłumaczenia (wystarczy, że gra potrafi się nim posługiwać) i oferuje więcej możliwości w zakresie wykorzystania możliwości karty graficznej, procesora lub sprzętu innego rodzaju. W związku z tym zarówno Mantle, jak i DirectX współpracują ze sobą w celu zmaksymalizowania możliwości obu języków.
![]()
Podsumowując, Mantle to API, które zwiększa wydajność w grach wideo, wykorzystując optymalnie zarówno kartę graficzną, jak i procesor, a także zwiększając liczbę rozkazów dla karty graficznej (sprawia to, że poszczególne sceny obserwowane na ekranie są bogatsze w efekty i detale). Nie można także zapominać o obsłudze technologii CrossFire – Mantle widzi pełen potencjał sprzętu bez podziału na rdzenie. I wreszcie, Mantle buduje przyszłość. Inni producenci układów zdążyli już ujawnić nieco swoich planów, z których wynika, że AMD kładzie fundamenty pod rozwój technologii, jakie będą dostępne na rynku.
Tydzień z AMD jest wspólną akcją promocyjną firm AMD i gram.pl.