Jak więc zakwalifikować tę grę? Sprawa jest dość trudna, jednak najprostszym z niej wyjściem jest opisać ją jako „konsolową symulację”. Bo, owszem, mamy do czynienia z symulacją, ale w porównaniu do np. Race 07 – dość ograniczoną. Nie zapominajmy jednak, że jeżeli tylko posiadamy kierownicę do konsoli, to możemy ją bez problemu wykorzystać. Wtedy produkcja studia Turn 10 pokazuje swoje pazury w całej okazałości, a i rozgrywka nabiera jeszcze większych rumieńców.
Gdy jesteśmy przy kwestii sterowania, nie szczędzimy twórcom braw za przygotowanie modelu sterowania na gamepada – bo jedynie na nim było nam dane grę przetestować. Jest to jednak, jak wiadomo, świetne urządzenie, jedno z najlepszych dostępnych na rynku. Rozgrywka w Forza 2 sprawia ogromnie wiele przyjemności i pad nie jest w żaden sposób ograniczeniem zakresu manewrów, które możemy wykonać. Wielki plus za sterowanie już na samym początku. No i drugi ogromny plus za symulację sterowania samochodem. Nie dość, że dość wiernie oddająca zachowania auta i do tego odmienna dla każdego z modeli, to jednocześnie wielce przyjemna i satysfakcjonująca. Czego chcieć więcej?Kariera Forza Motorsport 2 w singlu oferuje dwa tryby rozgrywki. Pierwszym z nich jest tryb zręcznościowy. Bierzemy w nim udział w szeregu luźnych wyścigów podzielonych na trzy kategorie: pokaz oraz próba czasowa, a za zwycięstwo do naszego garażu trafiają nowe samochody. Razem do odblokowania czeka na nas siedemdziesiąt bryczek. Trzecią dostępną tutaj kategorią zabawy jest jazda dowolna, pełni ona jednak jedynie rolę treningu i nie odgrywa większej roli.
Drugim trybem zabawy jest kariera. Tutaj jest zdecydowanie bardziej ciekawie oraz rozbudowanie. Na początek wybieramy region, z którego pochodzące samochody są naszymi ulubionymi. Do wyboru są: amerykańskie mocne wozy, europejskie szybkie bryki oraz samochody japońskie, nadające się do modyfikacji – tzw. tunerskie. Nie ogranicza to w żaden sposób puli pojazdów, które będziemy mogli później kupić do wybranego regionu. Konsekwencją wyboru jest jedynie rozpoczęcie kariery na zmaganiach w klasie aut tylko z tego regionu (jeden wyścig) oraz nabijana w trakcie zabawy zniżka na wozy z tej kategorii.Kariera dzieli się na serie wyścigowe. Są to: zawody dla początkujących, puchar amatorów, klub producentów, zawody półzawodowców, pojedynki rywali, mistrzostwa regionalne, zawody samochodów seryjnych, wyścigi profesjonalne oraz zawody wytrzymałościowe. Każde z nich reprezentują pewne ograniczenia, jak i reguły, oraz składają się z kilku mistrzostw po kilka wyścigów każde. Wyścigi wykonane są w konwencji różnych ciekawych podziałów. A to w tych ścigają się jedynie auta typu hatchback, a to w owych te z silnikami czterocylindrowymi, a to w następnych – tylko wyposażone w turbosprężarkę czy wyprodukowane przed 1975 rokiem. Dzięki temu jeździmy różnymi modelami i poznajemy różne ich typy.
Za zwycięstwo dostajemy kredyty, które wydajemy na zakup nowych aut lub tuning już posiadanych. Ilość waluty, którą zarabiamy, odpowiada także ilości punktów doświadczenia, które zostaną dodane zarówno kierowcy, jak i samochodowi. Wraz ze wzrostem poziomu kierowcy otrzymujemy zniżki na samochody, nowe auta oraz dostęp do nowych wyścigów. Natomiast wzrost poziomu samochodu odblokowuje dla niego ulepszenia do zamontowania. Kariera w Forza Motorsport 2 jest ogromnie ciekawa, jak i wciągająca. Twórcy nie wymyślili nic nadzwyczajnego, jednocześnie jednak jest to jedna z najbardziej wciągających rozgrywek, w których dane nam było się ścigać. Zapewnia zabawę na długo oraz ciągłe urozmaicenia, dzięki czemu się nie nudzi. Wybór dostępnych w grze samochodów jest bardzo rozległa. Obejmuje ona ponad trzysta aut pochodzących z najróżniejszych zakątków świata i reprezentujących najróżniejsze typy i marki. Co do tych ostatnich, pozwólcie, że wymienimy obecność jedynie: Seat, Hyundai, Koenigsegg, Saab, Volvo, Aston Martin, Peugeot, Lancia, BMW, Mercedes, McLaren, Dodge, Saleen, Audi, Mitsubishi, Subaru, Ferrari, Bentley i dodajmy, że to jedynie niewielka część wszystkich dostępnych producentów. Co fajne, historia każdej z firm jest dokładnie opisana. Można więc dowiedzieć się czegoś nowego. Każdy z posiadanych przez nas pojazdów możemy poddać rozległemu tuningowi. Modyfikacje silnika, jakie są tutaj dostępne, z powodzeniem można nazwać jednymi z najbardziej rozbudowanych, jakie znalazły się w jakiejkolwiek grze do tej pory. Dokupujemy części w takich kategoriach, jak silnik, układ jezdny i kierowniczy, opony i felgi, aerodynamika. Wymieniamy takie części, jak układ dolotowy, zapłonowy, wydechowy, paliwowy, turbosprężarkę, sprężarkę odśrodkową i wyporową, sprzęgło, stabilizator poprzeczny, układ przeniesienia napędu oraz typ opon. Części jest po prostu multum, a co bardzo ważne, wszystkie zmiany, jakie wprowadzamy, opisane są dokładnie w skutkach, jakich możemy się spodziewać po zakupie nowych podzespołów, oraz dostępne są w graficznej formie przedstawienia osiągów. Dzięki temu od razu wiemy, czy i w co warto inwestować. Tuning wizualny jest dużo bardziej ograniczony. Możemy wymienić części karoserii, ale bardzo często dodanie spoilera jedynie pogarsza osiągi naszego cuda. Możemy pomalować, polakierować i poobklejać nasze cztery kółka różnymi naklejkami, ale wszystko w sportowym – a nie ulicznym – charakterze.Ustawienia podzespołów, do których mamy dostęp, także są szalenie rozbudowane. Zmieniamy ciśnienie w oponach, regulujemy przełożenia biegów, dostosowujemy geometrię kół, ustawienia stabilizatora i układu różnicowego. I oczywiście wszystko opisane w taki sposób, w jaki należy, oraz dostępny podgląd zmian w zakładce „symulacja osiągów”. Pełen profesjonalizm i raj dla mechaników.
Sporo do modyfikacji mamy także, gdy idzie o poziom trudności. Wybieramy sobie, czy ma być widoczna oraz kiedy ma się pokazywać linia sugerowana na drodze, włączamy lub wyłączamy działanie ABS, TCS i STM, wybieramy rodzaj skrzyni biegów i poziom SI, a także jakie mają być zniszczenia (ograniczone lub symulacyjne) i czy opony oraz paliwo mają się podczas wyścigu zużywać. Włączenie każdego z utrudnień dodaje specjalny bonus do ilości zarobionych za wyścig kredytów, a więc i najnormalniej w świecie się opłaca.Tory, na których się ścigamy, to m.in. Nissan Speedway, Silverstone Circuit, Suzuka Circuit, Mazda Raceway Laguna Seca, Nürburgring Nordschleife i parę innych. Jest ich dostępnych dużo mniej niż chociażby aut, jednak na większości z nich wytyczone są małe i wielkie okrążenia, tak więc w ogólnym rozrachunku tras jest całkiem sporo.
Trzeba także pamiętać, że Forza Motorsport 2 to także świetnie przygotowana produkcja do zabawy w sieci. W telewizji możemy obejrzeć aktualnie trwające zmagania, sami wziąć udział w wielkiej ilości organizowanych online zawodów, sprzedać bądź nabyć samochód, a także zakupić dodatkowe pakiety tras i samochodów, których już całkiem sporo się ukazało. Nic więc dziwnego, że gra nie schodzi z pierwszej dziesiątki najchętniej odpalanych w Xbox Live gier.
Forza Motorsport 2 jest doskonałą propozycją dla każdego fana sportu motorowego. Posiada wszystkie niezbędne aspekty, aby takiego delikwenta wciągnąć na tyle, aby kolejny wyścig stał się ważniejszy od wielu rzeczy do zrobienia – a to bardzo pozytywnie świadczy o grywalności tejże gry. Jednocześnie jej zakup odradzamy tym, dla których idealną grą wyścigową jest Need for Speed. Forzy zdecydowanie bliżej jest do ToCA 3 (którą zresztą bije kilkakrotnie) niźli do NFS. Masz Xboksa i lubisz sport motorowy? Ta gierka jest dla Ciebie.
Co prawda Forza Motorsport 2, jak większość gier konsolowych, swoje skrzydła rozwija dopiero na dużym ekranie, jednakże warto jej się przyjrzeć choć i w małym okienku. Pamiętajcie jednak, że aby docenić ją w pełni samemu trzeba wziąć pada do ręki i przejechać przynajmniej kilka kilometrów samemu.