Sony ma poważny problem. Japończycy ujawnią swoje umowy z zewnętrznymi studiami

Radosław Krajewski
2023/03/02 15:40

Microsoft otrzyma wgląd w zawarte przez Sony umowy z deweloperami third-party.

Kolejny zaskakujący zwrot akcji w sprawie sprzeciwu Sony wobec kupna Activision Blizzard przez Microsoft. Federalna Komisja Handlu wydała decyzję, w której japońska firma będzie musiała przedstawić kopie dokumentów z zawarcia umów z zewnętrznymi studiami deweloperskimi oraz wszystkie szkice i komunikaty dotyczące oświadczenia prezesa Sony Interactive Entertainment Jima Ryana dla FTC.

Sony ma poważny problem. Japończycy ujawnią swoje umowy z zewnętrznymi studiami

Sony musi ujawnić swoje umowy ze studiami third-party

Sony próbowało uniknąć przedstawienia umów, tłumacząc się zbyt dużą liczbą wniosków, których zebranie byłoby zbyt czasochłonne i kosztowne w realizacji. FTC w nowym orzeczeniu odrzuciło większość argumentów Sony.

GramTV przedstawia:

Microsoft próbował uzyskać wszystkie dokumenty zawarte przez Sony z firmami third-party od 1 stycznia 2012 roku do chwili obecnej. Federalna Komisja Handlu przyznała w tej kwestii rację Japończykom, którzy i tak będą musieli przedstawić wszystkie umowy datowane od 1 stycznia 2019 roku.

Tym samym Sony będzie musiało pokazać zawarte z zewnętrznymi studiami umowy z ostatnich trzech lat, które w jakikolwiek sposób ograniczyły zawartość gier lub całkowicie pominęły Xboxa. Niektóre z tych dokumentów będą dotyczyły zawartej przed kilkoma laty umowy Sony z Activision, która zapewniła posiadaczom PlayStation wcześniejszy dostęp do wybranej zawartości do kolejnych odsłon serii Call of Duty.

Komentarze
27
dariuszp
Gramowicz
09/03/2023 16:44

Myślę że to była po prostu opinia jakiegoś dziennikarza. Zauważ że Linux ani nie przychodził z konsolą pre-instalowany ani nie miałeś dołączonej płytki z nim ani nic takiego.

Musiałem manualnie odpalić jego instalację.

Fakt jest faktem że Sony zarówno pozbyło się wsparcia dla OtherOS jak i obniżyło cenę konsoli o 200$ do ceny którą chciał Microsoft.

LinuxLive napisał:

Dobra kończąc temat, wystarczy poczytać portale branżowe z tamtych lat, sporo z nich pisało właśnie o cłach i podatkach odnośnie PS3 i dlaczego Linux się znalazł na tej konsoli.

LinuxLive
Gramowicz
09/03/2023 16:31
dariuszp napisał:
Nie chodziło o żadne obchodzenie podatków i inne głupoty. Zwłąszcza że później oferowali ten sam sprzęt za mniej bez Linuxa.

Po prostu Xbox miał porównywalną moc i był 200$ tańszy i tracili rynek. I musieli coś z tym zrobić.

Najpierw obniżyli ceny a później zaczęli wydawać niesamowicie dobre gry które były exami i tak dogonili Microsoft.

Co jest bardzo zabawne - Microsoft popełnił dokładnie ten sam błąd co Sony przy premierze Xbox One. Zaoferowali ludziom słabszą i 100$ droższą konsolę. I żeby dodać soli do tej rany - skupili sie na DRM i telewizji zamiast na grach. I oddali cały rynek Sony.

Dobra kończąc temat, wystarczy poczytać portale branżowe z tamtych lat, sporo z nich pisało właśnie o cłach i podatkach odnośnie PS3 i dlaczego Linux się znalazł na tej konsoli.

dariuszp
Gramowicz
08/03/2023 21:45
LinuxLive napisał:

Tak co do Linuxa masz dużo racji, Sony na tym się przejechało bo sporo osób kupowało konsole jako klastry czy serwery a wiadomo że do konsol firma w początkowym etapie dokłada a odbija to sobie na grach. Ale Linux na PS3 nie powstał z chęci zrobienia z PS3 peceta tylko z prostego biznesu, do konsoli w wielu krajach są dodawane podatki i cła których nie ma na PC, więc żeby obniżyć koszty dystrybucji, marży i tym samym cenę zdecydowano się sprzedawać PS3 nie jako konsole do gier tylko komputer, ot zwykły biznes tylko nie przewidzieli że ludzie będą wykorzystywać PS3 do innych celów jak granie.

Mylisz się. PS3 początkowo nie było tak wykorzystywane ponieważ cena do mocy była rozsądna. Konsola kosztowała 499$ co jeżeli przeliczyć przez inflację daje w 2006 równowartość 740$. Dolar w tamtych czasach kosztował 3.1 PLN. Co daje ponad 2200zł.

Dla porównania, Xbox 360 kosztował 299$. W przeliczeniu przez inflację daje to 451$. Po ówczesnym kursie dolara - 1398zł.

Także przepaść w cenie pomiędzy konsolami była ogromna i co było gorsze - Xbox wcale nie był słabszy od PS3. Ale co było zabawne i co było trendem w tamtych czasach - programowanie na Xboxa 360 było upierdliwe. A dlatego mówię o trendzie bo to samo spotkało np. Windows Mobile, znany później jako Windows Phone.

Co sprawiło że PS3 pomimo że nie było mocniejsze - dostawało lepiej działające porty gier multiplatformowych przez co wśród użytkowników PS3 był traktowany jako mocniejsza konsola gdzie po prostu łatwiej się z nią pracowało. W zasadzie PS3 było lekko słabsze bo oferowało 230 gigaflopsów gdzie Xbox 360 miał 240. Inna sprawa że tego typu porównania są nie do końca miarodajne.

Tak czy siak - Sony miało problem. Więc ich rozwiązaniem było przełknąć stratę na sprzęcie i opuścić cenę konsoli. I tak np. PS3 Slim którego sam byłem posiadaczem kosztował już 299$.

Tyle że Slim miał moc normalnego PS3 mając jednocześnie mniejszy rozmiar itp. I to plus obniżka ceny sprawiły że nagle PS3 w przeliczeniu mocy na dolara się nieźle opłacało w połączeniu z możliwością instalacji Linuxa.

I wtedy zaczęła się jazda z render farmami.

Nie chodziło o żadne obchodzenie podatków i inne głupoty. Zwłąszcza że później oferowali ten sam sprzęt za mniej bez Linuxa.

Po prostu Xbox miał porównywalną moc i był 200$ tańszy i tracili rynek. I musieli coś z tym zrobić.

Najpierw obniżyli ceny a później zaczęli wydawać niesamowicie dobre gry które były exami i tak dogonili Microsoft.

Co jest bardzo zabawne - Microsoft popełnił dokładnie ten sam błąd co Sony przy premierze Xbox One. Zaoferowali ludziom słabszą i 100$ droższą konsolę. I żeby dodać soli do tej rany - skupili sie na DRM i telewizji zamiast na grach. I oddali cały rynek Sony.




Trwa Wczytywanie