Sony wzniesie gaming na nowy poziom? 4K i 120 FPS dzięki Spectral Super Resolution

Wincenty Wawrzyniak
2024/03/18 17:30
2
0

Mowa również o rozdzielczości 8K i 60 klatkach na sekundę.

Dziś z samego rana informowaliśmy Was o wycieku specyfikacji nowej konsoli Sony, czyli PlayStation 5 Pro (funkcjonującej pod kodową nazwą Trinity). Okazuje się jednak, że nie był to jedyny wyciek, ponieważ to samo źródło, czyli branżowy insider Tom Henderson, podało kolejne dane na temat sprzętu. Na łamach portalu Insider Gaming dziennikarz uchylił rąbka tajemnicy na temat technologii o nazwie PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR). Poniżej znajdziecie więcej szczegółów.

Sony wzniesie gaming na nowy poziom? 4K i 120 FPS dzięki Spectral Super Resolution

PlayStation 5 Pro ma zapewnić 4K i 120 FPS-ów dzięki Spectral Super Resolution

Według informacji uzyskanych przez Hendersona technologia PlayStation Spectral Super Resolution zostanie zintegrowana z PlayStation 5 Pro i aktualnie celuje w zapewnienie rozgrywki na poziomie rozdzielczości 4K/120FPS czy nawet 8K/60FPS. Wiadomość pojawiła się krótko po wcześniejszych przeciekach, które ujawniły, że konsola będzie obsługiwać PSSR w celu przeskalowania do wyższych rozdzielczości. W dokumentach dostarczonych serwisowi Insider Gaming poinformowano, że chociaż niekoniecznie musi to być (aktualnie) możliwy do osiągnięcia cel ze względu na ograniczenia sprzętowe, tak jest to coś, na co Sony zamierza zwracać uwagę „w przyszłych interakcjach z konsolami”.

Aktualnie PSSR zintegrowane z PlayStation 5 Pro obsługuje rozdzielczość 3840x2160 i dąży do zapewnienia rozgrywki na nieco niższym poziomie: 4K/60FPS lub 8K/30FPS. Jak jednak podaje Henderson, „nie jest jasne, czy te wewnętrzne kamienie milowe rzeczywiście mogą zostać przekroczone”. Dziennikarz uzyskał informacje na temat dwóch przykładów opartych na nienazwanych grach first-party:

  • przykład pierwszy:
    • cel: jakość obrazu zbliżona do trybu Fidelity (1800p) z trybem wydajności FPS (60 FPS)
      • zwykłe PlayStation 5:
        • Performance Mode – 1080p/60FPS
        • Fidelity Mode – 1800p/30FPS
      • PlayStation 5 Pro z PSSR:
        • 1440p/60FPS
  • przykład drugi:
    • cel: dodanie do gry technologii Ray Tracing
      • zwykłe PlayStation 5 osiągnęło 60 klatek na sekundę bez Ray Tracingu
      • PlayStation 5 Pro osiągnęło 60 klatek na sekundę z Ray Tracingiem.

GramTV przedstawia:

Komentarze
2
Yosar
Gramowicz
20/03/2024 22:21

Tiaaa... i znowu podbijanie bębenka, jak przed każdą nową generacją konsol. Czego to nowa generacja/pół generacja nie będzie mogła i za jak mało.

A potem przychodzi rzeczywistość. Wystarczy poobserwować jak na rynku PC kształtują się ceny kart graficznych.

I słowo wytrych, czyli ray tracing. Ale co to znaczy gra z raytraycingiem? Tak naprawdę żadna gra nie jest raytracowana. Bo to jest metoda generowania całości obrazu, a na to jeszcze przez dziesiątki lat karty graficzne będą za słabe (i ogólnie pomysł wydaje się do d*py, wszelkie dotychczasowe generowanie obrazu omijało skrzętnie raytracing innymi mniej pracożernymi metodami, i mam wrażenie że przyszłość jest w znalezieniu kolejnych, a nie parciu w te najmniej efektywne a taką jest raytracing). 

Gry mają jakieś tam wyjęte efekty, przy których 'zatrudniono' tą technikę. A to cienie, a to oświetlenie otoczenia, a to odbicia itd. Jedna gra ma więcej, inna ma mniej, a kolejna w ogóle. Więc gra z raytraycingiem nic nie znaczy.

Swoją drogą dowolne drzewo, czy krzak wygląda wciąż do d*py (halo mr. CP2077), a my bawimy się topieniem wydajności układów graficznych w cienie.

StarBalls
Gość
18/03/2024 22:52

8K ??? A na co to komu.. ile osób mam w ogóle telewizor 8K. Różnica pomiędzy 4K a 8K z 4 metrów z kanapy, była by mniej niż dostrzegalna. 

Jeśli PS5 Pro, będzie w stanie zapewnić 1440p + RT 60fps (up to 120fps Bez RT), albo 4K 60 Bez RT, to I tak będzie sztos. 

Bo teraz to większość gier na PS5 "locked 30" albo 1080p 60fps.