Microsoft: Sony płaci deweloperom, aby nie dodawali swoich gier do Game Passa

Maria Wawrzyniak
2022/08/11 15:30

Producent konsol Xbox zarzuca swojej konkurencji hipokryzję – Sony ma płacić twórcom, aby ci nie dodawali swoich gier do oferty usługi Xbox Game Pass.

Na początku bieżącego roku Microsoft zaskoczył właściwie wszystkich, kiedy to ogłoszono, że amerykańska korporacja planuje wykupić Activision Blizzard za 95,00 dolarów za akcję w ramach transakcji gotówkowej o łącznej wartości 68,7 miliarda dolarów. I chociaż transakcja oficjalnie nie została jeszcze sfinalizowana, tak już teraz robi się wokół niej naprawdę spore zamieszanie. Co więcej, po jej zamknięciu Microsoft stanie się trzecią co do wielkości firmą na świecie pod względem przychodów z gier – zaraz za Tencentem oraz Sony.

A no właśnie. Sony. To między innymi japońska korporacja wyraziła niedawno swoje niezadowolenie z całej tej sytuacji. Zdaniem producenta konsol PlayStation tak ogromna transakcja może zaburzyć równowagę w całej branży gamingowej. Jak jednak nietrudno się domyślić, Microsoft bardzo szybko odpowiedział konkurencji poprzez opublikowanie aż 118-stronicowego dokumentu. Gigant z Redmond zarzuca też swojemu rywalowi hipokryzję, wypominając posiadanie jednej z największych ofert gier ekskluzywnych.

Hipokryzja po stronie Sony i konkretne zarzuty

Biorąc pod uwagę to, iż strategie wyłączności stanowiły rdzeń strategii Sony mającej na celu wzmocnienie obecności w branży gier, a także to, że Sony jest liderem w dystrybucji gier cyfrowych, obawy firmy dotyczące ewentualnej wyłączności treści Activision Blizzard są co najmniej niespójne.

Tyle że na tym się nie kończy. Zdaniem amerykańskiego giganta Sony ma płacić deweloperom, aby ci nie dodawali swoich gier do oferty Xbox Game Pass oraz innych – również konkurencyjnych – usług subskrypcyjnych (podajemy za serwisem Video Games Chronicle).

W rzeczywistości zdolność Microsoftu do rozszerzania oferty Xbox Game Pass została utrudniona przez chęć Sony do zahamowania tego wzrostu. Sony płaci za “prawa do blokowania”, by uniemożliwić twórcom gier dodawanie treści do Xbox Game Pass oraz innych konkurencyjnych usług subskrypcyjnych.

GramTV przedstawia:

Microsoft uważa, iż Sony najbardziej obawia się umieszczania odsłon Call of Duty w abonamencie Game Pass, co mogłoby z kolei negatywnie wpłynąć na sprzedaż konsol PlayStation 5. Warto w tym momencie zaznaczyć, że podobne zarzuty wobec PlayStation mogliśmy zobaczyć w dokumentach ujawnionych w ramach zeszłorocznego procesu Epic Games z Apple. I choć tego typu umowy nie są w branży gier niczym nowym, tak możemy być praktycznie pewni, że Sony nie zostawi tego w spokoju.

Komentarze
1
Silverburg
Gramowicz
11/08/2022 15:33

Sony płaci developerom za exclusivy, a MS kupuje studia. Przyganiał kocioł garnkowi.