Najlepsze gry 2017 roku wg Metacritic. Japończycy dwa kroki przed resztą stawki

Patryk Purczyński, 05 stycznia 2018 16:52 2

W 2017 roku najlepsze tytuły ukazywały się na Switchu, ale konsola ma też najwyższy odsetek bardzo słabych gier. A co słychać na innych platformach?

Metacritic jak co roku podsumowało ostatnie 12 miesięcy pod względem jakości gier wydawanych na poszczególnych platformach. Jak wiadomo, najwyżej ocenionymi tytułami wydanymi w 2017 roku były The Legend of Zelda: Breath of the Wild i Super Mario Odyssey. Obie cieszą się średnimi ocenami na poziomie 97 punktów. Tak znakomitego rezultatu branża nie widziała od 2013 roku, gdy na taką samą przychylność branżowych mediów zasłużyło GTA V. Sytuacja, w której więcej niż jeden tytuł został oceniony na co najmniej 97 oczek, ostatni raz zdarzyła się natomiast w 2001 roku. Wówczas na taką notę zasłużyły Halo: Combat Evolved, Tony Hawk's Pro Skater 3 i GTA III.

Łącznie aż dziesięć pojedynczych tytułów zasłużyło w 2017 roku na ocenę 90+. Trzy pierwsze to produkcje japońskie - wspomniany wcześniej duet wspiera jeszcze Persona 5 z wynikiem 93/100. Co ciekawe, w tym elitarnym gronie znalazło się też miejsce dla dwóch gier niezależnych studiów. Mowa tu o What Remains of Edith Finch od Giant Sparrow i Undertale, której autorem jest Toby Fox. Ta druga pierwotnie została wydana co prawda w 2015 roku na pecetach, ale w połowie ubiegłego roku trafiła na konsole Sony, gdzie spotkała się z ogromnym uznaniem.

Jeśli chodzi o zbiorcze zestawienie wszystkich gier wydanych na danej platformie, najlepiej wypadają komputery osobiste. Tytuły przeznaczone na blaszaki były oceniane średnio na 73 punkty, a aż 40 exclusive'ów (zdecydowanie najwięcej - drugie pod tym względem PS4 ma ich dwa razy mniej) cieszy się średnią 75+. Wszystkich takich gier na pecetach wylądowało 205, czyli ponad połowa z 407 tytułów, jakie zawitały na tej platformie w 2017 roku. Xbox One i Switch zajmują ex equo drugie miejsce ze średnimi 71,2, natomiast na szarym końcu plasuje się PlayStation 4 (70,1). Dla Microsoftu mało pocieszający jest fakt, że zaledwie jeden exclusive wydany w 2017 roku zasłużył na ocenę 75 lub wyższą. Trzeba jednak gigantowi z Redmond oddać, że czołowe tytuły udostępniane są także na komputerach z systemem Windows 10.

Interesującym przypadkiem jest Switch, na którym - jak już wspominaliśmy - dostępne są dwie najlepsze gry ubiegłego roku. Cieniem na konsolę kładzie się natomiast fakt, że właśnie tam wydano stosunkowo najwięcej złych gier (ocenionych na maksymalnie 50 punktów) - stanowią one aż 5,5 proc. W przypadku pozostałych platform odsetek ten nie przekracza 4,5 proc. Konsola Nintendo góruje za to pod względem świetnych gier (90+) na niej wydanych - pomimo zdecydowanie najmniejszej liczby wszystkich pozycji, trafiły na nią aż cztery takie gry. Pecety mogą pochwalić się trzema, PS4 dwiema a Xbox One tylko jedną.

Wśród konsol przenośnych lepiej wypada 3DS ze średnią ocen wszystkich gier równą 71,6. Co ciekawe jest ona zupełnym przeciwieństwem Switcha, na którym dało się zaobserwować dużą polaryzację. Tu mamy dużo średnich gier (przedział 51-74) i trochę dobrych, za to ani jednej rewelacyjnej i złej. Na PS Vicie te ostatnie są aż dwie (z dwudziestu, czyli aż 10 proc.), a średni ocen wynosi 68,2 punktu. W jej windowaniu z pewnością nie pomógł fakt, że zaledwie jeden tytuł dostał notę 75 lub wyższą.

Wcześniej prezentowaliśmy Wam ranking 10 najgorszych gier 2017 roku.

Nintendo nie będzie już dostarczać NES Classic i SNES Classic do sklepów
Zapowiedziano El Hijo – skradankę w klimatach Westernu z małym chłopcem w roli głównej
Amy Hennig z nagrodą za całokształt twórczości na przyszłorocznym GDC
Detroit: Become Human - dwa miliony sprzedanych egzemplarzy
najnowsze