PlayStation 5 - recenzja - ewolucja w dobrym kierunku

PlayStation 5 z pewnością jest świetną ewolucją tego, co już dobrze znane i kochane przez miliony graczy na całym świecie. Jednym to będzie leżało, a innym...

Spis Treści

PlayStation 5 - recenzja - ewolucja w dobrym kierunku

Ten tekst rozpocznę małą prywatą:

GramTV przedstawia:

Każdy początek nowej generacji konsol to wielkie wydarzenie dla świata gier. To święto, które mobilizuje całą branżę na całym świecie - bez względu na to czy to są gracze czekający na każdy kolejny strzępek informacji, dziennikarze sprzedający każdą możliwą informację czy twórcy gier, którzy przygotowują wszystko to, co będziemy mogli ogrywać w najbliższych miesiącach, a nawet latach. W tych trudnych dla wielu z nas czasach początek nowej generacji będzie jednym z tych niewielu jasnych momentów 2020 roku. Cieszmy się nim jak najdłużej. Grajmy w ulubione gry, odkrywajmy nowe dla nas wirtualne światy. To jest ten moment i to jest nasze święto. Bez względu na platformę - bawmy się dobrze.

Był unboxing, były pierwsze wrażenia z rozgrywki, a także działania kontrolera… przyszedł czas na to, aby wszystko zebrać w jedno miejsce. Po wielu dniach testów, sprawdzania najdrobniejszych szczegółów jesteśmy gotowi - oto recenzja konsoli PlayStation 5! Drobne ostrzeżenie - starałem się opisać swoje wrażenia na tyle dokładnie, na ile mogłem bazując również na Waszych zapytaniach odnośnie PlayStation 5 oraz działania konsoli. Jest to naprawdę spory kawałek czytania, na końcu w podsumowaniu znajdziecie ocenę. Fakt, to mocne tl;dr, ale jeśli interesuje was konkretny aspekt, to możecie do niego wrócić za pośrednictwem spisu treści.

Nie mniej jednak, jeśli nadal będziecie mieli dodatkowe pytania, to śmiało możecie je zadawać w komentarzach. Postaram się na nie odpowiedzieć. Dodatkowo, specjalnie pojawił się spis treści, abyście mogli błyskawicznie przełączyć się między modułami tekstu. Miłej lektury!

Strona 1/10
Komentarze
8
Melchah napisał:

Sorry, że dopiero teraz piszę, ale nie zawsze jest czas na dyskusje.

Co to znaczy dwa te same łącza? Interesuje mnie czy Twoja opinia dotyczy korzystania z obu konsol z tej samej sieci, w tym samym miejscu. Czy obie konsole zachowują się różnie, korzystając z TEGO SAMEGO punktu dostępowego.

Tak, PS4 o wiele słabiej wykorzystuje to samo łącze przez moduł sieciowy starszego typu, na którym Sony miało przycinać koszty.

To chyba czegoś nie rozumiem, bo z tego co wyczytałem Xbox ma dwa tryby oszczędzania energii, tak jak PlayStation:

  • instant on - gdzie konsola pobiera więcej energii i jest to stan czuwania, w którym zachowuje się, tak jak piszesz (ściąga gry, łaty i tak dalej)
  • energy-saving - gdzie konsola nic nie robi

Przecież to się niczym nie różni od PlayStation poza samymi nazwami trybów. Gdybym to wyczytał na jednej stronie to ok, ale wszystkie, jakie przejrzałem, mówią to samo, tylko Twój opis się różni :).

Ale nadal nie rozumiesz tego, co napisałem :)

Ja nie mówię o trybach pracy konsoli, bo te w PS5 również są. Xbox w momencie wyłączenia ma dwa wyjścia - wyłącz konsolę (przez co przechodzi w stan hibernacji z możliwością ściągania rzeczy), zresetuj konsolę (... wiadomo o co chodzi). Żeby włączyć tryb kompletnego wyłączenia trzeba go sobie ustawić i domyślnie opcja jest na tryb instant-on.

PS5 ma tryb uśpienia (praktycznie to samo co u Xboxa z zaznaczeniem, że wchodzi w tryb niskiego poboru energii), reset (reset) i wyłącz konsolę (konsola się wyłącza, nic nie robi kompletnie). Jest to o wiele bardziej przejrzyste i klarowne dla zwykłego usera.

Melchah
Gramowicz
05/12/2020 18:12

Sorry, że dopiero teraz piszę, ale nie zawsze jest czas na dyskusje.

Muradin_07 napisał:

No tak, dokładnie tak.

Nie, masz dwa te same łącza i nawet tyle samo wykazuje na teście łącza, ale PS4 wykorzystuje tę przestrzeń o wiele słabiej w stosunku do PS5, które zarówno software'owo, jak i hardware'owo jest półkę wyżej i takie rzeczy potrafi.

Co to znaczy dwa te same łącza? Interesuje mnie czy Twoja opinia dotyczy korzystania z obu konsol z tej samej sieci, w tym samym miejscu. Czy obie konsole zachowują się różnie, korzystając z TEGO SAMEGO punktu dostępowego.

No właśnie różnica jest jedna i kluczowa - Xbox posiada i tryb wyłączenia, i tryb uśpienia z tą różnicą, że przy trybie "turn off" nadal jest w stanie ściągać to i owo, chyba że te opcje wyłączymy systemowo. PS4 i PS5 nie posiada takich możliwości w trybie "turn off". W trybie uśpienia/odpoczynku tak, owszem. 

To chyba czegoś nie rozumiem, bo z tego co wyczytałem Xbox ma dwa tryby oszczędzania energii, tak jak PlayStation:

  • instant on - gdzie konsola pobiera więcej energii i jest to stan czuwania, w którym zachowuje się, tak jak piszesz (ściąga gry, łaty i tak dalej)
  • energy-saving - gdzie konsola nic nie robi

Przecież to się niczym nie różni od PlayStation poza samymi nazwami trybów. Gdybym to wyczytał na jednej stronie to ok, ale wszystkie, jakie przejrzałem, mówią to samo, tylko Twój opis się różni :).

Melchah napisał:

No ok, jeśli dobrze zrozumiałem z tekstu recenzji, to wziąłeś stary zewnętrzny dysk HDD od PS4 i podłączyłeś do PS5 i zrobił się zysk na ładowaniu gier z samej racji nowszego sprzętu i softu PS5. Tak?

I w porządku, raczej tego należy oczekiwać od sprzętu nowszego o 7 lat. Ja po prostu podsuwając rozwiązanie z SSD redukuję nadmiar strat w PS4 w stosunku do PS5.

No tak, dokładnie tak.

Czyli jak rozumiem, po prostu podłączyłeś PS5 do swojej sieci, tak jak pewnie obok stoi PS4 i ściągając cokolwiek, na PS4 masz - powiedzmy - 50 Mbps, a na PS5 z automatu 300 Mbps? Tak?

Nie, masz dwa te same łącza i nawet tyle samo wykazuje na teście łącza, ale PS4 wykorzystuje tę przestrzeń o wiele słabiej w stosunku do PS5, które zarówno software'owo, jak i hardware'owo jest półkę wyżej i takie rzeczy potrafi.

Nazywa się to trybem spoczynku, o tym właśnie mówię, jest w linku do instrukcji. Oczywiście, że nie może to być stan całkowitego wyłączenia. Ale zlecasz i się pobiera. I pobór mocy jest obniżony, bo przecież cała konsola nie chodzi, tylko to, co potrzebne, chociażby dysk.

Ale czym się różni ten tryb pół snu Xboksa od trybu spoczynku w PS4? Bo nie mam Xboksa, to nie porównam. Tylko poborem mocy? Też można włączyć automatyczne aktualizacje systemu włącznie z restartem konsoli. Jedynie w przypadku aktualizacji aplikacji należy mieć wykupione PS+, taki myk.

A dlaczego dopiero Xbox One X doczekał się takiej aktualizacji? To zwykły X One czy X One S nie miał takiej funkcji spoczynku, czy "pół snu" i trzeba było mieć konsolę non stop włączoną, żeby cokolwiek się ściągało i instalowało?

PS. - znalazłem w sieci takie pomiary: http://pademosciane.pl/news/ile-pradu-zre-xbox-one/

Tryb o który (chyba) Ci chodzi - nazywany przez Ciebie pół snem - to stand by, i wtedy podstawowe wersje klocków pobierają ok. 24 W. Xbox One X podobnie http://pademosciane.pl/news/ile-pradu-zuzywa-xbox-one-x/

W przypadku konsol Sony też tak to wygląda.

No właśnie różnica jest jedna i kluczowa - Xbox posiada i tryb wyłączenia, i tryb uśpienia z tą różnicą, że przy trybie "turn off" nadal jest w stanie ściągać to i owo, chyba że te opcje wyłączymy systemowo. PS4 i PS5 nie posiada takich możliwości w trybie "turn off". W trybie uśpienia/odpoczynku tak, owszem. 

Można zrobić prosty eksperyment - ustawiasz jakąkolwiek grę do ściągania i WYŁĄCZASZ zarówno Xboxa One X oraz PS4/PS5.

Pytanie - na której konsoli po włączeniu zauważysz, że gra się ściągnęła? Na Xboxie, jeśli w ustawieniach domyślnych nadal jest włączona opcja tego stand-by. Celowo nie nazywam tego trybem uśpienia, bo tryb uśpienia wznawia konsolę od momentu, w którym się ją uśpiło. Tutaj mamy pełen boot z logowaniem systemu przy off.




Trwa Wczytywanie