Tydzień z Lords of the Fallen - wyjaśnienie mechaniki rozgrywki

Adam "Harpen" Berlik
2014/10/26 18:00

W drugim dniu Tygodnia z Lords of the Fallen skupiamy się na esencji rozgrywki, czyli mechanice. Przedstawiamy system walki, klasy postaci i możliwości w zakresie rozwoju głównego bohatera, Harkyna.

Tydzień z Lords of the Fallen - wyjaśnienie mechaniki rozgrywki

Przed rozpoczęciem gry w Lords of the Fallen musimy wybrać rodzaj magii oraz klasę postaci, którą będzie reprezentował Harkyn. Warto przemyśleć tę decyzję, bowiem ma ona bezpośredni wpływ na styl rozgrywki i zdolności, jakie będziemy mogli odblokować w trakcie przygody.

Klasy postaci w Lords of the Fallen

  • Kleryk - dysponuje średnim pancerzem, który umożliwia mu swobodę ruchów, a także wielką bronią obuchową, młotem Nieposłuszeństwo i tarczą herbową. To świetna propozycja dla tych, którzy cenią sobie mobilność i chcą dość szybko uporać się z przeciwnikami.
  • Wojownik - ciężki pancerz, stalowy miecz i ciężka tarcza sprawiają, że mamy do czynienia z chodzącym czołgiem, który bez problemu poradzi sobie z napotkanymi wrogami i zgładzi ich w mgnieniu oka, ale może tylko pomarzyć o robieniu przewrotów i uników.
  • Łotrzyk - wyposażony w skórzaną zbroję może poruszać się w dowolnym kierunku z niesamowitą zwinnością i zadawać śmiertelne obrażenia za pomocą dwóch sztyletów. Puklerz służy mu do parowania ciosów. Pomimo braku tarczy, ciężko go trafić ze względu na ogromną mobilność.

Klasy postaci w Lords of the Fallen, Tydzień z Lords of the Fallen - wyjaśnienie mechaniki rozgrywki

Rodzaje magii w Lords of the Fallen

  • Burda - polega na obezwładnianiu przeciwnika za pomocą siły fizycznej i zaklęć.
  • Podstęp - skupia się na oszukiwaniu wrogów oraz zadawaniu im potężnych ciosów.
  • Ukojenie - regeneracja i ochrona postaci, którą steruje gracz. Każda z nich zawiera cztery unikatowe umiejętności.

Każdy rodzaj magii w Lords of the Fallen zawiera cztery unikatowe zdolności

Burda

  • Modlitwa - obok Harkyna pojawia się nieruchomy klon, który zwraca uwaę przeciwnika, co daje przewagę w trakcie walki i przywraca część utraconych punktów zdrowia.
  • Szał - potężna aura zwiększa siłę obrażeń zadawanych przez broń Harkyna; ilość energii przez krótki czas jest nieograniczona.
  • Wstrząs - Harkyn otrzymuje pomoc najpotężniejszego sojusznika, który dysponuje potężnym młotem i obala przeciwników.
  • Taran - dodatkowa moc zadająca przeciwnikom obrażenia, wytrącając ich z równowagi, a nawet obalając na ziemię.

Podstęp

  • Modlitwa - nieopodal Harkyna pojawia się nieruchomy klon, który zwraca uwagę przeciwnika, co daje przewagę w trakcie walki i przyśpiesza regenerację energii.
  • Przejście - Harkyn trafia do wymiaru cieni, gdzie jego ataki przywracają mu widoczność i zadają potężne obrażenia.
  • Dźgnięcie - Harkyn otrzymuje pomoc magicznego zabójcy, który próbuje zabić przeciwnika lub zranić go.
  • Naśladowca - magiczna aura podąża śladem Harkyna i zadaje takie same obrażenia, jak główny bohater.

Ukojenie

  • Modlitwa - nieopodal Harkyna pojawia się nieruchomy klon, który zwraca uwaę przeciwnika, co daje przewagę w trakcie walki i przyśpiesza regenerację magii.
  • Schronienie - bariera ochronna mająca na celu odbijanie ciosów przeciwników i zwiększenie wszystkich rodzajów obrony.
  • Otępienie - spowalnia, osłabia i oszałamia wrogów.
  • Kara - ogłuszanie przeciwnika.

Ukojenie, Tydzień z Lords of the Fallen - wyjaśnienie mechaniki rozgrywki

Podstawowe założenia rozgrywki w Lords of the Fallen

Po stworzeniu postaci w Lords of the Fallen poznamy podstawowe założenia mechaniki rozgrywki w krótkim, lecz treściwym samouczku. Dowiemy się, jak blokować ciosy tarczą, kiedy atakować i robić przewroty, by nie dać się trafić. Kluczowe jest wyczucie odpowiedniego momentu - gdy odsłonimy się zbyt wcześnie, stracimy cenne punkty zdrowia, bo przeciwnik najpewniej wyprowadzi szybką serię ciosów. Brawurowa szarża w mig pozbawi nas energii, niezbędnej do zaatakowania, podniesienia tarczy lub zrobienia przewrotu. Istotna jest obserwacja i poznawanie ruchów oraz słabości poszczególnych oponentów. Dotyczy to zarówno pomniejszych wrogów, jak i bossów. Lords of the Fallen to gra dla cierpliwych, która karci za bezustanne wciskanie przycisku ataku, a nagradza za wytrwałość i obserwację.

Poza wspomnianym już podnoszeniem tarczy do bloku, w Lords of the Fallen możemy również próbować odbić cios przeciwnika czy też skorzystać z unikatowych właściwości posiadanej tarczy (przykładowo niektóre umożliwiają stworzenie pewnego rodzaju fortyfikacji, zwiększającej obronę). Warto również skorzystać z szarży, czyli opcji dostępnej dla tarczy każdego rodzaju - aktywujemy ją wciskając blok podczas sprintu. Zarówno podczas walki, jak i w trakcie eksploracji. Podstawowe założenia rozgrywki w Lords of the Fallen, Tydzień z Lords of the Fallen - wyjaśnienie mechaniki rozgrywki

Podczas rozgrywki w Lords of the Fallen trzeba pamiętać, że każda broń posiada określone wymagania, które musimy spełniać, by móc z niej efektywnie korzystać. Ciosy możemy wyprowadzić na dwa zasadnicze sposoby - zadając lekki lub ciężki atak (normalnie bądź z wyskoku). Nic nie staje na przeszkodzie również temu, by zrezygnować z tarczy i trzymać broń oburącz. Trzeba jednak pamiętać, że wtedy musimy perfekcyjnie wykonywać przewroty i nie dać się trafić. W grze Lords of the Fallen dostępne są również riposty oraz ciosy w plecy - odbijając atak przeciwnika i wytrącając go z równowagi zadamy krytyczne obrażenia. Wroga pozbawimy życia równie szybko, gdy zajdziemy go od tyłu i zaatakujemy z zaskoczenia. Obie czynności wymagają jednak sporej praktyki i doświadczenia.

Eksplorując świat Lords of the Fallen zbierzemy runy, które wykorzystamy do wielu celów. Najważniejszym z nich jest ulepszanie dostępnych rodzajów broni poprzez umieszczenie runy w wolnym gnieździe (można to uczynić u specjalnego NPC-a, którego spotkamy po kilku godzinach zabawy) miecza, tarczy, zbroi czy jakiegokolwiek innego elementu wyposażenia, oferującego taką możliwość. Runy służą także do otwierania skrzyń czy zamkniętych przejść.

W grze Lords of the Fallen mamy do dyspozycji także rękawicę, która przydaje się do walki na dystans. Rękawica może pracować w trzech odmiennych trybach: wybuch, pocisk i uderzenie. Początkowo nie robi furory, ale gdy ją ulepszymy, niejednokrotnie przyda się w trakcie walki. Można na przykład wystrzelić pocisk, który zawiśnie w powietrzu i będzie strzelał w kierunku zbliżających się przeciwników. Albo wystrzelić kulę ognia w stronę wroga i podpalić go - wówczas przeciwnik będzie sukcesywnie tracił punkty zdrowia. Z czasem rękawica zyskuje jeszcze jedną, niezwykle istotną funkcjonalność.

GramTV przedstawia:

Gracze, którzy chcą wyłącznie śledzić główny wątek fabularny w Lords of the Fallen, mogą sukcesywnie wykonywać kolejne zadania (informacja na temat aktualnego questa pojawia się w lewym górnym rogu ekranu) i zbierać rorzucone tu i ówdzie dziennik audio. Twórcy przygotowali jednak wiele pobocznych ścieżek, w których spotkamy dodatkowe postacie niezależne i zdobędziemy bonusowe elementy wyposażenia. NPC mogą zlecać opcjonalne zadanie, których wykonanie zostanie wynagrodzone - otrzymamy na przykład nowe przedmioty do ekwipunku lub dowiemy się nieco więcej na temat świata gry.

Rozwój postaci w Lords of the Fallen

Lords of the Fallen oferuje zaawansowany system rozwoju postaci. Do dyspozycji mamy cztery umiejętności, które możemy odblokować i dwukrotnie ulepszyć. Aby zwiększyć swoje szanse na przetrwanie warto także zakupić punkty atrybutów, a następnie zainwestować je w ulepszenie dostępnych statystyk, które bezpośrednio wpływają na zachowanie postaci i styl rozgrywki.

  • Siła - zwiększa obrażenia broni, która skaluje się z tą statystyką, minimalnie zwiększa udźwig postaci
  • Witalność - zwiększa liczbę punktów życia, nieznacznie wpływa na skuteczność mikstur leczniczych
  • Wiara - zwiększa zasoby magii i obrażenia zadawane bronią magiczną
  • Wytrzymałość - zwiększa poziom energii i udźwig postaci
  • Zwinność - zwiększa obrażenia szybkich broni, minimalnie zwiększa poziom energii postaci
  • Szczęście - zwiększa szansę na znalezienie lepszych elementów wyposażenia i przedmiotów do tworzenia

Punkty doświadczenia w Lords of the Fallen

Gdy zginiemy, utracimy punkty doświadczenia, które będą przechowywane przez ducha w miejscu śmierci Harkyna. Musimy tam dotrzeć, by je odzyskać, ale mamy na to ograniczoną ilość czasu. Mało tego. Duch sukcesywnie będzie "gubił" nasze punkty doświadczenia, aż w końcu całkowicie zniknie - musimy się zatem pośpieszyć. Warto dodać, że czasem może nie warto podnosić utraconych punktów doświadczenia. Gdy tego nie zrobimy i będziemy trzymać się blisko ducha, ten sukcesywnie będzie przywracał punkty zdrowia Harkyna, przyśpieszał regenerację energii i magii, co może okazać się niezwykle przydatne na przykład podczas walki z bossem. Punkty doświadczenia w Lords of the Fallen, Tydzień z Lords of the Fallen - wyjaśnienie mechaniki rozgrywki

Punkty doświadczenia możemy wydać w punktach kontrolnych na zakup punktów atrybutów lub punktów zaklęć, by rozwinąć statystyki lub umiejętności magiczne. Punkty kontrolne służą również do zapisywania postępów w rozgrywce oraz odnawiają mikstury leczenia. Gdy czujemy się pewnie, nie musimy aktywować punktów kontrolnych. Wówczas zostanie zwiększony mnożnik punktów doświadczenia, co oznacza, że zdobędziemy je szybciej i szybciej będziemy mogli rozwinąć postać Harkyna. To oczywiście propozycja dla graczy, którzy szukają większego wyzwania. Standardowo gra została zaprojektowana tak, by gracz regularnie korzystał z punktów zapisu.

To tylko podstawy na temat mechaniki gry - szczegółowe porady na temat rozgrywki w Lords of the Fallen przedstawimy w jednym z kolejnych artykułów publikowanych w ramach tygodnia z produkcją autorstwa CI Games i Deck 13. Jutro natomiast sprawdzimy, czym inspirowali się autorzy Lords of the Fallen i dlaczego gra nie jest klonem pewnego aRPG-a stworzonego przez japońskie studio From Software.

Tydzień z Lords of the Fallen jest wspólną akcją promocyjną firm CI Games i gram.pl.

Komentarze
12
Pureya
Gramowicz
27/10/2014 20:23

No, taka rozpiska jest bardzo przydatna. Filmik filmikiem, ale poczytanie o tym jeszcze w tak pigułkowej formie bardzo się przyda. Trzy klasy postaci, upgrade magi, która jak widać będzie całkiem dobrze służyła w wędrówce przez ten mroczny i klimatyczny świat. Nic tylko czekać:)

Usunięty
Usunięty
27/10/2014 17:16

Przydatny artykuł. Nie byłam pewna czy dobrze wcześniej usłyszałam, ale teraz dostałam potwierdzenie, że będzie samouczek:) Bardzo mnie to cieszy. Przynajmniej na spokojnie będę mogła zaznajomić się z całą mechaniką. Dobrze, że nie kombinowali z kreatorem postaci za bardzo. W końcu Harkyn ma być Harkynem, być drabem z zakazaną gęba;)

Usunięty
Usunięty
27/10/2014 15:35

Możesz użyć normalnie. Aby nie stracic mnożnika nie możesz lvl''ować ani bankować EXP.




Trwa Wczytywanie