Tydzień z Lineage II - Poradnik początkującego

Grzegorz Bonter
2013/02/28 10:20
6
0

MMORPG to ogromne, oddzielne światy rządzące się swoimi własnymi prawami i zasadami, których zrozumienie często bywa pewną barierą przed rozpoczęciem zabawy. Stworzenie kompletnego poradnika dotyczącego pierwszych kroków w Lineage II to zajęcie na całe tygodnie, ale by choć trochę ułatwić rozpoczęcie przygody przygotowaliśmy kilka dobrych porad na start dla zupełnie początkujących.

Tydzień z Lineage II - Poradnik początkującego

First things first

I choć wiemy, że w myślach dobywasz już swojego dwuręcznego miecza rąbiąc nim i tnąc przeciwników na cieniutkie salami - radzimy dać troszkę na wstrzymanie. Na samo "dzień dobry" jest kilka kroków których nie ominiemy, choćbyśmy mieli kontakty u samego Gran Kaina. Nie od razu Rzym zbudowano, podobnie jak nikt na starcie nie wbił od razu 99 poziomu doświadczenia. Zanim to się stanie musimy przejść przez czasochłonny proces rozpoczynania zabawy. A więc - zaczynamy!

Na dobry początek naszej przygody z Lineage II musimy uzbroić się w dużo cierpliwości - samo pobieranie plików potrwa kilka godzin, a poza tym musimy grę także zainstalować oraz stworzyć konto, a także zabezpieczający je PIN. Zupełnie niczym w kartach płatniczych w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa konta zabezpieczone są ciągiem od sześciu do ośmiu cyfr. Nasze numeryczne hasło musi spełniać kilka wytycznych - m.in. nie mogą to być cyfry znajdujące się po kolei w ciągu liczb, ani też liczby nie mogą się powtarzać. Co ważne, podczas procesu logowania nie możemy korzystać z klawiatury numerycznej co zabezpiecza nasze konto w przypadku sytuacji, w której nasz komputer zostałby bonusowo wyposażony w programy typu keylogger.

Najważniejsza decyzja

Po tym pozostaje nam już tylko uruchomienie Lineage II i... stanięcie przed jednym z najtrudniejszych wyborów. Otóż gra oferuje nam sześć ras postaci (Ludzie, Orkowie, Elfy, Mroczne Elfy, Krasnoludy oraz Kamaele), w których większość z nich posiada dwa podstawowe typy klas - wojowników oraz magów. I tak zdecydować się możemy na Zbrojnego Ludzi lub Mistyka Ludzi w przypadku rasy ludzkiej; Zbrojnego oraz Mistyka Elfów w przypadku chęci grania "długouchymi"; Mrocznego Zbrojnego oraz Mrocznego Mistyka jeśli nasz wybór padnie na "długouchych" w mniej dobrej wersji lub Zbrojnego oraz Mistyka Orków - jeśli będziemy chcieli grać tą rasą. W przypadku Krasnoludów zdecydować się możemy jedynie na Zbrojnego ponieważ rasa ta nie posiada swoich magów. W przypadku rasy Kamael sytuacja jest podobna, wybrać możemy jedynie żołnierza Kamelów.

No dobra, ale czym one właściwie się różnią i na kogo się zdecydować? To już zależy od naszych osobistych preferencji. Ludzie, jak to ludzie, są rasą bardzo neutralną, mają dostęp do większości umiejętności oraz rodzajów broni - nie ma tu jakiś znacznych ograniczeń (no chyba że lubujecie się w dwuręcznych mieczach, akurat tej broni w rękach ludzi nie uświadczycie). Jak mogliście dowiedzieć się z lektury poprzednich artykułów opublikowanych w ramach Tygodnia z Lineage II stworzył ich Gran Kain. Rasa ta nie ma przypisanego żadnego bóstwa, nie posiada także jakiś wyjątkowych umiejętności specjalnych. Ich największa zaletą jest równomierne rozłożenie parametrów, przez co nie mają ewidentnie słabych stron. Elfy to wyznawcy bogini wody. Są szczupłe i zwinne, charakteryzują się szybkością, celnością i mądrością; w porównaniu do innych klas zadają mniej obrażeń i mają mniej punktów życia. Umiejętności specjalne? Możliwość długiego przebywania pod wodą (efekt posiadania opiekunki w postaci bogini wody) oraz skakania z wyższych wysokości. Zbrojni Elfów posiadają więcej punktów w szybkości poruszania się, atakowania czy celności, natomiast zadają mniej obrażeń w porównaniu do Zbrojnych innych klas. Dużym plusem jest ich umiejętność leczenia się na polu bitwy. Natomiast Elfi Mistycy są podobni do ludzkich - nie mogą jednak używać czarnej magii, mają za to podniesioną witalność oraz większą odporność na ataki mentalne. Minusy? Mało many, mało punktów życia.

Mroczne Elfy wywodzą się naturalnie z rasy Elfów - w przeszłości znane były jako Brązowe Elfy, które w zamian za zdradzenie tajemnicy długowieczności nauczyły się od Daspariona posługiwania się zakazaną magią. Grupa została wygnana i zaczęła wyznawać Gran Kaina stając się Mrocznymi Elfami. Wyglądają podobnie choć różnią się kolorem skóry oraz włosów. Mroczni Zbrojni są silniejsi od swoich "kolegów" z elfiej rasy - zadają więcej obrażeń, szybciej atakują, a na polu bitwy posługują się magią pomocniczą oraz czarną magią. Mroczni Mistycy z kolei posługują się zarówno dobrą jak i złą magią o zwiększonej sile, mają także więcej inteligencji, jednak w porównaniu do elfich czy ludzkich Mistyków - płacą za to wolniejszą regeneracją many. Inne minusy tej rasy to niezbyt wielka ilość many oraz mała żywotność.

Następnych w kolejce mamy Orków. Jest to jedna z najsilniejszych z występujących w Lineage II ras. Wywodzi się z ognia. Orki są bardziej odporne na trucizny od innych ras. Zbrojni Orków to potężni wojownicy, którzy posiadają ogromną siłę, a swoimi toporami oraz dwuręcznymi mieczami zadają na polu bitwy druzgocące obrażenia. Inne zalety to szybka regeneracja i wysoka żywotność, do minusów zaliczyć trzeba mniejszą od innych ras zwinność i celność. Mistycy Orków są o tyle ciekawymi postaciami, że oprócz posługiwania się magią całkiem dobrze sprawdzają się także na polu bitwy. Co do zdolności magicznych to bardzo dobrze wychodzi im wysysanie życia. Posługują się magią ognia i czarną magią.

Ostatnie dwie rasy to Krasnoludy oraz Kamaele - jak wspominałem już wcześniej obydwie nie posiadają swoich Mistyków (magów). Dwarfy są bardzo silne, wytrzymałe i posiadają rozległą wiedzę o tworzeniu przedmiotów. Mają większy udźwig od innych ras, słabiej spisują się za to na polu bitwy. Niektórzy uważają, że dobrze jest przygotować je pod tanka (postać o dużej ilości punktów życia i obrony, walcząca na pierwszej linii frontu), ale szczerze powiedziawszy nie jest to najszczęśliwszy wybór. Z kolei mitologiczna rasa Kamaeli walczy za pomocą białej broni o zwiększonym zasięgu wykorzystując magię wysysania dusz. Posiadają równomierne parametry i są podobne do Mrocznych Elfów - szybkość i zwinność to ich zalety okupione lekko mniejszą siłą.

GramTV przedstawia:

Gdy już dokonamy wyboru czeka nas jeszcze decyzja dotycząca podklasy oraz wybranie kilku cech fizycznych naszej postaci - decydujemy pomiędzy płcią, typami twarzy, fryzury czy koloru włosów. Jest to kilka cech, które będą odróżniały naszą postać i nadadzą jej unikalnego charakteru - nie jest to co prawda kreator z możliwościami niczym w Saint's Row 3 gdzie można ulepić dosłownie każdego, ale mimo to chyba warto przy nim chwilę spędzić. W końcu spędzimy z naszym nowo tworzonym bohaterem dziesiątki godzin, warto dokonać więc pewnej personifikacji.

Wszystko po kolei

Po tym wszystkim przechodzimy do zdecydowanie najprzyjemniejszej części zabawy - rozpoczęcia rozgrywki. Zanim jednak dobierzemy miecz i pobiegniemy tłuc potwory kilka słów o podstawowych funkcjach interfejsu. W głównym oknie widzimy kilka pasków, obrazują oczywiście nasz poziom życia, ilość many i doświadczenia. CP na razie się nie przejmujemy, to pasek wykorzystywany tylko przy zabawie w trybie PVP. Warto dokładnie przyglądać się kompasowi, widzimy na nim nie tylko w jakim podążamy kierunku, ale także potworów, ważne lokacje, a także członków naszego teamu choć to oczywiście dopiero później staje się dla nas ważne. Jeżeli chcemy bliżej przyjrzeć się mapie nic prostszego - Alt + Tab pozwoli nam na otworzenie okna z dużą wersją mapy.

Ważnym miejscem służącym do komunikowania się z innymi graczami jest oczywiście czat. Ten w Lineage II działa w kilku trybach. Na poziomie podstawowym rozmawiamy tylko z tymi, którzy znajdują się w najbliższym otoczeniu. Jeżeli przed wiadomością dodamy "@" wpisana informacja wyświetli się tylko członkom naszego klanu, a "$" spowoduje, że odczytają je jedynie członkowie naszego sojuszu. Z innych przydatnych funkcji wspomnę jeszcze o czacie prywatnym, w którym wiadomości kierujemy do jednej, konkretnej osoby oraz specjalnym czacie służącym do sprzedawania oraz nabywania przedmiotów.

Wciskając kombinację Alt+T możemy obejrzeć kartę naszej postaci, która prezentuje wszystkie podstawowe informacje na temat naszego bohatera. Alt+V to z kolei ekwipunek, czyli możliwość przejrzenia zebranych przedmiotów i ewentualnego umieszczenia ich w miejscach szybkiego dostępu, co jest kluczowe podczas walk. Analogicznie pod Alt+K oglądamy nasze umiejętności oraz czary, a pod kombinacją Alt+U ukryte zostało okno z questami.

A więc, gdy najważniejsze decyzje zostają już podjęte nie pozostaje nam nic innego niż rozpocząć swoją przygodę z Lineage II. W zależności od wybranej przez nas rasy startujemy w zupełnie innych wioskach. To w niej dokonujemy najważniejszych działań - kupujemy broń, przyjmujemy questy czy uczymy się nowych umiejętności. Na początek mamy do wykonania zestaw podstawowych zadań przeznaczonych dla zupełnie początkujących w świecie L2, które pozwolą nam na zapoznanie się z podstawami zabawy i zdobycie niezbędnych umiejętności do walki. Ważnym miejscem jest także magazyn, w którym możemy zostawić wszystkie niepotrzebne nam aktualnie przedmioty - przecież nie musimy tego wszystkiego ze sobą taszczyć. No i istnieje także opcja teleportowania się - uwierzcie mi, wraz z późniejsza rozgrywką staje się ona kluczowa, ponieważ mapa Lineage II w porównaniu do tego co znacie z większości normalnych RPG jest naprawdę wielka.

Zabijanie potworów w świecie gry oraz wykonywanie zleconych questów przez postaci sterowane przez grę to tak zwane PVE (gracz kontra świat) - o opcjach zabawy PVP (gracz kontra gracz) pisaliśmy wczoraj.

Zanim osiągniemy 18 poziom doświadczenia zlecane nam zadania mają przede wszystkim charakter edukacyjny - twórcy starają się nauczyć nas w jaki sposób działają schematy zabawy w Lineage II. Pierwsze questy dostarczają nam niezbędnych przedmiotów, troszkę złota oraz uczą takich rzeczy jak znajdowanie i interakcja z NPC, podstawowe umiejętności podczas walki, skille oraz ich nauka, system teleportacji czy używania poleceń i komend - z wyjaśnieniem tego wszystkiego gra poradzi sobie znacznie lepiej niż my moglibyśmy to zrobić za pomocą tekstu. Na koniec jednak mamy dwie ważne uwagi - po pierwsze, tuż po 18 poziomie doświadczenia czekają dalsze decyzje dotyczące rozwoju postaci, specjalizacje klas. Wtedy odblokowuje się bowiem specjalny, dość czasochłonny quest, którego wykonanie pozwala nam na dalszy rozwój. Do tego momentu powinniśmy już zastanowić się jaka zabawa interesuje nas najbardziej i czy potrzebujemy od naszej postaci specjalizowania się w atakowaniu czy bronieniu, rzucaniu czarów ofensywnych czy wspomagających kompanów itp. Dla przykładu Ludzki Zbrojny może wybrać jedną z trzech specjalizacji - Wojownik, Rycerz oraz Łotrzyk. Z kolei Mistyk może zostać Czarodziejem lub Klerykiem.

Rozwijamy swoje postaci pod jedną z głównych ścieżek funkcjonalności. Jeśli chcemy grać jako tank, wyposażamy naszego bohatera w ciężką zbroję, zapewniamy sobie najwięcej wytrzymałości ile się da, a następnie ładujemy się na pierwszą linię frontu gdzie ściągamy na siebie przeciwników (tzw. pull mobów) podczas gdy reszta drużyny atakuje ich z daleka lub zapewnia nam wsparcie magiczne. Gracze, którzy wspomagają nas to tzw. "bufferzy" - podnoszą oni nasze statystyki ataku, przyjmują na siebie część obrażeń lub wzmacniają naszą wytrzymałość. Inną bardzo ważną i potrzebną specjalnością są medycy, którzy oczywiście z daleka zajmują się ranami swoich towarzyszy oraz odnawiają ich pasek życia.

To po pierwsze. A po drugie - nie rzucaj się początkowo na przeciwników o wyższym poziomie niż Twój. Jak się połapać? Prosto - po kolorze nazwy. Skala kolorów rozpoczyna się od ciemnoniebieskiego (dużo słabsi), przez biały (taki sam poziom ja my), aż do czerwonego, który oznacza przeciwników znacznie silniejszych. To tylu w kwestii kilku porad na start i wyjaśnienia zupełnych podstaw. Życzymy wielu miłych godzin spędzonych w świecie Lineage II.

Tydzień z Lineage II jest akcją promocyjną firm Innova i gram.pl.

Komentarze
6
Usunięty
Usunięty
03/03/2013 18:39

Z całym szacunkiem, ale ten tekst to jakaś bzdura. Nie mówię o wszystkim, bo znajdą się tutaj wartościowe rzeczy, ale większość to niezła bujda, albo "przeterminowane" porady. Podam tylko takie przykłady:Mapę otwiera się na alt + m (albo po włączeniu opcji w menu "enter chat" tylko za pomocą klawisza "m"),a nie alt + tab lol. Alt + tab to chyba każdy zna tę komendę :D. Być może to zwyczajna gafa, ale bije po oczach dość mocno.Albo to, że zależnie od wybranej rasy, startujemy w innym miejscu. Owszem, ale tak było kiedyś. Teraz od kroniki GOD Awakening wszyscy startują w Talking Island.I ten opis ras nijak ma się do rzeczywistości. Ostatni przykład: człowiek z dwuręcznym mieczem, tego nie uświadczysz. Przepraszam, a dlaczego nie? Po wbiciu 85 lvla i "przebudzeniu się" (czwarta profesja), każdy warrior zostaje Tyrr Warriorem, który ma umiejętności na włócznie, fisty, miecze dwuręczne, duale (dwa miecze). A nawet, gdyby nie miał tej umiejętności to i tak może sobie biegać praktycznie z jaką bronią zapragnie. Nie ma tutaj takiego ograniczenia jak chociażby w TERA.@calwertPograłeś pół godziny? Wow, to poznałeś pewnie z 0.1% całego contentu gry. Opuściłeś chociaż Talking Island? Chyba nie. Ale rozumiem, że mogło Ci się nie spodobać. Ja w L2 wkręciłem się z nudów, gdy chciałem pograć w jakaś grę, a nie było w co :).Aha i żaden "hejt" z mojej strony. Tylko prostuje pare rzeczy :).

Usunięty
Usunięty
28/02/2013 23:00

Ściągnąłem,pograłem jakieś pół godziny i mam dosyć.Sterowanie to porażka,intuicyjność sterowania jest chyba obca twórcom tej gry.Walka jest nudna.Dziwię się jak ludzie mogli za coś takiego płacić.No ale cóż,o gustach się nie dyskutuje.

Gumisiek2
Gramowicz
28/02/2013 14:54

Sprawdzę polską wersję za kilka miesięcy, w tej chwili mam zbyt dużo zajęć i obowiązków, których nie chciałbym zawalić :P




Trwa Wczytywanie