Total War: Shogun 2 - beta-test

Łukasz Wiśniewski
2011/02/02 17:00
33
0

Do testów udostępniono nam tutorial i jedną historyczną bitwę - niby niewielki wycinek gry, ale... ten samouczek to całkiem rozbudowana mała kampania. Dzięki temu można już sporo opowiedzieć o grze Total War: Shogun 2.

Do testów udostępniono nam tutorial i jedną historyczną bitwę - niby niewielki wycinek gry, ale... ten samouczek to całkiem rozbudowana mała kampania. Dzięki temu można już sporo opowiedzieć o grze Total War: Shogun 2.

Total War: Shogun 2 - beta-test

Już ta skromna próbka pokazuje, że Creative Assembly bardzo poważnie potraktowało swój powrót do korzeni. Total War: Shogun 2 wykorzystuje liczne sprawdzone elementy, jednocześnie dodając całkiem sporo nowych rozwiązań. Oprawa graficzna - tradycyjnie - robi piorunujące wrażenie. Wielkim plusem należy nagrodzić obecną w wielu miejscach stylizację odwołującą się do kultury Japonii z okresu Sengoku. Zaskakuje też stabilność tego, co jest określane jako pre-beta... Ogólnie wrażenia są pozytywne, jedyne poważniejsze zastrzeżenia można mieć do czasu ładowania i rozmiaru samej gry (trzeba było pobrać ze Steam ponad 18 GB).

Łucznicy rodu Chosokabe

W Total War: Shogun 2 dostajemy do ręki kilka samouczków. Trzy dotyczące bitew lądowych (kolejno dotyczące coraz bardziej zaawansowanych zagadnień), dwa wprowadzające w kolejne arkana walk morskich i mini-kampanię rodu Chosokabe. Ostatnia z tych opcji zawiera też w sobie podstawy starć obu typów. Kierujemy rodem, którego specjalnością są wyborowi łucznicy. Najpierw robimy porządki na swojej wyspie - Shikoku. Gdy się już z tym uporamy, kończą się ograniczenia skryptu samouczka i działamy dalej na własną rękę. Nie mamy do dyspozycji całej mapy Japonii, ale udostępniony kawałek wystarczy, by zyskać sporo wiedzy.

Klany w Total War: Shogun 2 zróżnicowane są specjalnymi bonusami. Chosokabe, jak już zostało wspomniane, są mistrzami łuku. Oda na przykład taniej rekrutują ashigaru, do tego mających lepsze od innych morale. Takeda znowuż specjalizują się w jeździe, a Uesugi dobrze handlują i werbują lepszych mnichów. Klanów jest sporo, więc będzie w czym wybierać, by dopasować bonusy do swego stylu gry. Prowincje w Total War: Shogun 2 różnią się od siebie bonusami, wymuszającymi po części strategię rozwoju. Cześć budynków wznosimy w ramach twierdzy (im większa, tym więcej miejsca), reszta znajduje się rozrzucona w terenie, więc pozostaje narażona na rajdy wroga. Oprócz dróg i farm, niemal każda prowincja posiada specjalny obiekt. Może to być port, ale też i uczelnia czy dom dla pielgrzymów, lub hodowla koni.

Ponieważ twierdza - zwłaszcza na początku - nie pozwala na wznoszenie wielu budowli trzeba się dobrze zastanowić, co najlepiej w danym miejscu się opłaci. Jeśli mamy w prowincji dom dla pielgrzymów, warto wznieść świątynię, bo wszyscy mnisi (wojownicy i agenci) będą mieli na starcie wyższe doświadczenie. Znowuż uzbrojenie tych pierwszych zależy od tego, jakie dojo znajduje się w twierdzy razem ze świątynią... Podobne ograniczenia co mnichów-wojowników dotyczą kawalerii - stajnia i dojo łucznicze dadzą nam konnych strzelców, ale o ile nie mamy trzeciego pola pod budowę (a na początku nie mamy), możemy zapomnieć o konnicy z katanami.

Komplikacji związanych z rozwojem naszych ziem jest znacznie więcej. Lepsze budowle zwykle wymagają nie tylko odpowiedniego rozwoju naukowego, ale i posiadania konkretnych surowców. Te zaś można pozyskać podbojem, dyplomacją i prawdopodobnie handlem (tego na razie nie dało się sprawdzić ze względu na ograniczenia samouczka). Jak widać, konieczna jest silna specjalizacja poszczególnych ośrodków, by w pełni wykorzystać ich potencjał. Warstwa strategiczna w Total War: Shogun 2 zyskała nowy wymiar.

Zakładnicy i jeńcy, czyli dyplomacja po japońsku

GramTV przedstawia:

Rozwinięto też opcje dyplomatyczne. Aby przekonać inny ród o swoich dobrych intencjach często trzeba przekazać im małoletniego jako zakładnika. Po dwóch latach wróci do nas, o ile nie dojdzie do zatargu lub zdrady... Pojawiły się też małżeństwa dynastyczne i wymiana cennych surowców oraz znane z gry Napoleon: Total War opcje nakłaniania do zrywania sojuszy czy traktatów handlowych z innymi klanami.

Rozwój ogólny i osobisty

Total War: Shogun 2 zmienia też zupełnie mechanikę rozwoju technologii. Nie ma już osobnych agentów siedzących w specjalnych budynkach. Za to rozmaite budowle dają po prostu pewne bonusy. Agenci też mogą nam przyspieszyć odkrywanie nowych filozofii i technologii, o ile w tym kierunku będziemy ich rozwijać. Kolejne trudne wybory... Generał może specjalizować się w różnych kierunkach, ale na wszystko nie wystarczy punktów. Czy ma być świetnym wojownikiem? A może raczej strategiem lub... poetą i filozofem? Jakby tego było mało, mamy opcje adopcji do klanu i przydzielania dowódcom funkcji politycznych. Agenci również posiadają swoje drzewka umiejętności, rozgałęziające się na bezpośrednie działania, wsparcie dla poszczególnych ośrodków miejskich i globalne bonusy.

Różnorodność mimo jej pozornego braku

Pozornie nasze pole do manewru w doborze jednostek jest bardzo skromne. Cztery główne typy uzbrojenia - miecze, łuki, włócznie i broń palna. Dwa podstawowe typy wojaków ashigaru i samuraje. Konnica wykorzystująca łuki, miecze i włócznie. Na dodatek mamy oddziały mnichów-wojowników, shinobi, siły "inżynieryjne" i bohaterów. Niby skromnie, ale zarazem -choćby ze względu na wspomniane ograniczenia rekrutacji ze względu na budynki - bynajmniej nie prosto. Zresztą i tak w końcu dobierzemy sobie ulubione jednostki do armii. Jak wiele wojsk (mimo wielkiej ich ilości) realnie używaliśmy w innych grach z serii Total War?

Bitwy są widowiskowe i dynamiczne. Mniej tu czajenia się, więcej akcji - wymusza to typ uzbrojenia. Większe są też straty, ale wojska uzupełniają się z czasem, wiec można dbać o wybraną elitę. Bitwy morskie za to są zupełnie nowym doznaniem. nie dość, ze na mapach pojawiły się wyspy i skały, to na dodatek specyfika ówczesnej japońskiej floty sprawia, iż wiatr ma małe znaczenie, a ostrzał (z łuków) jest jedynie preludium do abordażu. Ot, taka walka na drewnianym lądzie pośrodku wody...

Tyle wrażeń z wersji pre-beta. Większość obaw można jak widać odłożyć w kąt - Total War: Shogun 2 już na tym etapie daje wiele satysfakcji i pokazuje pazury. Premiera coraz bliżej, zresztą od jakiegoś czasu grę można zamawiać w sklepie gram.pl.

Komentarze
33
Bambusek
Gramowicz
03/02/2011 15:57
Dnia 03.02.2011 o 13:06, Lucas_the_Great napisał:

CDP odgraża się, że pewnie będzie jakaś edycja specjalna w Polsce, jeszcze kombinują jaka

Wiem. Chociaż mogli by w końcu powiedzieć co to będzie i za ile :)

Lucas_the_Great
Redaktor
03/02/2011 13:06
Dnia 03.02.2011 o 12:20, Bambusek napisał:

Edycja z szachami jest tylko dla UK, a standardowej CDP nie chce sprowadzić. Podobno za droga by była.

CDP odgraża się, że pewnie będzie jakaś edycja specjalna w Polsce, jeszcze kombinują jaka

Bambusek
Gramowicz
03/02/2011 12:20
Dnia 03.02.2011 o 12:12, Andiego napisał:

Wiadomo już coś na temat edycji kolekcjonerskich w polskim planie wydawniczym?, Ciekawie zapowiada się bambusowe pudełko, jak i szachy w klimacie japońskim. Osobiście obie edycje przypadły by mi do gustu :-) Więcej na http://www.totalwar.com/news/4853

Edycja z szachami jest tylko dla UK, a standardowej CDP nie chce sprowadzić. Podobno za droga by była.

Andiego
Gramowicz
03/02/2011 12:12

Wiadomo już coś na temat edycji kolekcjonerskich w polskim planie wydawniczym?, Ciekawie zapowiada się bambusowe pudełko, jak i szachy w klimacie japońskim. Osobiście obie edycje przypadły by mi do gustu :-) Więcej na http://www.totalwar.com/news/4853

Zdenio
Gramowicz
03/02/2011 11:19

Cholera, jak ja się cieszę, że stary PC totalnie się sp... spsuł i na dniach będę mieć nowy sprzęt. Nie ma szans, żebym nie kupił Shoguna 2, czekałem na niego od dnia, kiedy skończyłem pierwszego. Nie mogę się doczekać szarżowania oddziałami NoDahi (czy jak im tam ;P).

Pattrick13
Gramowicz
03/02/2011 10:08

Coś mi się wydaje ze to będzie najlepsza gra z serii Total War i może wreszcie kampania będzie się na czymś opierać nie jak w poprzedniczkach:) Może i to będzie najlepsza strategia, zobaczymy;))

vonArnold
Gramowicz
03/02/2011 00:05

Czytam Twoje komentarze autorze i nachodzi mnie myśl, ta gra jest lepiej zoptymalizowana jak NTW? Mam tam średni sprzęt, ale przy max ustawieniach grafy potrafił czasem chodzić na poziomie 20 fps''ów. Zresztą tamta gra wygląda świetnie, masa efektów, itd., tyle tylko, że nic ponad to nie oferowała. Stąd zapytanie, Shogun 2 prezentuje cokolwiek poza grafiką, wydaje się być co najmniej grywalny jak RTW / M2TW czy znów żyję mrzonką?A i przy okazji, bo dla mnie, jako gracza głównie na multi i kompetytywnego zarazem, jak się miewają skróty klawiszowe? Wrócono do tych z RTW / M2TW czy nadal jest ten syf i częściowo działający bałagan z ETW / NTW? I co do bitew, rozgrywa się na jedną modłę, czy może są szanse na parę wyrównanych modeli taktycznych?

DarthStan
Gramowicz
02/02/2011 23:56

Shogun 2 może być najlepsza częścią serii. Czekam z niecierpliwością.

metalic1990
Gramowicz
02/02/2011 21:54

Lekko zaluje ze nie wychodzi na konsole bo moj traktor do wybitnych nie nalezy powiedzcie czy dalo by rade aby poszlo nie chodzi mi tu o grafike ale o klimat na Pentium D820 GF 220GT 2GB ramu 667 MHz bo chce w koncu pograc armiami Takedy badz Uesugi choc korci armia Ody :D

klakier151
Gramowicz
02/02/2011 21:51

Będzie może na gram.pl edycja kolekcjonerska nowego shoguna? czy tylko ta która już jest w pre-orderze?

Angmir
Gramowicz
02/02/2011 21:44
Dnia 02.02.2011 o 19:49, Lucas_the_Great napisał:

> Dajcie spokój, to strategia, czy Crysis? Polecam Europę Universalis - dużo mniejsze wymagania, > IQ na mapie bije to z TW na głowę. Tylko w warstwie taktycznej jakby lekko ustępuje TW... :D

Do dzisiaj gram w EU II na Ekstrawatk i powiem tyle - cała zaleta AI w EU II polega na tym że jej włąściwie tam nie ma !! Gra ma tak niewiele opcji że całą de facto AI składa sie z kilku prostych koment napisanych w notatniku. O jakim Ai mówimy ?? O AI dyplomacji ?? Które sprawaią że Rosja w sujuszu z Mołdawią co chwila wypowiada wojnę Litwie, zajmuje 50 % prowincji, po czym Mołdawia jako lider sojuszu akceptuje pokój za kilkaset sztuk złota. I tak w kolo macieju .... Czy może mówisz o AI odpowiedzialnym za atakowanie prowincji ?? Gdzie wprawny gracz z palcem w nosie podbija państwo 2,3 razy większe od niego.Total Wary zawsze miały utykającą AI, ale tylko dla tego że w tego typu grze lepszej zrobić się nie da, albo jest bardzo trudno. Zresztą Ai na mapie Kampani w Rome czy Medivalu w większości była ok. Bitwy to już zupełnie inna sprawa, ale nie wiem czy gracze byli by zadowoleni jeżeli AI potrafiło by ich pomonać w co drugim starciu. Shogun wraca do systemu gdzie walka w zwarciu ma znów dominujące znaczenie i spodziewam sie że będzie to wyglądało lepiej niż w Empire.Z drugiej strony zastanówcie się czy chcecie żeby AI grało jak gracz czy żeby "ogrywało" taktyki stosowane w tamtej epoce ??Nie nawidze takiego pustego narzekania. Choć oczywiście nie toleruję partactwa - jak zacinające się na murach oddziały itd, z tym że to ciężko zaliczyć do włąściwego AI.

Mr_Terrorist
Gramowicz
02/02/2011 21:27

No to dobrze że pamięć RAM taka taniutka ;) Dokupię sobie 2GB DDR3 1333

Andurril
Gramowicz
02/02/2011 21:21
Dnia 02.02.2011 o 19:54, Dariusvictour napisał:

Podobno jest już demko na xbox live ;)

To wspaniale.

Spoiler

Szkoda tylko że ta gra nigdy się nie ukarze na konsolach :)

Dariusvictour
Gramowicz
02/02/2011 19:54

Podobno jest już demko na xbox live ;)

Lucas_the_Great
Redaktor
02/02/2011 19:49
Dnia 02.02.2011 o 19:47, Woo-Cash napisał:

Dajcie spokój, to strategia, czy Crysis? Polecam Europę Universalis - dużo mniejsze wymagania, IQ na mapie bije to z TW na głowę.

Tylko w warstwie taktycznej jakby lekko ustępuje TW... :D

Woo-Cash
Gramowicz
02/02/2011 19:47

Dajcie spokój, to strategia, czy Crysis? Polecam Europę Universalis - dużo mniejsze wymagania, IQ na mapie bije to z TW na głowę.

Zgreed66
Gramowicz
02/02/2011 19:45
Dnia 02.02.2011 o 19:27, Bambusek napisał:

Wątpliwe, skoro w wymaganiach podają 20 GB miejsca ... Zresztą 10 GB to już w Medieval 2 przekroczyli. Ale dalej są 10 GB do tyłu w stosunku do pierwszego Force Unleashed.

W sumie, racja. :)

Bambusek
Gramowicz
02/02/2011 19:27
Dnia 02.02.2011 o 19:01, Zgreed66 napisał:

Co zajmuje te 18gb!? Mam nadzieje, ze coś z tym zrobią ;d

Wątpliwe, skoro w wymaganiach podają 20 GB miejsca ... Zresztą 10 GB to już w Medieval 2 przekroczyli. Ale dalej są 10 GB do tyłu w stosunku do pierwszego Force Unleashed.

Zgreed66
Gramowicz
02/02/2011 19:01

"Jak wile wojsk (mimo wielkiej ich ilości)""Jak wiele" chyba ;dCo zajmuje te 18gb!? Mam nadzieje, ze coś z tym zrobią ;d

cHICEK
Gramowicz
02/02/2011 18:52
Dnia 02.02.2011 o 18:48, Lucas_the_Great napisał:

> A ta beta to jest dostępna dla wszystkich ? czy tylko dla redakcji albo tych z preorderem > ? Bo jakoś znaleźć nie moge :( Ma w nazwie "Press" co może wiele tłumaczyć ;)

A bo już się napaliłem, szukam a tu nic :P No jak press to trudno się mówi. Ale najbardziej mnie cieszy fakt że jak piszesz że na 9800GT śmiga ma wysokich detalach to i ja na 8800GT może na średnich będę mógł pograć. Inna sprawa czy Core 2 Duo 2,4 da rade :/Po porażce z Empire mam nadzieje że Shoguna dopieszczą od tej strony. Bo jak ktoś już wcześniej pisał Crysisa mogłem odpalić na high a Empire... ekhmm... ciężko

Lucas_the_Great
Redaktor
02/02/2011 18:48
Dnia 02.02.2011 o 18:47, cHICEK napisał:

A ta beta to jest dostępna dla wszystkich ? czy tylko dla redakcji albo tych z preorderem ? Bo jakoś znaleźć nie moge :(

Ma w nazwie "Press" co może wiele tłumaczyć ;)

cHICEK
Gramowicz
02/02/2011 18:47

A ta beta to jest dostępna dla wszystkich ? czy tylko dla redakcji albo tych z preorderem ? Bo jakoś znaleźć nie moge :(

Lucas_the_Great
Redaktor
02/02/2011 18:21
Dnia 02.02.2011 o 18:14, dark_master napisał:

@Lucas - a jak AI, a przede wszystkim, czy dalej Agent może nabyć losową cechę jak w poprzednich odsłonach? Czy też sprawdziły się ''czarne scenariusze'' i wszystkie cechy można dostać tylko z drzewka, przez co odpada możliwość złapania cechy ''gruby pijak'' bo za długo przebywał w prowincji z karczmą?

AI wykonało osobną armią desant na drugim końcu mapy, na mojej wyspie, gdy tylko przerzuciłem armię na teren wroga. Moi dwaj generałowie podczas długiego postoju dostali "likes his food" czy jakoś tak (-1 do poruszania się armii na mapie strategicznej), wiec generatorek kontekstowy działa jak najbardziej...

dark_master
Gramowicz
02/02/2011 18:14

@Lucas - a jak AI, a przede wszystkim, czy dalej Agent może nabyć losową cechę jak w poprzednich odsłonach? Czy też sprawdziły się ''czarne scenariusze'' i wszystkie cechy można dostać tylko z drzewka, przez co odpada możliwość złapania cechy ''gruby pijak'' bo za długo przebywał w prowincji z karczmą?

LigaPokemon
Gramowicz
02/02/2011 18:10

Wygląda pięknie i zapowiada się fantastycznie.

MrCookie
Gramowicz
02/02/2011 18:01

Zanim ściągnę 18 GB to już premiera będzie.

Lucas_the_Great
Redaktor
02/02/2011 18:01

Tomekku: śmigało płynnie, ale też i nie miałem mega licznych wojsk (w tej mini-kampanii oddziały nie są ustawione na większe niż 150 chłopa)Darkstar181: To nawet nie beta, więc ciężko wyrokować. To co dali, działa w zasadzie bez zarzutu. Co będzie w wersji finalnej, diabli wiedzą. To był mały wycinek gry, bez różnych elementów...

Darkstar181
Gramowicz
02/02/2011 17:50

Możecie coś napisać na temat ewentualnych błędów, oraz optymalizacji ?Bo Empire to się potrafiło ciąć na kompie zdolnym udźwignąć Crisisa na najwyższych detalach, a i błędów było sporo (fatalne A.I, zwisy podczas bitew, wywalanie do pulpitu). Oczywiście w międzyczasie wszystkie magazyny i serwisy rozpisywały się jaka to dobra gra pozbawiona wad (chyba grali 5 minut) Dopiero Napoleon był stabilniejszą wersją.

Tomekku
Gramowicz
02/02/2011 17:41
Dnia 02.02.2011 o 17:36, Lucas_the_Great napisał:

> O jakiej to maszyny wymaga żeby to udźwignąć.. Śmiga mi na najwyższych detalach na grafice 9800 GT, czyli archaicznej dosyć. Procek Q8300 też do najnowszych nie należy. Pamięci RAM mam 4GB (Win7 64-bit)

Śmiga cały czas płynnie czy widać czasem jakieś klatkowanie? Bo to jak dla mnie istotna informacja ^^

karolekx23x
Gramowicz
02/02/2011 17:39

Bardzo interesująca gra, licze an dobre noty.

Lucas_the_Great
Redaktor
02/02/2011 17:36
Dnia 02.02.2011 o 17:31, olo-koksik napisał:

O jakiej to maszyny wymaga żeby to udźwignąć..

Śmiga mi na najwyższych detalach na grafice 9800 GT, czyli archaicznej dosyć. Procek Q8300 też do najnowszych nie należy. Pamięci RAM mam 4GB (Win7 64-bit)

ScaredOfGhosts
Gramowicz
02/02/2011 17:35

Minimalne:procesor dwurdzeniowy 2 GHz lub jednordzeniowy 2,6 GHz lub odpowiednik AMD1 GB RAM (XP) lub 2 GB RAM (Vista, Windows 7)karta graficzna z 256 MB VRAM z DirectX 9.0c i Shader Model 3.0minimalna rozdzielczość ekranu 1024 na 768 pikseli20 GB wolnego miejsca na dysku twardymZalecane:Intel Core i5 drugiej generacji lub odpowiednik AMD2 GB RAM (XP) lub 4 GB RAM (Vista, Windows 7)karta graficzna z serii Radeon HD 5000 lub 6000 lub odpowiednik z DirectX 11minimalna rozdzielczość ekranu 1280 na 1024 pikseli20 GB wolnego miejsca na dysku twardymO ile na jakichś takich po środku będzie dało się spokojnie grać to nie będzie tragedii jak na takie obrazki :)

olo-koksik
Gramowicz
02/02/2011 17:31

O jakiej to maszyny wymaga żeby to udźwignąć..