Tydzień z grą Tomb Raider: Underworld - dzień szósty

Złe stworzenia duże i małe

Złe stworzenia duże i małe, Tydzień z grą Tomb Raider: Underworld - dzień szósty

We wczorajszym tekście skupiliśmy się na wszelakim sprzęcie, z jakiego korzystać może podczas swych najnowszych przygód Lara. Spora część tychże opisów poświęcona została broni, co mogło sugerować, iż walka z żywymi (i nie tylko) przeciwnikami odgrywa w grze ważną rolę. I tak jest w istocie, w czasie każdej z misji wielokrotnie będziemy zmuszeni do sięgnięcia w przepastne głębiny naszego plecaka pełnego różnorodnych narzędzi eksterminacji. Dlatego dziś opowiemy o kilku najczęściej spotykanych przeciwnikach, z jakimi przyjdzie nam się zmierzyć podczas najnowszej wyprawy. Na końcu zaś dodamy kilka słów o tym, że nawet w chwili, gdy skończy nam się amunicja, nie musimy być bezradni.

Meduzy - Z pozoru łagodne, spokojne i na swój sposób piękne. Jak jednak wiadomo pozory mogą mylić, a meduzy są doskonałym potwierdzeniem tej reguły. Choć same nigdy nie zaatakują i pozostają zawsze statyczne w tych samych miejscach, to jednak każde choćby otarcie się o ich wici oznacza dla Lary często bardzo dotkliwe poparzenia. Galaretowate ciało sprawia, że bez większych problemów są one w stanie przyjąć nawet pokaźną dawkę obrażeń, co dla pragmatycznej panny Croft oznacza wyłącznie marnotrawienie nielicznych harpunów. Najlepiej omijać je z daleka, zachowując szczególną ostrożność w przypadku większych ich skupisk.

Rekiny - Groźni i szybcy przeciwnicy, których spotkać możemy w podwodnych lokacjach. Najlepszą taktyką jest po prostu unikanie ich obecności. Nie sprowokowane naszą obecnością czy atakiem zazwyczaj omijają nas z daleka, po przystąpieniu do walki stają się naprawdę groźnym przeciwnikiem. Atakują przy dużej prędkości, są wyjątkowo zwrotne i zwinne a potężne szczęki zaopatrzone w ostre trójkątne zęby potrafią w kilka chwil rozerwać Larę na strzępy. Ze względu na specyfikę środowiska występowania, do walki z nimi zalecany jest miotacz harpunów.

Małe pająki - Zmora każdego niemalże miejsca, natknąć na nie możemy się w praktycznie każdej lokacji. Pojedynczo nie stanowią praktycznie żadnego zagrożenia; do ich zabicia wystarcza jeden celny strzał ze zwykłego pistoletu. Niestety, rzadko będziemy spotykać pojedyncze egzemplarze tegoż gatunku, zazwyczaj atakują w grupach po kilka lub nawet kilkanaście sztuk. Najlepszą taktyką jest odskoczenie pod ścianę i nieprzerwane ostrzeliwanie się. Należy również uważać na co sprytniejszych przedstawicieli gatunku, potrafiących skoczyć na ramię naszej bohaterki i boleśnie je kąsać. W takim przypadku należy jak najszybciej, potrząsając ręką, pozbyć się delikwenta, a następnie dobić go z pistoletu.

Duże pająki - Występują praktycznie wyłącznie w najgłębszych podziemiach i kryptach. Kilkudziesięciokrotnie większe od swych mniejszych pobratymców, są też o wiele groźniejszymi przeciwnikami, potrafiącymi pełnym impetu atakiem przewrócić Larę. Przy dużych odległościach można ostrzeliwać je z pistoletów, kiedy jednak zbliżą się do bohaterki, doskonale sprawdza się strzelba, raz na zawsze rozwiązując pajęczą kwestię. Zdolność do poruszania się po ścianach sprawia, iż często potrafią nas zaskoczyć nagłym atakiem z najmniej spodziewanej strony, jednak najbardziej spostrzegawczy łowcy przygód są w stanie wypatrzeć je odpowiednio wcześniej.

Nietoperze - Podobnie jak małe pająki spotykamy je w praktycznie każdej lokacji. Zazwyczaj też pojawiają się w większych grupach, choć akurat w tym wypadku o wiele łatwiej sobie z nimi poradzić. Wynika to z faktu, iż najczęściej opuszczają swoje siedlisko pojedynczo, co przy dobrym refleksie i spostrzegawczości pozwoli nam na bezstresową eliminację kolejno pojawiających się stworzeń. Mimo małych rozmiarów potrafią jednak dość dotkliwie pokąsać, dlatego należy wystrzegać się sytuacji, w których atakowani będziemy przez liczną grupę tych latających ssaków. Podobnie jak w przypadku pająków, najlepiej sprawdzają się przy ich eliminacji zwykłe pistolety - w ich przypadku Lara posiada zdolność jednoczesnego celowania i strzelania do dwóch różnych celów, co znacznie przyspiesza eksterminację dużych grup tych stworzeń.

Tygrys - Jeden z najgroźniejszych przeciwników, z jakimi przyjdzie nam się spotkać. Diabelnie szybki, potrafi wykonywać kilkumetrowe skoki, a jego szarża bez najmniejszego problemu przewraca naszą bohaterkę. Pazury i kły tygrysa zadają bardzo poważne rany, dlatego w razie walki w zwarciu należy przez cały czas uważnie kontrolować stan zdrowia Lary i korzystać z apteczek. Najbardziej skuteczny sposób walki z tygrysem wymaga bezwzględnego zachowania zimnej krwi - wyposażeni w shotguna pozwalamy zwierzęciu zaszarżować, po czym strzelamy na chwilę przed zderzeniem. Potężna siła strzelby powinna zatrzymać rozpędzone zwierzę w miejscu, co da nam czas na oddanie drugiego, kończącego walkę strzału. Przy odrobinie szczęścia może również udać się powalić go już pierwszym strzałem, wymaga to jednak perfekcyjnego zgrania w czasie i oddania strzału ułamek sekundy przed tym, jak dosięgną nas kły i pazury bestii. Choć nawet pojedynczy tygrys jest naprawdę groźnym przeciwnikiem, zdarza się, że potrafią one zaatakować w parze. W takiej sytuacji musimy zwrócić uwagę na jedną istotną rzecz - nie możemy pozwolić na okrążenie nas przez drugie zwierzę. Skoordynowane ataki tygrysów nie dadzą nam wtedy praktycznie żadnej szansy na przeprowadzenie skutecznego kontrataku.

Jaguar - Czarna odmiana tego wielkiego kota, charakteryzującego się relatywną siłą ugryzienia większą niż w przypadku lwa i tygrysa. Często mylony z czarną panterą, który to gatunek w Amerykach w ogóle nie występuje, ustępując równocześnie jaguarowi zarówno pod względem wielkości ciała, jak i siły. Zazwyczaj spotykamy te zwierzęta pojedynczo, tak więc zarówno ich charakterystyka, jak i techniki walki, są bardzo zbliżone do opisanych powyżej w odniesieniu do tygrysów. Warto jednak zwrócić uwagę, iż zwierzęta te pojawiają się w meksykańskich lokacjach, gdzie w wielu miejscach poruszamy się na motocyklu. Należy więc zachować daleko idącą ostrożność, gdyż nie wahają się one przed zaatakowaniem korzystającej z tego środka transportu Lary.

GramTV przedstawia:

Czerwona naga - Olbrzymie, często większe od dorosłego człowieka jaszczurki, które dały początek paradnym legendom o ludziach-jaszczurach. Z przekazów wynika, że spotkać ją można między innymi w Tajlandii, szczególnie w ruinach starych świątyń. Bardzo szybka i zwrotna, potrafi bez najmniejszego problemu wspinać się nawet po pionowych ścianach, co sprawia, że ucieczka przed nią zupełnie mija się z celem. Najlepszą taktyką jest znalezienie odpowiedniego miejsca i pozwolenie na zbliżenie się stworzenia, a następnie jego eliminacja za pomocą shotguna. Choć pokonanie jednej sztuki nie powinno być problemem, należy zachować ostrożność - zazwyczaj stworzenia te atakują w niewielkich stadach po kilka sztuk. Potrafią wtedy okazać się bardzo groźnym i wymagającym przeciwnikiem.

Zielona naga - Zielonoskóra odmiana olbrzymiej jaszczurki, potencjalnie bardziej niebezpieczna od swej czerwonej siostry. Choć charakteryzuje się podobnymi rozmiarami i wytrzymałością, posiada dodatkowo zdolność plucia silnie toksycznym jadem, w okamgnieniu zmniejszającym żywotność Lary. Często atakuje wraz z czerwonymi jaszczurami, zazwyczaj pozostając w drugiej linii i ograniczając się do ataków jadem. Należy unikać tego typu sytuacji, gdyż bardzo szybko kończą się one śmiercią bohaterki. Dobrą taktyką w przypadku takiego zmasowanego ataku jest ukrycie się za węgłem i zmuszenie przeciwników do pojawienia się w polu skutecznego rażenia śruciny z shotguna. Zawsze jednak należy uważnie kontrolować stan zdrowia i korzystać z dostępnych apteczek.

Kłusownicy - Jedyni ludzcy przeciwnicy, na jakich trafiamy w Meksyku. Przybyli tu aby polować na rzadko spotykane, czarne jaguary. Jak powszechnie wiadomo, zwierzęta te są aktualnie pod ścisłą ochroną (kategoria podwyższonego ryzyka IUCN), dlatego nie powinno dziwić wrogie nastawienie kłusowników do wszelakich świadków ich działalności. Atakują bez wahania i ostrzeżenia, chociaż daleko im do perfekcyjnej koordynacji działań. Ostrzelani potrafią jednak skryć się za przeszkodami terenowymi, choć zazwyczaj pozostają wtedy za nimi, nie wykonując żadnych działań poza ewentualną obroną. Z racji wykonywanego zawodu często wdają się w walki ze zwierzętami, co może dla nas oznaczać szansę na niemalże bezproblemowe pozbycie się dwóch przeciwników jednocześnie. Jeśli trafimy na taką sytuację, najlepiej nie angażować się w nią do czasu, gdy rozstrzygnięciu nie ulegnie aktualna walka. Uzbrojeni w broń palną, atakują z dużej odległości, dlatego doskonale w ich wypadku sprawdzają się karabin szturmowy i granaty.

Najemnicy - Profesjonaliści do wynajęcia, sprzedający swe usługi i umiejętności każdemu, kto zapłaci odpowiednią cenę. Rzadko spotykani pojedynczo, zazwyczaj działaj w dużych i dobrze zorganizowanych grupach. Choć i w tym przypadku większość problemów rozwiążemy z pomocą karabinu szturmowego i granatów, to jednak w większej grupie potrafią stanowić całkiem realne zagrożenie. Aktywnie korzystają z zasłon terenowych, ostrzegają się wzajemnie o granatach, potrafią wycofać się po wsparcie. Uzbrojeni w broń automatyczną, potrafią całkiem mocno pokiereszować naszą bohaterkę, jeśli nie zachowamy należytej ostrożności.

Przeciwnicy nadnaturalni - Choć to przede wszystkim legendy, krążą wśród poszukiwaczy skarbów opowieści o jeszcze jednym rodzaju przeciwników - o posiadających magiczne właściwości nieumarłych strażnikach wielkich tajemnic. Ci, którzy przetrwali spotkanie z takimi wrogami, opowiadali, że są oni w zasadzie nieśmiertelni - kiedy wydaje nam się, iż zabiliśmy już wszystkich, po jakimś czasie animowane zwłoki znów powstają i w pełni sił atakują z furią po raz kolejny. Ponoć jest tylko jeden sposób na to, by ich ostatecznie pokonać - zgruchotać cielesną skorupę, w której zostały uwięzione ich przeklęte dusze.

Walka to jednak nie tylko strzelanie. Są bowiem sytuacje, kiedy sięgnięcie po broń czy jej zmiana mogą zająć zbyt wiele czasu lub też będziemy w danej chwili zmuszeni do niesienia jakiegoś przedmiotu zajmującego obydwie ręce naszej bohaterki. Na szczęście nasza bohaterka opanowała do perfekcji nie tylko umiejętność posługiwania się bronią palną. Dzięki intensywnym treningom potrafi zrobić również właściwy użytek ze swoich rak i nóg. Nie są to może umiejętności, które stawiałyby ją na równi z mistrzami klasztoru Shaolin, jednak w kryzysowej sytuacji mogą pomóc w obronie gładkiej skóry panny Croft. Warto także pamiętać, że jako broń mogą Larze posłużyć też wszelkiego rodzaju belki i tyczki, które znacznie wzmacniają siłę uderzenia naszej bohaterki. Warto także zwrócić uwagę na dające się podnieść kamienne klocki, które po rzuceniu są w stanie zatrzymać w miejscu szarżę dowolnego stworzenia.

Komentarze
13
Usunięty
Usunięty
30/11/2008 15:53

:( coś w Tym roku nie jest dobrze z grami ;///// ten TR coś krótki podobno ??

Usunięty
Usunięty
30/11/2008 15:53

:( coś w Tym roku nie jest dobrze z grami ;///// ten TR coś krótki podobno ??

Vojtas
Gramowicz
29/11/2008 21:58
Dnia 29.11.2008 o 21:41, Myszasty napisał:

Szybkość, czy jakość, oto jest pytanie. :)

Kompromis - dostosować wielkość obrazka do jego treści. Jeśli są na nim ważne elementy - np. ukazany interfejs, to można dać duży - tu trudno cokolwiek wyciąć bez straty. Ale nie ma chyba większego sensu rzucać większej liczby screenów z widocznym interfejsem. Grunt to pokazać jakość grafiki, skupić się na elementach ważnych - czyli kadrować. Jeśli element przewodni będzie zajmować większość kadru, to sam obrazek będzie można pomniejszyć - a wszystko i tak będzie wystarczająco wyraźne. Ja po mocnym zmniejszeniu obrazka stosuję filtr Sharpen, by poprawić ostrość napisów albo rysów twarzy.




Trwa Wczytywanie