W czasie wojen półorkowie muszą wybierać, w którym ze środowisk żyją. Mimo tego nie tracą cech przodków. Jako znak niezgody na nieustanną walkę, przedstawiciele tej rasy porzucają miejsce urodzenia i z typowym dla siebie uporem, wyruszają w świat. Podobnie jak orkowie, półorki są istotami bardzo gwałtownymi, jednak nie na tyle głupimi, by nie kontrolować samych siebie. W spokojnym towarzystwie lubią przechwalać się, najlepiej przy sutej uczcie, gdzie dodatkowo mają możliwość zmierzyć się z pobratymcami w zapasach.
Gracze wybierający jako rasę półorka, muszą pamiętać o ujemnych modyfikatorach (-2) do Charyzmy i Intelektu. W zamian za to otrzymują bonus (+2) do Siły. Ich pochodzenie czyni je istotami niezwykle potężnymi, ale do tego równie tępymi. Dość dobrze widzą w ciemnościach, jednak w przeciwieństwie do innych ras, odbywa się to wyłącznie w czerni i bieli. Idealna klasa dla półorka to barbarzyńca.
Krasnoludy
Krasnoludy powszechnie znane są na świcie ze swojego zamiłowania do walki, wytrwałości na różnorodne warunki, jak również uwielbienia dla trunków. Istoty te, po części ze względu na miejsce zamieszkania, którym zazwyczaj są olbrzymie królestwa, ukryte we wnętrzach gór, i związane z tym odosobnienie, są dość podejrzliwe wobec wszystkich. Jednak osoby, które zasłużą sobie na ich zaufanie, mogą liczyć na prawdziwą, braterską przyjaźń. Rasa ta kojarzona jest zwykle z ogromnymi skarbami, jakie gromadzi w swych fortecach. Krasnoludy cechuje także dość ciężkie poczucie humoru, zrozumiałe wielokrotnie tylko dla ich długoletnich kompanów.
Przedstawiciele tej rasy są przeważnie bardzo religijni, a ich głównym bóstwem jest Moradin, Kowal Dusz. Krasnoludy posługują się własnym językiem, zapisywanym w runach. Mają ogromne poczucie sprawiedliwości, dlatego też w dużej mierze przejawiają tendencje do podążania praworządnymi ścieżkami. Istoty te utrzymują bardzo dobre kontakty z gnomami. Potrafią być dobrymi przyjaciółmi dla ludzi, ale zazwyczaj jest to związane ze znajomością przodków danej osoby, jako że wierności dla towarzyszy, uczą się oni przez dziesiątki lat.
Jako istoty bardzo krzepkie, krasnoludy posiadają dodatnio modyfikator do Budowy (+2). Niestety ich niewielka otwartość na innych sprawia, że ich Charyzma obniżana jest o 2. Podobnie jak półorkowie, widzą w ciemnościach, jednak tylko i wyłącznie w czerni i bieli. Ulubioną klasą tej rasy jest wojownik. Krasnoludy posiadają też wiele premii rasowych, wśród których znaleźć można pewną odporność przeciw czarom czy truciznom.
Gnomy
Istoty powszechnie lubiane, znane z doskonałego zmysłu do alchemii i techniki. Mimo tego większość swego życia spędzają w norach, ciesząc się spokojem, jaki dają im odosobnione lasy i wzgórza. Gnomy słyną z zamiłowania dla natury, a ich poczucie humoru rozbawia nawet krasnoludy. Z tą ostatnią rasą łączy je także uwielbienie dla wszelkiego rodzaju świecidełek. Nic tak nie poprawia nastroju, jak pełen skarbiec.
Gnomy to wspaniali inżynierowie. Od dziejów znane są z zamiłowania do maszyn, ale też z wrogości do goblinów, które posiadają podobne zainteresowania. Istoty te są podejrzliwe wobec wszystkich poza niziołkami i krasnoludami, podobnymi im wzrostem. Rzadko kiedy okazują jednak niechęć w stosunku do innych ras. Gnomy mają bardzo dobre serca, a wszelkie psoty uważają za coś, co ma poprawić nastrój (także ofiary), a nie wyrządzić jej krzywdę.
W mechanice Dungeons & Dragons gnomy, jako rasa dość niewysoka, otrzymują ujemny modyfikator -2 do Siły. Są to jednak istoty bardzo wytrzymałe, podobnie jak krasnoludy dość często żyjące w górskich odstępach, przez co dostają bonus +2 do Budowy. Otrzymują też premię do Klasy Pancerza oraz testów na Ukrywanie się. Widzą też w słabym świetle. Są bardzo dobre w Nasłuchiwaniu i Alchemii.
Niziołki
Mawia się, że niziołki to istoty bez zasad przystosowujące się do okoliczności dla doraźnych osobistych korzyści. Wędrują dość często, osiedlając się tam, gdzie im się to najbardziej opłaca. Nie dziwi więc powszechna opinia, że przedstawiciele tej rasy to krętacze, a nawet przebiegli złodzieje. W zależności od klanu, z jakiego się wywodzą, są istotami ciężko pracującymi (co nie wyklucza zarabiania cudzym kosztem) lub też zupełnymi oszustami. Niezależnie od tego, cechuje je ogromna wiedza, duża pomysłowość i niesamowity spryt.
Niziołki to istoty strasznie ciekawskie, co wielokrotnie wpędza je w olbrzymie kłopoty. Choć ich nadrzędnym celem jest zarabianie, rzadko kiedy udaje im się zebrać większe sumy, gdyż większość pieniędzy natychmiast wydają. Często przebywają w lepszych karczmach, gdzie objadają się do syta i piją tylko najlepsze trunki. Najbardziej ekstrawaganckie niziołki zajmują się kolekcjonerstwem, zbierając różnorakie antyki, a przy przypływie gotówki, także eksponaty egzotycznych zwierząt.
Jak już wyżej wspomnieliśmy, rasę tą cechuje niezwykła zręczność, przez co otrzymuje dodatni modyfikator +2. Niestety ich niewielki wzrost sprawia, że ich siła zmniejszona jest o 2 punkty. Podobnie jak gnomy otrzymują premię do Klasy Pancerza i Ukrywania się. Dodatkowo potrafią poruszać się bardzo cicho. Sprzyja to wybraniu łotrzyka, jako głównej klasy.
To tyle, jeśli chodzi o piąty dzień Tygodnia z Neverwinter Nights 2. Wielu spośród graczy odruchowo wybiera człowieka, jako swą rasę. Tymczasem świat Zapomnianych Krain bogaty jest w wiele innych, ciekawych stworzeń. Wybranie krasnoluda czy niziołka może znacznie urozmaicić zabawę, zarówno podczas rozgrywki w NwN 2, jak i zabawy w domowym zaciszu w D&D. Już jutro przedstawimy dalszy etap tworzenia postaci, znacznie bardziej wpływający na zabawę – wybór klasy, w tym nowość w grze, Warlocka. Do zobaczenia!