VRR na PS5 to nowa jakość? Porównanie potwierdza wyższą wydajność w grach

Radosław Krajewski
2022/04/28 11:40

Nie tylko obsługiwane gry zyskały na wprowadzeniu funkcji VRR na konsoli PlayStation 5.

Na początku bieżącego tygodnia Sony oficjalnie zapowiedziało wprowadzenie wsparcia dla Variable Refresh Rate, czyli zmiennej częstotliwości odświeżania ekranu, na konsoli PlayStation 5. Posiadacze sprzętu od dawna domagali się od japońskiej firmy dodania tej funkcji i ich prośby wreszcie zostały spełnione. Choć liczba obsługiwanych gier nie robi wrażenia, to Sony nie zablokowało VRR dla gier spoza listy, zwracając jednak uwagę na niepożądane działanie w niektórych tytułach. Jednak jak pokazują pierwsze testy, jest to świetna funkcja, która zmienia przyjemność z rozgrywki w niektórych grach.

Popularny kanał ElAnalistaDeBits zajmujący się porównaniami tym razem sprawdził działanie VRR na PlayStation 5 zarówno w obsługiwanych grach, jak i tych, które jeszcze nie otrzymały oficjalnego wsparcia. W Spider-Man Remastered w trybie Performance Mode gra z włączonym VRR osiąga nawet 100 klatek na sekundę. Średnio rozgrywka działa w 80 FPS-ach, z chwilowymi spadkami do 60 FPS-ów. Z kolei w trybie Fidelity Mode, gdzie liczba klatek zablokowana była do 30 FPS-ów, z VRR gra osiąga ponad 50 FPS-ów.

GramTV przedstawia:

Podobnie wygląda to w przypadku Ratchet & Clank: Rift Apart, gdzie gra w Performance Mode potrafi osiągnąć nawet 120 klatek na sekundę, zaś w Fidelity Mode około 50 FPS-ów. Duży skok wydajności zauważymy także w Devil May Cry 5, który osiągnął średnio 70-80 klatek na sekundę. Sprawdzono również VRR w Elden Ring, który z VRR działa bez żadnych zarzutów. Tym samym gra została pozbawiona rozrywania obrazu i funkcja pozytywnie wpłynęła na synchronizację klatek, a także utrzymania działania gry w 60 klatkach na sekundę. Pełne porównanie znajdziecie poniżej.

Komentarze
1
Kash28
Gramowicz
28/04/2022 13:30

Czyli zaraz się okaże że konsola Sony, która to ma mniej terasów radzi sobie dużo lepiej w grach. Być może Sony poszło o krok do przodu z synchronizacją aniżeli Microsoft. W zamyśle Vrr miał pozwolić utrzymać bardzo dobrą płynność obrazu pomimo spadku fps z np 60 do 50 czy też 40. Widać Ps5 ma sporo zapasu mocy przy grach uruchamianych w trybie rozdzielczości czy też grafiki bo wydajność z włączonym Vrr leci w okolice 50fps a to gigantyczna różnica. Ciekawe jak to naprawdę u nich działa