Digital Foundry potwierdza istnienie konsoli PlayStation 5 Pro. „Najpotężniejsza konsola w historii”

Wincenty Wawrzyniak
2024/03/19 21:25
0
0

Na oficjalnym kanale Digital Foundry na YouTubie pojawił się nowy odcinek podcastu, w którym redakcja potwierdza istnienie konsoli PlayStation 5 Pro i analizuje jej specyfikację.

W ubiegłym tygodniu do sieci wyciekła specyfikacja konsoli PlayStation 5 Pro. Nieco wcześniej dowiedzieliśmy się, że nowy sprzęt ma być aż o 45% mocniejszy od standardowego PlayStation 5. Teraz natomiast redakcja kanału Digital Foundry potwierdziła istnienie konsoli w najnowszym odcinku swojego podcastu i przeprowadziło szczegółową analizę jej specyfikacji.

Digital Foundry potwierdza istnienie konsoli PlayStation 5 Pro. „Najpotężniejsza konsola w historii”

Digital Foundry potwierdza istnienie konsoli PlayStation 5 Pro. To będzie „najpotężniejsza konsola w historii”

Redaktorzy ujawnili, że widzieli dokumentację na temat specyfikacji konsoli PlayStation 5 Pro i ma ona w dużej mierze potwierdzać dotychczasowe doniesienia. W dużym skrócie: „sprzęt jest prawdziwy, nadejdzie stosunkowo szybko i, ogólnie rzecz biorąc, wycieki są dokładne”. Konsola ma przede wszystkim zaoferować ulepszenia w postaci wyższych rozdzielczości dzięki niestandardowemu układowi uczenia maszynowego oraz nowej technice PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR), a możliwości ray tracingu mają być zwiększone od 2 do 4 razy w zależności od obciążenia.

Wyższa liczba klatek na sekundę, znacznie lepsza jakość obrazu i ulepszone funkcje RT – to właśnie odróżni PS5 Pro od standardowego modelu. Zakładając, że nie czekają na nas kolejne niespodzianki, zaryzykowałbym stwierdzenie, że będzie to bardziej niszowa oferta niż PS4 Pro w tamtych czasach. Niektórzy mogą nawet powiedzieć, że jest to maszyna Digital Foundry”, ponieważ jej przyszłościowa konstrukcja zapewnia funkcje, które lubimy i chcemy widzieć w konsoli do gier. Dla wielu osób posiadanie najbardziej wydajnej konsoli będzie wystarczające. Trudno wyobrazić sobie, by cokolwiek innego mogło z nią konkurować, dopóki nie pojawi się sprzęt następnej generacji.

Jeśli chodzi o wspomniany ray tracing, dwu- lub czterokrotny wzrost możliwości technologii pochodzi zarówno z ulepszeń architektonicznych, jak i ze zwiększenia liczby jednostek obliczeniowych:

Sony twierdzi, że w zależności od obciążenia, wydajność ray tracingu w nowym Pro będzie dwa razy szybsza niż w sprzęcie podstawowym, ale z mnożnikami 3x i 4x w niektórych scenariuszach. Ważne jest, aby podkreślić, że dotyczy to tylko przetwarzania RT, a nie liczby klatek na sekundę w rzeczywistych grach. Właściciel platformy twierdzi, że w praktyce oznacza to, że niektóre gry bez RT na podstawowym PS5 mogą zyskać funkcje RT na Pro. Innym przytoczonym przykładem jest to, że standardowa gra na PS5 z odbiciami RT może również korzystać z cieni RT na PS5 Pro.

Istnieją przypuszczenia, że procesor graficzny PS5 Pro korzysta z ulepszeń architektury RT, które AMD planuje dla swoich nadchodzących kart graficznych RDNA 4. Ulepszenia te wyglądają obiecująco, ale ważne jest, aby podkreślić, że znaczna część wzmocnienia będzie wynikać z faktu, że procesor graficzny PS5 Pro jest znacznie większy niż procesor graficzny standardowego modelu. Tak więc 2x do 4x wzrost pochodzi zarówno z ulepszeń architektonicznych, jak i zwiększenia liczby jednostek obliczeniowych.

Nie ma tu wzmianki o niestandardowym rozwiązaniu Sony dla RT, co sugeruje, że PS5 Pro wykorzystuje technologię AMD - i istnieje precedens dla części konsolowych otrzymujących te funkcje przed ich debiutem w przestrzeni graficznej PC. Rzeczywiście, PlayStation 4 Pro miało aspekty (takie jak podwójna szybkość FP16 i nowy projekt jednostki obliczeniowej), które poprzedzały ich wydanie w architekturze AMD Vega.

Warto też dodać, że PlayStation 5 Pro ma posiadać więcej systemowej pamięci RAM do wykorzystania przez gry:

Jedna z największych skarg, jakie słyszeliśmy od deweloperów na temat PS4 Pro ostatniej generacji, dotyczyła braku dodatkowej pamięci i tylko nieznacznie poprawionej przepustowości pamięci – niewystarczającej do obsługi rozdzielczości wyświetlania 4K. Jeśli chodzi o dostępną pamięć dla deweloperów, Sony podjęło prawdziwe wysiłki w celu poprawy sytuacji na PlayStation 5 Pro.

Podczas gdy nowy system zachowuje te same 16 GB pamięci GDDR6 co standardowy model (choć z większą przepustowością), Sony odzyskało dodatkowe 1,2 GB systemowej pamięci RAM dla twórców gier. 12,5 GB pamięci dostępnej dla twórców gier na PS5 wzrasta do 13,7 GB w przypadku PS5 Pro. Na razie nie wiadomo, w jaki sposób właściciel platformy to osiągnął. PS4 Pro udostępniło deweloperom dodatkowe 512 MB pamięci RAM, przenosząc aplikacje systemowe o niskiej wydajności do dodatkowej puli nowej pamięci, więc podobne rozwiązanie może być stosowane w PS5 Pro.

Biorąc pod uwagę, że standardowa PS5 ma już wystarczającą ilość pamięci do obsługi wyświetlacza 4K, można się zastanawiać, dlaczego te 1,2 GB jest konieczne. Sony powołuje się na wykorzystanie PSSR z jego 250 MB pamięci jako jednego z przypadków użycia, wskazując jednocześnie, że funkcje ray tracingu (w szczególności struktury BVH używane do obliczania odbić promieni) również wymagają dużej ilości pamięci. Deweloperzy mogą korzystać z pamięci w dowolny sposób, ale jeśli maksymalnie wykorzystają 12,5 GB w standardowym modelu bez funkcji RT, dostępna jest teraz pamięć, aby wykorzystać więcej możliwości Pro.

GramTV przedstawia:

Jak nietrudno się domyślić, PlayStation 5 Pro będzie nie tylko charakteryzować się lepszymi możliwościami, ale również wyższą ceną – może zostać wycenione na 599 dolarów, co Digital Foundry określa „ceną minimalną:

Jeśli chodzi o koszt mocniejszej maszyny, to moim zdaniem powinniśmy spodziewać się ceny minimalnej na poziomie 599 dolarów – być może bez opcjonalnego/odłączanego napędu BD. Wydaje się to wykonalne, ponieważ Sony rozwinęło filozofię PS4 Pro: główny wzrost kosztów będzie pochodził tylko z głównego procesora (SoC) i prawdopodobnie bardziej wytrzymałego zespołu chłodzenia. Dowody sugerują, że Sony prawdopodobnie trzyma się technologii 6nm, co obniży koszty, ale najwyraźniej nie ulepsza ilości dostępnej pamięci ani rozwiązania pamięci masowej.

Komentarze
0



Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!