Ulotność historycznej prawdy
![]()
![]()
![]()
Nie dowiemy się nawet, czym jest owa „prawda”. Większość rzeczy przefiltrowana jest przez umysł patrzącego, a więc prawda przodków, może okazać się diametralnie różna od prawdy potomków. Pomiędzy suchymi informacjami ukryte są ludzkie dramaty, a możliwe również, że znalazłyby się i interwencje sił nadnaturalnych lub za takowe uznane... Utwory Pawlaka oferują przejażdżkę przez epoki aż do czasów obecnych. Większość z nich oparta została na anegdocie lub zanotowanym wydarzeniu, inne obficie czerpią z ogólnego klimatu, widocznego choćby w literaturze danego okresu.
I tak poprzez opowieść „Armia ślepców” poznamy autorską wizję kulisów chorobliwej rywalizacji pomiędzy potężnym bizantyjskim basileusem, Bazylim II, a bułgarskim carem Samuelem. To smutna historia o dumie, ambicji, pragnieniu godnego zapisania się w pamięci potomnych. Jednakże by dokonać tego ostatniego, należy dojść do ładu z samym sobą, nauczyć się dostrzegać wyciągnięte ręce, które są najlepszymi darami od losu. Nici losu są bardzo splątane, czasem jednak pojawia się jedna szansa na tysiąc, aby spełnić swe pragnienia. Jeśli jednak odtrąci się ową szansę...
W „Jaszczurczym pierścieniu”, historii rozgrywającej się pod gorącym kastylijskim słońcem, dotkniemy okrutnej nadprzyrodzonej sprawiedliwości. Mówi się, że strach, żądza i nienawiść budzą demony. Czasem odpowiadają na wezwanie...
„Wieża Helfensteinów” i „Róże w maju” ukazują różne oblicza smoków. To również opowiadania o życiowych wyborach, od których nie ma odwołania, o różnicy między odwagą a głupotą, a także o odpowiedzialności i dojrzewaniu. O tych ostatnich traktuje też „Splątany wzór”, dotyczący jednego z ulubionych tematów autora – relacji między hiszpańskimi zdobywcami a odchodzącą w mroki dziejów cywilizacją Indian. Utwór zadaje metafizyczne pytanie o Boga, ale też o rolę człowieka, pokazuje przy tym, że to, czego jesteśmy tak pewni w odniesieniu do własnej osoby, może okazać się bardzo ulotne. ![]()
Cechę wspólną opowieści ze zbioru „Wilcza krew, smoczy ogień” stanowi odwołanie się do metafizyki. Pojawiające się w nich wilki i smoki, zwłaszcza te ostatnie, spełniają funkcję symboliczną. To wyzwanie. Lecz by mu sprostać, wcale nie należy pędzić z bojowym wrzaskiem i nastawioną na sztorc kopią. Trzeba pomyśleć albo otworzyć serce. Trzeba dorosnąć. Ponadto bohaterowie zwykle znajdują się w pułapce, w którą tak naprawdę weszli z własnej nieprzymuszonej woli, nie stałoby się to, gdyby nie ich słabości albo... obowiązek. ![]()
Autor zbioru przez wielu kojarzony jest przede wszystkim jako pisarz lubujący się w klimatach rodem ze skeczy grupy Monty Pythona (szereg humorystycznych opowiadań w periodykach, oba tomy opowiadające o Pogodniku III Kategoruii, czy historia peregrynacji Fillegana z Wake). Teraz osoby nie znające drugiej strony twórczości Pawlaka – poważnej i bogato czerpiącej z historii – zyskały okazję jej poznania. Zbiór, choć nierówny, jest bardzo interesujący. Warto przeczytać.
Plusy: + klimat + myśl filozoficzna + oryginalne pomysły + szczegóły historyczne Minusy: - zbyt dużo niedopowiedzeń w części utworów - stosunkowo „mdłe” opowiadania: „Wieża Helfensteinów” i „Splątany wzór”
Autor: Romuald Pawlak Tytuł: Wilcza krew, smoczy ogień Wydawnictwo: Fabryka Słów, 2006 Wydanie: oprawa miękka, 280 str. Cena: 28,99 zł Strona WWW: http://www.fabryka.pl/ksiazki.php?ibook=121#searchkk