Jak zostać Mistrzem Gry - kilka prostych porad

Wiktor Keller
2023/03/04 10:00
2
2

To dobra okazja, bo dziś obchodzimy Międzynarodowy Dzień Mistrza Gry Fabularnej!

Spis Treści

Jak zostać Mistrzem Gry - kilka prostych porad

Gry RPG, czyli role-playing games, to gatunek gier, w którym gracze wcielają się w postacie i prowadzą ich przez fabułę zgodnie z regułami gry. Gry RPG toczą się zwykle w świecie fantasy, gdzie gracze podejmują zadania, walczą z przeciwnikami i zdobywają nagrody. W grach RPG bardzo ważnym elementem są statystyki i umiejętności postaci, które wpływają na przebieg gry i decydują o jej wyniku. Gracze muszą podejmować decyzje, które wpływają na fabułę, a ich postacie rozwijają się i zdobywają nowe umiejętności w miarę postępów w grze.

Tradycyjne gry RPG zwykle są prowadzone przez tzw. mistrza gry, który odpowiada za stworzenie fabuły i przedstawienie zadań dla graczy. Mistrz gry prowadzi dialogi, opisuje otoczenie i decyduje o wyniku akcji, których podejmują gracze. Gry RPG często wymagają dużo czasu i zaangażowania, ale pozwala to na stworzenie wspaniałych i niezapomnianych historii, w których gracze mają swobodę w podejmowaniu decyzji i kształtowaniu fabuły.

Na świecie istnieje wiele systemów gier RPG, które cieszą się popularnością wśród graczy. Wybór systemu zależy głównie od osobistych preferencji i stylu gry. Jednakże, kilka systemów RPG zyskało ogromną popularność na całym świecie i uznawane są za klasyki gatunku.

Jednym z najbardziej popularnych systemów RPG jest Dungeons & Dragons. Gra ta została wydana w 1974 roku i od tego czasu stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych i wpływowych systemów gier RPG. Dungeons & Dragons rozgrywa się w świecie fantasy, a gracze wcielają się w postacie bohaterów, którzy wyruszają na przygody, walczą z potworami i zdobywają skarby. System ten jest znany ze swojego skomplikowanego systemu zasad, który daje graczom dużo swobody w kreowaniu swoich postaci i decydowaniu o ich losie.

Kolejnym popularnym systemem jest Pathfinder, który został wydany w 2009 roku jako alternatywa dla Dungeons & Dragons. System ten oparty jest na zasadach Dungeons & Dragons, ale zawiera wiele ulepszeń i zmian, które mają na celu uczynienie gry bardziej realistyczną i lepsze dostosowanie jej do indywidualnych potrzeb graczy.

GramTV przedstawia:

Innym popularnym systemem jest Call of Cthulhu, który jest inspirowany twórczością H.P. Lovecrafta. Gra ta rozgrywa się w świecie grozy i jest znana ze swojego skomplikowanego systemu zasad, który wymaga od graczy dużo strategii i myślenia taktycznego.

Istnieją również inne popularne systemy RPG, takie jak Warhammer Fantasy Roleplay, Shadowrun, czy Vampire: The Masquerade, które cieszą się ogromną popularnością wśród miłośników gier RPG na całym świecie.

Komentarze
2
Kresegoth
Gramowicz
06/03/2023 08:55
3) Gracie w to razem, to nie jest MG vs Gracze. Niby oczywiste, ale spotkałem się z MG, którzy postawili sobie za punkt honoru, że "jego" postacie muszą wygrać. Gra się dla wspólnej rozrywki i prawadzi dla graczy (i dla własnej frajdy). Każdy powinien wyjść z sesji zadowolony.

O masz, ja z kolei miałem sytuację z drugiej strony. Jeden z graczy, gdy mu się taki głupi pomysł włączał od czasu do czasu, próbował rozwalić sesję. Ale robił to w cwany sposób. Od prób znalezienia dziur fabularnych w opowieści, po robienie takiego koxa, żeby przechodzić przez wszystkie walki gładko lub przez wszystkie sytuacje społeczne (bo był np. wysoko postawionym urzędasem). Ogarnięty GM poradzi sobie, ale nikomu początkującemu nie życzę trafienia na taką osobę na początku swojego mistrzowania.

Silverburg
Gramowicz
04/03/2023 12:51

Bardzo fajny artykuł. Z jednej strony mocno dużo ogólników, ale gdyby wchodzić w szczegóły, to potrzeba by nie 4, a 40 stron :) Mam nadzieję na rozwinięcie w przyszłości.

Uważam, że w takim miejscu wartobyłoby wskazać, gdzie można szukać potencjalnych graczy. Czy chcemy, czy nie, w internecie znajdują się połecznośći, które w tym pomagają. Rzecz jasna najlepiej, jak się gra z osobami, z którymi się znamy twarzą w twarz, ale internet daje w kwestii tworzenia grup dużo większe możliwości. Co do lokalnych sklepów, czy klubów z grami, to też warto byłoby zrobić taką listę. Lata temu na warszawskiej polibudzie było klub gier fabularnych Agressor - pamięta ktoś? :)

Z racji tego, że sam jestem Mistrzem Gry od lat ponad 25 (jak widać jest to rozrywka, która niekoniecznie nudzi się z wiekiem), to dodam parę punktów od siebie:

1) Praktycznie każdy system rpg posiada gotowe scenariusze, najlepiej od nich zacząć wspólną przygodę.

2) Jeśli stosujecie jakieś "house rules", to ustalcie to przed sesją. Szkoda tracić czas na dyskusję w trakcie.

3) Gracie w to razem, to nie jest MG vs Gracze. Niby oczywiste, ale spotkałem się z MG, którzy postawili sobie za punkt honoru, że "jego" postacie muszą wygrać. Gra się dla wspólnej rozrywki i prawadzi dla graczy (i dla własnej frajdy). Każdy powinien wyjść z sesji zadowolony.

4) Kolejny banał, ale oglądajcie filmy, czytajcie książki, grajcie w gry komputerowe i słuchajcie muzyki. Nawet pojedyncza ścieżka dźwiękowa potrafi zainspirować do stworzenia fajnej przygody.

5) Było o tym w artykule, ale podkreślę to od siebie. Warto wsłuchiwać się w feedback od graczy. Ja raz na jakiś czas robię tzw. "ankietę satysfakcji gracza" z pytaniami o to co się podobało, co nie, jacy bohaterowie niezależni ich interesują lub na co chcieliby nacisk w przyszłości. Rzecz jasna nie stosuję się do tego w 100% (w końcu to ja kreuję kampanię), ale wiem na co zwrócić większą uwagę.

Na koniec dodam, że Vampir: Maskarada jest częścią większego systemu zwanego Światem Mroku (z wilkołakami, magami, wampirami, duchami, łowcami tych poprzednich), który jest bardzo rozbudowany i dzieje się w naszej rzeczywistości.