Tydzień z Assassin’s Creed – opowieść czwarta: Geografia Ziemi Świętej

Michał Myszasty Nowicki
2008/04/17 17:00
6
0

Wycieczka do Ziemi Świętej

Wycieczka do Ziemi Świętej

Witamy szanowną wycieczkę i zapraszamy w podróż po miejscach, które w 1191 roku odwiedził główny bohater tego tygodnia, Altair. Dziś przyjrzymy się zarówno historii tych trzech miast i twierdzy, jak i opowiemy nieco o ich współczesnym wyglądzie i roli. Przewodnik już gotowy, zaczynajmy więc naszą podróż.

Masyaf Wycieczka do Ziemi Świętej, Tydzień z Assassin’s Creed – opowieść czwarta: Geografia Ziemi Świętej

Masyaf to miejsce, które przyjdzie nam zobaczyć i swobodnie pozwiedzać podczas gry. Oczywiście, podobnie jak pozostałe miasta, jego rekonstrukcja w Assassin’s Creed oparta została – choć dość luźno – na podstawie zachowanych informacji o wyglądzie twierdzy oraz przylegającego do niej miasteczka pod koniec XII wieku. Jeśli chodzi o informacje czysto geograficzne, Masyaf położony jest w południowo-zachodniej części doliny rzeki Orontes w obecnej Syrii, u podnóża gór Dżabal an-Nusajrijja – tych samych, w których zbudowano między innymi największą twierdzę krzyżowców, słynny Krak des Chevaliers. Początki twierdzy sięgają czasów bizantyjskich, kiedy to na wapiennym wzgórzu, wznoszącym się 20 metrów ponad otaczający zamek płaskowyż, zbudowano pierwsze umocnienia. Zamek i jego załoga miały przede wszystkim zabezpieczać przebiegające przez płaskowyż szlaki handlowe oraz ochraniać kilka pobliskich wiosek i mniejszych miasteczek.

Dzisiejsze badania poszczególnych warstw budowli potwierdziły teorię o bizantyjskim rodowodzie twierdzy, wielokrotnie przebudowywanej i rozbudowywanej przez późniejszych jej właścicieli. Wśród nich znaleźli się między innymi Mamelukowie i Imperium Osmańskie, choć najbardziej znanymi jej posiadaczami byli oczywiście nizaryci. Zamek został przez nich zdobyty z rąk Sankura w roku 1141, po czym stał się – po gruntownej przebudowie zaordynowanej przez samego Starca z Gór - głównym ośrodkiem syryjskiego państwa asasynów. Wcześniej przeżył on pod rządami nizarytów przynajmniej dwa duże oblężenia – jedno w 1176 roku, kiedy to pod murami stanął Saladyn i drugie w 1260 roku, kiedy został otoczony i następnie zdobyty przez mongolskie hordy. Jednak dzięki sojuszowi z sułtanem Mameluków, Bajbarsem, został odbity i ponownie trafił w ręce asasynów. Jako ich stolica funkcjonował aż do zdobycia go przez w 1270 roku przez – o ironio – tego samego Bajbarsa. Forteca ucierpiała również podczas syryjskiej wyprawy osmańskiego generała, Ibrahima Paszy w 1831 roku.

Zamek był wprost stworzony dla nizarytów, gdyż posiadał między innymi wydrążone w wapieniu trzy olbrzymie zbiorniki na wodę, niezwykle przydatne w przypadku oblężenia, a także całą sieć podziemnych korytarzy i jaskiń. Z zachowanych resztek wynika, że murem otoczone było również przylegające doń miasteczko, zaś sam zamek posiadał dwa wewnętrzne kasztele, zdolne do samodzielnej obrony po utracie głównej bramy. Obecnie został włączony do stworzonego przez potomków asasynów Historic Cities Support Program, którego celem jest ochrona i renowacja zabytków związanych z historią sekty. Damaszek

Powszechnie uważany jest za najstarsze wciąż zamieszkałe miasto na świecie. Jego początki sięgają nawet 3000 lat przed narodzeniem Chrystusa, chociaż pierwsze wzmianki o nim w egipskich inskrypcjach pochodzą dopiero z XV wieku p.n.e. Od X w. p.n.e. był stolicą państwa aramejskiego, by następnie w 732 roku p.n.e. wejść w obręb rozrastającego się błyskawicznie imperium asyryjskiego. Śmierć wielkiego władcy Aszurbanipala zapoczątkowała jednak upadek olbrzymiego imperium i dominację Babilończyków, którzy stali się jednocześnie kolejnymi właścicielami miasta. Ich dominacja na Bliskim Wschodzie nie trwała jednak długo i po niespełna stu latach państwo to zgięło kark przed perskim władcą Cyrusem II Wielkim, a Damaszek stał się stolicą jednej z satrapii, czyli prowincji państwa Persów. Po podbiciu Persji przez Aleksandra Wielkiego stał się częścią jego imperium, by następnie po jego śmierci stać się areną walk między Ptolemeuszami a Seleukidami. W okresie Imperium Rzymskiego wszedł w skład prowincji syryjskiej, zaś po rozpadzie tego wielkiego państwa dostał się pod kontrolę Bizancjum.

Najważniejszy dla nas okres zaczyna się w roku 634 n.e., kiedy to miasto podbite zostało przez wojska arabskie. Przyczynił się do tego między innymi nasz dobry znajomy, pierwszy kalif Abu Bakr, który po pokonaniu armii bizantyjskiej w bitwie pod Adżnadajn, przystąpił do oblężenia miasta. Niestety, zmarł zanim Damaszek został zdobyty, co stało się już za panowania jego następcy, kalifa Umara ibn al-Chattaba, z którym dziś jeszcze raz się spotkamy. Miasto wywarło na Arabach tak olbrzymie wrażenie, że postanowili uczynić z niego stolicę kalifatu. Pozostawało ono nią przez cały czas panowania dynastii Umajjadów, do czasu, kiedy ostatni z tej linii, kalif Marwan II przeniósł stolicę do Harran. Następnie trafił pod panowanie kalifów z linii Abbasydów, którzy na pewien czas utracili nad nim kontrolę, na rzecz miejscowych władców. W 970 roku miasto dostaje się pod władanie szyickiego kalifatu Fatymidów i rozpoczyna się dość burzliwy okres w historii miasta, które przechodzi w tym okresie między innymi olbrzymią transformację. Zmienia się z uporządkowanego, zbudowanego na siatce prostych ulic, w typowo arabski labirynt wąskich, krętych uliczek. Kolejnymi jego władcami są dwie tureckie dynastie: Seldżukowie i Burydowie. Następnie kontrolę przejmuje syryjski władca, Nur ad-Din z Aleppo, zacięty wróg krzyżowców.

Po jego śmierci Damaszek trafia pod władanie Saladyna, który między innymi rozbudowuje miejscową twierdzę oraz przyczynia się do ponownego rozkwitu miasta, między innymi poprzez nadanie mu po raz kolejny statusu stolicy. Dzięki odpowiedniemu rozgłosowi, do miasta przybywają licznie młodzi i zdolni ludzie, zachęceni możliwością studiowania w jednej z rozlicznych szkół. Po śmierci Saladyna w 1193 roku, miasto znów targane jest licznymi konfliktami o władzę nad nim, po czym trafia pod rządy Mameluków. Zdobyte i ograbione w 1400 roku przez mongolskiego władcę Timura, zostaje odbudowane i pozostaje pod władzą Mameluków aż do zdobycia go w 1516 roku przez Imperium Osmańskie, które rządzi nim przez kolejne 400 lat. Oprócz niezwykle bogatej historii, miasto zasłynęło z produkcji jedwabiu - głównie adamaszku - słynnej stali damasceńskiej oraz fajansów. Obecnie jest to największe miasto i stolica Syrii i zarazem jedno z czterech świętych miast islamu. Do dziś podziwiać tam można wiele zabytków, w tym Wielki Meczet Umajjadów z 705 roku, czyli przebudowaną bazylikę Św. Jana Chrzciciela z jego grobem zawierającym relikwie. Akka

Pierwsze zachowane zapisy dotyczące miasta sięgają XV wieku p.n.e. Miasto przez wieki należało do Fenicjan i nawet będąc pod władaniem Królestwa Izraela, wciąż zachowywało bardzo silne więzi polityczne z Fenicją. Po podbiciu przez Aleksandra Wielkiego, zmieniono nazwę miasta na Antiochia Ptolemais – następnie zaś Ptolemais. Po jego śmierci, podobnie jak Damaszek, stało się areną walk między Ptolemeuszami a Seleukidami. Miasto kilkukrotnie przechodziło z rak do rąk – jego władcami byli między innymi Syryjczycy i władcy żydowscy. Teraz czas na zapowiadane, kolejne spotkanie z kalifem Umarem ibn al-Chattabem, który zdobywa miasto w 638 roku. Akka bardzo szybko staje się najważniejszym portowym miastem w kalifacie, podupada jednak po przeniesieniu przez kalifa Abd al-Malika głównej bazy morskiej do Tyru. Świetność przywraca miastu Ahmed Ibn Tulun, który odbudowuje zaniedbany i zapomniany port, jednak tym razem staje się ono miejscem rozgrywek między Fatymidami oraz wciąż powiększającymi swe wpływy w regionie Seldżukami.

GramTV przedstawia:

Miasto wielokrotnie przechodzi z rąk do rąk, czemu kres kładą krzyżowcy, zdobywając je w 1104 roku. Akka stała się dla nich niemalże od początku, ze względu na swój port, kluczowym ze strategicznego punktu widzenia miastem. W 1187 roku Akkę odbija z rąk krzyżowców Saladyn, co jest początkiem zaciekłych walk o kontrolę nad portem. Wydarzenia te miały miejsce bezpośrednio przed akcją gry, gdyż oblężenie Akki przez krzyżowców rozpoczęło się w roku 1189 i mimo lądowej oraz morskiej blokady, trwało nieprzerwanie aż do lipca 1191 roku. Na początku roku siły oblegających wzmocnione zostają przez wojsko króla Austrii, Leopolda V, zaś w kwietniu do Ziemi Świętej przybywają armie Filipa II i Ryszarda Lwie Serce, co ostatecznie przechyla szalę zwycięstwa na stronę krzyżowców. 12 lipca 1191 roku Europejczycy przyjmują warunki kapitulacji, a Ryszard uzgadnia z Saladynem warunki wykupu jeńców. Konrad z Montserratu, ówczesny - de jure dzięki małżeństwu – władca Królestwa Jerozolimskiego nakazuje wywiesić nad zniszczonym miastem - obok własnej - flagi Anglii, Francji i Austrii. Akka znów staje się miastem krzyżowców, którzy niemalże od razu przystępują do odbudowy murów i systemu obrony.

Miasto od 1229 roku jest pod opieką Szpitalników, pozostając jednym z ostatnich miast będących pod kontrolą krzyżowców. W 1291 roku pod mury miasta przybywa sułtan Mameluków, Al-Aszraf Chalil, który po zaciekłych walkach ostatecznie zdobywa miasto. Zdając sobie doskonale sprawę ze strategicznego znaczenia portu, na wszelki wypadek każe zrównać miasto z ziemią. Zdobycie miasta oznacza praktycznie koniec Królestwa Jerozolimskiego. Kiedy miasto wpada w ręce Turków osmańskich, bardziej przypomina zapomnianą wioskę, niż jedno z najważniejszych miast okresu krucjat. Powraca do świetności dopiero po przeprowadzonej w XVIII wieku rozbudowie. Choć w 1947 roku na mocy rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ miasto przyznane zostało arabskiemu państwu w Palestynie, w wyniku I wojny izraelsko-arabskiej w 1948 roku weszło w skład terytorium Izraela, w którym pozostaje po dzień dzisiejszy. Jerozolima

Ostatnie z miast-legend, którego historia sięga – podobnie jak w przypadku Damaszku – trzeciego tysiąclecia p.n.e. Początkowo zamieszkiwane przez plemię Jebuzytów, podbite zostało około 1003 roku p.n.e. przez izraelskiego króla Dawida. Przenosi on do Jerozolimy stolicę ówczesnego państwa żydowskiego, co czyni z niej bardzo szybko centrum religijne, gospodarcze i polityczne. W VI wieku p.n.e. miasto zdobywają i niemalże doszczętnie niszczą Babilończycy, po czym, stopniowo odbudowywane, dochodzi do minionej świetności za panowania Heroda Wielkiego. Właśnie podczas rządów jednego z jego synów, Heroda Antypasat, tetrarchy Galilei i Perei, doszło do uwięzienia i skazania na śmierć przez ukrzyżowanie Jezusa. W roku 66 dochodzi w Judei do powstania żydowskiego – wspominaliśmy o nim we wczorajszym tekście – w wyniku którego cztery lata później rzymianie zdobywają Jerozolimę i zrównują miasto z ziemią. Odbudowane przez cesarza Hadriana, pod koniec IV wieku trafia w ręce Bizancjum.

W 637 roku miasto zostaje zdobyte przez (ponownie powracającego w naszej opowieści) kalifa Umara ibn al-Chattaba i pozostaje pod arabską kontrolą aż do roku 1072, kiedy to zdobywają je Seldżukowie. 27 listopada 1095 roku papież Urban II na synodzie w Clermont wzywa wszystkich chrześcijan do zorganizowania wyprawy do Ziemi Świętej. Pierwsza wyprawa krzyżowa staje się faktem, a europejskie rycerstwo zdobywa Jerozolimę w 1099 roku, ustanawiając miasto stolicą nowo powstałego Królestwa Jerozolimy. W 1187 roku miasto odbija z rąk krzyżowców Saladyn, jednak jego następca, sułtan Al-Kamil oddaje miasto w ręce Fryderyka II, władcy Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego. Krzyżowcy władają miastem aż do jego zdobycia w 1244 roku przez Turków chorezmijskich, aby ostatecznie dostać się pod władzę Mameluków. W późniejszych latach Jerozolima należała do Imperium Osmańskiego, by na początku XX wieku wpaść w orbitę wpływów imperium brytyjskiego.

Po zakończeniu drugiej wojny światowej, w związku z roszczeniami i konfliktem izraelsko-palestyńskim, miasto objęte miało być międzynarodową kontrolą. Ostatecznie, jego zachodnia część opanowana została przez wojska izraelskie, zaś wschodnia przez jordańskie, który to podział utrzymał się aż do roku 1967, kiedy to Izrael zaanektował wschodnią część miasta, co uznane zostało przez resztę świata za agresję i rozpoczęcie okupacji. Mimo nacisków ze strony społeczności międzynarodowej, Izrael ogłasza w 1980 roku tak zwane Podstawowe Prawo Jerozolimskie, które stwierdza, że zjednoczone miasto jest stolicą państwa. Jedynie zaogniło to konflikt z Palestyńczykami, którzy uważają jej wschodnią część za przynależną sobie, nadając jej status przyszłej stolicy swego niepodległego państwa. Nie zmienia to jednak faktu, iż jest to jedno z nielicznych miast, w których znajdują się święte miejsca aż trzech największych religii świata.

Tutaj również dobiega końca nasza wycieczka, którą wszyscy chętni kontynuować będą mogli podczas sesji ze wspomnieniami niejakiego Altaira, niegdysiejszego członka sekty asasynów, wykonującego w tych właśnie miastach pewną niebezpieczną misję. Wszystkich chętnych zapraszamy do stanowisk naszego najnowszego Animusa 2.04b.

Komentarze
6
Usunięty
Usunięty
17/04/2008 21:19

Właśnie ukończyłem grę (oryginał, pre0orderek ^^) i powiem, że na 100% była warta wydania tych 115zł na metalbox+kurier. Polska wersja też wypadła bardzo przyzwoicie ale to tylko opinia śmiertelnika (gracza), ciekawe co powiedzą Bogowie (Recenzenci) :D

Usunięty
Usunięty
17/04/2008 19:34

Miasta i w "realu" i w grze wyglądaja świetnie:) Ale mi najbardziej podoba sie Jerozolima.Pozdro

Usunięty
Usunięty
17/04/2008 19:26

Idealne ostatnie zdanie. Kto grał, wie o co chodzi ;)




Trwa Wczytywanie