Wycieczka do Ziemi Świętej
Witamy szanowną wycieczkę i zapraszamy w podróż po miejscach, które w 1191 roku odwiedził główny bohater tego tygodnia, Altair. Dziś przyjrzymy się zarówno historii tych trzech miast i twierdzy, jak i opowiemy nieco o ich współczesnym wyglądzie i roli. Przewodnik już gotowy, zaczynajmy więc naszą podróż.
Miasto wielokrotnie przechodzi z rąk do rąk, czemu kres kładą krzyżowcy, zdobywając je w 1104 roku. Akka stała się dla nich niemalże od początku, ze względu na swój port, kluczowym ze strategicznego punktu widzenia miastem. W 1187 roku Akkę odbija z rąk krzyżowców Saladyn, co jest początkiem zaciekłych walk o kontrolę nad portem. Wydarzenia te miały miejsce bezpośrednio przed akcją gry, gdyż oblężenie Akki przez krzyżowców rozpoczęło się w roku 1189 i mimo lądowej oraz morskiej blokady, trwało nieprzerwanie aż do lipca 1191 roku. Na początku roku siły oblegających wzmocnione zostają przez wojsko króla Austrii, Leopolda V, zaś w kwietniu do Ziemi Świętej przybywają armie Filipa II i Ryszarda Lwie Serce, co ostatecznie przechyla szalę zwycięstwa na stronę krzyżowców. 12 lipca 1191 roku Europejczycy przyjmują warunki kapitulacji, a Ryszard uzgadnia z Saladynem warunki wykupu jeńców. Konrad z Montserratu, ówczesny - de jure dzięki małżeństwu – władca Królestwa Jerozolimskiego nakazuje wywiesić nad zniszczonym miastem - obok własnej - flagi Anglii, Francji i Austrii. Akka znów staje się miastem krzyżowców, którzy niemalże od razu przystępują do odbudowy murów i systemu obrony.
Miasto od 1229 roku jest pod opieką Szpitalników, pozostając jednym z ostatnich miast będących pod kontrolą krzyżowców. W 1291 roku pod mury miasta przybywa sułtan Mameluków, Al-Aszraf Chalil, który po zaciekłych walkach ostatecznie zdobywa miasto. Zdając sobie doskonale sprawę ze strategicznego znaczenia portu, na wszelki wypadek każe zrównać miasto z ziemią. Zdobycie miasta oznacza praktycznie koniec Królestwa Jerozolimskiego. Kiedy miasto wpada w ręce Turków osmańskich, bardziej przypomina zapomnianą wioskę, niż jedno z najważniejszych miast okresu krucjat. Powraca do świetności dopiero po przeprowadzonej w XVIII wieku rozbudowie. Choć w 1947 roku na mocy rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ miasto przyznane zostało arabskiemu państwu w Palestynie, w wyniku I wojny izraelsko-arabskiej w 1948 roku weszło w skład terytorium Izraela, w którym pozostaje po dzień dzisiejszy.
Jerozolima
Ostatnie z miast-legend, którego historia sięga – podobnie jak w przypadku Damaszku – trzeciego tysiąclecia p.n.e. Początkowo zamieszkiwane przez plemię Jebuzytów, podbite zostało około 1003 roku p.n.e. przez izraelskiego króla Dawida. Przenosi on do Jerozolimy stolicę ówczesnego państwa żydowskiego, co czyni z niej bardzo szybko centrum religijne, gospodarcze i polityczne. W VI wieku p.n.e. miasto zdobywają i niemalże doszczętnie niszczą Babilończycy, po czym, stopniowo odbudowywane, dochodzi do minionej świetności za panowania Heroda Wielkiego. Właśnie podczas rządów jednego z jego synów, Heroda Antypasat, tetrarchy Galilei i Perei, doszło do uwięzienia i skazania na śmierć przez ukrzyżowanie Jezusa. W roku 66 dochodzi w Judei do powstania żydowskiego – wspominaliśmy o nim we wczorajszym tekście – w wyniku którego cztery lata później rzymianie zdobywają Jerozolimę i zrównują miasto z ziemią. Odbudowane przez cesarza Hadriana, pod koniec IV wieku trafia w ręce Bizancjum.
W 637 roku miasto zostaje zdobyte przez (ponownie powracającego w naszej opowieści) kalifa Umara ibn al-Chattaba i pozostaje pod arabską kontrolą aż do roku 1072, kiedy to zdobywają je Seldżukowie. 27 listopada 1095 roku papież Urban II na synodzie w Clermont wzywa wszystkich chrześcijan do zorganizowania wyprawy do Ziemi Świętej. Pierwsza wyprawa krzyżowa staje się faktem, a europejskie rycerstwo zdobywa Jerozolimę w 1099 roku, ustanawiając miasto stolicą nowo powstałego Królestwa Jerozolimy. W 1187 roku miasto odbija z rąk krzyżowców Saladyn, jednak jego następca, sułtan Al-Kamil oddaje miasto w ręce Fryderyka II, władcy Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego. Krzyżowcy władają miastem aż do jego zdobycia w 1244 roku przez Turków chorezmijskich, aby ostatecznie dostać się pod władzę Mameluków. W późniejszych latach Jerozolima należała do Imperium Osmańskiego, by na początku XX wieku wpaść w orbitę wpływów imperium brytyjskiego.
Po zakończeniu drugiej wojny światowej, w związku z roszczeniami i konfliktem izraelsko-palestyńskim, miasto objęte miało być międzynarodową kontrolą. Ostatecznie, jego zachodnia część opanowana została przez wojska izraelskie, zaś wschodnia przez jordańskie, który to podział utrzymał się aż do roku 1967, kiedy to Izrael zaanektował wschodnią część miasta, co uznane zostało przez resztę świata za agresję i rozpoczęcie okupacji. Mimo nacisków ze strony społeczności międzynarodowej, Izrael ogłasza w 1980 roku tak zwane Podstawowe Prawo Jerozolimskie, które stwierdza, że zjednoczone miasto jest stolicą państwa. Jedynie zaogniło to konflikt z Palestyńczykami, którzy uważają jej wschodnią część za przynależną sobie, nadając jej status przyszłej stolicy swego niepodległego państwa. Nie zmienia to jednak faktu, iż jest to jedno z nielicznych miast, w których znajdują się święte miejsca aż trzech największych religii świata.
Tutaj również dobiega końca nasza wycieczka, którą wszyscy chętni kontynuować będą mogli podczas sesji ze wspomnieniami niejakiego Altaira, niegdysiejszego członka sekty asasynów, wykonującego w tych właśnie miastach pewną niebezpieczną misję. Wszystkich chętnych zapraszamy do stanowisk naszego najnowszego Animusa 2.04b.