Fajna Cena - coś fajnego i wyścigowego

Mastermind
2007/04/16 18:59

Gry wyścigowe od zawsze cieszyły się dużą popularnością, a seria ToCA zajmuje wśród nich miejsce szczególne. Z kolei Race Driver 3 to jedna z najbardziej kompleksowych ścigałek na rynku, dzięki której mamy możliwość wziąć udział w 35 typach mistrzostw. Jednym z nich (dostępnym także w trybie kariery) są wyścigi Formuły 1, która za sprawą Roberta Kubicy przeżywa w naszym kraju prawdziwy rozkwit. Warto zatem wiedzieć co nieco na temat technologii, która sprawia, że na torach te prawdziwe potwory pędzą z prędkością grubo ponad 200 km/h. Ot, tak by błysnąć w towarzystwie.

Gry wyścigowe od zawsze cieszyły się dużą popularnością, a seria ToCA zajmuje wśród nich miejsce szczególne. Z kolei Race Driver 3 to jedna z najbardziej kompleksowych ścigałek na rynku, dzięki której mamy możliwość wziąć udział w 35 typach mistrzostw. Jednym z nich (dostępnym także w trybie kariery) są wyścigi Formuły 1, która za sprawą Roberta Kubicy przeżywa w naszym kraju prawdziwy rozkwit. Warto zatem wiedzieć co nieco na temat technologii, która sprawia, że na torach te prawdziwe potwory pędzą z prędkością grubo ponad 200 km/h. Ot, tak by błysnąć w towarzystwie.Fajna Cena - coś fajnego i wyścigowego

W zasadzie konstrukcja bolidów ma więcej wspólnego z produkowanymi przez NASA wahadłowcami, niż znanymi z naszych ulic pojazdami. O tym, że jest niesłychanie droga wiedzą już zapewne wszyscy. Choć ciężko oszacować koszt jednego auta, zespoły biorące udział w wyścigach (m.in. BMW Sauber, dla którego ściga się Kubica) wydają rocznie dziesiątki milionów dolarów na badania, które mają poprawić aerodynamikę bolidów. Aby rozwijać największe prędkości, a przy tym wchodzić dynamicznie w zakręty - co samo w sobie jest połączeniem wody z ogniem – należało wypracować taką technologię, która będzie przyciskać bolid do podłoża. W tym celu zastosowano odwrócony system skrzydeł samolotowych – największy chyba znak rozpoznawczy tych pojazdów. Najprościej ujmując w czasie jazdy z ogromną prędkością pod skrzydłem wytwarza się, w zależności od kąta nachylenia, który konstruktorzy dostosowują do warunków panujących na torze, podciśnienie, a od góry działa na nie dodatkowo siła docisku (również wytwarzana przez powietrze).

Opływowe, aerodynamiczne kształty to jednak nie tylko skrzydła. Dosłownie każdy element bolidu, nawet kask kierowcy, musi zostać wcześniej odpowiednio zoptymalizowany. Dlatego nie dziwi, że przy projektowaniu poszczególnych elementów wykorzystywane są symulacje komputerowe i odpowiednie oprogramowanie. Paradoksalnie największy opór powietrza powstaje przy... kołach, na których ta cała precyzyjna maszyneria się porusza. Według regulaminu F1 nie mogą być one niczym zasłonięte, stąd konstruktorzy starają się wymyślić różne patenty, aby choć w minimalnym stopniu poprawić ich aerodynamikę. W tym celu stosuje się na przykład specjalne mini-skrzydła, które kierują powietrze nad koło, wytwarzając tym samym jeszcze dodatkową siłę dociskową. Według regulaminu, głównie ze względów bezpieczeństwa, bolidy muszą mieć jednak płaski spód na odcinku pomiędzy kołami tylnymi a przednimi oraz prześwit z niewielkimi płozami zamontowanymi na spodzie. Ma to na celu zminimalizowanie prędkości pokonywania zakrętów, które bez stosownych ograniczeń były by po prostu wirażami śmierci... Tym niemniej podczas zakrętu na bolid działa niewyobrażalna siła przyspieszenia bocznego 4G (samochody drogowe oscylują w pobliżu 1G).

Na zakończenie warto jeszcze odnotować kilka ciekawostek. Największa prędkość na prostym odcinku trasy, jaka została osiągnięta podczas Grand Prix Niemiec w 1988 roku przez Davida Coultharda, wynosiła 356,5 km/h. Ponoć, choć oczywiście nikt tego nie testował, bo nie ma takich warunków, już przy prędkości 180 km/h bolid mógłby jeździć do góry nogami – tak wielka jest siła jego przyczepności do podłoża. I choć większość z nas na choćby posiedzenie w takim cacku nie ma nawet co liczyć, to za sprawą ToCA Race Driver 3 możemy przynajmniej pomarzyć...

GramTV przedstawia:

Komentarze
24
Usunięty
Usunięty
05/09/2007 23:23

Ja mam pytanie - długo jeszcze gracze, którzy wyłożyli swoje pieniądze na oryginalne wydanie w Waszej serii będą czekali na wydanie patcha? Ja wiem, że to drobnostka, ale po to kupiłem oryginał, by cieszyć się pełną, polską wersją gry. Skończcie z nas kpić, i wydajcie w końcu ten jeden sampel, który zapomnieliście dograć na płytę!!!Chciałbym w końcu zagrać w tą grę w pełnym wydaniu!Oczekuje na natychmiastową odpowiedź!!!

Usunięty
Usunięty
15/08/2007 21:31

Przypominam CD-Project, że nadal czekam na łatkę do tej gry z poprawką braku sampli w filmie Poznaj Ricka!

Usunięty
Usunięty
20/04/2007 08:58

jesteście tylko portalem? chyba sobie żarcisz ze mnie :P jesteście najlepszym co mnie ostatnio spotkało - sklep, newsy, własne strony i forum w jednym. Doceniamy co robicie chłopaki i jesteśmy wdzięczni ;] a jesli chodzi o info od CDP to naprawdę jest tak strasznie?




Trwa Wczytywanie