Tydzień z Supreme Commander - dzień piąty

Butcher
2007/03/16 22:46

Niech moc i masa będą z nami

Niech moc i masa będą z nami

Niech moc i masa będą z nami, Tydzień z Supreme Commander - dzień piąty

W grze Supreme Commander cała gospodarka opiera się na dwóch rodzajach surowca: masie i energii. Tak jak we wszystkich RTS-ach, czerpane są one z otoczenia za pomocą budowli dostępnych dla każdej frakcji w grze: Ekstraktorów masy oraz Generatorów mocy. Te pierwsze należy budować w miejscach, w których występują czarne skały przebijające się nad powierzchnię gruntu. Drugie z kolei można stawiać w dowolnych miejscach, najlepiej jednak, aby lokalizować je blisko fabryk pojazdów i samolotów (tak aby pojawiły się połączenia między nimi), gdyż wówczas instalacje te mogą budować więcej maszyn w znacznie krótszym czasie.

Poziom masy i energii pokazany jest na górze ekranu. Z prawej strony znajduje się pomarańczowy pasek oznaczony błyskawicą, wskazujący poziom zużycia energii. Wyświetlające się pod nim, przedzielone ukośną kreską liczby pokazują, ile surowca można zmagazynować w bazie (z prawej strony, po kresce) i jaka jest wielkość aktualnego zapasu (liczba z lewej – przed kreską). W czasie rozgrywki zapasy te rosną lub maleją. Jeśli jednak zasób dostarczanej energii będzie większy niż pojemność bazy, nadmiar energii zostanie zmarnowany. Aby temu zapobiec, należy rozbudować dowódcę lub wznieść dodatkowe, specjalistyczne instalacje. Akumulatory energii dobudowane do generatorów zwiększają dwukrotnie pojemność dowódcy i sprawiają, że więcej mocy zostaje do dyspozycji fabryk oraz budowli obronnych.

Z lewej strony pomarańczowego paska widoczne są cyfry, przy których pojawia się znak plus albo minus. Pokazują one, jak duże jest zapotrzebowanie na energię elektryczną w bazie. Jeśli mają zielony kolor i widać przy nich znak plus, oznacza to, że zapotrzebowanie na prąd jest mniejsze niż dostawa, a nadmiar energii zostanie zmagazynowany. Jeśli wspomniana liczba przybiera wartości ujemne, oznacza to, że urządzenia w bazie zużywają więcej energii, niż jest jej dostarczanej, a niedobory czerpią z zapasów. Jeśli sytuacja taka potrwa dłużej, w bazie zabraknie surowca, co może skończyć się tragicznie.


Z lewej strony dużej cyfry pokazującej ogólne zapotrzebowanie energetyczne instalacji widoczne jest okienko z dwoma liczbami. Górna pokazuje ile energii jest pozyskiwane z generatorów i innych źródeł, dolna zaś - ile potrzeba jej na zaspokojenie bieżących potrzeb. Aby wszystko funkcjonowało sprawnie górna cyfra powinna być zielona i mieć wartość dodatnią.

W analogiczny sposób opisany jest przyrost i zapasy masy. W lewym górnym rogu ekranu widoczny jest zielony pasek pokazujący stan dostaw tego surowca. Pod nim znajduje się informacja o tym, ile można jej zmagazynować oraz jak duże są zapasy masy. Aby przechowywać jej więcej, należy zbudować Zbiorniki, które dwukrotnie zwiększają możliwości jej magazynowania.

Niedobór surowców

Jeśli w bazie zabraknie jednego, albo drugiego surowca, ma to nieprzyjemne następstwa. W takim przypadku Inżynierowie przestają budować obiekty. Fabryki spowalniają produkcję maszyn, okrętów i samolotów. Nie można także wznieść nowych instalacji, ani wyprodukować kolejnych maszyn bojowych. Nie trzeba chyba dodawać, że sytuacja taka jest niebezpieczna, jeśli ma miejsce na przykład w trakcie ataku wroga, bo nie można wówczas na bieżąco uzupełniać braków i strat we własnych oddziałach.

GramTV przedstawia:

Jeśli w bazie brakuje energii, nie jest to jeszcze duży problem. W takim przypadku należy po prostu jak najszybciej wybudować kilka nowych generatorów i będzie po sprawie. Jeśli jednak wystąpi niedobór masy, sprawa jest o wiele gorsza. Wówczas bowiem przerwana zostaje budowa pojazdów. A masę uzupełnić można tylko wznosząc nowe ekstraktory lub – jeśli braki wystąpiły w krytycznym momencie rozgrywki - wymienić na nią kilka niepotrzebnych budowli.


Aby uniknąć sytuacji, w której zaczyna brakować masy, można zbudować w bazie kilka ważnych obiektów, które są w stanie zamieniać energię na wspomniany surowiec. Jednym z nich jest Kreator masy, który w sytuacji awaryjnej wymieni nadwyżki mocy na potrzebną masę. Ponieważ zaś jego funkcjonowanie wymaga z kolei dostarczania ogromnych ilości energii, należy odszukać duże, skaliste obszary na mapie i wznieść na nich Elektrownie węglowodorowe, dzięki którym moc już na zawsze zostanie z nami.

Innym źródłem pozyskiwania masy jest wykorzystanie starych wraków poniewierających się w okolicy bazy. Zrujnowane instalacje wroga lub własne budynki można wykorzystać w celu odzyskania surowców. Wystarczy, że gracz wybierze własnego dowódcę lub Inżyniera, a potem kliknie na ikonę z trzema żółtymi sześcianami, która znajduje się w prawym dolnym rogu ekranu. Następnie należy wskazać kursorem wybrany wrak lub zrujnowaną budowlę, a dowódca lub Inżynier włączy się do akcji i zamieni wybrany obiekt na masę.

W podobny sposób co wraki, można potraktować także obiekty w zdobytej bazie wroga, czy też po prostu przejąć nieprzyjacielskie instalacje służące do pozyskiwania surowców. Aby to uczynić należy wybrać dowódcę lub Inżyniera, kliknąć na ikonę z dwoma żółtymi strzałkami (prawy dolny róg ekranu), a następnie wskazać na planszy wybrany obiekt. Inżynier lub dowódca podjedzie do niego i rozpocznie konwertowanie, w wyniku którego wrogi obiekt zmieni barwę na kolory frakcji, którą dowodzi gracz i zacznie dostarczać mu profity. Niestety konwertowanie wrogich instalacji trwa bardzo długo, jeśli przeprowadzają je Inżynierowie (nawet ci wyprodukowani przez fabryki na wyższym poziomie technicznym). Dlatego najlepiej powierzyć to zadanie własnemu dowódcy lub skierować do jednego budynku wroga kilku Inżynierów. Generalnie jednak, o ile jest na to czas, lepiej przejmować wrogie ekstraktory i generatory, niż niszczyć je i wznosić w tych samych miejscach własne. Trzeba też pamiętać, że czasem daje się odciąć wroga od źródeł energii, co może sprawić mu doprawdy przykrego psikusa.


Komentarze
11
Usunięty
Usunięty
19/03/2007 11:18

"gdyż wówczas instalacje te mogą budować więcej maszyn w znacznie krótszym czasie."Chyba ktos tu nie grał w SC albo zaszły naprawde duuze zmiany w porównaniu z demem. Bo wydawało mi się ze zmniejsza sie koszta a nie predkosc budowy. Na predkosc wpływają tylko inzynierowie

Usunięty
Usunięty
17/03/2007 22:50

22:47 wlasnie sie bawie sup comem;]Fakt trzeba zapodac SC na LANie;] Bo z kompem to nie granie.Zobaczylem "haryjesion" to sie mi skojarzylo;]btw. C&C3 tez na lanie bedzie dobre;]

Usunięty
Usunięty
17/03/2007 18:01

Zigi, goddamnit nudzisz się normalnie i po gram.pl się szwendasz? Trzeba kiedyś odpalić SupComa, tyle że na kompach w nethousie pewnie nie pójdzie. Krwawicę my tam zostawili w tej cholernej kafei, w pyle i znoju.A wykład o taktyce to już taki walnąłeś, że miałem wątpliwości czy to Ty :P




Trwa Wczytywanie