BioShock uratował hybrydy gier RPG i FPS od śmierci?

Renor Mirshann
2008/08/04 14:53

Ken Levine - jeden z kluczowych pracowników studia 2K Boston - stwierdził, że jeśli BioShock poniósłby finansową klęskę, to nikt by już nigdy nie zaryzykował stworzenia podobnego połączenia FPS-a z RPG-iem. Stało się inaczej, a ten gatunek według niego dopiero rozwinie skrzydła...

Kolejny dzień, kolejna ciekawa wypowiedź Kena Levine'a ze studia 2K Boston (OK, lekka przesada, ale ostatnio faktycznie sporo się udziela w okołogrowych mediach). Tym razem powrót do BioShocka. Część z Was pewnie zastanawia się, dlaczego ten tytuł był mniej skomplikowany niż seria System Shock, której jest duchowym kontynuatorem. Odpowiedź jest prosta - zbyt duże ryzyko finansowej porażki. Stało się jednak inaczej, a sukces tej gry to dla Levine'a ponowne narodziny miksów RPG-a z FPS-em. BioShock uratował hybrydy gier RPG i FPS od śmierci?

"Mogę praktycznie zagwarantować, że gdyby BioShockowi się nie udało, to już nigdy nie powstałaby podobna gra. Nadal nie mam pojęcia, jak przekonaliśmy tylu ludzi do zapłacenia za niego. Tego typu produkcje nigdy nie zarabiały dużych pieniędzy. Wszyscy mówili nam przed premierą "Pomysł jest wspaniały, sprzedacie jakieś 150 tysięcy kopii. Następny!" - stwierdził Levine, w wywiadzie dla serwisu Eurogamer.

Twórca powiedział, że jemu i jego zespołowi chodziło tak naprawdę (przy tym projekcie) o popularyzację gatunku. Dlatego zdecydowano o pewnych uproszczeniach, na które narzekają miłośnicy bardziej wymagającej zabawy. "Ile ludzi grało w tego typu produkcje wcześniej? Trzysta tysięcy, może czterysta? Teraz to miliony osób, a wszystko przez BioShocka. System Shock 2 i Deus Ex to świetne gry, ale nikt ich nie kupował. Chcieliśmy złamać to fatum" - broni podjętej decyzji.

GramTV przedstawia:

Levine ujawnił również, że przez sukces poprzednika sequel ma kredyt zaufania i może rozwinąć się w dobrym kierunku. Przyrównał rozwój hybrydy gatunkowej swoich gier do rozwoju strategii czasu rzeczywistego - stwierdził, że na początku były one nieskomplikowane i niszowe, a z biegiem czasu stawały się bardziej popularne i złożone. Twórca BioShocka wiąże jedno z drugim, ponieważ według niego twórcy mogą rozwinąć skrzydła dopiero wtedy, kiedy są pewni, że znajdą się odbiorcy ich produktu.

W takim wypadku... Czy BioShock 2 będzie bogatszy w elementy RPG i będą one bardziej rozbudowane? Tego Levine - bezpośrednio - nie zapowiedział, ale po takim wywiadzie nikt się chyba nie zdziwi, jeśli tak właśnie się stanie.

Komentarze
38
Usunięty
Usunięty
06/08/2008 16:04

Najlepsza hybryda gry RPG i FPS jaka do tej pory powstała to zdecydowanie System Shock 2 , zaraz za nim dumnie stoi Deus Ex , a na trzecim miejscu to sam nie wiem , być może zasługują na to miejsce dwa tytuły BioShock oraz S.T.A.L.K.E.R. , ponieważ obydwie gry zyskały ogromny respekt wśród graczy.

Usunięty
Usunięty
05/08/2008 21:53

System Shock az taki skomplikowany nie byl, byl poprostu dosc trudny. Jakos nie pamietam zeby FPS+RPG umieralo (patrz S.T.A.L.K.E.R. i pewnie jeszcze bym nazmyslal, ale jakos pustka w glowie ;p ).

Usunięty
Usunięty
05/08/2008 13:15

Hm, trochę dziwi mnie ich zaskoczenie co do sprzedaży.Nie wiem jak oni, ale ja osobiście na ich miejscu spodziewałbym się sporego zainteresowania. BioShock był bardzo gorąco zapowiadany przez pisma, serwisy branżowe, często także padało porównanie do System Shocka 2, który w ówczesnym czasie zrobił sporo szału. Sam oczekuje teraz na wydanie Bioshocka na Playstation 3 - w październiku już premiera. Wreszcie będę mógł pobuszować po Rapture City i stanąć ramię w ramię z Big Daddym ;-) Wersja na PC oraz Xboxa 360 została bardzo ciepło przyjęta przez graczy, oceny były zawsze wysokie, tak więc bardzo poważnie rozważam zakup Bioshocka.




Trwa Wczytywanie