Najwięksi wydawcy tworzą trailery w Polsce. Wszystko w Platige Image

Mateusz Mucharzewski
2015/08/02 12:00
0
0

Platige Image znane jest z tworzenia świetnych zwiastunów gier od dawna. W ostatnim czasie dało się jednak zaobserwować spory skok do przodu.

Najwięksi wydawcy tworzą trailery w Polsce. Wszystko w Platige Image

Czy tegoroczne targi E3 były przełomowe dla Platige Image, czy nie, to kwestia dyskusyjna. Na pewno jednak impreza pokazała, że warszawskie studio pełni coraz ważniejszą rolę w świecie gier wideo. Jego renoma, niekwestionowana w Polsce od lat, przenosi się na zachód i dociera do największych branży elektronicznej rozrywki. Zacznijmy jednak od początku.

Platige Image w świecie gier pojawiło się głównie za sprawą świetnych materiałów do pierwszego Wiedźmina (intro i outro). Później oczywiście współpraca z CD Projektem RED była kontynuowana przy kolejnych przygodach Geralta i w zasadzie trwa aż do dnia dzisiejszego. W tamtym czasie tworzenie zwiastunów do gier ograniczało się jednak tylko do współpracy z CD Projektem. Wiele się jednak zmieniło mniej więcej dwa lata temu. Wtedy właśnie zadebiutował Ryse: Son of Rome, którego intro powstało właśnie w Platige Image. Współpraca z duetem Microsoft/Crytek to jednak nie wszystko. W tym samym czasie grę FIFA 14 promował spot (bardzo ciekawy zresztą) również stworzony w warszawskim studiu. Później jednak można było zaobserwować drobne zwolnienie. Kolejne materiały powstawały, ale były one tworzone na zlecenie firm nie należących do ścisłej czołówki. Mimo wszystko o trailerach do Risen 3, Nitro Nation czy War Thunder warto pamiętać.

Tegoroczne E3 było prawdziwym popisem możliwości warszawskiego studia. Wtedy właśnie zadebiutowało wiele świetnych materiałów. Jak się później okazało, spora ich część została wykonana właśnie w Platige Image. Ponownie na współpracę ze studiem zdecydował się Microsoft. Fani Halo na pewno kojarzą słynne studio Blur, które odpowiadało za wiele materiałów wideo do poprzednich odsłon cyklu. Jeden z ostatnich zwiastunów Halo 5: Guardians powstał jednak w Platige Image. Również zmierzający tylko na PC i Xbox One IONod twórcy DayZ doczekał się zwiastuna wykonanego przez polskie studio. To jednak nie koniec listy. Platige Image przygotowało także CGI do dwóch innych produkcji. Pierwszą jest Warhammer: Total War od Segi, drugą For Honor, jedna z większych tegorocznych niespodzianek od Ubisoftu (warto zobaczyć jak Tomasz Bagiński tworzył ten materiał z francuskim wydawcą). Jakby tego było mało warto również wspomnieć o MMO Skyforge, które promowane jest za sprawą materiału powstałego w stolicy Polski.

Można więc zadać sobie pytanie, skąd ten wysyp materiałów stworzonych przez Platige Image. Pierwsza myśl to oczywiście współpraca z CD Projektem RED. To może być idealny przykład świetnej kooperacji, która dla obu stron okazała się sukcesem większym niż początkowo planowano. Z jednej strony deweloper ma fantastyczne zwiastuny, które przyciągają uwagę graczy, z drugiej ich autorzy tworzą świetny pokaz swoich możliwości. Czy tak faktycznie jest zapytałem u źródła. Na moje pytania odpowiadał Michał Azarewicz ze studia Platige Image.

Współpraca z CD Projektem RED jest dla nas ważna, ale sami też walczymy o kolejne zlecenia. Jeździmy na targi, spotykamy się z klientami. Czasami projekt przechodzi, czasami nie. Dlatego też w tak zwanym międzyczasie koncentrujemy się także na innych projektach m.in. Ambition dla Europejskiej Agencji Kosmicznej, spoty dla ONZ, czy BBC, a także kampania związana z premierą e-booka Jacka Dukaja.

Przeglądając portfolio Platige Image znaleźć można wiele materiałów, nie tylko zwiastuny do gier, ale i reklamy różnych produktów, czy marek, bądź projekty dla kampanii społecznych. Studio ma więc ciągle ręce pełne roboty i nie zwalnia ani przez chwile. Można więc zastanawiać się, którego typu materiały są najbardziej opłacalne z finansowego punktu widzenia. Na to pytanie ciężko jednak odpowiedzieć, gdyż prawie każdy przypadek jest inny.

Animacje są zawsze projektem długoterminowym, natomiast reklama - patrząc czasowo - może zostać zrobiona dość szybko. Nie zapominajmy, że często reklamówki trwają tylko 30 sekund, podczas gdy zapowiedź gry lub trailer promocyjny średnio około 2 minuty. Dlatego nie można powiedzieć, że coś jest bardziej opłacalne - cinematic ma większy budżet, ale dłużej trwa jako projekt. Produkcja reklamy jest krótsza, ale z mniejszym budżetem, chociaż oczywiście i tutaj są wyjątki.

GramTV przedstawia:

Rola Platige Image nie ogranicza się jedynie do wykonania trailera. Wcześniej konieczne jest napisanie scenariusza. W tym przypadku nie ma jednak reguły. Czasami studio ma do opracowania pomysł dewelopera, innym razem może zrealizować własną wizję artystyczną.

Wszystko zależy od samego klienta i tego czego oczekuje on od nas jako wykonawcy. Jednak z reguły mamy wpływ na to jak dana produkcja będzie wyglądać. Oczywiście czasami dostajemy gotowy scenariusz i tworzymy według tego, co zostało wymyślone i spisane. Jednak w przypadku animacji najczęściej mamy możliwość wpływu na ostateczny kształt. Wszystko jest kwestią rozmowy.

Zastanawiałeś się kiedyś ile może trwać wykonanie takiego trailera? Jak się okazuje, jest to bardzo czasochłonne zajęcie, zajmujące kilka miesięcy, niekiedy nawet pół roku.

Ciężko jest wyliczyć i przygotować standardową odpowiedź na takie pytanie. Wszystko zależy od stylu w jakim tworzony jest dany trailer, jego dynamiki, skomplikowania. Niektóre projekty trwają 3-4 miesiące, inne 6-7 miesięcy. Standaryzacja w tym przypadku nie jest do końca możliwa. Do każdego projektu podchodzimy indywidualnie.

Na przygotowywaniu zwiastunów udział Platige Image w rynku gier się nie kończy. Oczywiście spółka jest właścicielem łódzkiego studia Plastic, znanego między innymi z Datury na PS3. W tym jednak przypadku chodzi mi o współpracę z bydgoskim Vivid Games. Obie firmy pracowały razem przy grze mobilnej Godfire: Rise of the Prometheus. Ta jednak nie okazała się aż tak spektakularnym sukcesem jak wcześniejsza produkcja Vivid Games, czyli Real Boxing. Duży budżet i proporcjonalne do niego nadzieje sprawiły, że ostateczny wynik gry nie spełnił oczekiwań. Nie przeczę, że projekt był deficytowy, najpewniej na siebie zarobił, ale obecnie żadna z firm nie planuje dalszego rozwoju marki Godfire.

Co ciekawe polskie studia (nie licząc oczywiście Vivid Games i CD Projektu Red) nie mają w zwyczaju pracować z Platige Image. Mój rozmówca wyraźnie podkreśla, że na razie nie ma zainteresowania ze strony rodzimych ekip, chociaż samo studio bardzo chętnie rozpoczęłoby taką współpracę. Oczywiście niewiele rodzimych firm promuje się zwiastunami CGI, ale jeśli już ktoś decyduje się na takie rozwiązanie, zawsze korzysta z usług zagranicznych studiów. Przykładowo Techland (obie części Dead Island oraz Dying Light) współpracował w przeszłości z brytyjskim Axis. To jedno z najbardziej cenionych studiów na świecie w swojej branży.

Niedługo kolejne niezwykle ważne wydarzenie w świecie gier wideo, czyli niemieckie targi Gamescom. Po udanym E3 można spodziewać się, że i na tej imprezie zobaczymy kilka materiałów przygotowanych przez Platige Image. Obawiam się jednak, że jeśli ktoś czeka na kolejną pokazówkę możliwości warszawskiego studia, może się mocno przeliczyć.

Dla nas najważniejsze (ze względu na pokazywany materiał) były targi E3. Na Gamescomie będziemy, jednak na tą chwilę nie mamy informacji o tym, aby któryś z naszych projektów miał być zademonstrowany. Możliwe, że będzie w czasie targów pokazany jeden materiał z Platige Image w tle, ale nic więcej powiedzieć nie mogę.

O ogromnych umiejętnościach Platige Image wiemy w Polsce od wielu lat. Cieszyć więc może, że coraz mocniej przekonują się o tym zachodni gracze oraz największe firmy z branży. W końcu Polska to nie tylko liczne studia deweloperskie, ale i mnóstwo przedsiębiorstw działających w najbliższym otoczeniu tego sektora. Dobrze więc, że i one zdobywają coraz większą renomę na świecie. Miejmy więc nadzieję, że pozycja Platige Image będzie jeszcze lepsza. A twoim zdaniem, które wideo przygotowane przez warszawskie studio jest najlepsze?

Komentarze
0



Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!