Przewodnik Zielonej Elektroniki to ranking prowadzony przez organizację Greenpeace, który pokazuje, jak największe na świecie firmy produkujące sprzęt elektroniczny (komputery, telewizory, komórki, odtwarzacze MP3...) dbają o środowisko naturalne. Pod uwagę brane są takie kwestie jak globalna polityka korporacji, szkodliwe chemikalia używane w procesach produkcji i odpowiedzialność za produkty po pozbyciu się ich przez konsumenta. Informacje pochodzą z publicznie dostępnych źródeł lub oświadczeń zainteresowanych firm.
Do tej pory ranking miał cztery edycje, dwie w 2006 roku i dwie w 2007 – w tym najnowszą, z tego miesiąca. We wszystkich (z wyjątkiem tej z marca tego roku, kiedy przodowała firma Lenovo) na szczycie jest Nokia, właśnie za skuteczną eliminację najgorszych chemikaliów z procesów produkcji wielu swoich towarów. Można również zaobserwować poprawę u Apple'a – firma Steve'a Jobsa z ostatniego miejsca wskoczyła teraz na dziesiąte. Natomiast odwrotna sytuacja ma miejsce w przypadku Sony, które z każdym kolejnym podsumowaniem lądowało coraz niżej, aby w końcu znaleźć się na końcu stawki (za “niejednolitą politykę przyjmowania zwrotów”). Poniżej pełna czerwcowa lista.- Nokia
- Dell
- Lenovo
- Sony Ericsson
- Samsung
- Motorola
- Toshiba
- Fujitsu-Siemens
- Acer
- Apple
- HP
- Panasonic
- LGE
- Sony
Wysokie miejsce w podobnych rankingach z pewnością jest ważne dla sporej rzeszy klientów, działając jak dobra reklama. Większość ludzi, mając do wyboru podobne jakościowo i cenowo produkty i wiedząc, że stworzenie jednego z nich było bardziej ekologiczne, weźmie ten fakt pod uwagę. Firmy powinny o tym pamiętać – zielone oznacza nie tylko „dobre dla środowiska”, ale i „popularniejsze”.