Światy wybitne, czyli najlepsze growe uniwersa - ranking TOP 10

Mateusz Mucharzewski
2023/07/29 12:00
9
0

Stworzenie wielkiego, złożonego i intrygującego świata to niebywałe wyzwanie. Tym deweloperom to się udało.

Teoretycznie jednym z kluczowych elementów tworzenia gier jest budowanie nowych, wirtualnych światów. Spójrzmy jednak na to szczegółowo. Jak odetniemy produkcje oparte na zbudowanym w innym miejscu IP, wydarzeniach historycznych lub mitologii, wcale nie zostaje tego dużo. Teraz pomińmy malutkie światy bez rozbudowanej historii i elementów charakterystycznych. Wybór robi się malutki.

Wybranie dziesięciu najlepszych growych uniwersów nie było więc wcale takie proste. Z miejsca porzuciłem światy, które nie są aż tak rozbudowane. Szukałem tego, co faktycznie wymagało ogromnej ilości pracy - w wykreowaniu ras/ugrupowań, charakterystycznych elementów, wydarzeń czy miejsc. Poniższa dziesiątka to więc moim zdaniem absolutny top. Inna sprawa to uszeregowanie tych uniwersów w odpowiedniej kolejności. To już kwestia, w której każdy pewnie będzie miał nieco inną opinię.

10. “Trylogia” Grand Theft Auto

Zaczynamy od dosyć mało oczywistego uniwersum. W końcu na “trylogię” GTA mało kto patrzy w tych kategoriach. Jeśli jednak do trzech głównych odsłon (trójka, Vice City i San Andreas) dodamy dwie poboczne (Vice City Stories i Liberty City Stories), wychodzi nam połączony kilkoma grami świat gangsterski z własnymi miastami, organizacjami i przede wszystkim postaciami. Rockstar Games trzeba pochwalić za to, że był w stanie wszystko ze sobą spójnie połączyć i stworzyć sieć powiązań między swoimi produkcjami. Dało się jednak z tego zrobić znacznie więcej. Niestety GTA IV wprowadziło “reset” i podobnie jak piątka nie nawiązuje już do starych gier. Rockstar Games mógł więc zbudować uniwersum, które w takim rankingu mogłoby znaleźć się dużo wyżej.

10. “Trylogia” Grand Theft Auto, Światy wybitne, czyli najlepsze growe uniwersa - ranking TOP 10

9. The Elder Scrolls

Czy tak ogromne uniwersum jak The Elder Scrolls może być tak nisko? Przecież tutaj jest tak obszerny i różnorodny świat, mnóstwo frakcji czy zależności. Bethesda faktycznie wykreowała niezwykłe uniwersum, które rozwijane jest od prawie 30 lat. Tamriel musi robić gigantyczne wrażenie. Z drugiej strony zawsze musimy spojrzeć na to jak spójny jest to świat. Każda z gier przenosi akcję do innego obszaru, który znacząco różni się od poprzedniego - klimatem, fauną, florą czy tematyką. W końcu Morrowind czy Skyrim to niemalże jak zupełnie inne gry, a jednak należą do jednego uniwersum. Uznałem więc, że jest to mocny powód, aby umieścić The Elder Scrolls dopiero na 9. miejscu.

9. The Elder Scrolls, Światy wybitne, czyli najlepsze growe uniwersa - ranking TOP 10

8. Metal Gear Solid

Mam spory problem z tym czy 8. miejsce jest adekwatne. Popatrzmy na plusy. Metal Gear Solid to świat pełen zawiłych powiązań, postaci i zdarzeń, które budują jedną z najbardziej rozbudowanych intryg kiedykolwiek stworzonych na potrzeby gry wideo. Z drugiej strony być może właśnie poziom skomplikowania powoduje, że MGS jest nieco hermetyczny i sprawia, że wyżej powinniśmy cenić inne światy. To już każdy sam powinien ocenić, bo temat na pewno będzie wywoływać odmienne nastroje. Jedno jest jednak pewne - świat Metal Gear Solid należy docenić za ogromną liczbę szczegółów i pracy jaką musiał wykonać zespół Hideo Kojimy, aby to wszystko stworzyć.

8. Metal Gear Solid, Światy wybitne, czyli najlepsze growe uniwersa - ranking TOP 10

GramTV przedstawia:

Komentarze
9
Nalfein
Gramowicz
31/07/2023 22:25

Świat z Myth jak ktoś pamięta jeszcze, Zemuria z serii Trails, uniwersum z Blood Omen/Soul Reaver itd.

Xeoo
Gramowicz
31/07/2023 16:28

Mnie dziwi brak horizona, moze za gameplayem nie przepadam ale uniwersum jest super. 

Dark souls bylby kolejnym kandydatem. Nie znam innego tak dobrze wykreowanego swiata gdzie kazdy detal jest przemyslany.

Fun_g_1_2_3
Gramowicz
31/07/2023 13:17
dariuszp napisał:

Też mnie dziwi brak Baldur's Gate. DnD, miecz i magia. W pełni zrealizowany świat z ogromnym lore wykreowanym przez mnóstwo książek i kilka wybitnie dobrych gier.

W tekście chodzi o światy, które wcześniej nie miały wykreowanych światów w stylu Starfielda. Baldur's Gate, Icewind Dale, Neverwinter Nights bazują na Forgotten Realms z mnóstwem książek i historii, sięgających korzeniami do 1967.

Do samej listy od siebie dodałbym:

- Uniwersum Might & Magic -> przypadek podobny do TES gdzie mieliśmy dwemerów, a w M&M mamy Starożytnych. Oprócz tego mamy wiele ras, konflikty zbrojne, dziesiątki bohaterów i wielki świat do odkrycia.

- Niejawne wojny od Ubisoftu czyli Assassin Creed+Watch Dogs -> wielkie korporacje pragną dominować nad światem na swój sposób. Blume wykorzystuje nowoczesną technologię do kontroli każdego aspektu życia społeczeństwa. Abstergo jako przykrywka Templariuszy wykorzystuje wiedzę i artefakty starożytnej cywilizacji do uzyskania kontroli nad całym społeczeństwem. Obie organizacje próbują się wzajemnie zinfoltrować. To wszystko dzieje się na drugim planie, a na pierwszym ich największe przeszkody czyli Asasyni i DedSec.




Trwa Wczytywanie