Największe dzieła najlepszego roku w historii - ranking TOP 10

Mateusz Mucharzewski
2022/06/04 12:00

12 miesięcy pełne wspaniałych gier, wielkich zaskoczeń i kultowych marek, które właśnie się rodziły. Czy to się jeszcze kiedyś powtórzy?

Największe dzieła najlepszego roku w historii - ranking TOP 10

Był taki rok, w którym liczba genialnych gier była rekordowo duża. Był on jednak wyjątkowy jeszcze z innego powodu - to właśnie wtedy narodziło się mnóstwo kultowych dzisiaj marek. O jaki okres chodzi? O 2007 rok, czas w którym branża gier osiągnęła swój szczyt możliwości. Potem było już tylko gorzej. Nie ma jednak co szerzyć defetyzmu, nie było źle. Nie da się jednak ukryć, że później już w żadnym roku nie dostaliśmy tak dużo wspaniałych rzeczy. Może kiedyś to się jeszcze zmieni.

Najlepiej o poziomie 2007 roku świadczy fakt, że w zestawieniu nie znalazło się wiele świetnych tytułów, chociażby Assassin’s Creed, Uncharted: Drake’s Fortune, Wiedźmin, Guitar Hero 3, S.T.A.L.K.E.R. Cień Czarnobyla czy Forza Motorsport 2. Skoro tak fantastyczne i kultowe dzisiaj tytuły nie pojawiły się w TOP 10, musiał to być wspaniały okres. Od 2007 roku minęło już aż 15 lat, a więc część młodszych graczy pewnie nie pamięta tych ekscytujących czasów.

Tworząc ranking tym razem brałem pod uwagę tylko obiektywne czynniki, a więc średnią ocen na Metacritics. Nie ma specjalnie jak z tym dyskutować. Mimo wszystko zachęcać do dzielania się w komentarzach tytułami, które Waszym zdaniem były w 2007 roku najciekawsze.

Super Mario Galaxy - średnia not 97%

Numerem jeden pod względem średniej not było w 2007 roku Super Mario Galaxy na Wii. Powód? Po pierwsze magia marki połączona z konsolą, która wówczas biła wszelkie rekordy popularności. Do tego “kosmiczna” odsłona serii była niezwykle oryginalna i pełna ciekawych pomysłów. Nintendo wzniosło się na wyżyny kreatywności tworząc długą listę poziomów, z których każdy był czymś innym. Prawdziwy raj dla fanów platformówek. Niektórzy pewnie powiedzą, że aż tak wysoka średnia jest nieco przesadzona. Nie zmienia to faktu, że Super Mario Galaxy było w 2007 roku wielkim hitem i mocnym argumentem za tym, aby kupić Wii.

Super Mario Galaxy - średnia not 97%, Największe dzieła najlepszego roku w historii - ranking TOP 10

Bioshock - 96%

Z żalem trzeba przyznać, że dzisiaj takich nowych marek już się nie robi. Bioshock był niezwykle kreatywny i odważny. Kto obecnie wyłoży kasę na taką produkcję AAA? W 2007 roku było to jednak możliwe, dzięki czemu otrzymaliśmy możliwość (dosłownie) zatopienia się w utopijnej wizji podwodnego miasta Rapture. Irrational Games zachwyciło graczy klimatem, wizją artystyczną, ale i historią. Do dzisiaj wielu wspomina zakończenie i szok jaki ono przyniosło, rzucając zupełnie nowe światło na dotychczasowe działania gracza. Nie zapominajmy też o technologii, która napędzała Bioshocka. Chodzi przede wszystkim o wygląd i zachowanie wody, która w tym świecie gra pierwsze skrzypce. Na koniec wisienka na torcie, czyli spotkanie z Big Daddym. Uff, sporo było powodów zachwytu nad Bioshockiem.

Bioshock - 96%, Największe dzieła najlepszego roku w historii - ranking TOP 10

The Orange Box - 96%

Z dzisiejszej perspektywy The Orange Box wygląda jak jednorożec - niby wiemy jak wygląda, ale w rzeczywistości nikt tego nie widział. Wręcz postać z fantazji. Pomarańczowa paczka od Valve faktycznie jednak kiedyś wyszła. Chyba samo studio nie spodziewało się takiego sukcesu. Początkowo miało to być wydanie Half-Life 2 oraz dwóch dodatków do niego. Samo to stanowi ogromną atrakcję. Ktoś jednak zdecydował, że warto dorzucić jeszcze dwa “mniejsze” projekty - innowacyjny Portal i Team Fortress 2. Obie produkcje zdobyły niespodziewanie ogromną popularność i do dzisiaj są chętnie ogrywane. W 2022 roku każdy wydawca wydałbym wszystko osobno i skasował ogromną kasę. Valve zdecydowało się jednak na The Orange Box - do dzisiaj absolutnie najlepsze zbiorcze wydanie w historii.

The Orange Box - 96%, Największe dzieła najlepszego roku w historii - ranking TOP 10

GramTV przedstawia:

Komentarze
10
TobiAlex
Gramowicz
07/06/2022 03:20
Wrench napisał:

Hej, zgadzam się, to był świetny rok. I totalnie nie ma to niczego wspólnego z faktem, że miałem wówczas dopiero 18 lat i żadnych poważniejszych trosk na głowie...

Niechętnie odgrywam rolę marudzącego dziadka, ale aż się ciśnie na usta stwierdzenie, że dzisiaj już takich gier nie robią... I że na ich sequele nie trzeba było czekać więcej niż dwa, trzy lata... I że ich sequele były przynajmniej równie dobre.... Dobrze, wystarczy, czuję się wystarczająco staro.

Fakt, dziś gry są o wiele lepsze i ciekawsze. A gadanie, że kiedyś były lepsze, to tylko i wyłącznie przez sentyment i nostalgie. 

Lucek
Gramowicz
05/06/2022 11:07

1990 - Dune, Wing Commander, Centurion, Eye of the Beholder, Railroad Tycoon,

1991 - Civilization, Another World, The Legend of Zelda, Duke Nukem, Gunhip 2000,

1992 - Wolfenstein 3D, Dune2 - ojciec i matka RTS-ów, Legend of Kyrandia, Mega lo Mania, Wizardry 7, Realms of Arkania: Blade of destiny, Ishar,

1993 - Doom, The Settlers, Simcity 2000, Syndicate, Sid meier Colonization, Betrayal at Krondor, Master of Orion!, FRONTIER: Elite 2, Pirates,

Można tak rok po roku aż do dzisiaj i naprawdę ciężko wybrać jakiś szczególny rok.

Headbangerr
Gramowicz
05/06/2022 09:42

1996: Quake, Duke Nukem 3D, Resident Evil, C&C: Red Alert, Tomb Raider, Crash Bandicoot

... a to tylko przykład. Było wiele takich lat.




Trwa Wczytywanie