Halo - nie tylko gry

Marcin Kaleta
2010/09/09 15:00
0
0

We współczesnej kulturze media niemal na każdym kroku przenikają się wzajemnie. Gdy premierę ma jakiś głośny film szybko w jego ślady wypuszczane są komiksy lub animacje uzupełniające główną historię. Gdy jakiś komiks stanie się bardzo popularny, nagle wszyscy chcą nakręcić ekranizację. Wszystko to by zadowolić fanów… i zarobić więcej pieniędzy.

We współczesnej kulturze media niemal na każdym kroku przenikają się wzajemnie. Gdy premierę ma jakiś głośny film szybko w jego ślady wypuszczane są komiksy lub animacje uzupełniające główną historię. Gdy jakiś komiks stanie się bardzo popularny, nagle wszyscy chcą nakręcić ekranizację. Wszystko to by zadowolić fanów… i zarobić więcej pieniędzy.

Halo - nie tylko gry

Podobnie jest w przypadku przemysłu gier komputerowych. Najbardziej udane produkcje szybko doczekują się adaptacji w innym medium. Oczywiście bogatsi wydawcy mogą sobie pozwolić na zatrudnienie lepszych twórców, reżyserów, pisarzy, czy rysowników, by w ten sposób zapewnić sobie większą szansę sukcesu, a co za tym idzie sprzedaży takich dodatków. Niekiedy stają się one hitem a innym razem toną w morzu krytyki.

Nie inaczej stało się w przypadku niezwykle popularnej serii Halo. Po sukcesie gry zaczęły mnożyć się książki, komiksy, powstał film animowany, scenariusze filmowe . Oczywiście mówimy tu o produktach oficjalnych, a nie o olbrzymiej (i niesamowitej)twórczości fanów gry. Mimo tego, że opisywane rozszerzenia świata są jedynie elementem wtórnym, wyrosłym ze świata gry Halo, wprowadzają wiele nowych i ciekawych elementów do historii oraz wyglądu tego uniwersum. Pozwalają by gra zaczęła rozwijać się i żyć własnym życiem w umysłach fanów. Uwaga poniższy tekst zawiera spoilery.

Wiedza z tajemnych papirusów

Wiedza z tajemnych papirusów, Halo - nie tylko gry

Pierwszą z wydanych książek było Halo: The Fall of Reach. Jej autorem był Eric Nylund i została wydana październiku 2001 roku. Akcja książki rozgrywała się przed wydarzeniami znanymi z pierwszej części Halo i dotyczyła grupy SPARTAN II, ich powstania, szkolenia, zdobywania wzajemnego zaufania i stopniowej zmiany w najbardziej zabójczych żołnierzy w historii ludzkości. Głównym bohaterem był oczywiście John -117, Master Chief.

Nylund pozwolił zapoznać się z procedurą prowadzącą do powstania SPARTAN II i znacząco przybliżył wizerunek głównego protagonisty gry. Dalsza akcja ukazuje konflikt z flotą Covenant i atak na planetę Reach. W wyniku tych zdarzeń Cortana zmuszona jest zainicjować skok do sektora kosmosu, w którym zostaje odnalezione Halo. Fani przyjęli książkę niezmiernie entuzjastycznie i szybko stała się bestsellerem. Do końca roku 2009 sprzedało się ponad milion egzemplarzy! Otworzyło to drogę do powstania dalszych książek i komiksów. Ciekawostką jest fakt, że autor na oddanie całości tekstu miał jedynie siedem tygodni.

Drugą z książek wydanych w związku z grą była Halo: The Flood z 2003 roku. Tym razem na autora został wybrany William C. Dietz. Przedstawiona historia rozpoczynała się w 2552 roku w momencie gdy statek Pillar of Autumn odkrywa pierwsze Halo. Jest to w mniejszym bądź większym stopniu fabularyzacja Halo: Combat Evolved. Autor położył jednak większy nacisk na dokładniejsze przedstawienie przeciwników ludzi, Covenant i Flood. Mimo sukcesu finansowego książka wzbudziła mieszane uczucia, gdyż nie odbiegała za bardzo fabułą od gry. Fanom nie spodobał się również sposób w jaki Dietz przedstawił postać Master Chief’a.

Halo: First Strike to trzecia nowela i pomost łączący pierwsza i druga część gry. Akcja ponownie umiejscowiona zostaje na planecie Reach, gdzie siły ludzkości toczą desperacką walkę z najeźdźcami z kosmosu. Opisane zostają również wykopaliska i badania pozostałości po starożytnej rasie zwanej Forerunners , prowadzone przez doktor Halsey . Drugi nurt fabuły skupie się wokół Master Chief’a, Cortany oraz dwóch innych osób, które przeżyły zniszczenie Halo, sierżanta Johnson’a i kaprala Locklear’a. Odkrywają oni , że Covenant poznał najbardziej strzeżony sekret ludzkości, koordynaty ziemi. Bohaterowie robią więc wszystko aby spowolnić i osłabić flotę obcych. Autorem First Strike był ponownie Eric Nylund i podobnie jak jego poprzednia książka ta zebrała znakomite recenzje.

Wiedzy ciąg dalszy

Wiedzy ciąg dalszy, Halo - nie tylko gry

Ghosts of Onyx to czwarta książka z serii i trzecia autorstwa Nylund’a. Pojawiła się w sprzedaży w grudniu 2006 roku. Przedstawione w niej wydarzenia maja miejsce po drugiej części gry i opisują między innymi szkolenie SPARTAN III na planecie Onyx. Książka przedstawia wzloty i upadki projektu oraz pradawną tajemnicę skrywaną wewnątrz planety.

Niezwykłe wydarzenia mające miejsce w pobliżu wykopalisk oznaczonych jako „zone 67” prowadzą ostatecznie do olbrzymiej bitwy i odkrycia potężnego artefaktu pozostawionego przez Forerunners, sfery Dysona, mającej chronić przed efektami uruchomienia Halo. Po raz kolejny fani byli bardzo zadowoleni z pracy autora.

Halo: Contact Harvest ukazała się w październiku 2007 roku, a jej autorem był Joseph Staten, reżyser przerywników filmowych serii Halo i jeden z twórców fabuły gry. Książka opisuje zdarzenia mające miejsce 27 lat przed pierwszą częścią gry, czyli pierwszy kontakt ludzi i Covenant na planecie Harvest. Przedstawia ona tę historię zarówno z punktu widzenia ludzi jak i obcych. Pozwala również zapoznać się lepiej z wrogami naszej rasy oraz prześledzić zdarzenia, które doprowadziły do zmiany władzy w strukturze Convenant.

Szóstą książką dotyczącą Halo był The Cole Protocol, Tobiasa Buckell’a wydana w 2008 roku . W przedstawione wydarzenia wmieszane jest ludzkie osiedle zwane Rubble, w pobliżu gazowego giganta Hesjod oraz oddział SPARTAN II o kryptonimie Grey Team. Ukazana historia opisywana jest z 4 perspektywy, porucznika marynarki Jacob Keyes, wysłany przez ONI na tajna misję, spartana z Gray Team, jednego z mieszkańców Rubble oraz Elites Covenant.

Ostatnia z książek, które ukazały się do tej pory to Halo: Evolutions – Essential Tales of The Halo Universe. Jest to zbiór siedmiu opowiadań i wierszy różnego autorstwa, mających przygotować drogę pod przyszłe publikacje dotyczące Forerunners. W Evolutions możemy dowiedzieć się m. in. czegoś o spartanach, którzy nie przeszli pomyślenie procesu augmentacji, prześledzić poczynania ostatniego żołnierza ODST na statku opanowanym przez Covenat, zapoznać się z Black Team, czy przyjrzeć się dramatycznym zmaganiom z potwornym przeciwnikiem jakim jest Flood. Oczywiście w śród tych opowiadań i poematów nie mogło zabraknąć również Master Chief’a i Cortany.

GramTV przedstawia:

Nieruchome obrazki

Nieruchome obrazki, Halo - nie tylko gry

Niedługo po publikacji książek pojawił się pomysł stworzenia komiksu dotyczącego Halo. Pierwszy taki projekt nosił nazwę The Halo Graphic Novel i pojawił się w sprzedaży w 2007 roku. Niemałym sukcesem było zaproszenie do współpracy między innymi tak sławnych artystów jak Simon Bisley oraz Jean „Moebius” Giraud. Na całość tego komiksu składały się cztery opowiadania, każde autorstwa innego rysownika. Dwa z nich dotyczyły pojawienia się Flood (pierwsze z nich opisywało zdarzenia od strony Covenant, a drugie od strony ludzi). Wśród pozostałych dwóch znalazły się historie testów nowej zbroi przeznaczonej dla Master Chief’a oraz opowieść o ataku Covenant na miasto New Mombasa w Kenii.

Kolejny komiks Halo: Uprising dotyczył zdarzeń pomiędzy druga i trzecią częścią gry. Przedstawia on dwie główne linie fabularne, z których jedna dotyczy Master Chief’a walczącego na statku kosmicznym z siłami Convenant. Druga dotyczy fortelu jaki zastosował James Ackerson by opóźnić zniszczenie bezpośredni atak na Ziemię. Sama akcja była jednak nieco chaotyczna, a dwa przedstawione wątki nie zazębiały się specjalnie ze sobą. Pierwsze części komiksu sprzedawały się świetnie, jednak kolejne ze względu na olbrzymie opóźnienie doczekały się mieszanych recenzji, a fani nie kryli irytacji.

Halo: Helljumper to pięcioczęściowy komiks przedstawiający historie sto piątej dywizji Orbital Droop Shock Troopers (ODST) na planecie Ariel. Dwóch z nich Romeo i Dutch (bohaterowie Halo 3: ODST)przenikają daleko za linię wroga i starają się przeżyć w starciu z przeważającymi siłami Covenant dzięki swej pomysłowości, wyszkoleniu i zdolności do improwizacji. Jest to komiks pełen akcji, walki i odrobiny humoru. Został bardzo dobrze przyjęty przez fanów.

Czteroczęściowe Halo: Blood Line rozgrywa się przed zdarzeniami znanymi z Combat Evolved. Komiks skupia się na oddziale SPARTAN II o kryptonimie Black Team , specjalistach od wywiadu i sabotażu, przypisanych do Office of Naval Inteligence ( ONI). W czasie jednaj z tajnych misji rozbijają się niemal równocześnie ze statkiem Covenant na bezludnym i oddalonym od cywilizacji księżycu. Na miejscu okazuje się, że obie grupy muszą zawrzeć tymczasowy rozejm by pokonać jeszcze gorszego przeciwnika.

Obrazki ruchome

Obrazki ruchome, Halo - nie tylko gry

Halo Legends to siedem krótkich animowanych opowieści w stylu anime wydanych w 2010 roku. Wśród reżyserów poszczególnych epizodów znalazł się między innymi Shinji Aramaki, twórca Appleseed i Appleseed ex Machina. Każdy z odcinków wykonany był w innej technice animacji. Poszczególne epizody to The Babysitter dotyczący misji, na którą wysłany został oddział ODST oraz spartanka Call-141. The Duel wykonany w stylistyce samurajskiej i dotyczy arbitra, który nie chciał podążać ścieżką religii Covenant. W The Package grupa SPARTAN II pod dowództwem Marster Chief’a musi odzyskać „przesyłkę” przejętą przez siły Covenant. Dwuczęściowe Origins, to opowieść w której Cortana w towarzystwie zahibernowanego Marster Chief’a podsumowuje całą historię świata Halo.

Pozostałe trzy epizody to Homecoming, w którym spartanka Daisy odkrywa po powrocie do domu podstawionego za nią klona. Prototype, gdzie sierżant o pseudonimie Ghost chce być pewien, że ta misja nie potoczy się tak jak poprzednia i żaden z jego podkomendnych tym razem nie zginie oraz Odd One Out, komediowa historia (właściwie parodia) przedstawiająca absurdalne przygody spartana o numerze 1337.

Co dalej

Oczywiście wymienione w tym „telegraficznym” skrócie pozycje na pewno nie są ostatnimi jakie ujrzą światło dzienne. Temat tak nośny jak Halo na pewno doczeka się jeszcze wielu publikacji. W najbliższym czasie szykowana jest komiksowa adaptacja książki The Fall Of Reach oraz wspomniana trylogia dotycząca Forerunners autorstwa Grega Bear’a. Tylko czekać aż pojawi się pierwszy film fabularny, a przymierzało się do niego już wielu, czy dając wiarę plotkom wybór może paść na Petera Jackson’a?. Warto również wspomnieć o tym, że większość książek ze świata Halo doczekała się wydań audiobooków.

Komentarze
0



Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!