Weekend z Lineage II - szkoła dla początkujacych

Sarion
2008/03/01 18:00

Jak gramy w Lineage II?

Jak gramy w Lineage II?

Każdy z graczy ma możliwość stworzenia maksymalnie siedmiu postaci na jednym serwerze. Możemy grać na każdym z dostępnych serwerów (oczywiście oficjalnych), jednak w wypadku graczy z Polski proponujemy zacząć od grania na serwerach europejskich, które dadzą szansę na najszybsze spotkanie krajanów. Jak gramy w Lineage II?, Weekend z Lineage II - szkoła dla początkujacych

Zasadniczo zdobywanie doświadczenia polega na uzyskiwaniu dwóch rodzajów punktów: normalnych experience points oraz specjalnych skill points (punktów umiejętności). Te pierwsze powodują, że wspinamy się na wyższy poziom doświadczenia, natomiast te drugie pozwalają nam na uczenie się i rozwijanie umiejętności – zarówno ogólnych, jak i takich, które są typowe dla profesji i rasy naszej postaci. Umiejętności dzielą się na pasywne i aktywne. Pasywne to takie, które działają zawsze (np. heavy armor proficiency – umiejętność, dzięki której bardziej efektywnie możemy korzystać z ochrony, jaką daje nam nasza zbroja), a aktywne to te, które możemy uruchomić w dowolnym momencie, posługując się nimi do wzmacniania ataku, obrony, leczenia czy używania czarów wspomagających i leczących.

Zdobywamy je poprzez ich aktywowanie u specjalnego NPC, który jest właściwy dla naszej klasy. Aby nauczyć się nowej umiejętności, trzeba najpierw zdobyć specjalną książkę, którą następnie przekazujemy wraz ze stosowną ilością SP (skill points) właściwemu bohaterowi niezależnemu. Tomiki te możemy kupić w odpowiednich sklepach, jednak te najlepsze trzeba zdobyć na potworach, z którymi walczymy.

Jak tworzymy naszą postać i co to są profesje?

Tworząc naszą postać, możemy wybrać odpowiednią rasę (ludzie, elfy, mroczne elfy, orki, krasnoludy, kamaele). Następnie wybieramy klasę postaci, czyli fighter lub mystic. Rasy krasnoludów oraz kamaeli nie mają dostępu do klasy mystic – mogą być tylko wojownikami. Dalej mamy do dyspozycji opcje personalizacji postaci – wybór fryzury, koloru włosów, twarzy. Później musimy tylko wymyślić imię dla naszego bohatera i już możemy zanurzyć się w świat Lineage.

Bardzo ważnym elementem rozwoju postaci jest system profesji oraz specjalnych zadań, jakie musimy wykonać, by zdobyć bardziej zaawansowaną profesję postaci. Polega to na tym, że w momencie osiągania odpowiednich poziomów dostajemy opcję wyboru specjalizacji dostępnej dla naszej rasy i klasy, a co za tym idzie, możemy dokonać specjalizacji profilu naszej postaci, tak by jak najlepiej odpowiadała naszemu stylowi gry. Pierwsza taka zmiana następuje w momencie osiągnięcia poziomu dwudziestego. Nie jest to proces automatyczny. Musimy otrzymać od właściwego bohatera niezależnego specjalne zadanie dotyczące zmiany profesji. Questy te nie są skomplikowane, ale wymagają cierpliwości, a często także podróży po całym niemalże kontynencie, co pociąga za sobą spore koszty oraz sprawia, że musimy na tę czynność poświęcić sporo czasu.

Na przykładzie rasy ludzi przedstawimy, jak to mniej więcej wygląda. Tak jak już wcześniej wspominaliśmy, mamy do dyspozycji dwie główne klasy postaci, czyli wojownika (fighter) oraz postać używającą magii (mystic). W wypadku ludzi mamy do dyspozycji następujące profesje dla każdej z tych klas: Ludzki wojownik ma do wyboru przy pierwszej zmianie profesji (20 lvl) Warriora, Human Knighta oraz Rogue’a. Jeśli wybierzemy profesję Warriora, po osiągnięciu poziomu czterdziestego będziemy mieć do wyboru kolejne specjalizacje, czyli Warlorda oraz Gladiatora. Kiedy już będziemy na poziomie siedemdziesiątym szóstym (maksymalny poziom to osiemdziesiąty), będziemy mogli wykonać specjalne zadanie, które da naszej profesji najwyższy możliwy status. Dla Warlorda będzie to Dreadnought, a dla Gladiatora – profesja zwana Duelist. Poniżej dla lepszej ilustracji przedstawiamy drzewo profesji dla rasy ludzi – zobrazuje ono najlepiej, jak to działa:

Human Fighter: Warrior -> Warlord -> Dreadnought Warrior -> Gladiator -> Duelist

Human Knight -> Paladin -> Phoenix Knight Human Knight -> Dark Avenger -> Hell Knight

Rogue -> Treasure Hunter -> Adventurer Rogue-> Hawkeye-> Sagittarius

Human Mystic: Human Wizard -> Sorcerer -> Archmage Human Wizard -> Necromancer-> Soultaker Human Wizard -> Warlock -> Arcana Lord

Cleric -> Bishop -> Cardinal Cleric -> Prophet -> Hierophant

GramTV przedstawia:

Każda rasa ma odpowiednią dla niej i unikalną drogę rozwoju profesji, z tą jednak różnicą, że tak jak już wspomnieliśmy, rasy krasnoludów oraz kamaeli nie mają dostępu do klasy używającej magii (mystic).

Rodzaje profesji, czyli kim chcesz być w świecie Lineage

Profesje możemy podzielić na kilka grup w zależności od roli, jaką pełnią one podczas walki drużynowej. Zacznijmy zatem od grupy postaci określanych mianem tanków. Tank to taka postać, która jest w stanie znieść dużą ilość obrażeń oraz posiada dobry współczynnik obrony, wynikający z możliwości korzystania z ciężkich zbroi. Dodatkowo postacie te używają specjalnych umiejętności, które pozwalają im „zbierać” moby (potwory) w danej lokalizacji. Polega to na wzbudzaniu agresji u kolejnych potworów, przez co zaczynają one atakować gracza (podążać za nim). Mówimy wtedy, że dana postać robi „pull” lub „pulluje” (od angielskiego pull – czyli ciągnąć). Grupa potworów jest ściągana przez tanka w jedno miejsce, gdzie inni gracze z drużyny starają się je jak najszybciej zabić. Typowi przedstawiciele tanków to paladyn (ludzie), Shillien Knight (Mroczne Elfy) czy Temple Knight (elfy). Nie jest to jednak podział ścisły; zdarzają się sytuacje, że tankiem może być inny rodzaj postaci, np. Warlord. Często takimi postaciami są krasnoludy.

Kolejną bardzo ważną grupą profesji, bez której nie da się grać, są bufferzy (buffer). To grupa profesji, które dzięki specjalnym czarom wzmacniającym (buffom) mogą bardzo podnieść statystyki i parametry wybranej postaci. Do najbardziej znanych bufferów zalicza się profesje Shillien Elder (Mroczne Elfy), Warcryer i Overlord (orki) oraz Elven Elder (elfy). Przykłady najczęściej używanych buffów to Vampiric Rage (wysysanie życia), Haste (prędkość ataku) czy Bless the Body i Bless the Soul (Błogosławieństwo Ciała i Błogosławieństwo Duszy). Pierwszy z nich przenosi część zadawanych przez postać obrażeń do jej własnego „paska życia”. Haste sprawia, że zwiększa się nasza prędkość ataku, zaś Bless the Body i Bless the Soul znacznie zwiększają ilość posiadanych przez nas punktów życia lub many. Standardowo buffy trwają dwadzieścia minut, po czym buffer musi rzucić je ponownie. Dlatego w skład każdej dobrze zrobionej drużyny powinien wejść przynajmniej jeden buffer.

Inną grupą profesji są tak zwani healerzy (healer). Jak łatwo się domyślić, są to postacie, które zajmują się leczeniem innych. Ich zdolności ofensywne są bardzo znikome, ale bez nich szanse na przetrwanie maleją do zera. Zasada jest bardzo prosta – kiedy pod ciosami potworów padnie healer, chwilę później giną wszyscy. Przedstawicielami tej profesji są Bishop (ludzie) oraz Elven Elder (elfy) i Shillien Elder (mroczne elfy). Ta ostatnia profesja jest chyba najbardziej poszukiwaną klasą postaci na każdym serwerze, ponieważ łączy w sobie funkcje zarówno buffera, jak i healera.

Specyficzną klasą postaci jest bardzo nieliczna (zaledwie dwie profesje) grupa postaci wspomagających. Postać z tej klasy często zwana jest także Supporting Damage Dealer, ponieważ obok specjalnych umiejętności, jakie oferuje jej profesja, zadaje także spore obrażenia. Mowa tu o profesjach Bladedancer (mroczne elfy) oraz Swordsinger (elfy). Bladedancer oferuje specjalne czary wzmacniające (tańce – np. Dance of Fury czy Dance of Fire), które są w stanie bardzo mocno podnieść parametry prędkości ataku, zadawanych obrażeń, szybkości rzucania czarów, obrażeń od czarów ofensywnych czy szansy na obrażenia krytyczne. W podobny sposób parametry podbija Swordsinger, z tym, że jego buffy specjalne nazywamy pieśniami (np. Song of Earth).

Kolejną grupą profesji są nukerzy (nuker). To postacie korzystające z magii ofensywnej i zadające bardzo dużą ilość obrażeń nie tylko pojedynczym potworom, ale także mogące korzystać z efektu obrażeń obszarowych (tzw. Area of Effect lub AoE). Jest to nie tylko bardzo efektywne, ale również niezwykle efektowne. Widok fali uderzeniowej, która wręcz zmiata wszystkich przeciwników, jest niezapomnianym przeżyciem. Przedstawiciele tej profesji to Spellhowler, Spellsinger, Sorcerer i Necromancer.

Kolejna i ostatnia zarazem grupa to Damage Dealerzy (Damage Dealer). Dzielą się na dwie podgrupy – zadający obrażenia z dystansu (łucznicy) oraz walczący w zwarciu. Łucznicy mają możliwość zadawania bardzo dużych obrażeń, jednak mają również bardzo niską szybkość ataku. Dodatkowo korzystają z dobrodziejstw zwiększonej szansy na obrażenia krytyczne, co w połączeniu z odpowiednimi buffami (zwiększającymi prędkość ataku i szansę na obrażenia krytyczne) daje prawdziwą maszynę do zabijania. Duet składający się z łucznika i Bladedancera to chyba najfajniejszy sposób na spędzanie wolnego czasu. Do łuczników zaliczamy Hawkeye (ludzie), Silver Ranger (elfy), Phantom Ranger (mroczne elfy). Do walczących w zwarciu zaliczamy takie profesje, jak Destroyer (orki), Warlord (ludzie), Gladiator (ludzie), Tyrant (orki) oraz Berserker (kamaele). Walczą oni za pomocą mieczy, sztyletów, mieczy podwójnych (duale) oraz kastetów (fist).

Standardowa drużyna powinna składać się z minimum jednego tanka, jednego damage dealera, jednego buffera, jednego healera oraz supporta. Czyli optymalny skład to na przykład Paladyn, Gladiator lub Destroyer, Shillien Elder, Bishop oraz Bladedancer. Maksymalna wielkość takiej drużyny wynosi dziesięć osób.

Dodatkowo w tym miejscu należy także wspomnieć o możliwości tworzenia tzw. subklasy. Polega to w wielkim skrócie na tym, że w momencie osiągnięcia poziomu siedemdziesiątego piątego możemy wybrać sobie inną klasę postaci, która będzie alternatywną ścieżką rozwoju dla naszej postaci. Oznacza to, że ten sam bohater może być zarówno Bladedancerem, jak i Gladiatorem. Rozpoczynamy trening naszej subklasy na poziomie czterdziestym. Możemy posiadać maksymalnie trzy subklasy. Jest w tym jednak jeden haczyk – aby je zmieniać, musimy korzystać z pomocy specjalnego NPC w mieście, co znaczy, że nie możemy równocześnie korzystać z benefitów wszystkich klas w tym samym momencie.

Każda z postaci głównych (podstawowych) może brać udział w specjalnej Olimpiadzie. Jest to wielki turniej dla całego serwera, w czasie którego mogą się z sobą zmierzyć zawodnicy reprezentujący te same profesje (czyli np. gladiatorzy walczą tylko z innymi gladiatorami). Każdy, kto wygra cztery olimpiady, uzyskuje status Hero, pozwalający między innymi na to, by nasze wypowiedzi z czatu były widoczne na całym serwerze. Jednak najważniejszą nagrodą jest specjalna broń, która nie dość, że fantastycznie się prezentuje, to jeszcze ma fenomenalne parametry.

Przeciwko komu walczymy? Bestiariusz w świecie Lineage II jest naprawdę olbrzymi. Spotkać tu możemy najróżniejsze stwory, od banalnych szkieletów poczynając, a na latających smokach kończąc. Czasem można trafić nawet na wściekłą świnię (przepraszam, chciałem powiedzieć: dzika) czy gigantyczną mrówkę, przerośniętą jaszczurkę, pająka, szczura czy krokodyla.

Zasadniczo jednak potwory dzielimy według ich poziomów doświadczenia. W grze oznaczone jest to za pomocą koloru czcionki, którym zapisana jest nazwa maszkary. Kiedy podświetla się ona na biało, znaczy to, że trafiliśmy na równego sobie przeciwnika. Kolor lekko niebieski oznacza potwory od nas słabsze. Kolor granatowy to całkowici słabeusze, których pokonanie nie da nam żadnych punktów doświadczenia, zaś szansa na zdobycie jakichś przedmiotów jest równa zeru. Z drugiej strony potwory opisane kolorem różowym to już spore wyzwanie. Natomiast atakowanie tych, których nazwa jest w kolorze krwistoczerwonym to sposób na pewne samobójstwo. No, chyba że mamy wsparcie w postaci dobrego buffera i healera.

Specjalną klasą mobów (potworów) są tak zwane raid bossy. Nazwa pochodzi od tego, że aby je zabić, potrzebny jest prawdziwy rajd, czyli więcej niż jedna standardowa drużyna. Benefitem jest to, że pozwalają one na zdobycie bardzo dużej ilości punktów doświadczenia w stosunkowo krótkim czasie oraz dają szansę na zdobycie unikalnych przedmiotów i surowców.

Standardowo raid party to od dwudziestu do czterdziestu osób. Aby taka drużyna miała szanse powodzenia, powinna się składać z czterech grup po dziesięć osób. Pierwsza grupa to ekipa, która „trzyma” bossa na sobie. Czyli – koniecznie kilku tanków, którzy nie pozwalają mu na zaatakowanie innych graczy. Druga drużyna to damage dealerzy – najlepsza jest kombinacja łuczników i nukerów, którzy mają za zadanie zabić stwora. Trzecia grupa powinna składać się z healerów, którzy nie robią nic innego, jak tylko leczą towarzystwo walczące bezpośrednio z bossem. W skład ostatniej ekipy wchodzą bufferzy, którzy pilnują, by co dwadzieścia minut odnawiać wszystkie potrzebne buffy oraz – co najważniejsze – „ładują” co jakiś czas zużytą manę dla nukerów, którzy przy mocnym bossie zużywają ją w zastraszającym tempie. Dodatkowo w każdej party musi być jeden Bladedancer, który odpowiada za podkręcanie szybkości rzucania czarów i/lub zadawania obrażeń oraz szansy na obrażenia krytyczne. Tak skonstruowana party jest w stanie poradzić sobie z każdym bossem. Oczywiście, bardzo ważna jest jeszcze dyscyplina i odpowiednie zgranie, ale to już tylko kwestia treningu.

Komentarze
17
Usunięty
Usunięty
03/03/2008 20:42
Dnia 02.03.2008 o 10:22, Yaevinn napisał:

Ciekawy artykuł. Ale Lineage''a II nie tknę. MMO jakoś mnie nie kręcą. Za dużo było wypadków z uzależnionymi dziećmi, które robią wszystko by grać.

Właśnie sęk w tym , ze nad dziećmi mają kontrolę rodzice (nie wspominam o skrajnych przypadkach, czyt. o krzesłach i Tibii), a najwięcej wypadków to przecież np. śmierci w Chinach.A swoją drogą Lineage 2 to trzeci wg. mnie najlepszy MMORPG. Niestety...taniochą to on może się nie pochwalić...tak samo jak WoW...więc zostanę przy Guild Wars i czekam na GW 2 :).

Usunięty
Usunięty
02/03/2008 17:52

Słabiutki tekst...błędów jest dosyć sporo, jak już to wymieniali powyżej. A i proponowane składy na expienie i RB dają sporo do myślenia, czy rzeczywiście pisał to doświadczony gracz.>>Do pierwszej należą Phantom i Elemental Summoner, a także można zaliczyć tam Necromancera.No i jeszcze typowy ludzki summoner (a nie hybryda jak Necro) czyli Warlock ;]>>ale ten abonament... eh. Niestety nie można mieć wszystkiego.Przeca w L2 też jest abonament...>>minusem tej gry że wszyscy gracze mówią tam skrótami.Tak jest chyba w większości MMORPG, nie?

Usunięty
Usunięty
02/03/2008 11:01

taki sobie tekst.autor zapomnial przy buferach o prophecie to raz.party sklada sie z 9 osob (a nie 10 . to przy okazji raid bossow)ihero zostaje ten kto w swojej klasie ma najwiecej punktow i dodatkowo odbyl minimum 7 walk.reszta sie mniej wiecej zgada.




Trwa Wczytywanie