Stworzenie nowego systemu, mającego urzeczywistnić wizję stechnicyzowanych wojowników przyszłości, zajęło jednak więcej czasu niż produkcja kolejnych gier z cyklu Ghost Recon. Wiele programów zostało wstrzymanych, a prototypowe bronie, nigdy nie trafiły na pole walki lub po kilku próbach były wycofywane z powrotem do magazynów. Najbardziej znanym z obecnie rozwijanych projektów, jest Future Combat Systems Armii Stanów Zjednoczonych. Program najbliższy obrazom dotychczas znanym tylko z gier komputerowych lub filmów sf.
Silny staje się silniejszym Future Combat Systems ( FCS), to program modernizacji armii, spajający cały szereg systemów łączących żołnierzy, sprzęt elektroniczny i pojazdy automatyczne w jedną sieć. Dzięki samodzielności, modułowej budowie i nowatorskiej technologii Oddział Przyszłości ma zyskać możliwość zdominowania pola bitwy.
Osnową dla FCS jest sieć łącząca wszystkie elementy składowe i podsystemy – wspólne środowisko działania, system prowadzenia bitwy (Battle Command), system łączności (communication and computers), system wywiadu, rozpoznania i inwigilacji. Dzięki sprzężeniu tych czterech bloków, żołnierze wchodzący w skład Oddziału Przyszłości wcześniej otrzymują informacje, szybciej mogą przygotować się do działania i wkroczyć do akcji. Architektura wspólnego środowiska narzuca jeden uniwersalny standard pracy i sterowania każdym urządzeniem wchodzącym w skład systemu, z możliwością tłumaczenia i zmian formatów aplikacji na standardy obowiązujące w innych siłach zbrojnych. To ważny element, gdyż jednostki FCS z założenia mają być przygotowane do działania z wojskami innych formacji lub armiami państw sojuszniczych. W skład oprogramowania Dowodzenia wchodzą programy służące do planowania, przygotowywania i przeprowadzania misji. System zapewnia pełną interakcję pomiędzy dowództwem a jednostkami bojowymi (Units of Action). Software ten jest wykorzystywany nie tylko podczas bitwy, ale także w trakcie treningów. Możliwość oznaczania na mapie, w czasie rzeczywistym, żołnierzy własnych, sprzymierzonych i wrogich, w znacznym stopniu zmniejsza szansę na dostanie się pod własny ogień. Communications and Computers Systems Założeniem systemu komunikacji FCS jest to, że sieć łączności podróżuje razem z nimi. Żołnierze Oddziału Przyszłości nie muszą polegać na jakiejś odrębnej infrastrukturze. Wszystko stworzone jest z myślą o mobilności i ofensywnych charakterze działań.Intelligence, Reconnaissance and Surveillance (ISR) Zbiera, filtruje i przekazuje dalej wszystkie dane zebrane przez żołnierzy FCS, ich automatyczne czujniki, pojazdy załogowe i bezzałogowe, lotnictwo i zwiad satelitarny. Dane trafiają do dowództwa i z powrotem do żołnierzy.
Pomimo całej tej elektroniki i robotów, główny ciężar walki w dalszym ciągu spoczywa na barkach żołnierzy. Operator jest oczywiście częścią całego systemu. Hełm żołnierza zaopatrzony jest w monokular, na którym wyświetlane są informacje z Battle Command. Dodatkowo, operator posiada także ręczne urządzenie sterujące, za pomocą którego może kierować pojazdami bezzałogowymi: UAV klasy I, UGV, NLOS-LS i T/U-UGS. Urządzenie to, jak widać na zdjęciach, dziwnie przypomina kontroler do X-boksa. Obecnie w programie FCS testuje się, między innymi kamuflaże typu ACU oraz Multicam.
Zautomatyzowane Czujniki Naziemne ![]()
Zadaniem czujników jest oczywiście wykrycie, określenie i identyfikacja celów. Obraz z sensorów jest przekazywany do dowództwa i może być przesyłany do poszczególnych żołnierzy. Czujniki z wymienionych wyżej grup, mają być wykorzystywane w misjach polegających na zabezpieczeniu perymetru, zdobyciu danych wywiadowczych, przejęciu celu lub do wczesnego ostrzegania o zagrożeniu chemicznym, biologicznym, radiologicznym i nuklearnym. Czujniki mogą być przenoszone przez żołnierzy lub roboty należące do grupy i rozmieszczane na terenie otwartym lub w budynkach. Sensory przeznaczone do działań miejskich mogą monitorować korytarze, klatki schodowe oraz tunele ściekowe.
Bezzałogowy pojazd Latający klasy I (UAV) ![]()
Bezzałogowy pojazd Latający klasy IV (UAV) ![]()
Niewielki bezzałogowy pojazd naziemny (SUGV) Faktycznie lekki i niewielki UGV może być przenoszony przez żołnierzy. Zadaniem maszyny jest dokonywanie zwiadu. Może operować w ciasnych i trudno dostępnych miejscach, jak tunele, ścieki, jaskinie. Jest posyłany wszędzie tam, gdzie istnieje zbyt wielkie ryzyko dla żołnierzy – tereny miejskie opanowane przez nieprzyjaciela, tereny skażone odpadami przemysłowymi, itp.
Modułowa budowa robota pozwala na umieszczenie w nim różnorodnego ładunku i części. Może przenosić do około 3 kilogramów dodatkowego wyposażenia.
Muł ![]()
Zadaniem Muła, w pierwszej wersji, będzie przede wszystkim unieszkodliwianie min przeciwczołgowych. W drugiej, może być użyty jako dostawca broni, amunicji i sprzętu do walczących żołnierzy/ żywności, wody, leków dla ludności cywilnej – na przykład ofiar katastrofy naturalnej. Trzecia, najniebezpieczniejsza wersja Muła, to robot zdolny nie tylko odkrywać i oznaczać cele, ale i eliminować je za pomocą broni pokładowej. W ostateczności, pojazd może być wykorzystany jako osłona dla własnych żołnierzy.
Reszta wyposażenia jednostek FCS, to już sprzęt ciężki – transportery piechoty ICV, samobieżne haubice, moździerze, pojazdy bojowe i inżynieryjne. Wszystkie oczywiście sprzęgnięte w jedną sieć, zbudowane na podobnych podwoziach. Transportery piechoty mają zresztą wyglądać tak samo, aby nie zdradzać przeciwnikowi, którym z nich przewożona jest drużyna strzelców, a w którym dowódca plutonu.W artykule wykorzystano materiały pochodzące ze stron armii Stanów Zjednoczonych.