Diablo III: Reaper of Souls - Ultimate Evil Edition - recenzja

Adam "Harpen" Berlik
2014/08/28 15:00

Chcecie zagrać w najlepszą wersję Diablo III? Sięgnijcie po Reaper of Souls - Ultimate Evil Edition w wersji na konsolę nowej generacji.

Diablo III: Reaper of Souls - Ultimate Evil Edition - recenzja

Diablo III: Reaper of Souls - Ultimate Evil Edition to pakiet, który zawiera grę Diablo III, dodatek Reaper of Souls i oferuje wiele ciekawych zmian i nowości w mechanice rozgrywki. Warto przy okazji dodać, że Diablo III dopiero teraz debiutuje na konsolach nowej generacji, czyli Xboksie One i PlayStation 4, od razu w zbiorczym wydaniu, a wcześniej pojawiło się na Xboksie 360 i PlayStation 3 wyłącznie w edycji podstawowej. Jeśli posiadacie tę produkcję na starsze urządzenia Sony i Microsoftu, a chcielibyście zagrać także w Reaper of Souls, musicie - niestety - nabyć Ultimate Evil Edition. Nie ma możliwości zakupu wspomnianego rozszerzenia oddzielnie. Musicie również wiedzieć, że tylko w wersjach na next-geny będą pojawiać się regularne aktualizacje (niemalże równocześnie z PC) - nie będą one dostępne na urządzeniach poprzedniej generacji.

Mimo tych wszystkich zawiłości i narzekań, że nie można kupić dodatku Reaper of Souls na konsole osobno, trzeba przyznać, że Diablo III: Reaper of Souls - Ultimate Evil Edition to produkcja godna polecenia. W obecnej formie zapewni nie kilkadziesiąt, a nawet kilkaset godzin rozgrywki. Jest bardziej dynamiczna niż kiedykolwiek wcześniej, piekielnie satysfakcjonująca, rozbudowana i skutecznie zachęca do tego, by sukcesywnie organizować wyprawy do Sanktuarium w celu zebrania lepszego wyposażenia.

Podobnie, jak w wersjach na starsze konsole, tak i na PlayStation 4 oraz Xboksie One (graliśmy na konsoli Sony), Diablo III zostało całkowicie dostosowane do rozgrywki na padzie poprzez wprowadzenie dynamicznej kamery i nowego interfejsu użytkownika. Dzięki temu rozgrywka przebiega w szybszym tempie i jest bardziej absorbująca niż na komputerach osobistych. Bohater zawsze jest w centrum akcji, a ubijanie stworów daje naprawdę mnóstwo frajdy. Poruszanie się po menu, zarówno za pomocą przycisków, jak i ekranu dotykowego Dual Shocka 4, jest wyjątkowo intuicyjne, a dostęp do umiejętności podczas rozgrywki niezwykle szybki - możemy zatem w całości skupić się na walce z hordami potworów, korzystając z poszczególnych zdolności w sposób instynktowny.

Na razie wszystko wygląda tak samo, jak na poprzedniej generacji. Diablo III: Reaper of Souls - Ultimate Evil Edition warto jednak kupić nawet jeśli graliśmy na starszych konsolach. Dlaczego? Otrzymujemy bowiem wszystkie cztery akty z podstawowej wersji Diablo III oraz piąty, znacznie bardziej mroczny, z dodatku Reaper of Souls, do tego nową klasę postaci (obok Barbarzyńcy, Łowcy Demonów, Mnicha, Szamana i Czarownika, pojawia się również Krzyżowiec), a także wiele innych nowości. Co istotne, kampanię można przejść w pojedynkę lub też w czteroosobowej kooperacji na jednym ekranie bądź przez internet. Tryb lokalnej współpracy został bardzo dobrze zrealizowany. Mimo iż nie jest to splitscreen, zawsze widzimy swojego herosa, a gdy inni uczestnicy zabawy podążą dalej, automatycznie znajdziemy się tuż obok nich.

Gra zawiera całkowicie zmodyfikowany system poziomów trudności, więc nie musimy przebijać się przez normalny przy pierwszym przejściu, by dopiero w kolejnych móc stawić czoła bardziej wymagającym potworom. Można od razu wybrać poziom Hard lub Expert i w ten sposób zacząć naprawdę ciekawą i dość wymagającą rozgrywkę. Z czasem odblokujemy kolejne poziomy trudności: Master i Torment. Mało? To wiedzcie, że ten ostatni oferuje aż sześć wersji - każda z nich jest odpowiednio trudniejsza, a pokonywanie stworów na Torment VI może dla wielu okazać się przeszkodą nie do pokonania.

GramTV przedstawia:

Diablo III: Reaper of Souls - Ultimate Evil Edition umożliwia rozwijanie postaci maksymalnie do 70 poziomu. Powinniśmy go osiągnąć, gdy przejdziemy kampanię na trudnym poziomie, a następnie odbędziemy kilka wycieczek do Sanktuarium. Po zdobyciu maksymalnego poziomu będziemy odblokowywać poziomy mistrzowskie, których jest... nieograniczona liczba, w przeciwieństwie do poprzednich wersji gry, w których mogliśmy zdobyć maksymalnie setny level. Na każdym z nich otrzymamy jeden punkt, który przydzielimy do wybranej statystyki, zwiększając na przykład siłę naszego bohatera czy też obronę.

Kolejną nowością jest tryb przygodowy. Wcześniej po pierwszym przejściu Diablo III mogliśmy jedynie spróbować skończyć grę ponownie na wyższym poziomie trudności. Teraz również można to zrobić, ale znacznie lepiej zainteresować się nową opcją rozgrywki. W trybie przygodowym, pozbawionym jakichkolwiek dialogów i przerywników filmowych, mamy do dyspozycji całą mapę świata gry ze wszystkimi punktami nawigacyjnymi, po której możemy bezproblemowo się poruszać, by na przykład podejść jeszcze raz do wybranego bossa lub przejść swój ulubiony fragment kampanii. Tylko od nas zależy, czy zdecydujemy bawić się w trybie przygodowym, wykonywać zlecenia (losowe misje, które polegają zazwyczaj na pokonaniu bossa lub czempiona i określonej liczby przeciwników), czy też wyruszymy na wyprawę po klucze, które otworzą nam dostęp do kolejnego trybu zabawy, Szczeliny Nefalemów. Otwierając je trafimy do losowo wygenerowanego lochu, gdzie postaramy się pokonać jak najwięcej wrogów i zebrać jak najlepsze przedmioty. Zabawa potrwa zaledwie kilkanaście minut, co świetnie sprawdzi się, gdy zechcemy na chwilę zasiąść do gry.

Skoro już o wypadających mieczach, tarczach, zbrojach i pierścieniach mowa, to warto nadmienić, że Diablo III: Reaper of Souls - Ultimate Evil Edition oddaje do naszej dyspozycji również Loot 2.0. Co to takiego? Blizzard zaimplementował w grze przemodelowany system wypadania przedmiotów. Nie musimy już zbierać aż tylu niepotrzebnych elementów wyposażenia, co wcześniej. Znacznie częściej podnosimy rzadkie lub legendarne przedmioty, co sprawia więcej frajdy, a jednocześnie skutecznie zachęca do dalszej zabawy. Ponadto pozwala szybciej zmierzyć się z wrogami na wysokich poziomach trudności. Co więcej, będziecie zaskoczeni, gdy okaże się, że z pokonanych wrogów wylecą także przedmioty, które możecie podarować swoim znajomym z listy na PlayStation Network. Albo wtedy, gdy okaże się, że w waszym świecie pojawia się stwór, który zdążył już pokonać innego gracza. Może wam uda się rozprawić się z tym wymagającym przeciwnikiem? Multiplayer obejmuje również możliwość wysyłania przedmiotów lub złota innym użytkownikom z listy znajomych.

Diablo III: Reaper of Souls - Ultimate Evil Edition na konsolach nowej generacji jest dostępny w rozdzielczości 1080p i 60 klatkach na sekundę. Nie jest to do końca prawdą, bowiem podczas rozgrywki dochodziło do sytuacji, w których oglądałem pokaz slajdów. Zdarzało się to jednak tylko wtedy, gdy na ekranie pojawiało się naprawdę sporo potworów, a moja postać korzystała z kilku umiejętności jednocześnie. Nie przeszkadzało to za bardzo w samej zabawie, trwało tylko chwilę, ale trzeba wspomnieć o zaistniałej sytuacji, bowiem spadki płynności były zauważalne gołym okiem. Jeśli chodzi o jakość oprawy wizualnej, to nie zauważyłem większych zmian w stosunku do wersji na PlayStation 3 czy Xboksa 360, więc gra wygląda jedynie poprawnie i widać, że ma już kilka lat na karku. Należy jednak zaznaczyć, że w Diablo III nadal mamy do czynienia z kolorowymi poziomami, ale w Reaper of Souls są one znacznie bardziej mroczne.

Podsumowując, jeśli szukacie najlepszej wersji Diablo III, to powinniście zainwestować w Diablo III: Reaper of Souls - Ultimate Evil Edition. I to najlepiej w edycji na konsole PlayStation 4 lub Xbox One, bo są one zdecydowanie lepsze od wydania komputerowego, które charakteryzuje się znacznie wolniejszym tempem rozgrywki i - przynajmniej dla mnie - w przypadku sterowania pad góruje nad myszką i klawiaturą. Jeszcze do niedawna wiele osób narzekało na Diablo III (zwłaszcza przed wprowadzeniem najnowszych aktualizacji), które nie potrafiło wciągnąć na dłużej niż kilkadziesiąt godzin, podczas gdy Diablo II zapewniało sporo frajdy przez lata (i bawi do dziś). W końcu jednak trzecia odsłona popularnego hack'n'slasha została wyposażona w funkcjonalności, które sprawią, że wiele osób odwiedzi Sanktuarium, by tłuc potworki zarówno teraz, jak i później, w długie, zimowe wieczory. Jednym z nich z pewnością będę ja, bo pomimo, iż ta recenzja dobiega końca, nie zamierzam jeszcze przez długi czas rozstawać się z Diablo III.

9,0
Diablo III jeszcze nigdy nie było tak grywalne!
Plusy
  • mnóstwo zawartości (pięć rozbudowanych aktów, tryb przygodowy, zlecenia, Szczeliny Nefalemów, system poziomów mistrzowskich)
  • świetnie zrealizowany system wypadania przedmiotów
  • niezwykle dynamiczna rozgrywka
  • bezproblemowe i intuicyjne sterowanie (umiejętne wykorzystanie ekranu dotykowego kontrolera Dual Shock 4)
  • kanapowy tryb kooperacji
  • ciekawe funkcje społecznościowe
Minusy
  • okazjonalne spadki płynności animacji
  • jedynie poprawna grafika
Komentarze
21
Usunięty
Usunięty
03/09/2014 07:29
Dnia 29.08.2014 o 10:41, Harpen napisał:

> Poziom trudności "Tormentum" - smiechłem: U make my day!! Po polsku w takim razie byłby > to poziom trudności "Udrękum"? :D Fakt... Mój błąd. Już poprawione ;)

Panie Harpenie - fundamentalne pytanie - recenzowaliście z czy bez day-one-patch''a?"Arriving just a few days ahead of the European launch, both platforms are prepped for a day one patch to resolve separate issues. On the PS4 side (and to a lesser extent Xbox One), a bug that once caused frame-rate dips to animation and effects rendering is now entirely fixed (as of patch C.2.0.9.26396, seen on its splash screen). The net result? We no longer see drops to the low 40fps range on PS4, and instead, we''re thrilled to see a perfect 60fps during all our test sections." - eurogamer face offBo rozumiem że te 40 klatek to był pokaz slajdów wspominany w recenzji?

Usunięty
Usunięty
03/09/2014 07:23
Dnia 29.08.2014 o 10:41, Harpen napisał:

> Poziom trudności "Tormentum" - smiechłem: U make my day!! Po polsku w takim razie byłby > to poziom trudności "Udrękum"? :D Fakt... Mój błąd. Już poprawione ;)

Panie Harpenie - fundamentalne pytanie - Czy recenzowaliście grę z czy bez day-one-patch''a?

Harpen
Redaktor
Autor
29/08/2014 10:41
Dnia 29.08.2014 o 10:20, Pajonk78 napisał:

Poziom trudności "Tormentum" - smiechłem: U make my day!! Po polsku w takim razie byłby to poziom trudności "Udrękum"? :D

Fakt... Mój błąd. Już poprawione ;)




Trwa Wczytywanie