Sony prezentuje zestaw VR - Project Morpheus

Małgorzata Trzyna
2014/03/19 12:27

Tegoroczne GDC Sony Computer Entertainment rozpoczęło od prezentacji innowacyjnych rozwiązań. Firma ogłosiła, że pracuje nad zestawem wirtualnej rzeczywistości dla PS4, by zapewnić możliwość jeszcze głębszego zanurzenia się w świat gry, i planuje komercyjną produkcję urządzenia.

Sony prezentuje zestaw VR - Project Morpheus

- W SCE postrzegamy innowacje jako okazję do wypełniania naszej misji poszerzania granic rozgrywki – powiedział prezes SCE Worldwide Studios, Shuhei Yoshida. – Project Morpheus to najnowsze dzieło SCE. Zamierzamy kontynuować prace zarówno nad urządzeniem, jak i nad grami, które powstaną, gdy zestawy deweloperskie trafią do rąk twórców.

Morpheus pozwoli twórcom na kreowanie wirtualnych światów, w których gracze poczują się, jakby byli tam naprawdę, dzięki czemu będą mogli odczuwać podczas rozgrywki jeszcze większe emocje. Zestaw zakładany na głowę będzie współpracować z PlayStation Camera. Wewnętrzne czujniki wbudowane w urządzenie oraz kamera pozwolą na precyzyjne określenie położenia głowy i jej ruchu, by gracz mógł intuicyjnie rozglądać się po wirtualnym świecie. Głowę będzie można obracać o 360 stopni - nawet, jeśli zestaw zniknie z pola widzenia kamery, będzie można określić jej ruch.

Morpheus będzie kompatybilny z DualShock 4. Dodatkowo, w grach pozwalających na korzystanie z zestawu, gracze będą mogli posługiwać się kontrolerem PlayStation Move np. jako mieczem. Morpheus pozwoli na odtworzenie rąk i dzierżonego miecza w grze, by gracz mógł odczuć, że fizycznie walczy z wrogami.

Warto również wspomnieć, że obraz będzie można wyświetlać jednocześnie na ekranie telewizora, co pozwoli np. na walkę ze znajomym, który wcieli się w naszego wirtualnego oponenta.

GramTV przedstawia:

Jeśli chodzi o odtwarzanie dźwięków, w Morpheusie wykorzystywana jest technologia audio 3D, stworzona przez SCE. Urządzenie potrafi symulować ponad 60 wirtualnych głośników. Dźwięki będą słyszane nie tylko z przodu, z tyłu, z lewej czy z prawej, ale też z dołu i z góry, by odtworzyć np. kroki na piętrze, odgłosy wchodzenia po schodach czy hałas przelatującego nad głową helikoptera; kierunek będzie zmieniał się w czasie rzeczywistym, w zależności od ruchu głowy. W ten sposób zostanie stworzone środowisko, w którym dźwięki będą bardzo wiernie odtwarzane. Słuchawki można podpiąć za pomocą złącza typu jack, wspierane będą też słuchawki bezprzewodowe.

SCE pracuje aktualnie nad dedykowanym SDK Morpheus i zamierza udostępnić urządzenie twórcom, gdy tylko będzie gotowe, by umożliwić im jak najszybsze rozpoczęcie prac nad zawartością na PS4. Na liście partnerów Sony znaleźli się m.in. Unity, Havok, WWise, Epic, Criware, Autodesk, Silicon Studio oraz fmod.

Podczas Game Developers Conference 2014, w dniach 19-21 marca, uczestnicy będą mogli wypróbować Morpheusa na stanowisku SCEA, z wykorzystaniem dem następujących produkcji: EVE Valkyrie od CCP (multiplayerowa, kosmiczna strzelanka, w której gracze wcielają się w pilotów prowadzących statki kosmiczne), Thief od Square Enix (skradanka, w której przemierzają mroczne zaułki miasta), The Castle od SCE (w ramach prezentacji możliwości wykorzystania PS Move i zestawu VR) oraz The Deep od SCE (gdzie zwiedzają podwodny świat w klatce chroniącej przed rekinami).

Sony podjęło także współpracę z NASA. Celem jest stworzenie symulatora, który pozwoli na wykorzystanie danych zbieranych przez prawdziwy łazik na Marsie. Sony zastanawia się również nad wirtualną turystyką.

Specyfikacja prototypu (może ulec zmianie):

  • Komponenty: procesor, część zakładana na głowę
  • Metoda wyświetlania: LCD
  • Rozmiar panelu: 5 cali
  • Rozdzielczość panelu: 1920xRGBx1080 (960xRGBx1080 na jedno oko)
  • Pole widzenia: 90 stopni
  • Śledzenie: 1000Hz; pełny obrót 360 stopni
  • Czujniki: akcelerometr, czujnik wychylenia
  • Interfejs: HDMI + USB
  • Funkcje: audio 3D, Social Screen
Komentarze
13
Usunięty
Usunięty
19/03/2014 16:42
Dnia 19.03.2014 o 15:40, Bambusek napisał:

Jeżeli ma skończyć jak Kinect albo Muve to proszę bardzo.

Jeżeli VR na konsolach się nie przyjmie, to na przyjęcie OR na PC też nie ma szans. To proste, VR na konsolach ma spopularyzować to dla mas. Wersja PCtowa będzie dla entuzjastów, którzy są gotowi wydać mnóstwo gotówki na sprzęt, który te gogle uciągnie.

Usunięty
Usunięty
19/03/2014 16:38

Słuchajcie "znafcy", bierzcie się do roboty i piszcie do Sony żeby nie robili tego bo bez sensu. Za drogie, nie ma mocy i ogólnie po co? Jeśli nie uświadomicie tych idiotów co tam pracują to to kto to zrobi? Przecież wy lepiej wiecie od nich. Bo przecież skąd oni mogą mieć pojęcie o mocy, kosztach, zasobach, potencjale, marketingu? Szkoda, że nie czytają komentarzy na gram.pl (ekspert wyprzedza eksperta)... uniknęli by tym sposobem niesamowitej wpadki. Trudno...

hydzior
Gramowicz
19/03/2014 16:25

> No własnie też nie kumam tej kamery. Na cholerę. To nawet VR z lat 90 które testowałem> na targach z czasów gdy to sie nie przyjeło nie musiały posiadać czegoś takiego.Kamera służy jak w najnowszym oculusie do head trackingu.Do tego nie widze tego sprzętu na konsoli sony. Okularki VR wymagają sporo mocy. Potrzebne jest stałe 60 fps na oczko i jak najmniejszy input lag jeśli chce się nie mieć nudności za szybko :] (a jest to spory problem w tego typu sprzęcie). Tutaj sony bezprzewodowym headsetem pozytywnie na input lag nie wpłynie, a sama konsola nie zaoferuje takiego framerate''u z przyzwoitą grafiką.




Trwa Wczytywanie