Ile wynosi średni budżet gry?

Adam Wieczorek
2010/01/13 15:30

Jeżeli zastanawialiście się ile może wynosić budżet współczesnej gry to z dopowiedzią spieszy firma M2 Research. Produkcje z najwyższej półki pochłaniają kwoty większe niż filmy.

W erze gier HD wyprodukowanie gry, która będzie światowym przebojem sprzedającym się w milionach egzemplarzy jest nie lada wyzwaniem. Aby zacząć myśleć o takim projekcie trzeba dysponować pokaźnym budżetem. Tak przynajmniej wynika z badań przeprowadzonych przez firmę 2M Research. Ile wynosi średni budżet gry?

Okazuje się, że przeciętna produkcja przeznaczona na kilka platform kosztuje między 18, a 28 milionów dolarów. Najgłośniejsze tytuły często przekraczają granicę 40 milionów. Tak jest chociażby z Gran Turismo 5, którego budżet ustalono na poziomie 60 milionów. Światowy przebój minionego roku, czyli Call of Duty: Modern Warfare 2 kosztował 50 milionów. Trochę tańsze są produkcje przeznaczone na jedną konkretną platformę. Tutaj średni koszt wynosi zaledwie 10 milionów dolarów.

GramTV przedstawia:

Opublikowanie tych danych wywołało burzę w branży. Dla wielu deweloperów wymienione tutaj sumy są nie do osiągnięcia. Podkreślają, że o ile sprzedaż gier w ostatnich latach zwiększyła się o około 10%, to koszty produkcji wzrosły dwu- lub nawet trzykrotnie. Do tego dochodzi nienajlepsza koniunktura w branży. W rezultacie sprzedaż może nie pokryć kosztów i doprowadzić mniejsze firmy do bankructwa.

Komentarze
24
Usunięty
Usunięty
14/01/2010 11:18
Dnia 13.01.2010 o 21:23, Namaru napisał:

To tak jak z filmami o dużych budżetach i kinie niezależnym. Kino niezależne na pewno jest bardziej ambitne i trudniejsze, ale nie dostarcza takich wrażeń jak drogie filmy z efektami specjalnymi.

Mamy chyba inne definicje słów "ambitny", "trudny" oraz "wrażenia".Kino niezależne ma, niejako z definicji, zmuszać widza do myślenia, analizowania i zastanowienia się nad tym co widział. To są także wrażenia i to rzekłbym starczające na dłużej - bo o filmie opowiadającym konkretną, przemyślaną i nietuzinkową historię ja na ten przykład rozmawiam ze znajomymi o wiele dłużej niż o "superprodukcji", której jedyną na prawdę mocną stroną (poza reklamą) są efekty.Matteos chciał pokazać że "superprodukcje" wśród gier coraz częściej są inaczej ocenianie przez pisma i strony branżowe (żyjące na ogół z reklam, nie oszukujmy się więc co do ich bezstronności), a graczy. Jest to trend dość widoczny w ostatnich latach.I nie ma ty co stosować sztucznych podziałów co do doznań. Każdy ma prawo oceniać gry wedle tego czy my się podobają czy nie, bez względu na kategorie i przynależności gatunkowe.

Lordpilot
Gramowicz
14/01/2010 08:42

Osobom chcącym się wgłębić w temat polecam: http://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=9892559&N=1Konkretnie chodzi mi o posty Logadina (jeden z pracowników PCF), człowieka siedzącego w branży, a więc (w odróżnieniu od domorosłych ekonomistów, którzy "zawsze wiedzą lepiej")) mającego pojęcie co ile kosztuje i dlaczego tak dużo ;-) Dla ciekawskich - świetna lektura i można się tego i owego dowiedzieć, że tak powiem "z pierwszej ręki". "Znafcuff" i tak nie przekonam (ci wierzą tylko w swoje kiepściutkie "teoryjki"), ale pozostałą resztę zachęcam, choćby dla rzucenia okiem jak to wygląda "od kuchni".

Usunięty
Usunięty
13/01/2010 21:23
Dnia 13.01.2010 o 16:09, Matteos napisał:

Call of Duty: Modern Warfare 2 Budżet: $50,000,000 Metascore: 86/100 User score: 2.4/10 The Witcher Budżet: 22,000,000 zł Metascore: 81/100 User score: 9.3/10 World of Goo Budżet: $10,000 Metascore: 90/100 User score: 9.1/10 No i tyle by było komentarza...

Porównujesz 2 różne rzeczy: produkcje AAA i indie. Obie kategorie oferują zupełnie inne doznania. Indie to ciekawy pomysł, ale mała ilość zawartości, produkcje AAA odwrotnie. To tak jak z filmami o dużych budżetach i kinie niezależnym. Kino niezależne na pewno jest bardziej ambitne i trudniejsze, ale nie dostarcza takich wrażeń jak drogie filmy z efektami specjalnymi.




Trwa Wczytywanie