GDC 09: przemowa studia 2D Boy - zabezpieczenia DRM

Grzegorz Bonter
2009/03/24 18:28

Czego można było się spodziewać, podczas tegorocznej edycji Game Developers Conference padły głosy w debacie nad sensownością stosowania DRM. Zdanie studia 2D Boy pozostaje niezmienione.

Studio 2D Boy wykazało się sporą odwagą udostępniając światu swoje dziecko - World of Goo - bez żadnych zabezpieczeń, kluczy aktywacyjnych ani DRM-ów. Po prostu goły instalator. Wydawać by się mogło, że taka praktyka wyjdzie tej 3-osobowej ekipie na złe, ale tak się nie stało. Wciąż znaleźli się ludzie, którzy byli gotowi zapłacić za przyjemność z gry. Nic więc dziwnego, że przemowy Rona Carmela ze studia 2D Boy na tegorocznym GDC słuchano z uwagą. GDC 09: przemowa studia 2D Boy - zabezpieczenia DRM

Podczas swojego wystąpienia Carmel poruszył temat DRM-ów w grach i nadal obstaje on przy twierdzeniu, że są one zbędne:

"Nie zawracajcie sobie głowy DRM-ami - to strata czasu. Dajecie tylko pieniądze producentom oprogramowania zabezpieczającego. Wszystko co ciekawe zostaje złamane i gracze mają lepsze doświadczenia z odblokowanymi wersjami niż z legalnymi, bo nie muszą wpisywać 32-znakowego kodu.

GramTV przedstawia:

Jeżeli ktoś chce grę, to znajdzie ją "na torrentach". To zostanie złamane nawet z DRM-em i będzie dostępne bardzo szybko, więc nie ma sensu w stosowaniu zabezpieczeń. Opublikowaliśmy już wcześniej dane dotyczące piractwa World of Goo i nie ma tutaj różnicy pomiędzy naszą grą a innymi".

Komentarze
20
Usunięty
Usunięty
26/03/2009 21:25

Brawo dla pana Carmela, jeden z niewielu developerów który zachował zdrowy rozsądek. Prawda jest taka, że praktycznie każde zabezpieczenie da się złamać. Po co więc je wsadzać do gier? Nie dość że najbardziej doskwierają one właścicielom oryginałów (vide Spore czy GTAIV), to jeszcze kosztują twórców raczej sporo... Stwierdzam wręcz, że to właśnie przez owe zabezpieczenia piractwo jest takie powszechne - ludzie nie chcą się najwyraźniej męczyć z upierdliwym DRMem (znowu Spore) i wolą zassać grę z torrenta... Ostatnio niektórzy wydawcy (jak choćby Ubisoft) zaczynają powoli rezygnować z tego typu zabezpieczeń... I bardzo dobrze!

Usunięty
Usunięty
25/03/2009 19:41

Cóż, po prostu zgadzam się z mandragora1 ;P

Usunięty
Usunięty
25/03/2009 12:18

Święte słowa, zaiste. Tylko że żaden duży wydawca nie pójdzie za głosem rozsądku. Bo ich nie obchodzi piractwo, tylko rynek wtórny - i ograniczaniu tegoż DRM służy.




Trwa Wczytywanie