Tajemnice Ensemble Studios

Patryk Purczyński
2009/02/03 09:55

Garść nieznanych nikomu projektów ekipy Ensemble Studios ujawnili dziennikarze serwisu Gamasutra. Nigdy nie ujrzały one - i najprawdopodobniej nie ujrzą - światła dziennego.

Ensemble Studios powoli odchodzi w nicość (zgodnie z postanowieniem Microsoftu ekipa zostanie rozwiązana w momencie premiery jej ostatniej produkcji, RTS-a Halo Wars). Załoga ta pozostawiła jednak po sobie sporą spuściznę. Ensemble będzie miło wspominane zwłaszcza przez fanów strategii, wszak właśnie to studio stworzyło serię Age of Empires, a także Age of Mythology.

Jak się okazuje, projektów było dużo więcej, jednak nigdy nie wyszły one z mroku. Pozostające w cieniu tytuły ujawnili dziennikarze serwisu Gamasutra, którzy postanowili złożyć wizytę szykowanej do zamknięcia placówce. W środku krył się wachlarz rozmaitych dzieł. Tajemnice Ensemble Studios

Procedura działania przedstawiała się następująco: najpierw tworzono prototypy, następnie wybierano najlepsze do produkcji i prezentowano je Microsoftowi. Wśród nich można odnaleźć: RPG-a w świecie fantasy, zatytułowanego Sorcerer, grę przypominającą Diablo w kosmosie - Nova, czy platformówkę Bam, opartą na podobnej koncepcji, co Ratchet & Clank. O tych pozycjach nie wiadomo zbyt wiele.

Nieco bardziej dokładnie opisana została gra Agent, inspirowana produkcją Pixara, Iniemamocni. Miała ona również czerpać z rozwiązań użytych w Tomb Raiderze. Kolejną produkcją Ensemble Studios był RTS Phoenix, którym zajmował się sam Greame Devine (twórca Quake III Arena). Tytuł ten miał przedstawiać konflikt Ziemian z Marsjanami, jednak z czasem koncepcja ta ewoluowała. Domyślacie się już co powstało na tym gruncie? Tak, wspomniany wcześniej Halo Wars.

Prawdziwym hitem w tym zestawie jest MMO w uniwersum Halo, o którym szeroko spekulowano w sieci. Jego produkcja rozpoczęła się już w 1998 roku, wkrótce po tym, jak na rynku pojawiła się Ultima Online. Powstawało wiele projektów, rozpoczęła się współpraca z Bungie, zdobyto licencję, a sama produkcja otrzymała nazwę kodową Orion. Prace nabierały tempa, a programiści Ensemble Studios postrzegali ów projekt jako główny cel firmy.

GramTV przedstawia:

Prace rozpoczęły się w nowo powstałym kompleksie, dostosowanym specjalnie do potrzeb organizacyjnych i administracyjnych potężnej gry przeznaczonej do masowej rozgrywki sieciowej. Pewnego dnia proces tworzenia tego projektu został wstrzymany. Władze Microsoftu poinformowały, że zamykają ten oddział. Projektu nigdy nie dokończono.

Jak widać, pracownicy Ensemble Studios mieli pełno pomysłów na wprowadzenie czegoś ciekawego na rynek. Zasady działania tegoż rynku brutalnie zderzyły się jednak z ową chęcią, skutkiem czego wyżej wymienione tytuły poznaliśmy dopiero teraz - i to jedynie z nazwy i krótkiego opisu. Czy choć jeden z tych projektów okazałby się hitem na miarę 20-milionowej serii Age of Empires? Można jedynie zgadywać...

Relację z wycieczki do siedziby Ensemble Studios oraz zdjęcia projektów wspomnianych wyżej tytułów znajdziecie pod tym adresem.

W ramach przypomnienia dodajmy, że ostatnie dzieło Ensemble Studios, Halo Wars, zadebiutuje w Europie pod koniec lutego. Microsoft postanowił, że znaczna część członków rozwiązywanego studia zostanie przeniesiona do nowo formowanej załogi. Jednym z jej zadań będzie opieka nad RTS-em przeznaczonym na wyłączność Xboksa 360.

Komentarze
11
Usunięty
Usunięty
03/02/2009 19:55

Chce mi się płakać, gdy sobie pomyślę że twórcy tak wspaniałych gier odejdą w nie pamięć.Jak w ogóle można zamknąć tak wielkie i świetne studio. MS dlaczego!? A Age Of Empires 3 zostanie dla mnie najlepszym i najgrywalniejszym RTS-em jaki ujrzał światło dzienne i kropka.

Usunięty
Usunięty
03/02/2009 17:18

Szkoda, że nie stworzą tych gier. Age of Empires był jednym z najlepszych RTS''ów, w jakie grałem... ;(

Usunięty
Usunięty
03/02/2009 17:14

Agent = The Agency? :)




Trwa Wczytywanie