Choć zarówno w tej książce, jak i zrealizowanym na jej motywach filmie Andrieja Tarkowskiego „Stalker” motywem przewodnim była wizyta i pozostawienie przez Obcych na Ziemi dziwnych przedmiotów, to twórcy gry postanowili rozbudować fabułę wokół wybuchu elektrowni w Czarnobylu. Mimo to „stalkerzy”, czyli istoty eksplorujące zakazane „strefy” w celach rabunkowych, pozostali ci sami, dzięki czemu gracz może wcielić się w któregoś z nich i poczuć na własnej skórze niesamowity klimat S.T.A.L.K.E.R.’a.
Twórcy gry S.T.A.L.K.E.R., ukraińskie studio GSC Game World, nigdy nie kryli źródeł inspiracji dla swojej gry. Świat „stalkerów” i „stref” pojawił się w literaturze w 1972 roku, w powieści sci-fi „Piknik na skraju drogi” autorstwa braci Arkadija i Borysa Strugackich, jednych z najbardziej znanych pisarzy sci-fi na świecie.