Wirtualny przewodnik po świecie Mass Effect, część piąta

CD Projekt
2008/07/07 16:33
0
0

W galaktyce istnieje około 400 miliardów gwiazd. Dotąd zbadano lub chociaż odwiedzono mniej niż 1% z nich! Z taką rzeczywistością przyjdzie nam zmierzyć się w najwyżej ocenianej komputerowej grze fabularnej ostatnich lat, Mass Effect. Zapraszamy do piatej części galaktycznego przewodnika, w której będziemy kontynuować temat występujących w Mass Effect ras. Pisaliśmy już o Salarianach i Asari, teraz nadszedł czas na kolejne: Protean, Krogan, Quarian i Gethów.

Proteanie - byli jedyną rasą w galaktyce, która opanowała technologię podróży kosmicznych. Zniknęli 50 000 lat temu w niewyjaśnionych okolicznościach. Pozostawili po sobie jedynie nieliczne artefakty i ruiny, które można odnaleźć w całej galaktyce. Powszechnie uważa się, że to oni zbudowali przekaźniki masy oraz Cytadelę i tym samym pośrednio umożliwili ekspansję innym rasom. Niektórzy badacze utrzymują, że Proteanie wpływali na ewolucję młodszych ras. Rodzinna planeta Hanarów, Kahje, jest przykładem planety, na której widać ślady bytności Protean. Odkrycie posterunku obserwacyjnego Protean na Marsie wznowiło też spekulacje dotyczące przebiegu ludzkiej ewolucji. Zwolennicy tej teorii wierzą, że rozmaite mitologie są w rzeczywistości opisem spotkań z Proteanami. Wirtualny przewodnik po świecie Mass Effect, część piąta

Kroganie - rasa wielkich gadopodobnych obcych zamieszkujących planetę Tuchanka. Jest to świat dzikiego środowiska, skąpych surowców, zamieszkały przez drapieżne stworzenia. Kroganie nauczyli się tam nie tylko żyć, ale również świetnie prosperować. Tysiące lat życia na radioaktywnej planecie doprowadziły do ewolucji rasy Krogan. Dziś są to stworzenia wytrzymałe na brak wody i pożywienia, a ich cienka skóra odporna jest na obrażenia. Są także odporni na promieniowanie oraz na wysokie i niskie temperatury. Wszystko to sprawia, że Kroganina ciężko jest zabić. Gdy kroganie zostali odkryci przez Salarian, byli prymitywną rasą, która usiłowała przetrwać nuklearną zimę. Salarianie pomogli im stanąć na nogi, ucząc przy okazji zaawansowanych technologii, aby później wykorzystać ich podczas Wojen Raknii. Uwolnieni od surowych warunków rodzinnej planety, kroganie doświadczyli pierwszej w swojej historii eksplozji demograficznej. Zaczęli kolonizować pobliskie światy, nie zważając na fakt, że były już zamieszkane. Rebelie Krogańskie ciągnęły się przez niemal stulecie. Zakończenie przyszło wraz z genofagium, bronią biologiczną opracowaną przez Salarian. Genofagium wywołało niemal całkowitą sterylizację krogan. Obecnie rasa znajduje się na granicy wymarcia, a Kroganie żywią głęboką urazę do pozostałych rozumnych ras.

Quarianie - humanoidalna rasa nomadów, niższa i chudsza od ludzi. Ubierają się w stroje zrobione ze skrawków materiałów, a twarze kryją za goglami i maskami do oddychania. Niektórzy wierzą, że Quaranie są cybernetycznymi produktami, kimś kto ma w sobie coś z maszyny i żywego organizmu. Inni wierzą, że Quaranie są rasą prymitywną, niezdolną do tworzenia nowoczesnych technologii i dlatego nigdy nie zdejmują swych skafandrów. Trzysta lat temu Quaranie stworzyli Gethów, gatunek myślących maszyn, który chcieli używać do pracy fizycznej. Maszyny zbuntowały się jednak i po wygranej wygnały Quaran. Dziś rasa ta przemierza kosmos na pokładach starych, zdezelowanych statków. Ponieważ Flota jest domem dla 17 milionów quarian, zasoby są ograniczone. Z tego powodu, każdy dorosły quarianin musi odbyć Pielgrzymkę. Opuszcza wtedy Flotę i wraca dopiero, gdy znajdzie coś wartościowego z punktu widzenia społeczności. Reszta ras patrzy na Quaran z góry, traktując ich jako śmieciarzy oraz żywiąc niechęć za to, że stworzyli Gethów oraz dlatego, że Pielgrzymka często kończy się kradzieżą. Sprawiło to, że postrzega się Quarian jako złodziei.

GramTV przedstawia:

Gethowie - dwunożna humanoidalna, agresywna rasa wyposażona w sztuczną inteligencję, żyjąca w systemie Terminus. Została ona stworzona trzysta lat wcześniej przez Quarian i przeznaczona do pracy fizycznej. Gethowie szybko zaczęli zadawać swoim twórcom niewygodne pytania, co doprowadziło do wygranej przez stworzone istoty wojny. Gethowie potrafią rozwijać się intelektualnie, ale ich rozwój jest wolniejszy niż w przypadku istot organicznych. Historia powstania i ewolucji tej rasy jest jednak ostrzeżeniem dla wszystkich ras zamieszkujących galaktykę jak niebezpieczne może być tworzenie istot obdarzonych sztuczną inteligencją. Co gorsza, Gethowie w grupie stają się silniejsi. Pojedynczy Geth ma rozum na poziomie zwykłego zwierzęcia. Kiedy zbierze się kilka Gethów, zaczynają oni analizować sytuację, wymyślać taktykę itd. Poziom zdolności jest oczywiście uzależniony od wielu czynników. Poza ilością jednostek, liczy się również ich pozycja i rozmaite relacje. Umiarkowanie duży oddział gethów jest jednak w stanie osiągnąć zdolności analityczne zbliżone do istot organicznych. Przestrzeń gethów znajduje się w mgławicy na krańcu Ramienia Perseusza, za Systemami Terminusa.

Mass Effect w wersji na PC ukaże się w Polsce już 12 lipca w sugerowanej cenie 129,90 złotych. Gra umożliwia aż cztery tryby instalacji wersji językowej: pełnego polskiego dubbingu, oryginalnych angielskich głosów i polskich napisów, całkowicie oryginalnej wersji językowej lub z polskimi głosami i angielskimi napisami. W dniu premiery dostępna będzie też Edycja Kolekcjonerska gry, którą już dziś można zamówić w wielu sklepach internetowych, m.in. na http://sklep.gram.pl/MassEffectEK.

Komentarze
0



Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!