Nvidia przedstawia CUDA w wersji 1.1

zorza
2007/11/17 11:11

Znany producent kart graficznych podczas targów SuperComputing 2007 zaprezentował najnowszą wersję wielokrotnie nagradzanego kompilatora języka C służącego do programowania pod GPU. CUDA 1.1 dla Windowsa są do pobrania za darmo ze strony oficjalnej. Wersja Linuksowa już w poniedziałek.

Wzrastająca w wielkim tempie moc obliczeniowa dzisiejszych kart graficznych już jakiś czas temu osiągnęła punkt, w którym wyprzedziła standardowe procesory jeśli chodzi o szybkość wykonywania pewnych obliczeń matematycznych. Zaczęto się wtedy zastanawiać, jak wykorzystać moc GPU chociażby do szyfrowania danych. Powstała idea znana jako GPGPU (wykorzystanie GPU do ogólnego użytku), polegająca na przeniesieniu na GPU obliczeń, które normalnie wykonywałby CPU. Nvidia przedstawia CUDA w wersji 1.1

Problemem w realizacji projektu okazał się software. Programista musiałby wiedzieć jak napisać program pod konkretny GPU, aby wykorzystać jego moc, ale taka aplikacja nie działałaby już z żadnym innym GPU. Z pomocą przyszła Nvidia wypuszczając kompilator języka C, zwany CUDA (polskie znaczenie pewnie niezamierzone), przeznaczony pod GeForce'y z serii 8800. Za pomocą tego darmowego urządzenia, które właśnie zostało wydane w wersji 1.1, programiści bez problemu zmuszą swój GPU do przejęcia zadań obliczeniowych od procesora.

Nvidia poszła nawet krok dalej i wypuściła serię "kart graficznych" o nazwie Tesla opartych na GPU 8800, które nie służą wcale do tworzenia obrazu, ale wykorzystywane są jako centralna jednostka obliczeniowa.

GramTV przedstawia:

Komentarze
45
Usunięty
Usunięty
21/12/2007 12:56

Witam!(na wstepie przepraszam za brak polskich znakow i mozliwe paskudne bledy ortograficzne (pracuje na komputerze z nimiecka klawiatura i niemieckim systemem (o office nawet nie bede wspominal :) ).1) CUDA nie jest jak napisal autor kompilatorem jezyka C (ten nosi nazwe nvcc i jest czescia "pakietu CUDA"."Pakiet" CUDA procz wyzej wymienionego komipilatora to biblioteki funkcji i typow (tak ogolnie :) ) wspomagajacych "programowanie" procesora graficznego (w zasadzie to powinna zostac uzyta tutaj liczba mnoga gdyz to co ogolnie nazywamy GPU sklada sie z wielu tzw multiprocesorow).2)Nie ma sensu instalowac "pakietu" CUDA przez zwyczajnych uzytkownikow, nie przyspieszy to pracy komputera np. w grach lub programach.CUDA jest skierowana dla programistow i to tez tylko tych ktorzy maja do czynienia z algorytmami (programami) wymagajacej duzej liczby obliczen (najlepiej na tablicach (zbiorach liczb)).3)Co do obaw ze procesory kart graficznych wypra CPU :)) to spokojnie nie ma obawy, CPU to nie tylko inna architektrura ale i zadania do wykonania. Poprostu ktos slusznie postanowil wykozystac moc obliczeniowa kart graficznych w innych celach niz obrobka obrazu.Pozdrawiam!

Usunięty
Usunięty
21/11/2007 09:00

To nie do końca tak... To, ze wydajność kart graficznych jest wyższa niż procesorów to wiadomo od dawna (nie mówiąc juz o tym jak szybko ta wydajność rośnie). Problem polega na tym, ze karty graficzne przystosowane są do specyficznych obliczeń - no bo przecież o grafikę chodzi nie? Dlatego swego czasu ktoś wpadli na pomysł, żeby k.g. wykorzystać do obliczeń. A jak? Ano pewnie każdy słyszał o shaderach: vertex czy pixel(fragment). Są to takie "programiki”, które potrafią mieszać z obrazem. No i teraz, jeżeli mamy do wykonania jakieś obliczenia w pewnych przypadkach można napisać taki, shader który nam te obliczenia wykona. Dla niektórych problemów, podkreślam NIEKTÓRYCH, czas wykonania obliczeń skraca się kilkunastokrotnie, ale to wszystko zależy od problemu, który mamy rozwiązać.

Usunięty
Usunięty
21/11/2007 09:00

To nie do końca tak... To, ze wydajność kart graficznych jest wyższa niż procesorów to wiadomo od dawna (nie mówiąc juz o tym jak szybko ta wydajność rośnie). Problem polega na tym, ze karty graficzne przystosowane są do specyficznych obliczeń - no bo przecież o grafikę chodzi nie? Dlatego swego czasu ktoś wpadli na pomysł, żeby k.g. wykorzystać do obliczeń. A jak? Ano pewnie każdy słyszał o shaderach: vertex czy pixel(fragment). Są to takie "programiki”, które potrafią mieszać z obrazem. No i teraz, jeżeli mamy do wykonania jakieś obliczenia w pewnych przypadkach można napisać taki, shader który nam te obliczenia wykona. Dla niektórych problemów, podkreślam NIEKTÓRYCH, czas wykonania obliczeń skraca się kilkunastokrotnie, ale to wszystko zależy od problemu, który mamy rozwiązać.




Trwa Wczytywanie