APU w czołgu i krainie fantasy - sprawdzamy platformę z układem AMD A10-7870K

gram.pl
2015/06/30 19:02
5
0

Pisaliśmy już sporo zarówno o różnych technologiach, czy architekturach, jak i sprzęcie AMD. Postanowiliśmy przyjrzeć się też bliżej nieco bardziej praktycznej stronie zagadnienia, czyli temu, jak ów sprzęt sprawuje się w praktyce.

Zamiast jednak skupiać się na najmocniejszych kartach, których wydajność zazwyczaj i tak wystarcza do uruchomienia "wszystkiego na maksa i w 4K", zaintrygowały nas komputery z APU, czyli układem, w którym CPU jest zintegrowane z GPU. I sprawdzić, czy sprzęt tego typu rzeczywiście nadaje się do grania.

AMD reklamuje swoje APU jako relatywnie tanią i wydajną, uniwersalną platformę, która nadaje się zarówno do pracy i multimediów, jak i grania. Oczywiście należy tutaj pozostawać realistą - w najnowszych i najbardziej wymagających grach APU raczej na pewno nie pozwoli nam uruchomić kodu z wysokimi detalami i w maksymalnej rozdzielczości. Ale nasze testy sprawiły, że byliśmy naprawdę pozytywnie zaskoczeni, bo na dostarczonym do tego celu sprzęcie zagraliśmy całkiem płynnie nawet w... Wiedźmina 3.

Testom poddany został komputer marki Actina, którego sercem jest APU AMD z serii A10, a dokładniej model 7870K, czyli topowy układ tego typu w aktualnej ofercie firmy. Wyposażony on jest w czterordzeniowy procesor taktowany z częstotliwością 4,1 GHz oraz ośmiordzeniowy układ graficzny Radeon R7. Postawiliśmy przede wszystkim na testy praktyczne, przeprowadzone bezpośrednio w grach. Wyniki w popularnych benchmarkach są co prawda również dobrym sprawdzianem, jednak jako gracze postanowiliśmy bardziej skupić się na doznaniach płynących z gier, niż jedynie suchych liczbach. Jak wiadomo, w niektórych grach, na przykład e-sportowych strzelankach, 60 fps jest niemal obowiązkowe, w wiele innych da się grać nie tracąc przy tym przyjemności z zabawy przy znacznie niższej liczbie wyświetlanych klatek. Podane przez nas wartości FPS to oczywiście średnia z całego okresu testu w środowisku gry. Jeśli zdarzały się jakieś niespodziewane i drastyczne spadki w specyficznych miejscach, zostało to ujęte w opisie. Staraliśmy się też dobrać gry w miarę świeże, popularne i zróżnicowane gatunkowo. Zaczynamy!

APU w czołgu i krainie fantasy - sprawdzamy platformę z układem AMD A10-7870K

World of Tanks

Postanowiliśmy zacząć od najbardziej popularnego obecnie typu gier, czyli produkcji nastawionych na rozgrywkę online. Na pierwszy ogień poszły szalenie popularne w naszym kraju "czołgi" Wargamingu. Świadomi specyfiki silnika, zaczęliśmy bardzo ostrożnie, od praktycznie najniższych ustawień w rozdzielczości 1080p. I tu pierwsza niespodzianka. Na takich ustawieniach na niektórych mapach gra wyciągała bez problemów powyżej 80 fps, ze spadkami o około 10-15 w przypadku, gdy w obrębie kamery znajdowała się duża (10+) liczba walczących czołgów. Odważniej ustawiliśmy detale na średnie i... Okazało się, że wciąż można grać. W tym przypadku średnia wynosiła 31,2 klatki na sekundę, co w tej grze może gwarantować całkiem przyjemną rozgrywkę.

Counter Strike: Global Offensive

To przykład gry, w której liczba wyświetlanych klatek jest jedną z kluczowych kwestii. Stabilne 60 fps przy rozdzielczości 1080p udało się uzyskać bez większych problemów na wysokich ustawieniach z kilkoma opcjami o poziom niżej. Przy ustawieniach maksymalnych gra działała ze średnią 52,5 fps.

Dota 2

Czas na przedstawiciela niezwykle popularnego gatunku MOBA. Tutaj przy maksymalnych ustawieniach w rozdzielczości 1080p gra działała ze średnią liczbą wyświetlanych klatek na poziomie 43,1. Obniżenie ustawień o jeden poziom niżej zapewniło już działanie powyżej 60 fps, co oczywiście przełozyło się na jeszcze większy komfort zabawy.

World of Warcraft

Wciąż najpopularniejsza płatna gra MMORPG na świecie działa na silniku mającym już kilka lat, choć sukcesywnie ulepszanym przez Blizzarda. WoW jest na testowym sprzęcie w pełni grywalny w Full HD na poziomie detali Good osiągając średnią 37,3 fps, bez choćby jednego spadku poniżej 30 fps. Jeśli jest to jednak dla kogoś wartość niewystarczająca, wystarczy zmniejszyć poziom detali o jeden na Fair i możemy wtedy liczyć na gigantyczny przyrost płynności - średnia wyniosła 75,4.

Skyrim

Wielki przebój Bethesdy i jedna z nielicznych gier single player, w której gracze spędzają nierzadko po kilkaset, a nawet kilka tysięcy godzin. Rozległy, otwarty świat i... kolejna pozytywna niespodzianka. APU AMD już na średnich detalach w 1080p zaczyna ocierać się o magiczną granicę 60 klatek - średnia wyniosła 56,7 fps. Warto wszakże zaznaczyć, że w miejscach gdzie występuje bogatsza szata roślinna lub dużo animowanych modeli, wartość ta potrafi niekiedy (choć nie zawsze) spaść nawet o ponad 15 klatek, choć ani razu nie zanotowaliśmy zejścia poniżej progu 30 fps. Testy przeprowadzono na wersji "vanilla", bez modów.

GTA V

GramTV przedstawia:

Postanowiliśmy przejść do pierwszego naprawdę hardkorowego testu i rzuciliśmy A10 7870K na głęboką wodę, prawdę powiedziawszy nie mając większych nadziei na choćby przyzwoity wynik. I oto kolejna niespodzianka. Dodajmy jeszcze, że wyniki dotyczą rozdzielczości 1080p. O ile zgodnie z naszymi przewidywaniami na maksymalnych ustawieniach APU osiągało średnią zaledwie kilkunastu fps, a na średnich było to 26,9, o tyle wynik na niskich ustawieniach zaskoczył chyba wszystkich - gra śmigała ze średnią 72,6 klatki na sekundę, bez najmniejszych przycinek! Co ciekawe, po zmniejszeniu rozdzielczości do 720p wynik ten poprawił się jedynie o 5,2 fps.

GTA V, APU w czołgu i krainie fantasy - sprawdzamy platformę z układem AMD A10-7870K

GRID: Autosport

Następnie przyszła kolej na test słynnego silnika EGO "mistrzów kodu", który jak dobrze wiemy zawsze dobrze współpracował z kartami "czerwonych". Grę testowaliśmy w 1080p i już na średnich detalach działała ona zadowalająco płynnie, osiągając średnią na poziomie 51,3 fps w wyścigu z udziałem dwunastu aut. Co ważne, ani razu nie zanotowaliśmy spadku liczby wyświetlanych klatek poniżej 43,1, co gwarantowało bezproblemową zabawę.

Niemożliwe? A jednak działa!

Zdecydowaliśmy się też na testy kilku gier, które zdążyły się już okryć sławą wyjątkowo wymagających lub wręcz nieprzyjaznych kartom ze stajni AMD. Czas na odrobinę prawdziwego hardkoru.

Tomb Raider

Ostatnie przygody Lary potrafiły dość mocno dać się we znaki nawet klasycznym pecetom z mocnymi grafikami, dlatego nie liczyliśmy tu na zbyt wiele. Testy pokazały jednak, że na niskich detalach da się w ostatniego Tomb Raidera grać nawet w 1080p! Przy takiej konfiguracji ustawień gra osiągnęła średnią 33,8 fps, choć zdarzały się niestety również spadki poniżej 25 klatek. Tak, czy inaczej to naprawdę bardzo dobry wynik jak na zintegrowany układ.

Total War: Attila

Przed nami kolejny "zarzynacz" pecetów, czyli pełna epickich bitew z setkami i tysiącami modeli strategia Creative Assembly. W tym przypadku nie wierzyliśmy nawet w to, że gra się w ogóle uruchomi na komputerze z APU. A jednak. O ile w przypadku niskich detali w Full HD podczas bitew balansowała na granicy grywalności, po przejściu na poziom 720p zaskoczyła nas średnią 33,2 fps z zaskakująco nielicznymi spadkami poniżej 30 fps, co zagwarantowało zadowalający komfort zabawy.

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Nie mogliśmy oczywiście powstrzymać się przed sprawdzeniem naszego największego eksportowego hitu ostatnich miesięcy, czyli nowego Wiedźmina. Tutaj, podobnie jak w przypadku Attili nie liczyliśmy nawet na możliwość uruchomienia gry. Owszem, nie poszaleliśmy, ale w na niskich detalach w 720p Geralt śmigał na Płotce ze średnią szybkością 34,8 fps! Warto wszakże nadmienić, że na niektórych obszarach leśnych liczba klatek potrafiła spaść do około 25. niemniej było to zdecydowanie największe, pozytywne zaskoczenie podczas wszystkich testów.

Wiedźmin 3: Dziki Gon, APU w czołgu i krainie fantasy - sprawdzamy platformę z układem AMD A10-7870K

Nasze testy pokazały nam, że APU AMD A10-7870K, to nie tylko solidna podstawa komputera do pracy i oglądania filmów, ale również całkiem przyzwoity sprzęt do grania. Bardzo dobrze poradził sobie ze wszystkimi grami, do których jest szczególnie predestynowany, czyli popularnymi produkcjami MMO i multiplayer, zaskoczył kilka razy bardzo pozytywnie w takich grach jak GTA V, czy Skyrim, na dodatek wprawiając nas niemal w osłupienie po uruchomieniu Attili i Wiedźmina 3. Jeśli więc nie jest Wam potrzebny wydajnościowy potwór pożerający setki wat prądu, może to być bardzo ciekawa propozycja.

Tekst powstał jako część wspólnej akcji marketingowej AMD i gram.pl

Komentarze
5
Illidian_Stormrage
Gramowicz
15/07/2015 19:58

Więcej FPS''ów miałem na C2D i GTX 560 w CS GO :).

Usunięty
Usunięty
15/07/2015 18:57
Dnia 15.07.2015 o 17:05, One_of_the_Many napisał:

Takie "sprawdzenie" jest dla mnie nic niewarte dopóki nie zestawi się wyników z innymi produktami (zwłaszcza Intela) z tej samej półki cenowej

Przykładowy Bioshock Infinite: http://media.bestofmicro.com/S/N/497399/original/14-IGP-Bioshock-Infinite.pngCeny i daty wydania możesz sprawdzić.

Usunięty
Usunięty
15/07/2015 18:10

Może się nie znam, ale mój leciwy komputerek z C2D E8400 z 4GHz i kartą GTX460 czołgi w 1080p i z maksymalnymi detalami odpala w 40 fps :P




Trwa Wczytywanie