Sprzęt dla opornych – karty graficzne (część 1)

MBI
2006/06/08 20:30

W poprzednich artykułach omówiliśmy tematy związane z grafiką komputerową, i dlatego też przy niej zostaniemy. DirectX i Shadery na pewno o sobie przypomną, ale tym razem trochę bardziej podłubiemy w hardware, a dokładniej w kartach graficznych. Z wiadomych powodów właśnie o tej części PCeta gracze rozmawiają najczęściej. Przy rosnącej ilości chipsetów, modeli i oznaczeń, czasami trudno za tym nadążyć. Biorąc pod uwagę fakt, iż cena akceleratora graficznego stanowi sporą część kwoty przeznaczanej na zakup całego komputera, warto zastanowić się dwa razy zanim wydamy niemałe zwykle pieniądze. Postaramy się przybliżyć ważniejsze i dostępne na rynku rozwiązania, porównamy wybrane modele pod kątem możliwości i ceny, a na koniec powiemy o sterownikach i ustawieniach akceleratorów. Mamy nadzieję, że artykuł przyda się zarówno planującym w najbliższym czasie zakup karty graficznej, jak i tym, którzy nie mają czasu na śledzenie nowości na rynku, czy nie wiedzą, do czego dokładnie służy filtr anizotopowy.

W poprzednich artykułach omówiliśmy tematy związane z grafiką komputerową, i dlatego też przy niej zostaniemy. DirectX i Shadery na pewno o sobie przypomną, ale tym razem trochę bardziej podłubiemy w hardware, a dokładniej w kartach graficznych. Z wiadomych powodów właśnie o tej części PCeta gracze rozmawiają najczęściej. Przy rosnącej ilości chipsetów, modeli i oznaczeń, czasami trudno za tym nadążyć. Biorąc pod uwagę fakt, iż cena akceleratora graficznego stanowi sporą część kwoty przeznaczanej na zakup całego komputera, warto zastanowić się dwa razy zanim wydamy niemałe zwykle pieniądze. Postaramy się przybliżyć ważniejsze i dostępne na rynku rozwiązania, porównamy wybrane modele pod kątem możliwości i ceny, a na koniec powiemy o sterownikach i ustawieniach akceleratorów. Mamy nadzieję, że artykuł przyda się zarówno planującym w najbliższym czasie zakup karty graficznej, jak i tym, którzy nie mają czasu na śledzenie nowości na rynku, czy nie wiedzą, do czego dokładnie służy filtr anizotopowy.

Zmierzch AGP.

Oczywiście nie dla każdego, komputer to narzędzie do zabawy. Jeśli przeznaczeniem dla naszego PCeta będzie praca biurowa, przeglądanie internetu czy oglądanie filmów, może się okazać, że w zupełności wystarczy nam grafika zintegrowana z płytą główną. Cena takiej części jest często taka sama lub niewiele wyższa od modeli bez karty graficznej „na pokładzie”. Schody zaczynają się wtedy, gdy akcelerator musi sobie poradzić z obróbką zaawansowanej grafiki 3D, a każde dodatkowe dziesięć klatek w naszym ulubionym FPS jest na wagę złota. Ze starszymi tytułami gier, zintegrowane układy typu ATI Radeon X300 nie powinny mieć problemu, ale o płynnej zabawie w F.E.A.R lub DOOMa III w wyższych rozdzielczościach możemy zapomnieć. Graczy, jeśli chcą się cieszyć najnowszymi tytułami gier, czeka głębsze sięgnięcie do portfela.

GramTV przedstawia:

W chwili obecnej dostępne na rynku są dwa rodzaje kart. Akceleratory ze złączem PCI-Express, będącym aktualnie standardem oraz z powoli kończącym swój żywot, złączem AGP. Oczywiście producenci wciąż wypuszczają najnowsze modele kart graficznych i płyty główne z AGP, jednak przeznaczone są one dla użytkowników starszych komputerów. W przypadku zakupu nowej płyty głównej powinna być ona zaopatrzona w PCI-Express. Jako rozwiązanie ułatwiające przesiadkę ze starego złącza na nowe, pojawiły się karty wyposażone zarówno w AGP, jak i PCI-Express. Sprzęt dla opornych – karty graficzne (część 1)

Pytanie znane od dawna: ATI czy nVidia?

Układy graficzne do popularnych kart produkowane są przez dwie firmy, ATI i nVidię. Ilość chipsetów, na których opierają swoje akceleratory producenci, może przyprawić o zawrót głowy. Poniżej przedstawiamy zestawienie najważniejszych modeli z obydwu „stajni”, wyposażonych w magistralę pamięci 128 lub 256 bitową. Układy o niższej szerokości magistrali nie sprostają już wymaganiom najnowszych gier, i tak jak złącze AGP można pominąć przy wyborze nowej karty graficznej. Zwłaszcza, że najtańsze karty oparte na układach z poniższych tabel, są naprawdę niedrogie – cena około 200 - 300 złotych, czyni je osiągalnymi prawie dla każdego portfela.

# - W zależności od rodzaju zainstalowanej pamięci (DDR, DDR2 i GDDR3) taktowanie wynosi od 700 do 980 MHz. ## - 1 GHz lub niżej, gdy model karty wyposażony jest w pamięć DDR.

### - W zależności od modelu karty pamięć taktowana jest z prędkością 400, 500, 550 lub 600 MHz. ##### - GeForce 7950 GX2 posiada dwa procesory GeForce 7950 na jednej karcie. Dla przypomnienia – karty obsługujące DirectX 9.0c używają specyfikacji Shader Model 3.0, DX 9.0 zapewnia obsługę SM 2.0, a jedyna wymieniona w zestawieniu karta z DX 8.1 - SM 1.4. Jak widać, układów obsługujących najnowsze shadery jest sporo, więc kupując nowy akcelerator można się skupić na tych modelach. Warto wspomnieć, że wielkość zainstalowanej pamięci nie zawsze idzie w parze ze znaczącym zwiększeniem szybkości jej pracy. 128 bitowa karta z 256 MB pamięci często nie jest na tyle wydajniejsza od takiej samej kary z 128 MB, na ile wskazywała by cena.

Na dziś to wszystko. Za tydzień – powiemy m.in. o trybie SLI i CrossFire, czyli systemach nVidii i ATI dla dwóch kartach graficznych, porównamy osiągi wybranych modeli zarówno w parach, jak i osobno oraz jak te wyniki mają się do kwot, które musimy wyłożyć na te akceleratory. Co do samej serii artykułów „Dla opornych ...” – jeśli chcielibyście przeczytać o czymś, co w dziedzinie sprzętu i grafiki stanowi dla was zagadkę – czekamy na maile pod adresem mbi@blackice.pl

Słowniczek AGP (Accelerated Graphics Port) - przyspieszony port grafiki. AGP został zaprojektowany przez firmę Intel i wprowadzony na rynek w sierpniu 1997 r. Jest technologią desygnowaną wyłącznie do obsługi kart graficznych i przeznaczoną do przesyłu danych pomiędzy akceleratorem i procesorem. Istnieją cztery wersje złącza, różniące się prędkością przesyłu danych: x1 do 256 MB/s; x2 do 533 MB/s; x4 do 1066 MB/s; x8 do 2,1 GB/s. PCI-Express - szeregowa magistrala służąca do przyłączania urządzeń do płyty głównej, mająca zastąpić magistralę AGP oraz starsze PCI. Każde urządzenie PCI-Express jest połączone bezpośrednio z kontrolerem. Istnieje kilka wariantów PCI-Express z 1, 2, 4, 8, 12, 16, 24 lub 32 liniami składającymi się z dwóch dwupinowych części - nadawczej i odbiorczej. Wraz ze wzrostem ilości linii wydłużeniu ulega gniazdo oraz zwiększa się przepustowość. Aktualnie zamiast złączy AGP, do obsługi kart graficznych instaluje się PCI-Expres x16 o przepustowości 4000 MB/s w każdą stronę.

Komentarze
40
MistrzGry
Gramowicz
30/09/2007 14:42

Jestem zadowolony z tej karty :) ... teraz mam AMD Athlon64 X2 4400+ ... 1GB RAM DDR2 ... NX GF8400GS 256 RAM z możliwością obsługi 512MB ... jak wejdę w opcje karty to pokazuje że ma 512MB :x ... nawet demo double agent wykryło podczas sprawdzania kompa że karta ma 512MB :x........ dodatkowo dałem 5GB na pamięć wirtualnąno i :))) Gothic 3 chodzi mi na full detal z Anizotropowe x 4 ... w 1024x768x32 :) ... Stalker na full z pełnym oświetleniem dynamicznym itp ... bez AA ... w 1024x768x32 ... FEAR na full detal bez AA w 1024x768x32 itd... wypasik :)))

Blackhand
Gramowicz
28/09/2007 14:25

Z kart pod DX10 opartych na układach nvidii nie opłaca się kupować nic poniżej 8800, bo będą to pieniądze wyrzucone w błoto. Poza tym polecam ten temat:"Kart Graficznych Kącik (informacje, porównania)" http://forum.gram.pl/forum_post.asp?tid=278Bardziej odpowiedni na takie pytania :).

MistrzGry
Gramowicz
27/09/2007 21:16

Czy ta karta graficzna jest dobra? z tego co wyczytałem to obsługuje szadery 4.0 oraz directX 10 .... wynika ze wypasik ale wole się upewnić MSI GF8400GS 256MB PCI-ex




Trwa Wczytywanie