LittleBigPlanet - zapowiedź

fett
2008/04/08 15:12

Graj, twórz, dziel się

Graj, twórz, dziel się

Graj, twórz, dziel się, LittleBigPlanet - zapowiedź

Powiedzmy sobie szczerze: choć co roku powstają setki, jeżeli nie tysiące, produkcji, to z tego mniej lub bardziej zaszczytnego grona ciężko jest wyłowić prawdziwe perełki. Oczywiście, pojawią się głosy na temat takich gier, jak chociażby Bioshock czy Gears of War, które z miejsca okrzyknięte zostały hitami. Jednak nawet one nie są rewolucją w swej dziedzinie, powielając wiele schematów i jedynie skutecznie je ozdabiając, dla uzyskania efektu świeżości. Tym większym szokiem i zarazem bodźcem dla zapoczątkowania lawiny pozytywnych komentarzy stała się zapowiedź LittleBigPlanet.

Bez wątpienia jednym z najlepszych miejsc, gdzie można zaprezentować bombę (w niedosłownym tego słowa znaczeniu), jest coroczna impreza Game Developers Conference. To właśnie tam w ubiegłym roku Phil Harrison (swoją drogą były już pracownik Sony Computer Entertainment Worldwide Studios, a obecnie jedna z szych w Infogrames Entertainment) wyjawił, iż trwają prace nad tą wyjątkową platformówką. LittleBigPlanet produkowane jest przez studio Media Molecule, założone m.in. przez Marka Healey'a, współautora stworzonej niezależnie od Lionhead Studios gry Rag Doll Kung Fu.

W wielkim skrócie, "MałaWielkaPlaneta" będzie próbą przeniesienia idei internetowych serwisów Web 2.0 do świata gier. W napędzaniu zabawy, ustalaniu reguł i budowaniu otoczenia czynną rolę odgrywać będzie społeczność, jaką zbudują gracze. To oni będą mogli tworzyć i dzielić się swymi tworami z innymi, posiadającymi równie ogromne możliwości w budowaniu i niszczeniu. Game 3.0, bo tak dumnie ekipa Media Molecule określa swą pierwszą produkcję, ma obrócić o 180 stopni spojrzenie na wieloosobową zabawę.

Szmaciane kukiełki w akcji W grze pokierujemy poczynaniami małych, wykonanych z materiału istot. Podczas jednej z prezentacji twórcy określili je mianem Sackboy'ów, jednak trudno jest o polski odpowiednik tego określenia (Workowcy? Torbowe istoty? Zostawmy to specjalistom, którzy potrafili skazać na śmierć i uwięzić w szklanej pułapce...). Z pomocą tych stworzonek zdobywać będziemy nowe przedmioty, możliwe do użycia w dalszej części gry. Budując i niszcząc, stawiając i wywracając, chwytając i rzucając, kształtować będziemy obecny wokół nas świat.

By lepiej wczuć się w zabawę, każdy z graczy będzie mógł przyozdobić swojego Sackboy'a za pomocą ubrań i różnego rodzaju gadżetów. Świetnie pokazują to prezentacje sieciowe, w których możemy zobaczyć, jak dziwne i śmieszne mieszanki można uzyskać. Bo czyż nie będzie przyjemniej zagrać istotką w kolorowej koszulce, różowych okularach przeciwsłonecznych i przypominającym słonecznik wianuszku? A może dać stworzeniu kask do rugby, pelerynę i koszulkę z ozdobnym kwiatem? To tylko wybrane przykłady, a tak elementów stroju, jak i możliwych kombinacji będzie tysiące, dając tylko przedsmak tego, jak kreować możemy wszystko, co widoczne na ekranie.

Gracze przejmą pełną kontrolę nad sterowanymi postaciami. Choć główna gra ograniczy się do poruszania po mapie, skakania i łapania przedmiotów, otrzymamy też możliwość kontrolowania samych dłoni czy głowy. Pozwoli to chociażby na pomachanie nowo przybyłym do gry graczom, danie wirtualnego policzka czy przybicie "piątki". Wspomagane to będzie przez zasób emotikonek, jakie dostępne będą do wyboru z podręcznego menu. Mała rzecz, a cieszy. I buduje wrażenie, że świat tworzony jest faktycznie przez żywą społeczność.

Karton, szmatka i deseczka

Otoczenie, jakie będziemy budować, składać się będzie z wszelkiego rodzaju materiałów, począwszy od drewna, przez plastik i gumę, a na metalu czy gąbce skończywszy. Kształt kreowanych obiektów zależał będzie jedynie od naszej wyobraźni, jako że dzięki specjalnym narzędziom nie tylko dodamy niespotykane elementy, ale i usuniemy chociażby część istniejących, tworząc skomplikowane budowle i żyjące własnym „życiem” konstrukcje. Każdą z nich można będzie przyozdobić zestawem naklejek przygotowanych przez autorów gry (pośród których znajdziemy chociażby wzory imitujące kredki czy śmieszne karykatury). Możliwe też będzie wykorzystanie zdjęć z dysku twardego konsoli czy zrobionych za pomocą kamerki PlayStation Eye.

GramTV przedstawia:

LittleBigPlanet nie będzie posiadać oddzielnego edytora map. Zamiast tego gracze otrzymają zestaw funkcji dostępnych z podręcznego menu, za pomocą których w czasie rzeczywistym tworzyć będą świat wokół siebie, dodając i usuwając, obracając, zmniejszając czy powiększając obiekty. Wszystko podlegać będzie prawom fizyki, jakie przy odrobinie zastanowienia nagięte będą mogły być do naszych potrzeb.

Istotą gry, podobnie jak portali społecznościowych, będzie stała interakcja użytkowników i ich wspólna praca. Rozpocznie się to na poziomie wspólnego pokonywania gotowych etapów, gdzie potrzebne będzie odpowiednie zgranie, zdolność do kooperacji i zaufanie do decyzji innych. Co jednak istotne, tworzone przez nas lokacje będą mogły być publikowane, tak by inni użytkownicy mogli sprawdzić, czy też powstałe w naszych głowach pomysły sprawdzają się w praktyce. Developerzy zapowiadają też tryb dla pojedynczego gracza, ale przy całej koncepcji gry, można zadać zasadnicze pytanie: czy jest jakiś sens w jego powstaniu?

Nowa generacja gier?

Według wcześniejszych planów Sony Computer Entertainment, wersja demonstracyjna LittleBigPlanet miała pojawić się na łamach PlayStation Network w ostatnim kwartale ubiegłego roku, lecz w ostatniej chwili demo zostało przesunięte na rok bieżący, bez podania konkretnej daty. Początkowo zamierzano też wydać pełną wersję już wiosną, jednak według ostatnich doniesień trwają aktywne testy alphy. Obecnie przewidywana data premiery to wrzesień. Wystarczy jednak spojrzeć na obecne w sieci materiały wideo (czy też na dwa widoczne pod zapowiedzią), by stwierdzić, że warto poczekać. Jeżeli szukamy powodu dla kupna PlayStation 3, produkcja studia Media Molecule z pewnością będzie wystarczającym argumentem.

Materiały wideo:

Komentarze
27
Usunięty
Usunięty
12/05/2008 15:21

nie gram w takie rzeczy i nie mam PS3. problem z głowy, kasa w kieszeni :)

Usunięty
Usunięty
12/05/2008 15:16

Jedna z gier dla której kupuje PS3.... ;)Mam nadzieje , że nie będzie opóźnień z datą premiery i gra mnie naprawdę wciągnie. ;)

Usunięty
Usunięty
09/05/2008 20:51

Oj, niezłe... Szkoda tylko, że nie mam PS3...




Trwa Wczytywanie