Ale to już było - recenzja Yo-Kai Watch 2: Bony Spirits/Fleshy Souls

Jakub Zagalski
2017/04/05 13:00
0
0

Jedna z ciekawszych gier na 3DS-a 2016 roku doczekała się kontynuacji, która znudzi weteranów i zachwyci nowicjuszy.

Ale to już było - recenzja Yo-Kai Watch 2: Bony Spirits/Fleshy Souls

Zeszłoroczny Yo-Kai Watch bardzo przypadł mi do gustu (recenzja tutaj), więc zapowiadany na kwiecień sequel siłą rzeczy znalazł się na mojej liście gier koniecznych do sprawdzenia. Nowa alternatywa dla Pokemonów serwowana przez cenione studio Level-5 niestety nie zrobiła na mnie równie dobrego wrażenia. Zamiast postawienia odważnego kroku naprzód twórcy Yo-Kai Watch 2 woleli dreptać w miejscu, bazując na miłych wspomnieniach i uczuciu deja vu.

Gwoli ścisłości, Yo-Kai Watch 2 ukazało się na rynku w dwóch wersjach: Bony Spirits i Fleshy Souls, co jest oczywistym nawiązaniem do praktyki wydawniczej Pokemonów. Jak nie trudno zgadnąć, obie edycje są bliźniaczo podobne i poza kilkoma mało istotnymi szczegółami, różnią się one jedynie kilkoma wyjątkowymi yokaiami do „złapania” w danej wersji. Moja recenzja, mimo że bazuje na egzemplarzu Bony Spirits, będzie się więc odnosić także do Fleshy Souls.

Marka Yo-Kai Watch jest od jakiegoś czasu obecna w polskiej telewizji, sklepach z zabawkami i salonikach prasowych, i chociaż nic nie wskazuje na to, by kolejny hit z dalekiej Azji przebił popularnością Pokemony, to nie da się ukryć, że przygody sympatycznego bohatera obcującego z japońskimi duchami są świetną produkcją dla młodszych odbiorców. Serial Yo-Kai Watch, podobnie jak gry na 3DS-a, swoją estetyką i poruszaną problematyką celuje w uczniów podstawówki. Yo-Kai Watch 2 może więc zniechęcić fanów jRPG-ów oczekujących poważnej narracji, dojrzałych wątków czy wysokiego progu wejścia.

Dziecinny charakter Yo-Kai Watch 2 nie jest oczywiście żadną wadą lecz celowym dostosowaniem formuły do dedykowanego odbiorcy. Problemem jest natomiast irytujące powielanie elementów wykorzystanych w „jedynce”. Historia sequela bazuje na wątku amnezji głównego bohatera i podróżach w czasie – te oklepane motywy posłużyły twórcom do ponownego opowiedzenia początku historii pamiętanej z pierwszego Yo-Kai Watch. Po wybraniu płci i imienia głównego bohatera/bohaterki musimy więc ponownie zapoznawać się z niewidocznym na pierwszy rzut oka światem yokaiów (zakorzenione w japońskiej kulturze duchy, zjawy), odkrywać sekrety tytułowego zegarka itd. Jeżeli dopiero niedawno skończyliście Yo-Kai Watch i zamierzacie od razu wziąć się za „dwójkę”, to miejcie na względzie, że czeka was nawet kilka godzin wykonywania niemal takich samych czynności jak na początku poprzedniej gry.

GramTV przedstawia:

Taki sposób prowadzenia narracji powstał oczywiście z myślą o nowicjuszach, ale nie da się ukryć, że weterani serii są w tym momencie mocno poszkodowani. Na szczęście oprócz pierwszego aktu budzącego uczucie deja vu mamy też sporo nowości. Świat powiększył się o dwie nowe miejscowości: nadmorskie San Fantastico i prowincjonalne Harrisville, do których dostajemy się podróżując pociągiem. Na marginesie, motyw korzystania z tego środka transportu to prawdziwa udręka (po drodze jest kilka zupełnie niepotrzebnych przystanków), którą na szczęście można obejść dzięki mechanice szybkiej podróży, pojawiającej się w późniejszym etapie. W Bony Spirits/Fleshy Souls pojawia się ponad 350 yokaiów, z czego ponad setka to debiutanci. Kolekcjonerów ucieszy również długa lista owadów do złapania, piosenek do kupienia, trofeów do zdobycia.

Kontrowersyjny system walki pozostał praktycznie bez zmian. Jak pisałem w recenzji poprzedniej części, bohater z zegarkiem może w każdej walce korzystać z maksymalnie sześciu yokaiów, które znajdują się na obrotowym cyferblacie widocznym na dolnym ekranie. Do walki wystawiamy trzech podopiecznych stojących naprzeciw (zazwyczaj) trzech przeciwników. Yokaie atakują przeciwników automatycznie – w randomowych pojedynkach ze słabszymi przeciwnikami wystarczy wcisnąć “Fight”, by po kilku chwilach oglądać ekran ze statystykami podsumowującymi nasze małe zwycięstwo. Rzecz komplikuje się podczas grindowania i w pojedynkach z bossami, których zdecydowanie nie da się pokonać na autopilocie. W takich walkach należy świadomie używać ataków specjalnych (Soultimate), które można odpalić po napełnieniu widocznego wskaźnika. Kiedy yokai jest gotowy do takiego ataku, gracz musi wykonać kilka ruchów stylusem w jednej z minigier: kręcić kółeczkiem, zbijać “monety” lub rysować kształty widoczne na ekranie. Yo-Kai Watch 2 dodaje kilka nowych minigier i rozbudowuje mechanikę Soultimate, ale są to naprawdę drobne urozmaicenia, które nie przekonają do systemu walki graczy, którzy odbili się od pierwszego Yo-Kai Watch.

Yo-Kai Watch 2 jest w całym swoim zamyśle lekko usprawnioną i rozbudowaną „jedynką”, którą z trudem da się określić mianem pełnoprawnej kontynuacji. Nowa historia rozpoczynająca się niemal identycznym pierwszym aktem budzi zastrzeżenia, podobnie jak kosmetyczne zmiany w rozgrywce. Na plus zaliczam poprawioną nawigację i lepsze zarządzanie questami, sieciowy tryb walki (nie tylko lokalny) i Blasters Mode, czyli 4-osobową wersję zabawy znanej z singla jako Terror Time.

Nie ukrywam, że spodziewałem się czegoś znacznie lepszego, a przede wszystkim świeżego. Tymczasem Level-5 dostarczyło bardzo zachowawczą grę, którą mogę polecić przede wszystkim graczom dopiero zaczynającym swoją przygodę ze światem Yo-Kai Watch. Dla nowicjuszy Bony Spirits/Fleshy Souls będzie doskonałym wprowadzeniem, zaś weterani muszą się pogodzić z uczuciem deja vu. Jako przedstawiciel tej drugiej grupy niestety nie mogę wystawić „dwójce” wyższej noty, gdyż dla mnie Bony Spirits/Fleshy Souls jest wtórne i momentami nudne. Cała reszta, która nie zaprzyjaźniła się jeszcze z Whisperem i Jibanyanem, może spokojnie dodać do mojej oceny jedno "oczko".

7,0
Zachowawczy sequel, który za bardzo przypomina "jedynkę"
Plusy
  • Większy świat
  • ponad 350 yokaiów
  • przystępna dla młodszych graczy
  • drobne usprawnienia w mechanice
  • oprawa graficzna i muzyczna
  • efekt 3D
  • sieciowy multiplayer
Minusy
  • Powielanie fabuły z poprzedniej części
  • za mało zmian
  • powtarzalne misje
Komentarze
0



Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!