Poradnik Hearthstone - przegląd trybów i opcji zakupowych

Kamil Ostrowski
2015/09/01 16:00
2
0

Hearthstone potrafi być nieco szorstki dla nowych graczy. Jak grać, żeby sprawnie skompletować zestaw sensownych kart?

Poradnik Hearthstone - przegląd trybów i opcji zakupowych

Karcianka Blizzarda, jak każda gra free-to-play, cierpi z powodu zarzutów o faworyzowanie płacących graczy. Wiele osób nie sięga po ten tytuł z czystej irytacji, utartej niechęci do tego typu modelu biznesowego, albo z powodu złych doświadczeń z innymi "darmowymi" grami. Zanim jednak na dobre zniechęcicie się do Hearthstone, albo wręcz odrzucicie ten tytuł na etapie rozważania nawet możliwości zaangażowania się w tę zabawę, warto jest poznać kilka podstaw, jeżeli chodzi właśnie o model biznesowy. Ten nie jest wcale taki straszny, a grać można spokojnie nie wydając ani złotówki. Tak, również na wysokim poziomie.

W jaki sposób Blizzard dodaje nowe karty?

Swego czasu, gdy Hearthstone było wciąż w fazie beta-testów, nowości pojawiały się w stosownych łatkach, ale to już historia. W tej chwili dostępna jest duża pula kart "klasycznych", a poza tym Blizzard dodaje karty poprzez wypuszczanie przygód bądź rozszerzeń.

W jaki sposób Blizzard dodaje nowe karty?, Poradnik Hearthstone - przegląd trybów i opcji zakupowych

Przygody to kampanie dla pojedynczego gracza. Wprowadzają one zdecydowanie mniej kart niż rozszerzenia, ale po wykupieniu dostępu do danej przygody mamy pewność, że skompletujemy całość. Do tej pory wypuszczono dwie kampanie: Klątwę Naxxramas (30 kart) i Czarną Górę (31 kart). Każda przygoda składa się z pięciu skrzydeł, które odblokowywane są stopniowo - po jednym skrzydle na tydzień.

Rozszerzenia nie mają zaplecza fabularnego, a wszystkie karty są dostępne od razu. Aby odblokować karty z danego rozszerzenia musimy kupować odpowiednie pakiety eksperckie, albo wytwarzać je z magicznego pyłu (patrz sekcja "Crafting" na dole tekstu). Póki co Blizzard wypuścił dwa rozszerzenia: Gobliny kontra Gnomy (143 karty) i Wielki Turniej (132 karty).

Tryby gry

W tej chwili w Hearthstone dostępne są cztery tryby gry: Pojedynek, Arena, Przygoda i Karczemna Bójka.

Pierwszy z wymienionych to klasyczna walka jeden na jednego. Wybieramy bohatera, składamy talię i bierzemy udział w walce z przeciwnikiem, który prezentuje podobny poziom co my. Wybierać możemy pomiędzy trybem rankingowym, w którym pniemy się w górę tabeli (od rangi 25 do 1, później są już tytuły legendarne dla pierwszego tysiąca graczy z regionu), albo niezobowiązującym nierankingowym. Z punktu widzenia wykonywania zadań (będzie o tym mowa poniżej) nie ma znaczenia czy pojedynek toczymy w trybie rankingowym czy nierankingowym.

Tryby gry, Poradnik Hearthstone - przegląd trybów i opcji zakupowych

Wybierając tryb Areny zdajemy się na los. Do wyboru mamy trzy losowe klasy postaci. Po jej wyborze z kolei możemy wybrać jedną z trzech losowych kart i tak aż do skompletowania pełnej talii. Następnie stajemy naprzeciwko oponentów, których obowiązywały identyczne zasady. Gra się do trzech przegranych, albo dwunastu wygranych - im dłużej wytrzymamy na "Arenie", tym lepsze nagrody na nas czekają.

Przygody to swego rodzaju kampanie dla pojedynczego gracza. W tej chwili dostępne są dwie: Klątwa Naxxramas i Czarna Góra. Każda z kampanii podzielona jest na pięć skrzydeł - każde z nich odblokowujemy za gotówkę, albo zarobione złoto. Po pokonaniu każdego z przeciwników w ramach skrzydła (jest ich trzech bądź czterech) dostajemy kartę, której nie zdobędziemy w żaden inny sposób. Poziom trudności jest raczej niewysoki, chyba że zdecydujemy się na ponowne podejście do przeciwników na poziomie heroicznym (za co możemy dostać specjalny rewers kart). Wraz z odblokowywaniem skrzydeł w Przygodzie pojawiają się też wyzwania klasowe w ramach których musimy pokonać przeciwnika za pomocą talii wcześniej przygotowanej przez Blizzard - za te zwycięstwa dostajemy kolejne karty, oczywiście dla danej klasy bohatera.

Karczemna Bójka to najnowszy tryb dodany przez Blizzard. Co kilka dni dewloperzy opracowują nowe zasady w ramach których walczy ze sobą dwóch przeciwników, dobieranych podobnie co w przypadku pojedynku. Raz gramy bohaterami w ogóle nie dostępnymi w normalnych trybach, raz możemy wybrać bohaterów i dostajemy talie już ułożone, innym razem mamy możliwość wyboru klasy postaci i dobrania kart, ale musimy brać pod uwagę, że zostaną do niej wmieszane inne. Słowem - szaleństwo. Deweloper popuszcza tutaj wodze fantazji.

Zdobywanie wirtualnej waluty i kart

W Hearthstone, jak w każdej grze free-to-play mamy możliwość zdobywania wirtualnej waluty, za pomocą której dokonamy większości zakupów. Zdobywanie złota to jednak nie tak łatwa sprawa.

Po pierwsze, złoto zdobywamy za wygrane w pojedynkach. Za każde trzy zwycięstwa dostajemy 10 sztuk złota. Poza tym złoto dostajemy za rozmaite zadania, które wykonujemy na początku naszej przygody z Hearthstone - odblokowanie wszystkich bohaterów, zdobycie wysokich poziomów, itd. Zbyt dużo ich, by wymieniać tutaj wszystkie, ich pełną listę możecie znaleźć

Zdobywanie wirtualnej waluty i kart, Poradnik Hearthstone - przegląd trybów i opcji zakupowych

Pakiety możemy zdobywać także w trybie Karczemnej Bójki, o którym wspominałem wyżej. Za pierwsze zwycięstwo w każdym nowym rodzaju "Bójki" dostajemy jeden pakiet kart.

GramTV przedstawia:

Ostatnim sposobem na zdobycie złota, kart i magicznego pyłu (o tym dalej), jest tryb Areny. Pod koniec każdej sesji w tym trybie dostajemy zestaw nagród, którego wartość uzależniona jest w dużym stopniu od tego, ile wygraliśmy rund. Czeka na nas od dwóch do pięciu nagród, z czego przynajmniej jedna to losowy pakiet kart (klasycznych, GvG, albo z Wielkiego Turnieju). Pozostałe to może być złoto, magiczny pył, albo nawet karty (również legendarne, o ile wygramy przynajmniej osiem razy!).

Jak pewnie zauważyliście, Arena jest świetnym sposobem, aby lepsi gracze byli w stanie utrzymać "płynność finansową". Ten tryb jest czasochłonny, ale może nam potencjalnie przynieść najwięcej korzyści. Kiedy już "poczujecie" Hearthstone, to opłaca się próbować swojego szczęścia na Arenie.

Wydawanie złota i pieniędzy

Wydawanie złota i pieniędzy
, Poradnik Hearthstone - przegląd trybów i opcji zakupowych

W Hearthstone możemy dokonywać mnóstwa zakupów. Zacznijmy od pakietów. Znajduje się w nich pięć losowych kart, z czego przynajmniej jedna musi być lepsza niż "zwykła" (karty dzielą się na zwykłe, rzadkie, epickie i legendarne).

Niezależnie od tego na jakie pakiety eksperckie się zdecydujecie, cena pozostanie taka sama. Do wyboru jest jeden pakiet za sto sztuk wirtualnego złota, albo zestawy pakietów sprzedawane za gotówkę wedle poniższego cennika:

  • 2 pakiety - 2,69 euro (1,35 euro/pakiet)
  • 7 pakietów - 8,99 euro (1,28 euro/pakiet)
  • 15 pakietów - 17,99 euro (1,20 euro/pakiet)
  • 40 pakietów - 44,99 euro (1,12 euro/pakiet)
  • 60 pakietów - 62,99 euro (1,05 euro/pakiet)

Jak widać, w najlepszym przypadku sto sztuk złota to równowartość 1,05 euro.

Podobnie jak w przypadku kart, również przygody odblokujemy zarówno za gotówkę, jak i za złoto. W tym przypadku płacimy 700 sztuk złota za jedno skrzydło. Koszt odblokowywania skrzydeł za pieniądze wygląda z kolei następująco:

  • 1 skrzydło - 5,99 euro
  • 2 skrzydła - 8,99 euro (4,50 euro/skrzydło)
  • 3 skrzydła - 13,99 euro (4,66 euro/skrzydło)
  • 4 skrzydła - 17,99 euro (4,50 euro/skrzydło)
  • 5 skrzydeł - 21,99 euro (4,40 euro/skrzydło)

Jak widać, progresja jest spora tylko w przypadku różnicy pomiędzy zakupem jednego, a dwóch skrzydeł. Później wręcz robi się nieco drożej, za wyjątkiem pięciu skrzydeł, gdzie oszczędzamy dosłownie kilkadziesiąt eurocentów. Jednakże relacja wartości zakupu za pieniądze w stosunku do wartości złota, za które możemy przecież kupić pakiety, jest bardzo korzystna. Warto więc kupować przygody, a zaoszczędzony wirtualny kruszec wydać na coś innego.

Ostatnim zakupem jaki zrobimy za złoto są wejściówki na Arenę. Zgadza się, zgadza, nie mogą być one przecież darmowe.

Wejście na Arenę kosztuje 1,79 euro, albo 150 sztuk złota. "Kurs wymiany" złota do euro w tym przypadku zachęca do płacenia za wejściówki wirtualną walutą. Arena to zresztą, jak już wspominałem, dobry zakup dla tych, którzy nieźle grają i mają sporo czasu - wartość zakupu jest w tym przypadku bardzo wysoka - nierzadko zdarzało mi się, że trafiałem na pakiety, karty, trochę pyłu, a na dodatek koszt wejściówki w złocie zwracał mi się z nawiązką.

Gwoli ścisłości - w Hearthstone możemy kupować jeszcze alternatywne wyglądy bohaterów, w cenie 8,99 euro za sztukę. Nie wpływa to jednak w żaden sposób na mechanikę zabawy.

System craftingu


System craftingu
, Poradnik Hearthstone - przegląd trybów i opcji zakupowych

Bardzo ważnym elementem Hearthstone jest crafting. Jest on oparty na bardzo prostych założeniach - powtarzające się karty możemy "odczarować", dzięki czemu zyskujemy trochę pyłu. Jest to główne źródło tego "surowca", chociaż pył trafia nam się również czasami na Arenie. Kiedy już zbierzemy pył karty możemy też tworzyć, co oczywiście kosztuje odpowiednio więcej.

"Cennik" wygląda następująco:

Karty nie-złote, bez złotej obwódki i animacji (po myślniku "cena odczarowania/cena stworzenia"):

  • Zwykła - 5/40 (stosunek 8 do 1)
  • Rzadka - 20/100 (stosunek 5 do 1)
  • Epicka - 100/400 (stosunek 4 do 1)
  • Legendarna - 400/1600 (stosunek 4 do 1)

Karty złote (ze złotą obwódką i animacją):

  • Zwykła - 55/404 (stosunek 8 do 1)
  • Rzadka - 100/800 (stosunek 8 do 1)
  • Epicka - 1600/400 (stosunek 4 do 1)
  • Legendarna - 1600/3200 (stosunek 2 do 1)

Jak widać w ogóle nie opłaca się tworzyć kart najczęściej występujących, dlatego zdecydowanie to odradzam. Często można je zastąpić bardzo podobnym, posiadanym już substytutem, czego nie można powiedzieć o kartach najrzadszych. Osobiście staram się nie tworzyć kart innych niż legendarne.

Podsumowanie

Jak widzicie granie w Hearthstone w taki sposób, aby było czym grać, to nie wcale taka prosta sprawa. Powyższy tekst powinien dać Wam dosyć dobre rozeznanie w temacie i pozwolić się rozwijać. Najważniejsze jednak, abyście się nie zniechęcali i byli uparci w postanowieniu grania. Jeżeli nie chcecie wydawać kroci, to lepiej jest grać w krótszych sesjach, ale regularnie, aby nie omijać daily-questów. Na dłuższe posiedzenia wybierajcie Areny, pamiętajcie też o Karczemnych Bójkach. Powodzenia i samych legendarek przy otwieraniu paczek!

Komentarze
2
Martimat
Gramowicz
05/09/2015 11:25

Chyba coś ucięło artykuł. Akapit "Zdobywanie wirtualnej waluty i kart" jest nie dokończony (urywa się przed obrazkiem). Nie ma tam nic wspomnianego o dziennych zadaniach ( i nie chodzi o ich rodzaje oraz co się dostaje), o zasadach jakie nimi rządzą. Dziennie pojawia się jedno nowe zadanie, maks możemy mieć 3 niewykonane zadania. Jeśli wszystkie "sloty" zadań mamy zapełnione, po północy nie pojawi nam się nowe i w ten sposób tracimy szansę na zdobycie złota. Warto regularnie, co dzień na pół godziny zaglądać do gry.Acha - skrzydła w kampaniach przygodowych były odblokowywane po jednym na tydzień w momencie premiery, teraz można wszystko na raz mieć :)

Miyokari
Gramowicz
01/09/2015 19:44

Artykuł mi się podoba :) przydałby się podobny jak efektywnie wydawać złoto (kiedy kupować skrzydła, pakiety kart itp) oraz drugi poradnik, jak najlepiej robić decki, czy zbalansowane, dużo kart z 1 maną itp.