Legenda id Software: - za mody chcieliśmy płacić już w 1995

Patryk Purczyński
2015/05/04 19:45
9
0

Dla Johna Romero propozycja płacenia twórcom modów za ich pracę nie jest niczym nowym. Popiera ją, choć Valve na razie się z niej wycofało.

Legenda id Software: - za mody chcieliśmy płacić już w 1995

- Zawsze wierzyłem, że twórcy modów powinni być w stanie zarabiać pieniądze za ich wytwory - mówi John Romero, legenda branży interaktywnej rozrywki. - W 1995 roku, kiedy tworzyliśmy Quake'a, mieliśmy pomysł, by utworzyć firmę id Net. Byłby to portal, z którym gracze łączą się i grają w wytwory innych twórców modów - wspomina.

- To miała być nadzorowana strona z poziomami i modami wybieranymi przez ludzi z id. Gdybyśmy umieścili daną zawartość w tej sieci, płacilibyśmy jej wykonawcy proporcjonalnie do ruchu, jaki spowodowałaby na stronie - wyjaśnia Romero. Ostatecznie idea jednak upadła przez to, że wszyscy pracownicy byli potrzebni przy produkcji Quake'a.

GramTV przedstawia:

Teraz z podobnym pomysłem wyszło Valve, ale po burzy, jaka przetoczyła się przez Steam, na razie się z niego wycofano. - Nadal uważam, że twórcy powinni być wynagradzani za swoją pracę - uważa Romero. - Tak właśnie to działa w firmach zajmujących się grami, dlaczego miałoby być inaczej względem ludzi z zewnątrz? - dodaje.

Komentarze
9
Usunięty
Usunięty
05/05/2015 15:47

> Nie no wydawca też powinien coś dostać bo to jego narzędzia i jego silnik jest wykorzystywany> oraz jego produkt i mechanika. Natomiast 55% za nic nie robienie to aż nad to. Valve> wzieło standardowe 20% bo tyle biorą od każdego produktu bodajże na steamie.30% przy czym umożliwili na oddanie ze swoich 30%, 5% na wybranego przez moddera service providera, który podpisywał umowę z Valve. Coś jak oddanie 1% podatku. Modderzy wskazywali z reguły na Nexus.> Niech Bethesda wezmie 20% kolejnych, spoko i było by git. Ale też niech to ktoś kontroluje> a nie umywa ręce jak pisałem wyżej.Bethesda wzieła za dużo to fakt i customer service i kontrola jakości kompletnie nie istniała, a jednak mody do Skyrima są dość problematyczne, dlatego to nie mogło się udać. Niemniej jak już napisałem, dla części ludzi byłoby ok gdyby modderzy na tym zarabiali ale ci, wrzeszczący najgłośniej zrobiliby z nich sprzedawczyków, niezależnie od tego jak dopracowany byłby to system i tak prawdopodobnie by upadł. Ludzie nie lubią płacić za coś co do tej pory było darmowe, można spróbować z nowym tytułem, ale nie z takim, który jest od lat na rynku i nagle zmienić reguły gry. Nie mówiąc o tym, że wielu graczy wykazywało podejście jakoby mody im się należały i robią moderowi łaskę, że raczyli jego mod ściągnąć, więc powinien się cieszyć, a nie bezczelny jeszcze pieniędzy chce. Wystarczy poczytać na zagranicznych forach czy na Nexusie, tych rozsądnych, skorych do dyskusji jest ledwie garstka.

Kafar
Gramowicz
05/05/2015 13:48
Dnia 05.05.2015 o 11:56, Skull3 napisał:

Płacić za mody jest ok, ale moderom, a nie wydawcy (i to w 75%) :v

Nie no wydawca też powinien coś dostać bo to jego narzędzia i jego silnik jest wykorzystywany oraz jego produkt i mechanika. Natomiast 55% za nic nie robienie to aż nad to. Valve wzieło standardowe 20% bo tyle biorą od każdego produktu bodajże na steamie.Niech Bethesda wezmie 20% kolejnych, spoko i było by git. Ale też niech to ktoś kontroluje a nie umywa ręce jak pisałem wyżej.

Usunięty
Usunięty
05/05/2015 11:56

Płacić za mody jest ok, ale moderom, a nie wydawcy (i to w 75%) :v




Trwa Wczytywanie