Spintires - Podstawy sterowania ciężarówką

Paweł Pochowski
2014/06/13 12:00
9
0

Spintires postara się, abyście podczas przeprawiania się przez błoto nie mieli łatwo, dlatego też w dzisiejszym tekście staramy się wytłumaczyć podstawy sterowania i zasadę działania podstawowych mechanizmów gry.

Spintires - Podstawy sterowania ciężarówką

Na sam początek wyjaśnimy jedną często pojawiającą się w komentarzach odnośnie Spintires kwestię - gra niestety na ten moment nie współpracuje z kierownicą, nie ma w niej także widoku z kokpitu. Jeżeli więc marzyliście o tym, by "pobujać się" (i to dosłownie!) w kabinie ogromnej rosyjskiej ciężarówki, patrząc na świat przez ubłocone aż po dach szyby - niestety, taka opcja poczeka chyba na jakąś kontynuację gry. Z kontrolerów innych niż klawiatura warto wymienić fakt, iż gra dostosowana została do współpracy z oficjalnym kontrolerem od Xboksa 360. Zawsze coś, choć muszę przyznać, że dla Spintires klawiatura także się sprawdza.

Podczas zabawy klawisze W,S,A,D lub też strzałki kierunkowe odpowiadają za dodawanie gazu, naciskanie hamulca oraz skręcanie kołami - standard, prawda? Ale nie wszystko w modelu sterowania w Spintires jest takie oczywiste, więc przyjrzyjmy mu się dalej. Do naszej dyspozycji oddano także hamulec ręczny (domyślnie - spacja), bardzo przydatne w nocy światła (H), napęd na wszystkie koła (E), blokadę dyferencjału (Q) oraz wyciągarkę. Ich dokładniejsze możliwości omówimy poniżej.

Podstawową kamerą w grze jest widok zza samochodu - lekko z lewej strony. Drugim ważnym w grze ustawieniem kamery jest widok z przodu - pomiędzy obydwoma przełączamy się naciskając klawisz "1". Dodatkowo do wyboru jest także kamera nastawiona na przyczepę (pod "2"), a także mamy dostęp do wolnego widoku - do swobodnego rozejrzenia się używamy kursora myszy po ówczesnym naciśnięciu jej lewego przycisku. Pod klawiszem F1 kryje się natomiast dostęp do mapy. Gra umiejscowiona jest mniej więcej w połowie lat 80-tych w Rosji, nie ma więc czegoś takiego jak GPS - zresztą, na takim odludziu pewnie nawet i dziś nie zostałaby złapana żadna z satelit. Bardzo ważne jest więc ciągłe sprawdzanie kierunku jazdy, a także dostęp do informacji o miejscu położenia celu naszego przeznaczenia czy też chociażby stacji paliwowej.

W prawnym dolnym rogu ekranu znajduje się natomiast... wajcha skrzyni biegów, która domyślnie ustawiona jest w trybie automatycznym. Jest to wygodne ustawienie, w którym kolejne przełożenia wbijane są automatycznie, a ponadto niezwykle łatwo dostać się do biegu wstecznego - odpowiada za to ten sam klawisz, który najpierw posłuży do wyhamowania auta - a więc S lub strzałka w dół. Ale nie wszystko jest takie piękne, łatwe i cukierkowe - biegi można zmieniać samemu. Wystarczy nacisnąć myszą na wajchę, a następnie wbić interesujący nas bieg. Lewy na dole to wsteczny. Lewy na środku - przełożenia do wolnej jazdy. Lewy na górze - przełożenia do szybkiej.

Gdy znajdziecie się w tarapatach, koła ugrzęzną w błocie, a piłowanie gazu wraz z próba pojechania w którymkolwiek kierunku nic nie da warto zmienić bieg na manualny, przeznaczony do wolnej jazdy. Daje to dostęp do trochę więcej mocy, która czasem robi na tyle wielką różnicę, że da się z tarapatów wydostać. Także wsteczny manualny miałem wrażenie, że jest odrobinę silniejszy. Co do biegów przeznaczonych do szybkiej jazdy - wrzucajcie je tylko, gdy auto jest rozpędzone, inaczej zadusicie silnik, czego następstwem będzie jego wyłączenie się. Mała podpowiedź - biegami można sterować z klawiatury. Należy nacisnąć R, a następnie klawisze odpowiadające konkretnym przełożeniom. Automat jest pod 1. Pod 2 skrywają się biegi do wolnej jazdy, a pod 3 - do szybkiej. 4 to wsteczny.

Wróćmy na moment do pominiętego wcześniej tematu napędu na wszystkie koła oraz blokady dyferencjału. Zapewne przy pierwszym uruchomieniu gry zapomnicie o ich włączeniu, o czym gra szybko przypomni Wam podczas próby przedostania się przez pierwsze byle jakie błotko. Mechanizm różnicowy, nazywany także przekładnią różnicową, którego potoczna nazwa wzięła się od angielskiego słowa "różny" (different), wynaleziona została jeszcze w starożytnych Chinach, natomiast po raz pierwszy w motoryzacji zastosował je sam Karl Benz. W wielkim skrócie - blokada tego mechanizmu odpowiada za to, aby oba koła na jednej osi obracały się z taką samą prędkością. Bez blokady tego mechanizmu wpadnięcie w głębokie błoto kończy się tak, że przy dodaniu gazu jedno z kół obraca się jak szalone, a drugie stoi w miejscu.

GramTV przedstawia:

Tak przeszkody pokonać się niestety nie da. Natomiast jeżeli oba zaczną pracować z identyczną prędkością - wydostać się z grząskiego terenu będzie o wiele łatwiej. Uwaga - blokady nie powinno stosować się podczas jazdy na utwardzonym terenie, ponieważ w ten sposób dyferencjał może zostać w łatwy sposób uszkodzony. Dla skutecznego przejechania przez trudne miejsce równie ważne co zblokowanie dyferencjału jest upewnienie się, że auto pracuje z włączonym napędem na wszystkie koła. Tutaj trudno rozwodzić się dłużej - wiadomo, górkę czy błoto łatwiej pokonać gdy w samochodzie pracują nad tym cztery czy sześć kół, a nie tylko dwa.

Co natomiast zrobić w sytuacji, w której auto nie chce wyjechać z grząskiego terenu pomimo włączonej blokady mechanizmu różnicowego oraz napędu na cztery koła? Ratunkiem pozostaje już tylko zaawansowany tryb prowadzenia pojazdu. Wchodzimy w niego klikając odpowiedni napis w lewym dolnym rogu ekranu. Teraz nie możemy co prawda sterować samochodem, ale za to mamy dostęp do wszystkich innych możliwych systemów, jak np. ładowarki. Także w tym systemie samochód cysterna może zatankować inne pojazdy, a auto przysłane na naprawę zepsutego koła może wykonać usługę. No i najważniejsze, wyciągarka. Obsługujemy ją właśnie w trybie zaawansowanym.

Gdy więc wszystkie inne sposoby zawiodą - wejdźcie w tryb zaawansowany, przestawcie kamerę na przód pojazdu, kliknijcie na kółeczko przy przednim zderzaku, a następnie wybierzcie drzewo, do którego zostanie przymocowana lina. Gdy tylko naciśniecie F - wyciągarka rozpocznie swoją pracę i będzie pracować tak długo, jak długo klawisz ten pozostanie wciśnięty.

Samo w sobie Spintires jest naprawdę niezłym wyzwaniem. Popytajcie osób, które grały - dowiezienie choćby jednego ładunku drewna to sukces, nad którym trzeba się napracować. Ale istnieje jeszcze możliwość utrudnienia sobie zabawy poprzez włączenie trybu hardcore. Co to daje? Zwiększa wrażliwość auta na zniszczenia oraz przyspiesza konsumpcję paliwa, blokuje możliwość przyspieszania czasu (w trybie prostym można ingerować w porę dnia i nocy), uniemożliwia także korzystanie z blokady dyferencjału podczas jazdy z automatyczną skrzynią biegów. No i najważniejsze na koniec - nie można przenieść się do warsztatu. Spintires to gra naprawdę trudna, ale twórcy w trybie prostym zostawili dla graczy wygodną furtkę - w dowolnym momencie można za pomocą jednego przycisku przenieść się do warsztatu. Tak właściwie to taki "reset" zabawy bez wychodzenia do menu. Auto zostaje naprawione i zatankowane, ale jeżeli mieliście na pace jakiś ładunek to on zniknie - zupełnie tak, jakby zabawa zaczynała się od początku. Używa się tego głównie w sytuacji, gdy auto utknie na dobre. No i nie używa się tego w trybie hardcore, ponieważ najzwyczajniej w świecie nie można.

Tydzień ze Spintires to wspólna akcja promocyjna firm CDP.pl oraz Gram.pl

Komentarze
9
Usunięty
Usunięty
13/06/2014 14:54

Niestety gier offroadowych mamy jak na lekarstwo. Mam nadzieję, że Spintires dobrze się sprzeda i twórcy będą mieli pieniądze na sequel. Obsługa kierownicy zostanie dodana w przyszłości. Być może również pojawi się kamera umieszczona w kabinie pojazdów. Można się dowiedzieć kilku rzeczy z FAQ: http://www.oovee.co.uk/forum/topic/5818-faq-spintires™-full-game/

Zaix_91
Gramowicz
Autor
13/06/2014 14:40

> > Ok, to skreślam ten fragment. :) Sorki za błąd.> Szkoda że nie odniosłeś się do reszty moich obiekcji, ale rozumiem że nie masz na to> większego wpływu jako osoba od tekstów i newsów, ale może dotrze to po "łańcuchu dowodzenia"> wyżej...?Dokładnie tak jak mówisz. :-) Ja tu tylko sprzątam vel tworzę newsy i teksty, nic więcej. Pozdrawiam. :)

Usunięty
Usunięty
13/06/2014 13:45

> Ok, to skreślam ten fragment. :) Sorki za błąd.Szkoda że nie odniosłeś się do reszty moich obiekcji, ale rozumiem że nie masz na to większego wpływu jako osoba od tekstów i newsów, ale może dotrze to po "łańcuchu dowodzenia" wyżej...?




Trwa Wczytywanie