Tydzień z ArmA III: Żołnierski niezbędnik

Sławek Serafin
2013/09/14 23:24
3
0

ArmA bez modów to nie ArmA. Nikt poważny nie gra bez zainstalowania przynajmniej kilku z nich. Ale dokładnie których? Co trzeba ściągnąć, żeby być przygotowanym na każdą okazję? Podpowiadamy.

ACE 3

Tydzień z ArmA III: Żołnierski niezbędnik

Advanced Combat Enviroment to największy i najważniejszy mod do każdej poprzedniej gry Bohemia Interactive - i będzie nim także w przypadku ArmA 3. Będzie, bo jeszcze nie jest. Prace trwają już od dłuższego czasu, ale plików jeszcze nie udostępniono, co dla większej części społeczności fanów ArmA oznacza mniej więcej tyle, że ArmA 3 chwilowo jest niegrywalna, jeśli nie ma do niej jeszcze ACE. Co wprowadza ten mod, że jest taki ważny? Łatwiej byłoby powiedzieć czego nie wprowadza. Ogólnie jest nastawiony na pogłębienie realizmu tam gdzie on już w grze jest i dodanie go tam, gdzie go nie ma, a być powinien. Z jednej strony oznacza to dodanie całej góry autentycznego sprzętu wojennego, od broni ręcznej do ciężkiego sprzętu, ale nie tylko - ACE zmienia balistykę broni, system odnoszenia obrażeń i ich leczenia, uczy SI nowych taktyk i pozwala je stosować graczom oraz wiele, wiele więcej. Celem autorów, jeszcze od czasów moda WGL do pierwszego Operation Flashpoint, jest maksymalny realizm, jaki można uzyskać w elektronicznej formie bez czynienia gry niegrywalną. Oby nie zwlekali za długo z premierą trzeciego ACE.

CBA

Community Base Addons to dodatek z rodzaju tych, które zawsze trzeba mieć, nawet jeśli nie widzimy co dokładnie robią. Co więc robi CBA? Wprowadza do gry, głównie zaś do edytora, mnóstwo dodatkowych narzędzi, opcji i skryptów, stanowiąc coś w rodzaju podstawy do instalowania i wykorzystania większości pozostałych modów. W przypadku ArmA 2 prawie wszystko wymagało posiadania CBA w folderze z grą - i powoli to samo dzieje się w przypadku ArmA 3, gdzie najważniejsze mody po prostu potrzebują CBA by działać. Tak, nawet potężny ACE nie może się obejść bez CBA.

JSRS

Jarhead's Sound Redeployment Studios przeznaczony do ArmA 3 jest na razie we wczesnej wersji beta, ale i tak trzeba nazwę zapamiętać i śledzić cały projekt, żeby od razu się w nową wersję JSRS zaopatrzyć, gdy tylko ona wyjdzie. Dlaczego? Dlatego, że jest to mod absolutnie fundamentalny - wystarczy raz zagrać z nim, by już nigdy nie chcieć grać bez niego. Co dokładnie zawiera? Mnóstwo dźwięku. JSRS podmienia chyba całe udźwiękowienie gry na inne, lepsze. Wszystkie nowe odgłosy otoczenia, włącznie z głosami zwierząt, szumami liści i odgłosem kroków zależnym od podłoża nadają grze wiarygodności i autentyzmu... ale chodzi tu głównie o to jak brzmi broń, wystrzały i wybuchy oraz to jak się ten dźwięk rozchodzi w przestrzeni. JSRS sprawia, że zaczynamy się bać nawet naszych własnych wystrzałów, zwłaszcza jeśli odbiją się echem od wzgórz. Trzeba będzie mieć ten mod gdy tylko pojawi się jego wersja przeznaczona dla ArmA 3.

ACRE

Advanced Combat Radio Enviroment to kolejny mod dźwiękowy, przeznaczony głównie dla zorganizowanych grup graczy grających misje kooperacyjne. Jak sama nazwa wskazuje, ACRE symuluje radio, ale nie tylko. Specjalna wtyczka do TeamSpeaka współpracująca z modem do gry sprawia, że nasz głos rozchodzi się w przestrzeni tak jak powinien. ACRE kontroluje kto jest obok nas w grze i pozwala usłyszeć im nasz głos na TeamSpeaku tylko jeśli są na tyle blisko, że usłyszeliby go w rzeczywistości. Jeśli są dalej, nie usłyszą, jeśli nie skorzystamy z radia w grze. W tym momencie ACRE do ArmA 3 jest w bardzo wczesnej wersji, ale docelowo ma wprowadzać do gry cały radiowy kram - krótkofalówki, radia na fale długie, radiostacje plecakowe. Każde radio ma swój zasięg i swoje właściwości, ACRE symuluje nawet takie szczegóły jak wpływ terenu i odległości na szumy i zakłócenia, nie mówiąc już o tym, że dodaje "radiowe" odgłosy i filtry, które urealniają prowadzone za jego pośrednictwem rozmowy. Z ACRE można się w ArmA 3 poczuć jak w prawdziwym wojsku.

STHud

GramTV przedstawia:

ShackTac Fireteam HUD to mały mod, który wiele zmienia, głównie w rozgrywkach kooperacyjnych. Jego główną funkcją jest wyświetlanie małych dodatkowych ikonek, które informują nas o tym, gdzie są koledzy z naszej drużyny. Choć może się to wydawać mało realistyczne, bo w końcu żołnierze nie mają czegoś takiego przed oczami na prawdziwej akcji, to w rzeczywistości STHud ma wiele sensu. Na żywo mamy o wiele lepszą orientację przestrzenną i widzenie peryferyjne niż jest to w stanie zasymulować gra. Zdajemy sobie sprawę gdzie kto jest prawie nieświadomie, czasem rejestrując jego obecność za pomocą innych zmysłów niż wzrok. Gra nie potrafi tego oddać i STHud to taki kompromis pomiędzy ludzką spostrzegawczością a realizmem w grze. A przy okazji ocali niejedno życie, gdy nerwowy gracz będzie wiedział, że ten ruch przed nim to kolega, a nie wróg.

TPW EBS

Mod Engine Based Suppresion do ArmA 3 jest jeszcze w bardzo wczesnej wersji, przeznaczonej w zasadzie tylko do rozgrywek singlowych - ale prawdopodobnie zostanie rozbudowany w kierunku gier wieloosobowych i kooperacyjnych, tak jak jego pierwowzór TPWCAS z ArmA 2. Co robi EBS? Symuluje przygniatanie ogniem. Oryginalnie żadna ArmA nie bierze pod uwagę ognia zaporowego i SI nie reaguje na kule świszczące jej koło ucha, jeśli te kule nie trafiają w nią lub pod jej nogi. Skrypt EBS to zmienia, wprowadzając sprytną metodę "straszenia" SI przelatującymi kulami. Przygwożdżenie ma kilka różnych poziomów, w zależności od nasilenia i celności ognia, które to poziomy przekładają się na zachowanie żołnierzy oraz ich umiejętności - przygnieceni ostrzałem mają zredukowane statystyki i przede wszystkim szukają osłony, zanim zaczną odpowiadać ogniem. Działa to także w drugą stronę - gdy gracz znajdzie się na celowniku i kule zaczną latać wokół niego, też to wyraźnie odczuje, dzięki rozmyciu obrazu oraz trzęsącym się dłoniom trzymającym broń.

WW AICover

AI Cover to uzupełnienie moda EBS dodatkowo wzbogacające sztuczną inteligencję o nowy wachlarz zachowań. Mają one na celu sprawienie, że kierowani przez komputer żołnierze będą reagować bardziej wiarygodnie gdy ktoś będzie do nich strzelał. Lub gdy ktoś będzie w ogóle strzelał w ich pobliżu. Dzięki AI Cover sztuczna inteligencja potrafi usłyszeć kanonadę i zareagować poprzez szukanie osłony, nawet jeśli nie jest pod bezpośrednim ostrzałem. Mod ten sprawia także, że komputerowi żołnierze oprócz szukania osłony będą się także wycofywać spod ciężkiego ostrzału, na przykład moździerzowego. Można dzięki temu realistycznie "wykurzać" ich z zajmowanych pozycji.

DayZ

W porównaniu do wyżej wymienionych modyfikacji, mających wzbogacić i poprawić grę, DayZ oferuje coś innego - grę całkiem nową. Przenosi graczy w postapokaliptyczną rzeczywistość kraju opanowanego przez zombie. Rolą gracza jest spróbować jak najdłuższej przetrwać, odnajdując broń, jedzenie, wodę i lekarstwa, unikając zombie i przede wszystkim innych obecnych na serwerze graczy, którzy mogliby zapolować na niego tylko po to, by zabrać to co ma w plecaku. Nie istnieje specjalna wersja DayZ dla ArmA 3, ale można bez większego trudu zainstalować tutaj to samo DayZ, które funkcjonuje w ArmA 2. Będzie ono identyczne w każdym szczególe, poza oprawą graficzną, bowiem za rendering wszystkiego odpowiadał będzie o wiele bardziej zaawansowany i lepiej zoptymalizowany silnik ArmA 3. Warto spróbować takiej świeższej i ładniejszej wersji słynnego moda już teraz, jako przedsmaku samodzielnej edycji DayZ, która spóźnia się już o kilka miesięcy.

Wymienione powyżej mody to tylko krótka ściąga, a nie pełna lista tego, w co można ArmA 3 wzbogacić i czym można grę rozbudować już teraz, w kilka dni po premierze. W najbliższych tygodniach pojawi się kolejne mody i będą się pojawiać przez całe miesiące a nawet lata. Jedyny prawdziwym problemem jest ich obfitość i będąca jej rezultatem trudność śledzenia wszystkich najnowszych wersji. Może na okoliczność ArmA 3 coś się w tej materii zmieni i na przykład najpopularniejsze mody takie jak ACE skorzystają ze Steam Workshop w celu bezproblemowego rozpowszechniania i aktualizacji. Zobaczymy. Pewne jest tylko to, że przygoda społeczności z ArmA 3 dopiero się zaczyna...

Tydzień z ArmA III jest wspólną akcją promocyjną firm cdp.pl i gram.pl.

Komentarze
3
Usunięty
Usunięty
15/09/2013 17:28

LUDZIE zoptymalizować ARME 3 bo masakra , tym bardziej na servach nie da się grać !

Usunięty
Usunięty
15/09/2013 11:15

A gdzie jest Wasteland?

Usunięty
Usunięty
15/09/2013 09:03

jak zainstalowac dayz w arma 3 ??




Trwa Wczytywanie