Akcelerator fizyki? A po co?

Domek
2005/10/08 20:18

ATI - reagując na zapowiedzi wprowadzenia przez firmę AGEIA pierwszego akceleratora fizyki - ogłosiło, że jego układy graficzne już od jakiegoś czasu są zdolne do obliczeń związanych z fizyką. I że tylko kwestią czasu jest komercyjne wykorzystanie tych możliwości.

Karty ATI są zdolne do wykonywania obliczeń bardzo podobnych do tych, za jakie odpowiadać ma akcelerator firmy AGEIA. A dokładniej potrafią się tym zająć układy odpowiedzialne za pixel / vertex shader (zresztą zapewne tak samo w przypadku kart nVidii). Aktualna generacja kart graficznych ma do obliczeń związanych z shaderami 16 potoków, co może być ilością trochę zbyt małą do zajmowania się fizyką. Ale w przyszłości?

W przyszłości potoków ma być więcej, poza tym zostaną zunifikowane (pixel + vertex shader razem) - na wzór układu zastosowanego w konsoli Xbox 360. I wtedy wykorzystanie tej mocy obliczeniowej do usprawnienia fizyki w grach może się stać realne. W dodatku ATI twierdzi, że w przypadku znanych silników fizycznych, takich jak np. Havok, wykorzystanie tej dodatkowej mocy obliczeniowej nie będzie wymagało żadnych dodatkowych zabiegów programistycznych.

Przedstawiciel ATI, który ujawnił te rewelacje, nie powiedział niestety nic na temat chociażby szacowanego zysku wydajności, jaki można będzie uzyskać stosując tę technologię. Zresztą podobnie milczy w tej kwestii firma AGEIA. Jeżeli jednak okaże się, że jej produkt nie będzie zapewniał efektów znacznie lepszych niż osiągalne za pomocą kart graficznych, to PhysX (tak nazywa się ów akcelerator fizyki) skazany będzie na sromotną porażkę.

GramTV przedstawia:

Komentarze
52
Usunięty
Usunięty
20/07/2006 16:45

Dobrze moze i w grach sie nie przyda, ale ja bawie sie 3dsmax-em i uwazam, ze cos takiego to dobra rzecz.

Usunięty
Usunięty
11/10/2005 18:51
Dnia 11.10.2005 o 18:24, Sth`Devilish napisał:

Musieliby dodać kartę na potrzeby systemu, bo np nie wyobrażam sobie żeby taki np Win XP chodził na p75 wraz z cholera wie jakimi kartami do obliczeń w grze.

Bardzo dobry pomysł! Osobna karta na potrzeby systemu, żeby nie muliło niczego innego ;)-> Bart_GT: "Owszem, zgadzam się z Tobą całkowicie bo masz rację, ale jak już wyprzedził mnie LifaR - chodziło mi o wykorzystywanie mocy procesorów przez aplikacje rozrwywkowe czyli gry :D"Na drugi raz trochę więcej asertywności :)

Usunięty
Usunięty
11/10/2005 18:43

>/.../---> No z tym P75 to celowo przesadziłem, ale miałem na myśli to, że jeszcze kilka takich wynalazków i procesor będzie nam starczał na naprawdę długo. Jeszcze niedawno to głównie procesor odpowiadał za liczbę fps w grach, a niedługo może mieć minimalne znaczenie ;-) Ale co to za różnica, na co wydamy pieniądze podczas upgrade''u - czy na zmianę procesora czy na dokupienie kolejnego wynalazku..




Trwa Wczytywanie