Tomb Raider

Producent: Crystal Dynamics Wydawca: Cenega Poland Premiera: 5.3.2013 Gatunek: przygodowa, akcja Wersja językowa: PL/EN, PL, EN Wydania tej gry: Tomb Raider (2013) (edycja premierowa), Tomb Raider (Premium Games), Tomb Raider (Pomarańczowa Kolekcja Klasyki), Tomb Raider Collection - wersja cyfrowa (edycja premierowa), Tomb Raider (2013) - Game of the Year Edition - wersja cyfrowa (edycja premierowa), Tomb Raider: Survival Edition - wersja cyfrowa (edycja premierowa)

Tomb Raider to kolejna odsłona znanej serii przygodowych gier akcji ze słynną panią archeolog, Larą Croft, w roli głównej. Tym razem jest to restart całej marki - twórcy przedstawili wydarzenia rozgrywające się przed tymi, które ukazano w poprzednich częściach (główna bohaterka ma 21 lat). Za produkcję ponownie odpowiada studio Crystal Dynamics, a wydaniem zajął się koncern Square Enix.


W odróżnieniu od poprzedniczek, które nie charakteryzowały się przesadną brutalnością, Tomb Raider adresowany jest raczej do starszych graczy ze względu na dokładnie przedstawione zgony. Przykładem może być obłąkany mężczyzna, który wbija nóż w klatkę piersiową Lary, a gdy ta jest już martwa, zamyka jej oczy. Inny, równie drastyczny scenariusz śmierci, to głazy spadające na główną bohaterkę. Pierwszy miażdży jej nogę, wskutek czego Lara nie może uciec. Drugi spada wprost na jej głowę.


Jeśli chodzi o walkę w Tomb Raider, to poszczególnych przeciwników eliminujemy przy wykorzystaniu łuku, strzelby, pistoletu i innych narzędzi. Twórcy zdecydowali się zrezygnować z automatycznego celowania i zaimplementowali system, w którym to gracz namierza wroga. W trakcie rozgrywki Lara napotka również innych ludzi, włączając w to także załogę rozbitego u wybrzeży statku.


Dla twórców kluczowe było to, by gra Tomb Raider nie tylko ukazywała postać Lary Croft od strony emocjonalnej, ale także zapewniła taką rozgrywkę, by użytkownicy wczuli się w położenie osoby próbującej przetrwać w ekstremalnych warunkach. Pani archeolog odnajduje nowe przedmioty i podnosi swoje umiejętności oraz rozwija zdolności fizyczne.


Autorzy Tomb Raider oddali do dyspozycji graczy całkowitą swobodę poruszania się po wirtualnym świecie. Możemy pójść w dowolnym kierunku i samemu przejść całą misję wybranym przez siebie sposobem. We wcześniejszych odsłonach cyklu, jak przyznali sami twórcy, mieliśmy do czynienia wyłącznie z iluzją wolności. Jednakże niektóre lokacje są nieodstępne z uwagi na ograniczenia fizyczne czy niewystarczającą ilość zapasów (lub ich brak). Dopiero gdy umiejętności i oporządzenie głównej bohaterki będą na odpowiednio wysokim poziomie, wyspa stanie przed nią otworem.


Co ciekawe, w Tomb Raider gracz ma możliwość stawiania baz wypadowych. To w nich można używać rozmaitych przedmiotów do stworzenia czegoś nowego i uzyskać dostęp do systemu umiejętności, w którym można podrasować zdolności Lary. Baz wypadowych można również użyć do szybkiego przemieszczania się po wyspie. By przetrwać, konieczne jest gromadzenie zapasów wody i jedzenia.

Informacja od polskiego dystrybutora (Cenega Poland): Nabywcy polskiego wydania gry Tomb Raider (2013) nie będą mieć możliwości instalowania i grania w nią poza granicami Polski.

Tomb Raider

Hitman, Thief, Tomb Raider, Deus Ex w nowych reedycjach dla fanów akcji i skradania

Mateusz Stanisławski
22

Apetyczne trójpaki będą zawierać najświeższe odsłony flagowych serii Square Enix. Od razu poznaliśmy zawartość, cenę i datę premiery zestawów z cyklu Ultimate Triple Pack.

Definitywna Lara w Tomb Raider: Definitive Edition

Piotr Bajda
35

Nie jesteście przekonani do zakupu Tomb Raider: Definitive Edition? Co powiecie na to, że głowa Lary jest w niej przebudowana od podstaw i pięć razy bardziej szczegółowa? OD PODSTAW. PIĘĆ RAZY. Niewykluczone zresztą, że panna Croft wcale nie jest już główną bohaterką swojej własnej gry. Na pierwszy plan wybijają się bowiem jej włosy.

Analityk: - Tomb Raider czy Hitman: Rozgrzeszenie musiałyby się sprzedać w 10 milionach kopii, by zwrócić koszty produkcji

Patryk Purczyński
44

Zdaniem Billy'ego Pidgeona najnowsza odsłona przygód Lary Croft kosztowała Square Enix krocie. Analityk zauważa, że firma na rynku gier single-player musi mierzyć się z coraz silniejszą konkurencją.