Tydzień z Endless Legend: Bohaterowie Bezkresnych - rozwój i ekwipunek

Sławek Serafin
2014/09/17 20:20
0
0

Dowódcy armii i administratorzy miast, nie pławią się w chwale ale są kluczem do zwycięstwa w Endless Legend.

W uniwersum Bezkresnych, zwłaszcza zaś w dwóch grach strategicznych będących jego częścią, czyli Endless Space i Endless Legend, bohaterowie są czymś więcej niż ludźmi. U źródła ich wyjątkowości leży oczywiście, jak w większości przypadków, pozostawiony przez Bezkresnych Pył. Dla większości jest on czymś drogocennym, walutą obiegową ale niektóre jednostki uczą się jak odblokować jego potencjał - a właściwie maleńki, znikomy ułamek potencjału, z którego korzystali Bezkreśni, twórcy Pyłu. W obecnych czasach jednak nawet ten okruch boskiej mocy wystarczy, by wynieść każdego wysoko ponad jego pobratymców - i bohaterowie tego świata są właśnie owymi tytanami, wszechstronnie uzdolnionymi, wyniesionymi ponad swoich ziomków.

Tydzień z Endless Legend: Bohaterowie Bezkresnych - rozwój i ekwipunek

W Endless Legend mamy dla bohaterów dwa zastosowania, obydwa bardzo ważne na każdym etapie rozgrywki. Po pierwsze więc bohater może być generałem. Armie radzą sobie i bez nich, to fakt, ale przywódca oferuje im wiele dodatkowych premii, dzięki którym mogą uzyskać przewagę nad oddziałami wroga, które nie są przez nikogo dowodzone. No i generał sam też dzielnie w boju uczestniczy, częstokroć dzięki swej sile przechylając szalę zwycięstwa na naszą stronę. Generał ów wraz z kolejnymi bitwami, miejmy nadzieję, że zwycięskimi, zdobywa doświadczenie i awansuje na kolejne poziomy. Podobnie ma się sytuacja z bohaterami, których oddelegujemy do zarządzania naszymi miastami, choć ich zwycięstwa odnoszone są nie na placu boju lecz budowy. Choć nie tak eksponowani jak generałowie, administratorzy odgrywają chyba jeszcze bardziej żywotną rolę w naszym imperium - także dlatego, że zwykle jest ich więcej. Dobry zarządca potrafi wydatnie wspomóc rozwój miasta dzięki swoim specjalnym umiejętnościom i zwrócić koszt swojego utrzymania po wielokroć.

Co ważne, żaden z bohaterów nie jest predestynowany do dowodzenia armiami lub opiekowania się miastami - każdy z nich może równie dobrze sprawdzić się w obu rolach w zależności od tego jak zaplanujemy jego rozwój. Na polu bitwy możemy wychować sobie doskonałego zarządcę a z miasta możemy wyjść z genialnym generałem, wszystko zależy od tego, gdzie i jak przydzielimy punkty po awansie na kolejny poziom.

Wszystkich bohaterów, poza tym pierwszym oraz tych, którzy przybędą do nas w związku z linią fabularną głównego wątku questów rasowych, musimy sami nająć za grube pieniądze na wolnym rynku. Nie jesteśmy ograniczeni do herosów przynależnych do naszej rasy, wręcz przeciwnie, możemy korzystać z nich wszystkich bez ograniczeń i bez żadnych kar czy negatywnych premii.

Bohaterowie nasi opisani są szeregiem współczynników, z których w zasadzie wszystkie mają znaczenie tylko i wyłącznie w bitwach - nie ma tu żadnych zdolności związanych z mądrością, sprytem i tym podobnymi, w odróżnieniu od Endless Space, gdzie bohaterowie posiadali również i takie atrybuty. Tutaj cechy są bojowe wyłącznie. Żywotność i prędkość poruszania wyrażona w polach na turę są dość oczywiste. Atrybuty ataku i obrony zależą od siebie wzajemnie - w czasie walki są porównywane i doprawiane czynnikiem losowym by przekonać się nie o tym, czy nastąpiło trafienie we wroga, tylko jak bardzo skuteczne było to trafienie. Ta skuteczność trafienia porównywana jest później z bazową wartością zadawanych obrażeń w celu wyliczenia "za ile trafiliśmy", a to wszystko odbywa się w ramach kolejności ustalonej dzięki atrybutowi inicjatywy - ostatniemu z sześciu głównych współczynników opisujących każdą z postaci.

Oprócz nich każdy z bohaterów posiada także kilka zdolności charakterystycznych, zdeterminowanych przez jego przynależność rasową, klasową, posiadane wyposażenie oraz różne inne biegłości nabyte w trakcie przygód a będące na przykład efektem wykonanych misji tudzież innych okoliczności. W sumie zdolności dodatkowych jest kilkadziesiąt i nawet podobni bohaterowie należący do tej samej rasy mogą się różnić ich zestawem, niezbyt drastycznie, ale zawsze. Część z tych atrybutów także jest stopniowana - niektóre mają aż cztery poziomy zaawansowania, ale nie jesteśmy w stanie bezpośrednio wpływać na ich podniesienie. Możemy to robić tylko za pośrednictwem czegoś - na przykład wartość zdolności blokowania ciosów zależna jest od poziomu posiadanej przez naszego bohatera tarczy.

Ekwipunek każdego herosa składa się z broni, kilku części pancerza oraz przedmiotów specjalnych. Tylko wśród tych ostatnich znajdziemy takie, które przydają się administratorom miast - cała reszta wyposażenia jest przeznaczona dla wojowników. Hełm, pancerz, tarcza i nagolenniki zwiększają jego żywotność i poziom atrybutu obrony... w większości przypadków, bo różne modele pancerzy wykonane z rzadkich, zaawansowanych metali mogą oferować także inne dodatkowe premie. Na przykład lekkie zbroje z szkłostali zwiększają inicjatywę bohatera a ostre krawędzie pancerzy tytanowych zwiększają dodatkowo jego współczynnik ataku.

Broń nasz bohater może mieć tylko jedną, przy czym bronie jednoręczne można łączyć z tarczami . To, z jakiej broni może korzystać nasz heros zdeterminowane jest przez klasę jego postaci, ale zawsze mamy do wyboru przynajmniej dwie różne opcje - jednoręczną z tarczą bądź też dwuręczną, bez tarczy rzecz jasna. Każda z broni przypisany ma zawsze dodatkową cechę często zwiększającą jej skuteczność przeciwko danemu typowi przeciwników - na przykład miecze są dobre przeciwko piechocie a długie łuki przeciw istotom latającym. Niektóre bronie mają zamiast większej skuteczności jakiś inny atrybut - przykładowo ręczne kusze zadają o wiele większe obrażenia przeciwnikom, stojącym obok atakującego niż tym oddalonym o kilka pól.

GramTV przedstawia:

Wyposażenie możemy naszym bohaterom zmieniać w dowolnym momencie, jeśli tylko mamy dostęp do lepszego. Każdy kolejny poziom rozwoju technologicznego, czyli przejście do nowej ery odblokowuje nam nowy, lepszy ekwipunek z żelaza, taką bazę dla wszystkiego. W każdej erze jednak mamy technologię, która po opracowaniu da nam także dostęp do sprzętu kutego z rzadkich metali, zdecydowanie lepszego, ale też droższego i przede wszystkim wymagającego posiadania tychże metali - w pierwszych dwóch erach możemy tworzyć broń, pancerze i artefakty w rodzaju pierścieni i wisiorów z tytanu lub szkłostali, potem przechodzimy do adamantium i palladium w trzeciej erze a kończymy na wyposażeniu z hyperium i mitrytu w czwartej.

Każdy z herosów posiada drzewko rozwoju podzielone na trzy części. Zdolności w nich zawarte rozwijamy za zasadzie hierarchicznej - zaczynamy od tych na samym dole i idziemy powoli w górę w kierunku dyktowanym przez gałęzie drzewka. Niektóre zdolności są stopniowane - możemy wydać na ich ulepszone wersje dodatkowe punkty rozwoju, maksymalnie do trzech, ale już jeden wystarczy, by móc wybrać przy awansie na kolejny poziom cechę znajdującą się wyżej na drzewku. Lewa i prawa część drzewka łączą się w kilku punktach z tą środkową, ale nigdy ze sobą nawzajem.

Środkowa, zielona, jest wspólna, taka sama dla wszystkich i uniwersalna, bowiem znajdują się w niej cechy przydatne zarówno przy administrowaniu jak i przy dowodzeniu. Na pierwszym poziomie mamy zdolność poprawiającą przeszukiwanie ruin. Na drugim znajduje się umiejętność szkolenia podlegających sobie wojsk, dzięki czemu zdobywają one powoli doświadczenie co turę oraz cecha poprawiająca i ułatwiająca leczenie rannego lub też "prawie zabitego" bohatera. Trzeci poziom jest związany z oblężeniami - jedna umiejętność zwiększa obronność miasta w którym znajduje się bohater, druga zaś podnosi współczynnik ataku jednostek, które biorą udział w bitwach miejskich po obu stronach. Poziom czwarty to z kolei zdolności mające podłoże ekonomiczne - pierwsza tnie koszty utrzymania bohatera oraz jego armii, druga zaś oferuje procentowe bonusy dla każdego aspektu produkcji w mieście przez niego zarządzanym. Najwyżej, na piątym poziomie, znajduje się cenna cecha sprawiająca, że miasto, którym opiekuje się bohater jest odporne na redukcje produkcji związane z zimami.

Lewa część drzewka rozwoju poświęcona jest sprawom militarnym i występuje w trzech odmianach, przynależnych klasie postaci. Te dzielą się zaś na bohaterów walczących wręcz, na strzelców i na tych, którzy heroicznie wspierają swoje wojska z drugiej linii. Bohater walczący wręcz swoimi umiejętnościami najpierw zwiększa współczynniki obrony swoje oraz swoich wojsk oraz poprawia ich żywotność i skuteczność w obronie miast, także zimą. Bohater wspierający także zwiększa współczynniki swoich armii - po trochu obronę, atak i inicjatywę oraz żywotność. Strzelcy zaś zwiększają mobilność jednostek, ich współczynniki ataku oraz zadawanych obrażeń a także zasięg w przypadku oddziałów strzeleckich właśnie.

Prawa część drzewka skupiona jest na zdolnościach rasowych i jest inna dla każdej z ośmiu występujących w grze frakcji. W większości wypadków znajdziemy w niej zdolności związane z administrowaniem miastami, ale nie tylko, bo niektóre rasy mają tam także premie czysto wojskowe. I tak na przykład bohaterowie ludu Podziemnych mają po prawej stronie zdolności zwiększające badania naukowe w miastach w zależności od tego, z ilu dzielnic to miasto się składa a także ile szlaków handlowych obsługuje. Oprócz tego bohaterowie tacy są mistrzami podkopów, więc nie da się ich zamknąć w oblężonym mieście ani też skutecznie blokować produkcji ich miasta, które również o wiele szybciej odzyskuje poziom obronności. Z kolei budowniczy Dzikołazów mają w swoim prawym drzewku w zasadzie tylko zdolności zwiększające na różne sposoby produkcję przemysłową i redukujące koszty wykupu oraz utrzymania różnych struktur w mieście - jeśli któreś z naszych miast ma być wielką fabryką wojska na przykład, to należy je powierzyć Dzikołazowi. A jeśli chcemy, by miasto było ośrodkiem badań naukowych, to można przydzielić mu jako administratora z rasy Magów Szału, który nie tylko ma kilka zdolności zwiększających poziom tychże badań ale też potrafi torturami zredukować poziom niezadowolenia w mieście.

Bohaterowie Spaczonych Lordów w swoich rasowych specjalizacjach skupiają się głównie na zwiększaniu produkcji Pyłu oraz surowców luksusowych i strategicznych w swoich miastach, ale mogą też podnosić obronę swoich jednostek i są po rozwinięciu odpowiednich zdolności bardziej skuteczni w obleganiu miast. Herosi z rasy Drakkenów dają miastom większą produkcję żywności, szybszy wzrost wpływów i poprawę współczynnika szczęścia mieszkańców - ale zwiększają także żywotność swoich jednostek i jeśli wykupimy odpowiednią zdolność to nie będą atakowani przez neutralne stworzenia włóczące się po okolicy. Jak łatwo się domyślić, większość specjalnych zdolności z prawej części drzewka handlarzy z Wędrownych Klanów jest poświęcona na cechy poprawiające rentowność tegoż handlu lub też umożliwiająca go nawet w przypadku wojen. Na wypadek tych ostatnich bohaterowie Klanów mają specjalną zdolność pozwalającą produkować wojsko mniejszym kosztem. Tanio i dużo pomagają także produkować herosi Nekrofagów, po części dlatego, że wiele z ich zdolności zwiększa drastycznie produkcję żywności w administrowanych przez nich miastach. Armie dowodzone przez generałów Nekrofagów o wiele szybciej się też leczą a oni sami mogą wpadać w berserkerski szał zwiększający ich współczynnik ataku.

I tacy właśnie są bohaterowie z Endless Legend. Których z nich wybierzecie, gdy przyjdzie do tego?

Tydzień z Endless Legend to wspólna akcja promocyjna firm Techland i Gram.pl

Komentarze
0



Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!